Mistä saan tietää, mitä ambulanssissa tapahtui? Helsinki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pöllö:
Siis minkälaisen mokan epäilet lanssikuskien tehneen?

En viitsi alkaa repostelemaan yksityiskohtaisesti. Pääpiirteet kuitenkin se, että epäilen, ettei lasta ollut ambulanssissa lääkitty, koska lääkettä ei ollut osattu antaa. Lapsella oli oma lääke mukana, peräruiske, jota ei ollut annettu. Kun sain lapsen kassin ambulanssihenkilökunnalta, oli tähän meidän omaan peräruiskeeseen kiinnitetty NEULA. Kyseinen lääke ei ole injektioon!

Onneksi lääkettä ei ole ilmeisesti pistetty (koska kaikki näytti olevan tallella), mutta mietityttää, jäikö lapsi lääkitsemättä tämän episodin takia. Sen tiedän, että paikalle oli kutsuttu loppuvaiheessa lääkintäesimies, ja ambulanssilla kesti todella pitkään saapua sairaalalle.

Joku epäili, etteivät anna tietoja meille vanhemmillekaan, jos eivät ole raporttiin laittaneet. Pakkohan se joku selitys on löytyä jos kysyy, minulla on se ruisku neuloineen edelleen täällä kotona, ja totta kai aiomme kysyä, mitä ihmettä se siinä tekee, ja miksi lasta ei lääkitty ambulanssissa.

Voi olla, että asioille on hyvä selitys, ja sitä toivonkin, mutta en voi painaa asiaa villaisella silti ennen kuin olemme kuulleet sen.

Ja nämä uusavuttomuuden ihmettelijät voivat ihmetellä ihan rauhassa, minua ei haittaa. :)

P.S. Lapsi on kunnossa.

Oliko lapsesi saanut epikohtauksen? Ja lapsella mukana aina Stesolid-rektaali? Ja tuohon rektaaliin oli laitettu neula?? Kuulostaa kyllä kovin omituiselta :o

Ehkä kohtaus on lauennut ennen kuin lääkettä on tarvinnut antaa? Ite oon töissä Norjassa ja siellä on ohjeistus että jos epileptikko kramppaa yli VIISI minuuttia, sitten vasta stesolidia... Tuntuu tooooosi pitkältä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Ehkä kohtaus on lauennut ennen kuin lääkettä on tarvinnut antaa? Ite oon töissä Norjassa ja siellä on ohjeistus että jos epileptikko kramppaa yli VIISI minuuttia, sitten vasta stesolidia... Tuntuu tooooosi pitkältä ajalta.

Meidän lapsen ohjeistus on, että jos kohtaus kestää yli 2min niin stesolia suoleen... Mutta mitä se neula teki siinä ap:n lapsen stesolidissa?! Se kyllä ihmetyttää.

Kuumekouristus. Papereiden mukaan kouristus/jäykistely (mitä tuo tarkoittaneekaan) ambulanssissa oli kestänyt 10 min. En tiedä jos se sitten on ollut jotain lievää, mitä eivät oo katsoneet tarpeelliseksi lääkitä. Mutta siinä tapauksessa, miksi lääkintäesimies, ja miksi neula?

Alkuperäinen kirjoittaja epiletikon äiti ja hoitoalan opiskelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Meidän lapsen ohjeistus on, että jos kohtaus kestää yli 2min niin stesolia suoleen... Mutta mitä se neula teki siinä ap:n lapsen stesolidissa?! Se kyllä ihmetyttää.

Ihan totta. Outoa.

että jos se rektioli on avattu, mutta ei olekaan tarvinnut käyttää, niin neula on lautettu siihen ikään kuin korkiksi. Itse tapaan laittaa näitä 'neulakorkkeja' jos ei ole käden ulottuvilla oikeita korkkeja (esim tippaletkuun tai lääkeampulliin...) Jos kouristus onkin loppunut ennen kuin lääke ehditty antaa, niin lanssissa on huvinkin voitu ajatella että laitetaan joku siihen korkiksi ettei mene ainetta hukkaan. Näin säästäväinen hoitaja ajattelee :)

että onko ambulanssihenkilökunta saanut pk:sta tietoa että lapsella lääke mukana? Jos eivät ole heti sitä hoksanneet ja siksi lääkettä ei ole heti annettu?

Alkuperäinen kirjoittaja tuli vaan mieleen:
että jos se rektioli on avattu, mutta ei olekaan tarvinnut käyttää, niin neula on lautettu siihen ikään kuin korkiksi. Itse tapaan laittaa näitä 'neulakorkkeja' jos ei ole käden ulottuvilla oikeita korkkeja (esim tippaletkuun tai lääkeampulliin...) Jos kouristus onkin loppunut ennen kuin lääke ehditty antaa, niin lanssissa on huvinkin voitu ajatella että laitetaan joku siihen korkiksi ettei mene ainetta hukkaan. Näin säästäväinen hoitaja ajattelee :)

Kuulostaa kyllä omituiselta... eihän sitä kerran avattua rektiolia käsittääkseni enää edes voi myöhemmin käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja tuli vaan mieleen tämäkin:
että onko ambulanssihenkilökunta saanut pk:sta tietoa että lapsella lääke mukana? Jos eivät ole heti sitä hoksanneet ja siksi lääkettä ei ole heti annettu?

Mutta mitä se neula siinä teki??

Alkuperäinen kirjoittaja tuli vaan mieleen tämäkin:

Mutta mitä se neula siinä teki??

Joku tuolla jo ehdotti että ehkäpä korkkina?

Alkuperäinen kirjoittaja tuli vaan mieleen:

Kuulostaa kyllä omituiselta... eihän sitä kerran avattua rektiolia käsittääkseni enää edes voi myöhemmin käyttää?

No niinpä, mutta ihmeellisimpiäkin asioita tapahtuu. En nyt tarkoita että ap valittaisi, mutta jotkut vanhemmat voisivat hyvinkin valittaa, että lääke on mennyt hukkaan kun se on avattu mutta ei käytetty. Ihmiset valittavat vaikka mistä nykyään... Helppo ja nopea tapa sulkea se ruutta neulalla ja laittaa lapsen mukana sairaalaan.

Siinä peräruiskeessa oli valmiina laitettu paikalleen muovikärki (jolla kuuluu laittaa peräsuoleen), kun päiväkotihenkilökunta antoi sen ambulanssihenkilökunnalle. Ambulanssihenkilökunta on siis vaihtanut neulan sen muovikärjen tilalle. Uskoisin, että lääke on annettu ambulanssihenkilökunnalle heti.

No omituinen korkki neula on mielestäni, mutta toivotaan että asia on näin.

Lisäänpä vielä ohi aiheen, että edellisellä kerralla, kun jouduimme kutsumaan ambulanssin saman asian takia, kerroin, että olemme jo antaneet lapselle Stesolid-peräruiskeen. Ambulanssihenkilökunta kysyi meiltä: "Aha, mikä se siis on?". En tiedä olenko ihan pihalla, mutta tuntui vähän oudolta, etteivät he tienneet. Eri ambulanssi siis silloin kyseessä.

Tuolta kautta voit kysellä
http://www.hel.fi/wps/portal/Pelastuslaitos/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/pela/fi/Yhteystiedot+ja+palaute

Jos laitat palautetta sähköisesti, voit jättää myös yhteystietosi jolloin sinuun otetaan yhteyttä puhelimitse. Hoitohenkilökunta voidaan helposti selvittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lisäänpä vielä ohi aiheen, että edellisellä kerralla, kun jouduimme kutsumaan ambulanssin saman asian takia, kerroin, että olemme jo antaneet lapselle Stesolid-peräruiskeen. Ambulanssihenkilökunta kysyi meiltä: "Aha, mikä se siis on?". En tiedä olenko ihan pihalla, mutta tuntui vähän oudolta, etteivät he tienneet. Eri ambulanssi siis silloin kyseessä.

On kyllä erikoista, että eivät tienneet. Suurimmalla epileptikoista, joiden kanssa minä olen työskennellyt, on ollut stesolidit käytössä.

Ihan pakko kuitenkin muistuttaa että lanssikuskeina voi olla esim. lähihoitajia jotka vastavalmistuneita eikä edes kokemus opettanut vielä. Eri asia on jos paikalle on lähetetty esim. lääkintäesimies tms. joka sitten jo osaa asiansa ja tietää lääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja emmi:

On kyllä erikoista, että eivät tienneet. Suurimmalla epileptikoista, joiden kanssa minä olen työskennellyt, on ollut stesolidit käytössä.

Ap: n lapsella oli kyse kuumekouristuksesta.

Kuulostaa siltä että on ollut perustason sakut asialla... On meinaan vähän eri asia tuleeko paikalle hoitotason auto ensihoitajineen (siis AMK ensarit) vai perus saku jossa ehkä lääkintävaksi/lähihoitaja/saku-palomies. Itse polen muutaman kerran päätä pyöritellyt perustason kuskien kanssa kun ei mitään meinaa mennä oikei. Hoitotason ensihoitajille kumarran ja teen aaltoja, on meinaan aika pätevää porukkaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja jeojeo:
Tuolta kautta voit kysellä
http://www.hel.fi/wps/portal/Pelastuslaitos/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/pela/fi/Yhteystiedot+ja+palaute

Jos laitat palautetta sähköisesti, voit jättää myös yhteystietosi jolloin sinuun otetaan yhteyttä puhelimitse. Hoitohenkilökunta voidaan helposti selvittää.

Kiitos linkistä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

Kuulostaa siltä että on ollut perustason sakut asialla... On meinaan vähän eri asia tuleeko paikalle hoitotason auto ensihoitajineen (siis AMK ensarit) vai perus saku jossa ehkä lääkintävaksi/lähihoitaja/saku-palomies. Itse polen muutaman kerran päätä pyöritellyt perustason kuskien kanssa kun ei mitään meinaa mennä oikei. Hoitotason ensihoitajille kumarran ja teen aaltoja, on meinaan aika pätevää porukkaa :)

Rankka yleistys mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi:

Ap: n lapsella oli kyse kuumekouristuksesta.

Niin, mutta sama lääke, ei kai se lääkkeen nimen tunteminen siitä vähene, vaikka eri indikaatioon lääke onkin annettu?

Yhteistyössä