Mistä saan Atkinsin induktion käsiini?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Atkinsin induktio on dieetin aloitusvaihe, jolla saadaan elimistö menemään ketoosiin ja alkavan polttaa rasvaa hiilihydraattien sijasta. Kestää yleensä kaksi viikkoa, jonka jälkeen ruokavalioon lisätään viikottain 5g/hiilaria ja sitä jatketaan niin kauan että painon lasku pysähtyy. Näin on saatu tietoon se oma, henk.koht hiilarimäärä jonka voi päivittäin syödä lihomatta. Jos se ois esim 80g/päivä, rajoittamalla hiilarit vaikka 70g/pvässä, laihdut.
Tässä suoraan tuolta atkinsin sivuilta suomennettuna induktion periaatteet. Suosittelen kuitenkin lukemaan myös muuta kirjallisuutta aiheesta. Tän voi todellakin tehdä myös väärin ja siitä ei seuraa laihtumista eikä muutakaan hyvää..

Atkinsin induktio:

1. Syö joka päivä joko kolme normaalikokoista ateriaa tai neljä-viisi pienempää. Älä jätä aterioita väliin tai ruokailuväleihin yli kuutta tuntia (hereillä ollessa siis).
2. Syö hyvänlaatuisia proteiineja, kuten kanaa, kalaa, munia ja punaista lihaa sekä luonnollisia rasvoja (ei kovetettuja kasvisrasvoja) kuten oliiviöljyä, kalaöljyä, voita.
3. Syö 20grammaa hiilihydraattia päivässä, eli salaattia ja vihanneksia. Sinun pitäisi syödä vähintään neljä kupillista vihreää salaattia tai kolme kupillista vihersalaattia sekä yksi kupillinen muita vihanneksia joka päivä.
4. Älä syö ollenkaan hedelmiä (paitsi avokadoa), leipää, pastaa, viljaa, tärkkelyspitoisia kasiviksia ja juureksia (esim peruna) tai muita maitotaloustuotteita kuin juustoa, voita ja kermaa. Älä syö pähkinöitä tai siemeniä ensimmäiseen kahteen viikkoon. Myös linssit, pavut ym vastaavat on kiellettyjä.
5. Jos olet nälkäinen aterioiden välillä, nauti vähähiilihydraattisia välipaloja, kuten keitettyä kananmunaa, vähän juustoa, oliiveja jne..
6. Älä syö mitään mikä ei ole sallittujen listalla.
7. Ota päivittäin monivitamiinitabletti, kalaöljyä sekä kuitulisä
8. Syö sen verran, että tulet kylläiseksi, mutta et ähkyyn.
9. Rajoita kahvin, teen ja muitten kofeiinipitoisten juomien määrää yhteen tai kahteen kuppiin per päivä. Suuren määrän kofeiinia on todettu vaikuttavan insuliinin tuotantoon ja saavan aikaan verensokerin nopeita muutoksia.,
10. Juo vähintään kaksi litraa vettä joka päivä varmistaaksesi riittävän nesteen saannin, välttääksesi pahoinvoinnin ja auttaaksesi kuona-aineiden poistoa jotka syntyvät rasvan palaessa.

(Mun huomio: kannattaa huolehtia riittävästä kivennäis- ja hivenaineiden saannista. Joko pillereiden avulla, tai sitten juomalla kivennäisvesiä ja käyttämällä kiveinnäissuolaa tavallisen sijasta.)

Sallitut ruoka-aineet löytyy allaolevasta linkistä:

http://atkins.com/Archive/2001/12/15-464579.html

Susu79, eipä sillä kai oo muuta merkitystä (jos ei ideologiaa aleta miettimään, "tosikarpeilla" kaiken pitää olla mahdollisimman luomua ja käsittelemätöntä) käyttääkö rasvatonta maitoa, kermaa tms kuin se, että rasvaisemmissa maitotaloustuotteissa on yleensä vähemmän hiilaria. Ja kermaa ei ainakaan mulla mene kahviin kuin ihan pari tl, kun taas maitoa lorahtaa jo selvästi enemmän saman "tehon" saamiseksi.

Mä olin induktiolla, hh-mmärä 20/pv, mutta käytin suomalaisia tuotteita.. Pienestä kyläkaupasta ei juuri montakaan atkinssin hyväksymiä tuotteita saa. Ehkä Atkinssia ja Heikkilää yhdistelemällä saa suomalaiseen makuun sopivan induktion :D Pitäisi kai itsekkin rekisteröityä tuonne alakarppeihin, eikä vain käydä vierailijana paikalla :ashamed: Makeannälkä on melkein kadonnut, ja oikeaa nälkää tulee harvoin. Leipää on tehnyt mieli muutama päivänä kun lapset ovat syöneet tuoretta ruisleipää :p

Kävin kyseisessä linkissä ei ole suomeksi mitää enkä osaa kieliä, onko kellään suomeksi??????????Siis selvät ohjeet,Olisin iki onnellinen olen seurannut teitä muita miten hyviä tuloksia olette saanneet!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2005 klo 22:58 Vieras kirjoitti:
Kävin kyseisessä linkissä ei ole suomeksi mitää enkä osaa kieliä, onko kellään suomeksi??????????Siis selvät ohjeet,Olisin iki onnellinen olen seurannut teitä muita miten hyviä tuloksia olette saanneet!

Olen tuohon yläpuolelle suomentanut tuolta atkins.comista nuo pääperiaatteet. Lisää kannattaa lukea esim täältä: http://velhottaret.net/alakarppi/forum/viewtopic.php?t=3315&sid=94f2e123d425a98910d85344a03d4582

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2005 klo 22:14 Vieras kirjoitti:
No joo entäs hedelmämehu? ja millasia määriä te syötte aterialla? Entä mitä aamiaiseksi jos kuidut ja leipä on kielletty? Ja juguertit, viilit?

Hedelmämehuissa on kauheasti sokeria, joten niitä ei oikein kannata juoda.Se saa aikaan verensokerin heilahteluja.

Ateriamäärät on semmosia, että nälkä lähtee mutta ähkyyn saakka ei syödä. Aluksi annokset voi olla suuriakin kun vatsa on tottunut isoihin annoksiin. Kuitenkin kun pitää huolen tuosta enintään 6 tunnin ruokailuvälistä, annoskoot asettautuvat oikeisiin mittoihinsa ajan kanssa. Eli pian huomaat ettet enää jaksakkaan syödä kuin vähän kerrallaan. Ei ole olemassa mitään "annoskokoa" vaan tosiaan tuo sääntö että "syö niin paljon että nälkä lähtee, mutta älä syö itseäsi ähkyyn" on se oikea annoskoon mittari.

Aamiaiseksi voi syödä vaikka munakkaan tai jotain muuta kananmunasta. Tai jos munaruuat ei uppoa, voi tehdä vaikka aamuisen pirtelön tai syödä "karppileipää" yms. Karpit. netissä on paljon aamiasehdotuksia reseptipuolella. Kannattaa käydä sieltä kurkkaamassa jos omat ideat loppuu. Niin ja jugusttia saa syödä (mut siis sitä luonnonjugua) ja viiliäkin kai. Kunhan katsoo ne hiilarimäärät ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2005 klo 15:09 Vierailija kirjoitti:
Olkaapa tytöt kriittisiä näitten dieettien kanssa, ottakaa hirveästi selville asioita muualtakin, kuin 'vannoutuneiden' sivuilta. Pitäkää huoli itsestänne ja kropastanne :heart:

Voi että..älä ole turhaan huolissasi. Ehkäpä jos säkin ottaisit asioista selvää, tietäisit että tää on terveellinen dieetti. Tiesitkö että tässä pitää syödä kasviksia ainakin se 500g per päivä? Ja että rasvoina käytetään ns. hyviä rasvoja, juoksevia kasvisrasvoja ja voita. Margariinesitahan on tullut tutkimus että ne on itseasiassa vaarallisempia ihmisen elimistölle kuin voi. Kovetettujen kasvisrasvojen takia.

Miten vaarallista voi olla, jos jättää ruokavaliostaan pois sokerin, valkoisen vehnäjauhon sekä perunan, riisin ja pastan? Ja leipäkin jää pois vain siksi, että kaupasta ei helpolla löydy sellaista leipää jossa EI olis vehnäjauhoja. Jopa täysjyväruisleipänä mainostetussa on todella paljon vehnäjauhoja. Katso vaikka itse. Peruna, riisi, pasta korvataan vihanneksilla. Ei tähän dieettiin kuulu ppelkät munat pekoni ja rasva. Se on väärä, median luoma julkikuva. Totuus on ihan toinen.

Jos tää dieetti ois vaaraksi, niin miksiköhän minä ja monet muut voivat huonojen hiilareitten poisjättämisen jälkeen niin paljon paremmin? Energisyys on lisääntynyt, makeannälkä kadonnut, mulla itselläni ahmimishäiriö on pysynyt poissa yhtä kauan kuin tää ruokavalio on jatkunut, tää auttaa allergioihin, atopiaan, päänsärkyihin yms yms. Mä en aio koskaan enää palata leipä-perunalinjalle. Mulla on niin paljon parempi olla nyt.

Niin joo, sitten kun on saavuttanut laihdutustavoitteensa, siirrytään ns. hyvä-karppilinjalle. Siinä on päivittäinen hiilarimäärä suurempi ja silloin voi jo syödä täysjyvävalmisteita, tummaa riisia ja pastaa, hedelmiä yms. Oikeastaan ainoot jotka silloinkin pysyy pois on peruna, vehnäjauhot ja valkoinen sokeri. Ei kuulosta kovin vaaralliselta, vai mitä? ;)

No niin kauan kuin dieetin ohjeissa varta vasten KEHOITETAAN ottamaan vitamiinivalmisteita, niin en ihan mieltäisi dieettiä täysin terveelliseksi.

Mutta totta on, että moni on onnistunut Atkinsin dieetillä. Sitä en kielläkään. Mut saa ihmisillä oli erilaisia mielipiteitä, ei siitä tartte hernettä vetää nenään :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 09:13 Shaina harmaana kirjoitti:
No niin kauan kuin dieetin ohjeissa varta vasten KEHOITETAAN ottamaan vitamiinivalmisteita, niin en ihan mieltäisi dieettiä täysin terveelliseksi.

Mutta totta on, että moni on onnistunut Atkinsin dieetillä. Sitä en kielläkään. Mut saa ihmisillä oli erilaisia mielipiteitä, ei siitä tartte hernettä vetää nenään :whistle:

Mäkin oon vähähiilarisella dieetillä. Ja tuloksia on kyllä tullut ihan mukavasti.

Tuosta vitamiinilisästä.. se kehoitus tarkoittaa sitä kahden viikon aloitusjaksoa, jolloin ollaan kaikkein tiukimmalla ruokavaliolla. Sen jälkeenhän ruokavalio ei ole enää niin rajattu joten vihanneksia, pähkinöitä, hapanmaitovalmisteita yms voi alkaa syömään ja ravintoaineiden saantikin normalisoituu. Että se kehoitus tosiaan koskee vain sitä ekaa kahta viikkoa.

Onhan se niinkin, että jokainenhan sitä itse päättää mitä suuhunsa pistää. Järjen käyttö ei ole kielletty. Oli millä tahansa ruokavaliolla, mutta jos syö liian yksipuolisesti (tää muuten onnistuu vaikka paikkareissa, testattu on..) niin kyllähän siinä jää ravintoaineet saamatta. Itsestä riippuu, ei ruokavaliosta, saako kaikki tavitsemansaa vai ei.

Mä muuten ymmärrän joittenkin ihmisten epäluulon tätä ruokavaliota kohtaan. Olin itsekin kauan siinä oletuksessa että tää suurinpiirtein tappaa ;) Mut sitten otin asioista selvää ja totesin että oikeastihan tää ruokavalio jättää vain ne vehnäjauhot, sokerin, perunan ,pastan ja riisin pois. Ei siinä mielestäni ole mitään vaarallista. Ja rasvaa ei todellakaan syödä kilo- tai litrakaupalla, vaan ihan normaalisti. Eli ei lotrata rasvan kanssa, mutta ei käytetä myöskään light-tuotteita (yleensä siksi koska niissä on paljon hiilareita). rasvaa ruuanvalmistukseen jos tarvii ja sitten salaatinkastikkeeksi joku öljypohjainen kastike. Siinäpä se periaatteessa on se rasvan käyttö. Ja kokonaanhan ei saa kukaan jättää rasvaa pois, elimistö tarvitsee rasvoja ravinnosta, koska se ei itse pysty kaikki valmistamaan.

Mut jokatapauksessa. Mä olen tyytyväinen tällä ruokavaliolla, ja korjaan kyllä mielelläni väärinkäsityksiä liittyen tähän ruokavalioon. Silti mulle on ihan ok jos joku toinen syö eri tavalla, vaikka eläis pelkällä leivällä ja makaronilla ;) Ei mua haittaa. Sopu sijaa antaa ja kaikkihan me tällä palstalla ollaan kai menossa kohti samaa tavoitetta--hoikentumista.

Tsemppiä siis kaikille kilojen kanssa kamppaileville. =)

\

jos minuu tarkotit, niin en oo vetäny hernettä nenuun ;) Ihan asiallisesti tässä yritän jutustella, niin että lepo vaan :saint: B) :hug:

Huhhuh, tuon induktion aikana meikäläisen verensokeri nousis pilviin ja munuaiset sanoisivat pokspoks!

Mutta hyvä, että se joillekin sopii. Oisko lääkärin kommentti paikallaan jokaisen ihmisen kohdalla?? Koska me tosiaan ollaan yksilöitä ja jos tämä sopii jollekin, niin ei välttämättä toiselle. Se ei ole mitään median keksintöä, että tähän Atkinsin dieettiin on maailmalla kuollut ihmisiä. Ovatko sitten noudattaneet väärin ohjeita? Olkaapa siis edelleen tarkkoina.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 10:52 Mikämikä kirjoitti:
Huhhuh, tuon induktion aikana meikäläisen verensokeri nousis pilviin ja munuaiset sanoisivat pokspoks!

Mutta hyvä, että se joillekin sopii. Oisko lääkärin kommentti paikallaan jokaisen ihmisen kohdalla?? Koska me tosiaan ollaan yksilöitä ja jos tämä sopii jollekin, niin ei välttämättä toiselle. Se ei ole mitään median keksintöä, että tähän Atkinsin dieettiin on maailmalla kuollut ihmisiä. Ovatko sitten noudattaneet väärin ohjeita? Olkaapa siis edelleen tarkkoina.

Sulla ei mitenkään voi pompsahtaa verensokerit induktiolla ylös. Induktion aikana syödään PALJON jotta elimistö näkee ettei ravinnosta tarvi alkaa pihistellä. Runsaasti (1-1,5g proteiinia/vrk normaalipainokiloasi kohti) proteiinia sekä loppu sitten ravintoon sisältyvästä rasvasta. Tämä aiheuttaa yleensä insuliinintuotannon laskun melko alas sekä glukagonitason nousun ylös. (näinhän ihmiselle käy myös joka yö) normaalikunnossa oleva aineenvaihdunta huolehtii ettei verensokeri laske liian alas. Glukagoni on se joka siitä huolehtii pyytämällä glukoosin valmistusprosesseja tuottamaan sitä rasvoista ja proteiineista. Siinä yhteydessä rasvojen hajotessa syntyy näitä ketoaineita osaksi energiaa. Niitä käyttää aivot jonkin verran jo aika alkuunkin, samoin sydän ja jotkin lihasryhmät yms. Joillakin vie hetken että aivot sopeutuu ketoaineisiin joka kuitenkin on TÄYSIN normaali energiaravinne aivoille. Aivojen glukoosin saanti on kuitenkin koko ajan turvatu ja aivot käyttää ketoaineita vaan juuri sen verran mihin ne kulloinkin ovat sopeutuneet, elimistö valmistaa aina aivoille tarpeellisen määrän glukoosia joten mitään pelättävää ei ole. Ja usko tai älä lievässä ketoosissa olet ollut elämäsi aikana varmasti satoja kertoja Wink silloin et vaan ole huomannut vahtia että tulisko oireita vai ei. Hiukan vahvemmassakin ketoosissa olet luultavasti ollut monia monia kertoja, ehkä kymmeniä.

Ja tuolla proteiinimäärällä ei kenekään munuaiset sano poks poks. Itseasiassa, jotta saisi munuaiset proteiiniin avulla tuhoutumaan, pitäis proteiinia syödä ainakin 3,5g/norm. painokilo. Eli jos olet vaikka 100 kg, ja normaali painosi olisi 60kg, lasketaan proteiinin tarve tuon 60 kgn mukaan.

Atkinsin dieettiin ei ole kuollut ketään. Yksi nuori tyttö kuoli amerikassa, noudatettuaan tätä dieettiä pari päivää, mutta häenllä oli taustalla muita syömishäiriöitä ja elimistön ravinnesuhteet ihan sekaisin. Mikään dieetti ei tapa kahdessa päivässä. Ei edes tämä. Tyttö ei siis kuollut atkinsin diettiin, vaan pitkäaikaiseen huonoon ravitsemukseen.

Ja kyllä nykyään jo löytyy lääkäreitä jotka suosittelevat vähähiilihydraattista ruokavaliota, myös muille kuin ylipainoisille. Tiesitö muuten että diabetespotilaat ovat vuosikausia elelleet vähähiilarisella, ihan lääkärin määräyksestä?

Heikkilä on samantapainen kuin atkins, ilman induktiota ja täydennettynä marjoilla. Heikkilä on suomalainen lääkäri, Atkins amerikkalainen sydänlääkäri.. Heidän tietotaitonsa takia tää on paljon turvallisempi tapa laihduttaa kuin joku ns ihmedieetti, joita olen myös kokeillut.
Mun tämänpäivän ateriat koostuvat: pari kananmunaa teflonpannulla paistettuna + 200g porkkana-parsakaali-kukkakaalisekoitusta, purkki rahkaa+kookoshiutaleita, illemmalla jauhelihaa + kasviksia + juustoa
hiilihydraatit: kasvikset aamulla 7, rahka 8, kookoshiutaleet 1, myöhemmin syötävät kasvikset --> hh määräksi yhteensä 20-25.. eli tuohon määrään syön puolisen kiloa kasviksia, mikä ei aikaisemmin tullut kuuloonkaan! Voita laitan kasvisten päälle hieman. Mikä tuossa tekee ruuastani vaarallisen? Perunan, sokerin vai/ja valkoisen jauhon puuttuminen.. voin paremmin kuin pitkään aikaan, kivutkin ovat vähentyneet, makiantuskaan ahmiminen kadonnut ja paino pudonnut kohtuullisen mukavasti :)
Huomasin että housut jotka kuukausi sitten eivät mahtuneet päälle, eivät meinaa pysyä jalassa.. vyötäröltä on kaventunut n10cm verran.. puntarista on paristot loppuneet, joten tarkkaa kilomäärää en tiedä.

Juu, kukin laihduttaa miten itse parhaakseen näkee. Uudess Hyvä terveys -lehdessä oli juttua tutkimuksesta, jonka mukaan kaikki dieetit laihduttavat. "Tärkeintä on uskollisuus omalle ruokavaliolleen. Painonhallinta edellyttää pysyviä muutoksia ja liian tiukat ja elämää rajoittavat dieetit eivät siinä auta. "

Mun mielestä ruoka-aineiden tarkka erottelu hiilareihin ja proteiineihin on mulle liian tiukkaa, niin sen vuoksi ei kiinnosta pätkän vertaa kokeilla Atkinsia tai Zonea. Minä yritän vaan syödä vähän vähemmän, mutta monipuolisesti :) Mutta te, jotka vannotte em. ruokavalioiden nimeen, niin siitä vaan..

Onhan se jonku Jennifer Anistonin helppo olla vuositolkulla tietyllä ruokavaliolla, kun joku muu tekee sapuskat valmiiksi ja asettelee lautaselle.. vieressä personal trainer suunnittelee jumppaohjelmaa. Toista se tavallisella tallaajalla, jonka pitää saada pötyä pöytään vartissa. Ja vielä sellaista, että koko perheelle kelpais..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 17:07 Shaina kirjoitti:
Onhan se jonku Jennifer Anistonin helppo olla vuositolkulla tietyllä ruokavaliolla, kun joku muu tekee sapuskat valmiiksi ja asettelee lautaselle.. vieressä personal trainer suunnittelee jumppaohjelmaa. Toista se tavallisella tallaajalla, jonka pitää saada pötyä pöytään vartissa. Ja vielä sellaista, että koko perheelle kelpais..

Mä repsahdin perunamuussiin ja lihapullliin, kun lapsille ei kelvannu.. Saas nähdä kuinka tää hiilaripommi sotkee mun olon, ähky kyllä tuli heti. Mut oli se kyl hyvääkin :p no, ei tää laihduttaminen saa olla kuolemanvakavaa kuitenkaan, syön tälleillalle suunnittelemani sit huomenna. Onneks en repsahtanut dominon tuplasuklaakekseihin, joita mun mies söi tänään ainakin 10 kappaletta (sanoi syövänsä munkin osuuden) Mitä pitemmälle laihdutus etenee sitä enemmän ruukaa repsahduksia tulla, mut ei anneta niiden lannistaa..

Miekin sitten en voinut todellakaan elää ilman leipää ja spagettia. Viime viikolla söin kunnon pastaa ja jauhelihakastiketta, ruisleipäääääääääää ja valkosipulipatonkiaaaaaaa slurps. Ja silti painokin oli pudonnut 600g viikkoon.
Meikätyttö palaa entiseen, raja sentään kaikella.
Oishan se ollut hienoo jos ois onnannu :ashamed:

\

Sen takia kehoitetaan koska kovinkaan moni ihminen meistä ei tiedä mistä tuotteesta tulee mitäkin vitamiinia, piten paljon ja mitä tarvitsee päivässä?!?
Ja atkinsissa tosissaa syödään monipuolisesti, vitamiinit olen ottanut aina! Jopa silloin kun EN ole laihduttanut :/

Yhteistyössä