mistä hakea apua masennukseen?

• Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
minulla on jo liikaa itsetuhoisia ajatuksia, ei kavereita, miestä vai syytä elää. Kai sitä 24- w pitäisi olla elämä edessä, mutta haluaisin vaan tan kaiken loppuvan. Mistä apua? Minne soitan?

"jjjj"
Terveyskeskuksesta, mielenterveystoimistosta, palvelevasta puhelimesta.

Apua kannattaa VAATIA jos sattuu joku päätä silittelevä tyyppi ekalla kerralla joka ei ota sua tosissaan. Kirjoitat paperille ongelmakohdat koska siinä vastaanotolla helposti unohtuu mitä piti sanoa jos sairaanhoitaja/lääkäri selittää paljon sulle.

Lääkkeitä en ekan käynnin jälkeen ottaisi mutta niitä ne varmaan tuputtaa.

Tsemppiä!

[QUOTE="a.p";24074589]sinne vaan soitetaan: "mulla on masennus, tarvin apua!"? mitä muuten masennuksen hoito maksaa? Mulle kun ei jää työkkärin tuesta melkeen mitään käteen pakollisten kulujen jälkeen.[/QUOTE]

Juuri niin. Voit sanoa vaikka niin. Kunnallisessa terapiakeskuksessa hoito ei maksa mitään, joten kannattaa ehdottomasti ottaa sinne yhteyttä.

"a.p"
[QUOTE="jjjj";24074586]Terveyskeskuksesta, mielenterveystoimistosta, palvelevasta puhelimesta.

Apua kannattaa VAATIA jos sattuu joku päätä silittelevä tyyppi ekalla kerralla joka ei ota sua tosissaan. Kirjoitat paperille ongelmakohdat koska siinä vastaanotolla helposti unohtuu mitä piti sanoa jos sairaanhoitaja/lääkäri selittää paljon sulle.

Lääkkeitä en ekan käynnin jälkeen ottaisi mutta niitä ne varmaan tuputtaa.

Tsemppiä![/QUOTE]

täytyy koittaa jos käynnillä on jotain merkitystä.

"hmm"
[QUOTE="a.p";24074589]sinne vaan soitetaan: "mulla on masennus, tarvin apua!"? mitä muuten masennuksen hoito maksaa? Mulle kun ei jää työkkärin tuesta melkeen mitään käteen pakollisten kulujen jälkeen.[/QUOTE]

Vaikka noin. Kyllä ne siellä osaa neuvoa sua mitä tehdä.

- Mahdolliset lääkkeet maksaa.
- Mahdolliset lääkärinlausunnot maksaa muutaman kympin. (b-todistus esim sairaslomaa varten)
- Mielenterveyspolilla käynnit ei muistaakseni maksa mitään, mutta jos pidempiaikaista hoitoa tahtoo, on kelan tukema terapia mahdollinen ja siitä tulee kyllä aika iso lasku pienituloiselle. (Miehellä kerran viikossa käynnit ja kelan tuen jälkeen me maksetaan reilu satanen)

"vieras"
Terveykeskukseen soitat ja sano että on itsetuhoisia ajatuksia. Toivon mukaan saat kriisilähetteen mielenterveyspuolelle. Ilman lääkärin lähetettä eivät ota sua. Jos koet että tarviit välittömästi apua, soita päivystykseen. Tosin mulle ei päivystävä lääkäri suostunut lähetettä tekemään vaikka suunnittelin itsemurhaa. Väitti ettei heillä ole valtuuksia. Myöhemmin sain kuulla ettei pidä paikkaansa...

"hmm"
[QUOTE="a.p";24074620]eli ei ole halpaa lystiä masentua. Jääkö siitä jonnekin tietoihin merkintä jos hoitaa itseään lanttumaakarilla? Esim kun hakee töitä?[/QUOTE]

No jää sinne jotain tietoja mutta ei sun työnantajat pääse niihin käsiksi.

Mielenterveyspolin tietoihin ei mun tietääkseni pääse kukaan käsiksi ellet anna lupaa siihen, ei edes lääkärit terveyskeskuksessa.

"a.p"
[QUOTE="hmm";24074625]No jää sinne jotain tietoja mutta ei sun työnantajat pääse niihin käsiksi.

Mielenterveyspolin tietoihin ei mun tietääkseni pääse kukaan käsiksi ellet anna lupaa siihen, ei edes lääkärit terveyskeskuksessa.[/QUOTE]

ok, hyvä tietää. Ja kiitti neuvoista.

Mie asun Nummelassa, eikä täällä maksa mitään, vaikka olen täysi-ikäinen. :) Lääkärin b-lausunto tosin maksaa pari kymppiä. Kyllä kai sossusta saa jotain maksusitoumuksia noihin, jos itsellä ei ole varaa?

Yhteistyössä