Tarttisin apua mureketaikinan teossa :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Olen nyt siis ihan pihalla...mun on tarkoitus tehdä mureketaikina näin:

1 kg jauhelihaa
2 dl kermaviiliä
1 dl korppujauhetta
2 sipulia
2 munaa
mausteita

Mulla on siis ohje, mutta siihen ohjeeseen kuuluu sipulikeittopussi, eikä siis noita mausteita tai sipulia.

Ohjeessa lukee että tee taikina samoin, kuin edellisessä ohjeessa ja kun sitä edellistä ohjetta luin niin siinä lukee, että liota korppujauhot nesteessä, jota siihen ohjeeseen tulee veden muodossa 4 dl.

Olen tehnyt joskus ennenkin mureketta ja muistan kyllä että ne korppujauheet liotetaan nesteeseen mutta kun tuo ohje ei sisällä nestettä! Tai jos tuo kermaviili nyt nesteeksi lasketaan, mutta en mä sitä kyllä koskaan ole siihen liottanut. Mutta kuuluuko/voiko sen siihen nyt sitten liottaa vai onko mun mureke menossa piloille jo ennen kun olen alkuunkaan päässyt? :laugh:

Sotket vaan nuo kaikki muut aineet keskenään ja sitten sekoitat jauhelihan joukkoon,hyvä tulee. Ja jos tuntuu liian kököltä tuo korppujauhe-kermaviiliseos, niin lorauta hiukan vettä sekaan että notkistuu.

Siis oot tekemässä tuolla vai sillä sipulikeittopussilla? Jos jälkimmäinen, niin sinun tarvitsee vain laittaa 800g jauhelihaa, sipulikeitto, kermaviilipurkki ja yks mun ja ne vain sekoittaa yhteen ja voilá :)

Alkuperäinen kirjoittaja aino:
Siis oot tekemässä tuolla vai sillä sipulikeittopussilla? Jos jälkimmäinen, niin sinun tarvitsee vain laittaa 800g jauhelihaa, sipulikeitto, kermaviilipurkki ja yks mun ja ne vain sekoittaa yhteen ja voilá :)

Tuolla ohjeella...en siis sipulikeittopussiohjeella.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja liplap:
Sotket vaan nuo kaikki muut aineet keskenään ja sitten sekoitat jauhelihan joukkoon,hyvä tulee.

Eli ei tarvi turvotella?

En mä koskaan turvottele :) Suosittelen muuten korppujauhon sijasta käyttämäään mannasuurimoita, ei tuu niin rakeista.

Niin ja laitoin tuonne aiemmin lisäyksen vedestä jos on liian kökköä se korppujauhokermaseos.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Sotket vaan nuo kaikki muut aineet keskenään ja sitten sekoitat jauhelihan joukkoon,hyvä tulee.

Eli ei tarvi turvotella?

En mä koskaan turvottele :) Suosittelen muuten korppujauhon sijasta käyttämäään mannasuurimoita, ei tuu niin rakeista.

Ok...no jopas pääsen sitten helpolla :)

Kiitos :wave:

Kermaviili kannattaa vaihtaa kermaan :) Mutta kermaviili ajaa saman asian, ehkä. Sekoita ne korppujauhot viiliin ja anna imeytyä muutaman minuutin. 1 dl on kyllä aika paljon 2dl viiliä. Pilko. kuullota ja jäähdytä sipulit. Vaivaa taikina hyvin, niin pysyy kasassa. Kyllä siitä hyvä tulee. Laita vaikkapa mozzarellajuustoa täytteksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kermaviili kannattaa vaihtaa kermaan :) Mutta kermaviili ajaa saman asian, ehkä. Sekoita ne korppujauhot viiliin ja anna imeytyä muutaman minuutin. 1 dl on kyllä aika paljon 2dl viiliä. Pilko. kuullota ja jäähdytä sipulit. Vaivaa taikina hyvin, niin pysyy kasassa. Kyllä siitä hyvä tulee. Laita vaikkapa mozzarellajuustoa täytteksi :)

Pitääkö ne sipulit paistaa? Siis eikö voi raakana laittaa...onhan se kuitenkin tunnin uunissa, että eikö ne siinä pehmene? Vai liittyykö toi makuun?

Yhteistyössä