Mission impossible? Haluan oppia OIKEASTI paistelemaan lihoja jne...mutta tarttisin (aika paljon) apua :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli homman nimi on nyt se, että mä tiedän että on possua ja sitten on nautaa.

Ei hajuakaan kumman lihan kohdalla kysytään raflassa, että mimmosella kypsyysasteella sen haluaa...enkä mä tajua niistä kypsyysasteistakaan yhtikäs mitään. On olemassa mediuma...mutta mitäs ne muut sitten on?

Joskus joku on tilannut sen pihvbinsä well donena (mitä häh?) ja joku on joskus tilannut medium ++ nimellä (mitä häh?).

Mä olen entrecotea (tjtn sinnepäin) monasti syönyt, mutten kyllä tiedä mitä se on, tai miten se valmistetaan. Mutta hyvää se on.

Lisäksi mä olen syönyt härkää, mutta mitäs se sitten on...niinku nautaa, vai? Vai OIKEASTI härkää?

Ja wienerleike...vissiin kai possua(ko)? Mutta mikä osa siitä?

Ja mikä liha on paras grilliin, noin niinkuin kesällä, kun kotosalla grillataan?

Mä tarttisin siis jonkun (nettisivuston?) tarkan selvennyksen siitä, että mikä on mitäkin.

Ja mä haluaisin myös tietää sen, että mistä mä tiedän koska se pihvi on medium ja koska jotain muuta. Siis ilman, että leikkaan sen kahtia ja näen onko se punainen vai ei.

Mistä selviää, että kauanko pitää paistaa tai pitää minkäkinlaisia lihoja ja pihvejä uunissa ja mistä mä tiedän mitkä kuuluu uuniin ja mitkä pannuun?

Ja sama juttu broilerin kanssa? Mä taidan aina paistaa sen ihan ylikypsäksi, kun en tiedä kauan sitä kuuluu pannulla pyöritellä.

Ja jauheliha. Se kuuluu ruskistaa...mutta miten kauan sitä ruskistetaan. Mä sitäkin varmaan liian kauan läästin siinä pannulla.

Niin...kyllä mä olen kaikenmaailman pihvejä joskus aina tehnyt ja syönytkin...mutta todennäköisesti ne on aina olleet pahati ylikypsiä tai pilattu noin niinkuin muutoin silölä valmistustavalla.

Joten kaikki vinkit kelpaa :)

Naudan lihasta kysytään sitä paistoastetta, tavallisesti se paistetaan mediumiksi jolloin se on keskeltä vielä aivan punainen. Welldone on täysin kypsä (ja sitkeä). Possu ja kana paistetaan aina kypsäksi mutta niitäkään ei auta keitellä liian kauaa koska menevät helposti sitkeiksi.

Lihapakkauksissa on aika hyvin paikkaansa pitävät kypsennysajat.

No ehkä et opi tuota kaikkea kerralla netistä kysymällä, alat vaan pikkuhiljaa yksi kerralla opetella. Kysy lihatiskiltä vaikka. Sano mitä haluat tehdä, kysy mitä siihen tarvitaan ja miten se käytännössä laitetaan.

Naudan lihasta kysytään sitä paistoastetta, tavallisesti se paistetaan mediumiksi jolloin se on keskeltä vielä aivan punainen. Welldone on täysin kypsä (ja sitkeä). Possu ja kana paistetaan aina kypsäksi mutta niitäkään ei auta keitellä liian kauaa koska menevät helposti sitkeiksi.

Lihapakkauksissa on aika hyvin paikkaansa pitävät kypsennysajat.

Olin luullut, että se medium on vähän sitkeä, kun se on vielä vähän raaka. Mutta oppia ikä kaikki :)

[QUOTE="vieras";25769153]No ehkä et opi tuota kaikkea kerralla netistä kysymällä, alat vaan pikkuhiljaa yksi kerralla opetella. Kysy lihatiskiltä vaikka. Sano mitä haluat tehdä, kysy mitä siihen tarvitaan ja miten se käytännössä laitetaan.[/QUOTE]

En kehtaa. Paitsi jos käyn joka kerta eri kaupassa :D :D :D

Sianliha ja broileri kypsennetään läpikypsiksi niissä mahdollisesti esiintyvien mikrobien (trikiini, salmonella) vuoksi. Suomessa nuokin lihat ovat pääsääntöisesti puhtaita. Naudan, härän, lampaan, poron jne liha voidaan kypsentää vain osittain, joskin noissakin voi joissain tapauksissa olla mikrobeja.

Perusperiaate on, että mitä kalliimpi ruhonosa, sitä lyhyempi kypsennysaika. Ei päde ihan kaikkeen, mutta siis esim fileet tarvitsevat huomattavasti lyhyemmän kypsennysajan kuin vaikkapa lapa tai etuselkä. Netissä on ohjeita pilvin pimein, mutta kirjastostakin voi löytää jonkun 50-luvun suomalaisen keittokirjan, joissa yleensä on hyvin kerrottu eri lihoista ja niiden käyttötavoista. Nykyisin tosin suurin osa suomalaisista syö vain fileitä ja paisteja, joten mieti itse, kuinka paljon tarvitset tietoa.

Tyrkkää lihaan paistomittari kiinni ennen uuniinlaittoa. Siis jos on yhtään järkevän kokoinen lihaklöntti, että sen saa kiinni. Mittarista tai sitten sen käyttöohjeesta ja/tai lihan pakkauksesta näet, mikä ois hyvä aste, jolloin on kypsä, muttei pääse vielä kuivamaan.

Possu ja kana aina kypsäksi asti, nautaa voi syödä hiukan raakanakin. Tosin en minä. Sitkeää tai ei, olen joka kokin painajainen, sillä mun lihan pitää olla kauttaaltaan ihan kypsää, ei yhtään punaista. (Vaihtoehdot, raaka = ihan punainen, medium = keskeltä punertava, kypsä = kokonaan eli kauttaaltaan sisältä ruskistunut/paistunut). Itse en tykkää, että kypsä olisi sitkeä. Päinvastoin. :D

Kananfileitä tms. jos paistat pannulla, voit helposti tarkistaa, ovatko kypsiä, kun painat hiukan fileen paksuinta kohtaa haarukan piikeillä. Jos tulee nestettä, ovat jo kypsiä.

Jauhelihaa paistat sen verran, että on kauttaaltaan ruskistunut, mutta enempää ei tarvitse.

...mitä vielä..

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25769177:
Sianliha ja broileri kypsennetään läpikypsiksi niissä mahdollisesti esiintyvien mikrobien (trikiini, salmonella) vuoksi. Suomessa nuokin lihat ovat pääsääntöisesti puhtaita. Naudan, härän, lampaan, poron jne liha voidaan kypsentää vain osittain, joskin noissakin voi joissain tapauksissa olla mikrobeja.

Perusperiaate on, että mitä kalliimpi ruhonosa, sitä lyhyempi kypsennysaika. Ei päde ihan kaikkeen, mutta siis esim fileet tarvitsevat huomattavasti lyhyemmän kypsennysajan kuin vaikkapa lapa tai etuselkä. Netissä on ohjeita pilvin pimein, mutta kirjastostakin voi löytää jonkun 50-luvun suomalaisen keittokirjan, joissa yleensä on hyvin kerrottu eri lihoista ja niiden käyttötavoista. Nykyisin tosin suurin osa suomalaisista syö vain fileitä ja paisteja, joten mieti itse, kuinka paljon tarvitset tietoa.

Ongelma on siinä, etten mä tiedä mikä on file ja mikä paisti.

Siis toki jos paketissa lukee että broilerin filee (sitä meillä siis syödään) niin tiedän toki silloin, että se on filettä. Mutta mites sitten esim se entrecote? Onkohan se filettä, paistia vai jotain muuta?

Noh, ehkä nämä selviää jos koitan yhden kerrallaan selvittää :)

Ongelma on siinä, etten mä tiedä mikä on file ja mikä paisti.

Siis toki jos paketissa lukee että broilerin filee (sitä meillä siis syödään) niin tiedän toki silloin, että se on filettä. Mutta mites sitten esim se entrecote? Onkohan se filettä, paistia vai jotain muuta?

Noh, ehkä nämä selviää jos koitan yhden kerrallaan selvittää :)
Entrecote on naudan kyljys, tarkemmin sanottuna välikyljys. Edullisempaa pihvilihaa kuin fileet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25769246:
Entrecote on naudan kyljys, tarkemmin sanottuna välikyljys. Edullisempaa pihvilihaa kuin fileet.

Iso kiitos :)

Osaatko vielä sanoa, että kuuluuko se tehdä kokonaan pannulla, vai haudutella uunissa myös tjtn?

Iso kiitos :)

Osaatko vielä sanoa, että kuuluuko se tehdä kokonaan pannulla, vai haudutella uunissa myös tjtn?
Riippuu ihan siitä, miten haluat tehdä. Kun mä teen pihvejä, paistan ne aina pannulla. Hyvä ystäväni taas ruskistaa pihvin nopeasti pannulla ja laittaa sen jälkeen vähäksi aikaa uuniin. Liha kannattaa ottaa jääkaapista huoneenlämpöön puolisen tuntia ennen paistamista. Pannun pitää olla kuuma, kun lihan laittaa pannulle. Eikä liikaa lihoja kerralla, koska silloin pannu alkaa jäähtymään ja lihasta tulee ruskistetun sijasta lähinnä keitettyä. Pihveille siis: huoneenlämpäinen liha, kuuma pannu jossa voita ( + öljyä) ja sen jälkeen - riippuen kypsyysasteesta ja pihvin paksuudesta - muutama minuutti paistamista molemmin puolin.

*muoks* Ai niin, kuivaa pihvilihan pinta talouspaperilla ennenkuin laitat pihvin pannulle.

• Tykkää
Reactions: chef
minä olen yhtä avuton lihojen kanssa. :D Mitä lihaa pitäisi ostaa ja miten valmistaa jos haluaisin tehdä pihvejä? siis sellaisia lehtipihvin tyyppisiä. Vihaan rustoja ja sitkeää lihaa.

[QUOTE="lily";25769374]minä olen yhtä avuton lihojen kanssa. :D Mitä lihaa pitäisi ostaa ja miten valmistaa jos haluaisin tehdä pihvejä? siis sellaisia lehtipihvin tyyppisiä. Vihaan rustoja ja sitkeää lihaa.[/QUOTE]

Joo, rämmäleet on ällöjä!

Siinä yksi syy, miksi meillä syödään pääsääntöisesti broilerin filettä...siinä ei rämmäleitä ole :D

[QUOTE="lily";25769374]minä olen yhtä avuton lihojen kanssa. :D Mitä lihaa pitäisi ostaa ja miten valmistaa jos haluaisin tehdä pihvejä? siis sellaisia lehtipihvin tyyppisiä. Vihaan rustoja ja sitkeää lihaa.[/QUOTE]
Lehtipihviin naudan sisäpaistia. Leikkaat noin 1,5 cm paksuisia viipaleita ja nuijit ne puolta ohuemmiksi. Paistat huoneenlämpöiset pihvit voissa tai voi-öljyseoksessa kuumalla pannulla muutaman minuutin per puoli. Ruskistuneelle paistopinnalla pippuria ja suolaa. Älä paista liian kauaa, muuten tulee sitkeää.

Osta kaupasta valmiiksi leikattuja lehtipihvejä, useinmiten ne ovat naudan sisäpaistia. Tosin niitä leikkaa helposti itsekin sopivankokoisesta lihakimpaleesta.Itse ostan yleensä sisäpaistipalan, mistä ensin leikkaan pihvit ja lopusta leikkaan suikaleita toista ruokaa varten.

En lukenut ed. kirjoituksia, joten saattaa tulla toistoa.
Minulle eräs kokkipoika sanoi kerran, että nauta muuttuu ravintolassa häräksi.
Kun nyt alat kokkailla, tarvitset kunnollisen paistinpannun. Siihen kannattaa kerralla satsata. Paistomittari on tarpeellinen, jos valmistat lihan uunissa.

Yhteistyössä