missä asennossa synnytit?

Eli teille jotka olette jo kokeneet synnytyksen niin missä asennossa synnytitte? Ja joilla on eka kerta edessä niin oletteko miettiny eri synnytys asentoja?

Ja muuten kysytäänkö missään vaiheessa miten äiti haluaa synnyttää tai kerrotaanko eri asentovaihtoehdoista ja siitä mikä missäkin asennossa on hyvää ja mikä huonoa?

Ja saako Suomen sairaaloissa nykyään vapaasti valita synnytysasennon?
 
Ekan synnytin perinteisessä puoli-istuvassa, minkä koin kyllä hankalaksi. Toisen kyljellään ja oli tois hyvä! Vauva jotenkin van tuli helpommin, toisella ponnistuksella. Teitysti tohon vaikuttaa muutkin asiat kuin asento, mut ehdottomasti oli parempi näin.
 
toista odottava
Ponnistin perinteisesti puoli istuvassa asennossa, mutta tältä toiselta meinaan kokeilla synnytysjakkaraa.. Jos jollain kokemsusta kyseisestä tuolista niin valaiskaa mua, onko oikeesti niin hyvä kuin kerrotaan? Kun ekalta ponnistusvaihe kesti melkein 50 minsaa niin jos ois sit vähän nopampi kun on pystys... \|O :D
 
Perinteinen puoli-istuva asento oli kummassakin synnytyksessä. Mä jotenki vaan jämähdin siihen, vaikka alunperin oisin halunnu kokeilla synnytysjakkaraa mut jostain syystä en saanu suuta auki. Kätilöt ei oo ainkaan mulle tarjonneet mitään muuta asentoa enää siinä vaiheessa kun synnytys on käynnissä, pitäis ite olla kauheen aktiivinen enkä mä oo suoraan sanoen jaksanu siinä vaiheessa enää ajatella muuta ku sitä et sais kivut pois ja vauvan ulos jotenki.
 
Katjuska76
Puoli-istuvassa asennossa ja ei kyllä kysytty missä asennossa haluaisi synnyttää :( .En kyllä ehdottanut itsekkään omatoimisesti mitään asentoa. tein vain kiltisti mitä sanottiin.
 
ihan perinteisedsti siinä sängyllä, puoli-istuvassa asennossa.
Jalkapohjat oli kätilön harteilla ja toimi oikein hyvin!

Suunnitelmia oli vaikka ja mitä, mutta siinä tilanteessa en olisi evääni voinut heilauttaa että ängyltä olisin pois päässyt enkä edes ajatellut meneväni siihen synnytysjakkaralle tai seisaaltaan ponnistanut.
 
titza
ensimmäinen imukuppisynnytyksen takia puoli-istuvassa mut tämä toinen oli kontallaan tai semmosessa kyykyssä miksi sitä kutsuisin ja suosittelen! tuli todella helposti ja kivuttomasti!!!
 
Sama homma oli täälläkin. Suunnitelmia oli jakkaralla tai polviseisonnassa ponnistamisesta, mutta siihen perinteiseen puoli-istuvaan minäkin jämähdin. Pystyasento oli siinä vaiheessa jo niin uuvuttava ajatuskin(mulla oli tooosi pitkä avautumisvaihe, olin jo aivan poikki). Mun mielestä siitä oli kyllä ihan hyvä pnnistaa ja tuntui, että ponnistusvaihe olikin tosi helppo ja lyhyt.
 
hepsu
puoli istuvassa asennossa ja sukan varsista piti samalla vetää :LOL: ihan hyvä oli..ei valittamista,mutta ei kyllä kysytty että millain haluaisin sanottiin vaan että noin menet..
 
Molemmat olen synnyttänyt puoli-istuvassa asennossa sängyllä. Ihan hyvin onnistui niinkin. Synnytysjakkaraa en ole edes ikinä nähnyt. Eikä kätilöt kyllä kyselleet missä asennossa olisin halunnut synnyttää.
 
pussipiru
aluksi kyljellään, mutta paremmaksi koin puoli-istuvassa asennossa.. sukista pyysi ottaan kiinni, mut maha oli kyllä niin edessä ja voimat pois ettei siitä tullut mitään. kätilö välillä laitto käsillä vastaan ku jaloilla työnsin ponnistuksen aikaan. se oli hyvä juttu..
parin viikon päästä uudestaan, katsotaan miten päin sit ollaan.. :LOL:
 
Ekan lapsen synnytin jakkaralla, jotenkin vain raahauduin siihen, mutta siinä pitää olla hyvä tukija siellä takana, että saa hyvän ponnistustuen, sitten toisen synnytin kyljellään mutta se asento otti aika paljon jalkaan kun sitä piti pitää siellä ilmassa. Kolmas sit syntyi ihan perinteisellä tavalla puoli-istuvassa. Mut jos haluaa jotain muuta synnytysasentoo kokeilla , on pakko aukaista suunsa kätilölle.
 
ludde
Perinteisessä asennossa. Olin ihan poikki ja en olis halunnu liikkua mihinkään mut pakottavat vessaan edes et epiduraali "valuisi" alaspäin. Sit takas sänkyyn. Olin suunnitellu ammetta mut ei tullu mieleenkään kun h-hetki koitti.
 
Caramba
Kaikki neljä selällään ja ihan omasta toiveesta niin. Piti kätilöopiskelijan kanssa oikein väitellä, että mikä se hyvä asento onkaan, kun hänen mielestään selkäasento on huono ja toki perustelikin sen, mutta mulle selkä on ainoa oikea mikä tuntuu hyvältä =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2004 klo 18:29 Caramba kirjoitti:
Kaikki neljä selällään ja ihan omasta toiveesta niin. Piti kätilöopiskelijan kanssa oikein väitellä, että mikä se hyvä asento onkaan, kun hänen mielestään selkäasento on huono ja toki perustelikin sen, mutta mulle selkä on ainoa oikea mikä tuntuu hyvältä =)
[/quote

Tuo on mun mielestä tärkeää että äidin annetaan synnyttää siinä asennossa missä hän itss haluaa, oli mielestä sitten mikä tahansa asento paras. Tietenki hätätapaukset on asia erikseen. Mutta oli mun mielestä törkeää toimintaa kätilöltä ettei antanut mun siskon synnyttää pystyasennossa vaikka hän itse sitä nimenomaan toivoi ja pyysi ja asentoon ei muuten ollut mitään estettä. Ainut este oli kätilön korvien välissä hänen oma mielipiteensä siitä että makuuasento on parempi kuin pystyasento. Kätilön kannaltahan on aina helpompaa jos äiti synnyttää makuulta, mutta luulis että äidin toiveet painaa vaakakupissa enemmän, koska äitihän siinä synnyttää eikä kätilö.
 
Ihan pitkältäni synnytin. En ollut edes ihan puoli-istuvassa asennossa. Jalat koukkuun ja ponnistus. Tuli kiire, ei keretty miettimään asentoja. Ei sillä, ei mulla mitään toiveita olisikaan ollut. Kyllä ihan "perinteinen" kelpasi mulle, ensi synnyttäjälle. Mä en saanut missään vaiheessa mitään kattavaa selitystä eri asennoista. Kyllä sen asennon pitäisi saada ite valita (jos tilanne sallii).
 
?itiMaa
ensimmäistä ponnistin kaikissa mahdollisissa asennoissa, hyvä etten päällä seisten mut perinteisesti puoli-istuvassa asennossa sain sen sit pihalle, samoin kaksi seuraavaa rykäisin puoli-istaalteen, tai kolmanessa taisin enemmän istua kuin maata kun en oikein saanut levitettyä jalkojani, oli joku hermo puristuksissa :/
 
puoli-istuvassa imukupin takia. en kyllä olisi muuhun kyennytkään, avautumisvaiheessakin pystyin vain makaamaan sängyllä.

tutuilta olen kuullut että meidän sairaalassa ei saa noin vain itse päättää asentoa. jos haluaa kokeilla jotain muuta kuin puoli-istuvaa, niin sitä pitää vaatimalla vaatia.
 
Pellen
Ponnistusvaiheen alussa kyljellään ja siitä "kevyesti" kiepsahtaen selälleen puoli-istuvaan asentoon. Meilläkin tosin kätilö totesi, että: "Aloitat ponnistamisen kyljeltään ja sitten lopussa käännyt selälleen." Että paljon oli valinnan varaa... :\|
 
Ensimmäisen selällään. Toisen ja kolmanne jakkaralla ja neljännen puoli-istuvillaan. Tän viidennen aion ponnistaa mahdollisimman pystyssä. Tällä hetkellä haaveena jopa seisoltaan, tai ainakin kyykyssä. Mulla on nopeat avautumisvaiheet ja olenkin ennättänyt olla sairaalassa vain puolesta tunnista pariin tuntiin, ennen ponnistusvaiheen alkamista,(jota muuten pelkään), joten voimat ei ole lopussa, ja siksi ainakin kuvittelen jaksavani olla pystyssä. Mutta senhän näkee sitten kun synnytyksen aika on.
 

Yhteistyössä