Mistä äitiysraha lasketaan jos on jo äitiyslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ota erkkikään selvää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei ota erkkikään selvää

Vieras
Miten tää homma menee, jos raskautuu, eikä ehdi äitiysloman + hoitovapaan jälkeen töihin, ennen kuin uusi äitiysloma alkaa. Mistä tuloista lasketaan siis uusi äitiysraha? Äitiysraha-ajan tuloista laskettuna tulisi uudesta äitiysrahasta kovin pieni. Voidaanko se laskea esim. samojen tulojen mukaan kuin edellinen äitiysraha?

On kolme vaihtoehtoa minkä mukaan se voidaan laskea:
-Toissavuoden tulojen (eli 2008 vuonna 2006 tulojen mukaan)
-Viimesen puolen vuoden mukaan (jos tulot nousseet tarpeeksi)
-Edellisen ä.rahan perusteella, jos eka lapsi on alle 3 vuotias uuden syntyessä.

Näistä kolmesta valitaan se joka on sulle edullisin. Eli varmaankin tuo viimenen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla lasten ikäero on 1v 7kk sain huononpaa äitiysrahaa toisesta lapsesta kuin ensimmäisestä vaikka en oo siinä välissä mitään tienannutkaan.

Miten ne ekan ä.rahat on laskettu? Onko niitä laskettu työkkäreistä tai jotain? Jos ne on laskettu palkkatuloista niin ihan samaa pitäisi saada (on kai joku pieni indeksikorotus tai joku sellanenkin). Mä saan samaa rahaa tokasta kuin ekastakin. Toinen syntyi ekan ollessa 2 vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla lasten ikäero on 1v 7kk sain huononpaa äitiysrahaa toisesta lapsesta kuin ensimmäisestä vaikka en oo siinä välissä mitään tienannutkaan.

Miten ne ekan ä.rahat on laskettu? Onko niitä laskettu työkkäreistä tai jotain? Jos ne on laskettu palkkatuloista niin ihan samaa pitäisi saada (on kai joku pieni indeksikorotus tai joku sellanenkin). Mä saan samaa rahaa tokasta kuin ekastakin. Toinen syntyi ekan ollessa 2 vuotias.

eka raha laskettiin työmarkkinatuen mukaan tokasta sain minimi äitiysrahaa ekasta sain kumminki 100 kuussa enemmän ku mitä toi minimi raha on.

Jos ne ekat ä.rahat on jostakin tuesta laskettu niin sitten ei kai samat säännöt päde, mutta jos on ihan palkkatuloista niin silloin saa tokasta saman kuin ekastakin.

Yhteistyössä