Mistä rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelija-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelija-äiti

Vieras
Hmm.. osaiskohan joku neuvoa, mistä 19vuotias,kesäkuussa ylioppilaaksi valmistuva yksinhuoltaja äiti saa kesäksi rahaa, kun aikoo jäädä kesäksi 2vuotiaan tyttären kanssa kotiin? Syksyllä olisi tarkoitus jatkaa opiskeluja, jos saan paikan. Mutta kotihoidontuki kun edellytyttää, että ei ole kaupungin/kunnan kanssa voimassa olevaa hoitosopimusta (mikä meillä taas on, kun tyttö ollut melkein vuoden hoidossa kun olen ollut koulussa. Ja sopimusta ei ole järkevää purkaa, jos jatko-opiskelupaikan saan heti syksyllä. Sittenhän joutuisin jo heti ensi kuussa hakemaan uutta hoitopaikkaa varoiksi syksyksi, sillä paikkaa pitää ainakin täällä päin hakea n.4kk ennen hoitopaikan tarvetta!) Siis, onko ainut vaihtoehto mennä hakemaan toimeentulotukea? Kesätöihin en ole menossa, koska haluan viettää aikaa tyttäreni kanssa kotona. Ja jos opiskelut jatkuu taas syksyllä niin huh.. :) Mutta, jos joku on samassa tilanteessa ym. tai tietää vain neuvoa niin iso kiitos.. :)!

Mitä jos menisit töihin? Sillä tavalla ne muutkin itsensä elättää, eikä aattele heti, et sossuun vaan. Ilmeisesti et vie lasta hoitoon, mutta pidät hoitopaikkaa varattuna. Ja joku toinen joka oikeasti tarvitsisi hoitopaikkaa, joutuu sitä jonottamaan. Kas kun et ole ajatellut lorvailla kotona vaan ja viedä lasta päiväksi hoitoon. Sehän olis kätevää. Saisit olla ihan rauhassa ja yhteiskunta hoitais lapses. Juuri kaltaistesi takia mulla on aina huono käsitys teiniäideistä. Mistään ei oteta vastuuta ja sossu maksaa kaiken. Onneksi (toivottavasti) osa teiniäideistä on vastuuntuntoisia ja elättää itse itsensä toisin kuin sinä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 14:54 vieras kirjoitti:
Mitä jos menisit töihin? Sillä tavalla ne muutkin itsensä elättää, eikä aattele heti, et sossuun vaan. Ilmeisesti et vie lasta hoitoon, mutta pidät hoitopaikkaa varattuna. Ja joku toinen joka oikeasti tarvitsisi hoitopaikkaa, joutuu sitä jonottamaan. Kas kun et ole ajatellut lorvailla kotona vaan ja viedä lasta päiväksi hoitoon. Sehän olis kätevää. Saisit olla ihan rauhassa ja yhteiskunta hoitais lapses. Juuri kaltaistesi takia mulla on aina huono käsitys teiniäideistä. Mistään ei oteta vastuuta ja sossu maksaa kaiken. Onneksi (toivottavasti) osa teiniäideistä on vastuuntuntoisia ja elättää itse itsensä toisin kuin sinä.

Huoh... :/ Aloittajahan halusi löytää muita vaihtoehtoja kuin sossu. Itsekkin mielelläni viettäisin lapsen kanssa kesän kotona, mutta vakituisesta työsuhteesta johtuen, en voi. Kukapa ei haluaisi antaa lapselle mahdollisuutta olla kesää kotona??

Ja aloittajalle: kannaattaa miettiä jos tekisit vaikka keikka luontoista työtä? Tai olisit osan kesästä töissä? Mutta eipä se tt.tukikaan nyt huono vaihtoehto ole, jos ei muuta ole mahdollista. Aurinkoista kesää teille!!:)

pieni korjaus... jos itse aiot oleilla kotona tai ei oo mitään ns syytä laittaa lasta hoitoon, kunnan on järjestettävä se hoitopaikka neljän kuukauden sisällä.
sen sijaan opiskelun, työn tai vastaavan takia hoitopaikkaa haettaessa kunnan velvollisuus on järjestää se hoitopaikka kahdessa viikossa.

\

Kyllä ne on kuule yleensä ne vanhemmat äidit (tarkoitan 30-> vuotiaat) jotka vie lasta omina vapaapäivinä hoitoon ihan vaan sen takia että saa omaa aikaa. Että älä tule teiniäitejä haukkumaan. Oliskohan jotain katkeruutta ilmassa..

\

kerro mulle kuka tarvii lapsilleen pelkästään kesäkuukausiksi hoitopaikkaa??? ja tuskin valtio siihen kaatuu jos sossu antaa kahdeksi kuukaudeksi rahaa äidille ja lapselle, kyseessä ei ole kuitenkaan mikään suurperhe...

Itse menen kyllä töihin kesäksi vaikka opiskelen, mutta en halua että poika joutuu ympäri vuoden olemaan hoidossa joten hän saa olla kuukauden kotona. Meillä tämä on mahdollista mutta harvalla yksinhuoltajalla se on mahdollista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 00:31 päivähoitoalalla kirjoitti:
\

Kyllä ne on kuule yleensä ne vanhemmat äidit (tarkoitan 30-> vuotiaat) jotka vie lasta omina vapaapäivinä hoitoon ihan vaan sen takia että saa omaa aikaa. Että älä tule teiniäitejä haukkumaan. Oliskohan jotain katkeruutta ilmassa..

peesaan! tunnen/tiedän montakin yli 30v äitiä jotka kotona ja lapset hoidossa.Ja hiukan päälle 20v myös..ei kannattas yleistää! Pilkka osuu omaan nilkkaan tuolla menolla

niin ja näillä yli 30v on se selitys sitten et voi voi kun tässä iässä piti lapsi tehdä..haluan kuitenkin sinne töihin heti,ei hitto kun en jaksa öitä valvoa..yö elämä on mennyttä kun kaikki sinkut menossa ja omat vanhemmat niin vanhoja...yleistetään sitten itsekkin!

Nuoremmilla äidillä vaan saattaa useammin olla tarve näyttää että lapsi pystytään hoitamaan, vanhemmilla äideillä harvemmin on tällaista tarvetta kun ollaan muka jo ni in kypsiä. Tämän takia vähän yleistin B)

Yhteistyössä