Mistä tietää mitä ja milloin lapselle pitäis opettaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heppatypy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heppatypy

Vieras
Siis kuulostaa ihan idioottimaiselta, mut kysyn silti. Siis mistä mä tiedän mitä kaikkea mun 3,5 vuotiaan pitäis osata tehdä ja mitä kaikkee mun pitäisi sen kanssa harjotuttaa? Mistä mä tiedän mikä on ikätasoon kuuluvaa ja mikä menee överiksi. Kun ei oo mitään listaa olemassa että harjota pötölle käymistä, niin en mä tajua tehdä. :( Huomaan olevani jäljessä näis jutuissa. Voiko jostain saada tällaiseen apua? Siis oikeesti.

mll:n sivuilla on lapsen kehityskestä ainakin kerrottu. kirjastosta varmasti löydät kirjoja lasten peleistä, leikeistä ja askarteluista. ennenkaikkea sinun pitäisi lakata olettamasta että lapsi n niin pieni ettei varmasti osaa tehdä jotain ja sen sijaan antaa sen vapaasti tehhä ihan samoja kuin sinäkin. poislukien ehkä terävät veitset ja hellan ääressä työskentely.
mutta siis tuon ikäinenhän varmati osaa jo laittaa pyykit kuivumaan, kattaa pöydän yhjentää tiskikoneen, pukea ja syödä itse jne.

Lapset on siitä omituisia otuksia, että osaavat ilmaista mielenkiintonsa. Että kyllä sen lapsesta huomaa, missä vaiheessa mitäkin asioita kanattaa harjoitella.

[QUOTE="annika";24233752]mll:n sivuilla on lapsen kehityskestä ainakin kerrottu. kirjastosta varmasti löydät kirjoja lasten peleistä, leikeistä ja askarteluista. ennenkaikkea sinun pitäisi lakata olettamasta että lapsi n niin pieni ettei varmasti osaa tehdä jotain ja sen sijaan antaa sen vapaasti tehhä ihan samoja kuin sinäkin. poislukien ehkä terävät veitset ja hellan ääressä työskentely.
mutta siis tuon ikäinenhän varmati osaa jo laittaa pyykit kuivumaan, kattaa pöydän yhjentää tiskikoneen, pukea ja syödä itse jne.[/QUOTE]

Mll:n ohjeet on musta aika ylimalkaisia. Kyllä se tekee paljon samoja asioita kun me vanhemmatkin, sillon kun ei ole rasavilli vaihde päällä.

Mut tuli mieleen tos vessasta käymisessä, et me ollaan pottaan jumituttu eikä mulle tullu mieleen et pöntölle pitäis jos täs vaiheessa. Noh, ehkä huono esimerkki.

[QUOTE="a p";24233788]Mll:n ohjeet on musta aika ylimalkaisia. Kyllä se tekee paljon samoja asioita kun me vanhemmatkin, sillon kun ei ole rasavilli vaihde päällä.

Mut tuli mieleen tos vessasta käymisessä, et me ollaan pottaan jumituttu eikä mulle tullu mieleen et pöntölle pitäis jos täs vaiheessa. Noh, ehkä huono esimerkki.[/QUOTE]
Minulle tulee mieleen, että tuo voisi olla hyvä ikä opettaa pitämään vähemmän yllä mainitsemaasi "rasavilli vaihdetta".

Mä en ole koskaan mistään moisia opiskellut, ne tulee vaan jotenkin itsestään. Kuten esim. töi pöntöllä käyminen. Poika halus ite joskus 3 v. pöntölle eikä ole sen jälkeen halunnut potalle. On ollut muutenkin aika "itseohjautuvaa mallia".. esim. nyt opettelee takin vetoketjun kiinnilaittamista ja solmujen tekemistä eikä se ole multa kysellyt, mitä opetellaan. Ikää nyt 3,5 v.

Yhteistyössä