mistä apua taloudelliseen ahdinkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton

Vieras
voi apua!!
Meillä ollut tosi tiukkaa rahallisesti koko kesän miehen jäätyä työttömäksi.
Nyt on kuitenkin tultu siihen tilanteeseen, että rahat on loppu. Ne ovat totaalisesti loppu.
Tämän kuun lainanlyhennysraha on, mutta ei yhtään muuta..
Meitä olisi kolme henkeä tässä talossa elätettävänä.
Itse olen hoitovapaalla, ja lähden nyt töihin aikaistetusti ensi kuussa. Mutta en saa tiliä, kun vasta lokakuun 15pv...Ensi kuuksi on lyhennysvapaa kuukausi lainasta, mutta millä maksaa laskut ja ruoka?
Sopivasti on toi kiinteistöverokin ensi kuulle maksussa sekä sähkö ja vesi.
Kirpparilla oli mulla viikon paikka, sain hyvin myytyä, mutta ne rahat ovat jo menneet ruokaan.
Autoa ei haluaisi myydä, koska joutuisi sitten kuukauden päästä ostamaan kuitenkin uuden, koska lähden töihin. Eli ei kannata.
Voi itku. Vaikea olla positiivinen.
Onko kohtalotovereita?
Mies ei saa mistään rahaa enkä mäkään yksinkertaisesti keksi enään mitään. Lainaaminen on todella nöyryyttävää, ja en missään nimessä haluaisi vaivata muita meidän ongelman takia. Kiitos kun luit..
Ja en todellakaan kaipaa mitään ökytalojuttuja, asutaan alle 80 neliöisessä omakotitalossa ja autokaan ei ole mikään uutuuttaan kiiltävä...

Tosi moniin laskuihinkin saa maksuaikaa ja jos siellä mitään turhaa on joukossa niin nistähän se on ekana karsittava. Siis tyyliin lehtilaskuja ynnä muita jotka ei ole välttämättömiä.
Ruokatottumuksia on meillä ainakin jouduttu muuttumaan kun on ollut tiukkaa, ruuassa voi säästää yllättävän paljon kun aikuisten oikeesti laskee tarkempaan.
Tsemppiä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kannattas varata sossusta pikasesti aika ja hakea toimeentulotukea. Ihan neuvona kato netistä mitä papereita siihen tarvitaan ja rupeet heti huomenna niitä soittelemaan niin nopeutuu hakeminen.

Mihinkä toi lainanlyhennysraha on? Saiskohan sitä siirrettyä?

no se on just talolainan lyhennys. Tässä kuussa on pakko lyhentää. Olisi viime kuussa pitänyt pyytää lyhennysvapaaksi kuukaudeksi. Nyt on siis pyydetty ensikuu lyhennysvapaata, ja lokakuussa taas aletaan lyhentää normaalisti.
Me ei olla koskaan aikaisemmin käyty sossun luukulla ja on siinä noh...en tiedä antaako ne mitään, koska mulla vakipaikka odottamassa. Eikös ne heti kuitenkin ehdota sitä töihin menoa, ja mä olen menossa töihin. Siinä oli vaan 2kk aikaisemmin piti ilmoittaa ja työnantaja ei ottanut mua töihin, ennenkuin vasta ensi kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No haette pankista lainaa, pikkuhiljaa maksatte takasin niin ei tunnu niin pahalta.

ja millähän perusteella ne meille nyt lainan myöntäisi, kun tulot on toisella se 0e ja toisella vajaa 300e?

Kai sinä nyt osaat sanoa että olet töihin menossa?

No haette pankista lainaa, pikkuhiljaa maksatte takasin niin ei tunnu niin pahalta.

ja millähän perusteella ne meille nyt lainan myöntäisi, kun tulot on toisella se 0e ja toisella vajaa 300e?

No eikö sun mies saa mitään työttömyyskorvausta???

Kai sinä nyt osaat sanoa että olet töihin menossa?

no tottakai osaan. Mutta kuten sanottu, on vaikea olla positiivinen. Mutta otan huomenna yhteyttä meidän pankkiin ja kysyn mahdollisuuksistamme. Pienikin summa riittäisi, sen verran mitä menee laskuihin ja vähän elämiseen.

sosku on yksi paikka; voi hakea toimeentulotukea, mutta ei välttämättä saa.. pyydä apua sellaiselta joka on oikeasti joskus hakenut ja mene mielummin paikan päälle kun lähettelet lappuja ja kannattaa mainita kaikki mitä tarvitsee jos ei muuta niin sano että lapselle on pakko saada uusi sänky tms. keksi jotain hätä ei lue lakia! Ja kun on oikeasti hätä niin silloin ei ole edes niin suurta kynnystä mennä soskuunkaan varsinkaan jos on lapsia. Meillä kävi paskamaisesti soskun takia monta vuotta sitten kun mieheni yllättäen lomautettiin niin soskusta tuli vaan lappu että teidän ois pitäny säästää edelliseltä kuulta no hohhoijaa ku pitäis olla ennustajakin ja siinä sitä sitten kituutettiin vuokrarästien kanssa.. mutta nyt vanhempana, viisaampana(?) ja asioita myös työn kautta oppineena: Seurakunnassa diakoni auttaa myös ja se on helpompaa saada apu sieltä tosin se ei ole sama asia kuin sosku ja se korvaa sellaisia asioita yl. mitä sosku ei ole korvannut. Ja käsittääkseni apua ei saa joka kuukausi en ole varma. Ja täältä voi hakea myös avustusta lasten harrastuksiinkin ihan. Mutta hätäapuna ostokortit kauppaan. Meneminen ja avun hakeminen on aika iso kynnys ainakin itselleni oli kun sitä tarvitsi, mutta älä lannistu ja et ole ainut. Sitten kun on ruokakortilla ostettu pakkanen ja jääkaappi täyteen ruokaa niin on hyvä ja helpottunut mieli. kaikkea hyvää teille.. ja muista asioilla on tapana järjestyä. Ei täällä pääse nälkään kuolemaan kun osaa oikeasta paikasta kaivaa apua! Näin monen vuoden jälkeen mun on helppo puhua, mutta mulla on kokemusta pelosta etten saa lapsiani ruokittua ja se tunne ei ollut kiva..

Ilman muuta kannattaa ottaa sosiaalitoimistoon yhteyttä; ja HETI paikalla. Soitat vaikka heti huomenaamulla ja selität tilanteen, niin antavat ajan. Ja sinun kannattais pyytää samalla vaikka ruokarahaa, että pääsette eteenpäin!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kannattas varata sossusta pikasesti aika ja hakea toimeentulotukea. Ihan neuvona kato netistä mitä papereita siihen tarvitaan ja rupeet heti huomenna niitä soittelemaan niin nopeutuu hakeminen.

Mihinkä toi lainanlyhennysraha on? Saiskohan sitä siirrettyä?

no se on just talolainan lyhennys. Tässä kuussa on pakko lyhentää. Olisi viime kuussa pitänyt pyytää lyhennysvapaaksi kuukaudeksi. Nyt on siis pyydetty ensikuu lyhennysvapaata, ja lokakuussa taas aletaan lyhentää normaalisti.
Me ei olla koskaan aikaisemmin käyty sossun luukulla ja on siinä noh...en tiedä antaako ne mitään, koska mulla vakipaikka odottamassa. Eikös ne heti kuitenkin ehdota sitä töihin menoa, ja mä olen menossa töihin. Siinä oli vaan 2kk aikaisemmin piti ilmoittaa ja työnantaja ei ottanut mua töihin, ennenkuin vasta ensi kuussa.

Kannattaa ainakin yrittää, täytyyhän teiän pystyä elämään lokakuun puoleen väliin kun sun palkka tulee. Tossa ei mitään menetä.
Musta ei oo mitään hävettävää jos sossun luukulla käy teiän tilanteessa eikä muutenkaan, kaikki tarvii apua joskus ja te tarviitte nyt. Rohkeesti vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
niin ja asumistukea mutta päätös tietty kestää! Kyllä te sossusta saatte, heti huomen aamulla pikasoitto sinne!

asumistukea ei saa omaan asuntoon/taloon. Pitää asua vuokralla.
Joku tuossa aiemmin kysyi työttymyyskorvauksista...mies ei saa mitään, koska hakemukset ja liiton paperit sun muut ovat käsittelyssä. Niinkuin satojen/tuhansien muidenkin.

Onko teillä mitään arvokasta tavaraa, jota voisi myydä tai viedä kanikonttoriin pantattavaksi? Saisitte ainakin ruokarahat. Toinen hyvä konsti tienata vähän ylimääräristä näin syksyllä on sienten- ja marjojenpoiminta. Mun vanhempani "asuvat" nämä syyskuukaudet metsässä poimien sieniä, mustikoita, puolukoita, karpaloita jne. ja myyvät niitä sitten sukulaisille, naapureille ja tuntemattomillekin kohtuulliseen hintaan. Tienaavat joka syksy monia satoja euroja tällä konstilla.

niin ja asumistukea mutta päätös tietty kestää! Kyllä te sossusta saatte, heti huomen aamulla pikasoitto sinne!

Joku tuossa aiemmin kysyi työttymyyskorvauksista...mies ei saa mitään, koska hakemukset ja liiton paperit sun muut ovat käsittelyssä. Niinkuin satojen/tuhansien muidenkin.

Korkoihin saa kelalta tukea, jos on tarpeeksi pienet tulot.

Sossu on käsittääkseni joillekin antanut lainaksi kun hakemukset on vetämässä, eli maksetaan takaisin sitten niistä liiton rahoista kun tulevat, jotka kai ohjataan sitten suoraan sossun tilille.

Kyllä ne takautuvasti tulee, eli voitte pankin kanssa sopia vaikka että maksatte niistä heti lainan takasin.

Kyllä korkoihin ja hoitovastikkeeseen voi saada. Toimeentulotukeakaan ei ilmeisesti myönnetä ellei ole hakenut ensin kaikkia muita tukia. Miehesi paperit ovat käsittelyssä eli hän tulee saamaan rahaa. Toimeentulotukeen tuskin olette oikeutettuja, mutta jonkinlaista sosiaalista lainaa voi olla mahdollisuus saada.

tuolla joku väläytti visaa...Mun visa on tapissa, mutta miehellä on iskemätön visakortti! Vasta vaihtoi tosiaan pankkikorttia ennen työttömäksi joutumistaan ja siellä olis se 1000e aika korkeakorkoista rahaa.
Mutta siis....onko nyt moraalisesti oikein, että kun olis visalla mahdollisuus niin kävis siellä sossussa? *sai jo vähän elämänpilkettä silmiin*

jos et meinaa ryöstää pankkia tai kaapata mummoa niin roskiin nuo moraalipuheet. Tiäkkö oikeesti teillä on tarvetta ja soskusta saa rahaa niin moni sellainen joka ei oikeasti sitä tarviskaan tai tarvis mutta se pistää sen jonnekki alkoon kun ruokakauppaan.

Yhteistyössä