Mistä tytölle hautajaisvaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sur
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viime viikolla lapset (3 ja 5v tytöt) isomummonsa hautajaisissa mustissa tunikoissa ja mustissa trikoohousuissa. Mun äiti sanoi, ettei olis tarvinnu lapsilla olla mustaa, mutta miusta siinä vaiheessa kun aletaan ymmärtämään hautajaisten tarkoitus, niin pukeudutaankin sit sen mukaisesti..

Musta kokomekko on ollut lapsilla ja talvella valkoinen neule siihen päälle. Viimekesänä neitillä oli valkoinen mekko jossa on mustia palloja ja toisella oli musta kesämekko.

Me ostettiin 3v tytölle pari viikkoa sitten Lindexiltä samantapainen hihaton mekko kuin tuo H&M:n mutta huomattavasti juhlavampi. Oli siis tummansinen valkoisilla palloilla. Lisäksi laitettiin valkoinen bolero ja valkoiset sukkahousut. Lindexin verkkokaupassa en ole ko. mekkoa nähnyt, mutta ainakin Jyväskylässä oli Lindexin myymälässä näitä vielä ihan reilusti jäljellä.

Kyseessä oli pappani hautajaiset, joten tuntui että lähiomaisena on syytä panostaa vähän enemmän pukeutumiseen, vaikkei sitä lapsilta vaaditakaan. 10kk pojalla oli kauluspaita ja mustat liituraitahousut.

Pojalle (4v) löytyy kaapista mustat suorat housut, musta liivi ja rusetti, kauluspaita on jäänyt kittanaksi. Hihat ovat lyhyet. Niitä ei taida kehdata vain kääntää, uusi on ostettava. Kai se kesällä saa olla lyhythihainen?

Tuo h&m:n mekko on ihan siisti hautajaisiin. Hillittyä lapselle, mutta saa olal värejä. Punainen ei kovin kiva muuten kuin viininpunaisena. Mustaa ei tarvi olla ja ei valkoinenkaan ole hautajaisvaate edes lapsella.

Meillä oli Zaran musta juhlamekko valkoisella vyöllä ja valkoisilla asusteilla. Tummia värejä, just tummansinistä ja mustaa, saa olla minusta lapsella hautajaisissa, sekä valkoista, koska valkoinen on elämän väri. Sen takia valkoista voi erinomaisesti laittaa lapsille hautajaisiin.

Lasten pukeutumisesta ollaan montaa mieltä, mutta mulle on opetettu että hautajaisiin ei saa laittaa valkoista (paits miesten ja poikien paidat tietenkin) Mun tytöllä oli viimeksi Lindexin tummanharmaa mekko jossa oli mustia "samettisia" palloja, mustat ohuet sukkahousut, musta bolero ja mustat juhlakengät tietenkin. Tyttö oli silloin 6 v. Pojalla on aina ollut musta puku, valkoinen paita, musta solmio, mustat sukat ja mustat nauhakengät. Haluan opettaa omille lapsilleni että juhlaan pukeudutaan juhlan luonteen mukaisesti.

oma mummoni taas neuvoi että ihan pienille lapsille valkoiset vaatteet hautajaisiin, näin on ollut ennen tapana. itse laittaasin tummaa, hillittyä, mustaa ei tarvitse välttämättä olla.

[QUOTE="vieras";28652065]oma mummoni taas neuvoi että ihan pienille lapsille valkoiset vaatteet hautajaisiin, näin on ollut ennen tapana. itse laittaasin tummaa, hillittyä, mustaa ei tarvitse välttämättä olla.[/QUOTE]

Näin oli myös lapsuudessani tapana (olen maaseudulta, Lounais-Suomesta), sukuni hautajaiset olivat isoja juhlia ja minulla oli lähes aina valkoinen mekko niissä, paitsi yksissä oli turkoosin sininen.

Oma tyttöni oli kolmevuotiaana isoisoisänsä hautajaisissa sinivalkoisessa merimiesmekossa (anoppi eli vainajan tytär valinnut, eli piti oleman sopiva), ja kaksi lastani olivat isoisoäitinsä hautajaisissa valkoisissa ja mustavalkoisissa vaatteissa.

Höh, menee spämmiin kun yritän linkittää eräässä vanhassa ketjussa olleen kuvan mielestäni tyylikkäästä hautajaisasusta tytölle.

Tässä linkki ko. ketjuun, tuo ap.n laittama mekko siis kyseessä.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2253192-lasten-juhlamekkoja-netista-tulliasiaa/

Yhteistyössä