Missä vaiheessa kehitysvammaisuus yms. huomataan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut hölmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut hölmö

Vieras
Niin, siis jos ei ole mitään syytä olettaa heti lapsen synnyttyä, että tällä olisi jokin kehitysvamma tms.

Mä en tiedä miksi, mutta koko raskauden ajan mulla oli jotenkin outo olo, aivan kuin lapsella ei kaikki olisi hyvin. Nyt vauvani on 2kk ja edelleen tuo tunne vaivaa mua. Mitään ei ole tullut esiin neuvolassa, ainakaan vielä.
Tiedän kyllä, tämä kuulostaa tosi hölmöltä mutta tuo tunne on niin vahvana ollut jo pitkään.. Jotenkin tuntuu etten osaa kiintyä vauvaan, koska pelkään että menetän hänet jotenkin.. :/

No lain silmissä kehitysvammaisuus todetaan alle 18-vuotiaana. Koulussa voidaan huomata ongelmia tai päiväkodissa. Aiemmin lapsen kehitykseen voidaan kiinnittää huomiota joko kotona tai neuvolassa. Eli 0-18- vuotiaana.

Ennemmin koittaisin pohtia mistä tunteesi kumpuaa kuin mitä poikkeavaa vauvassa on. Toki äidinvaistot ovat vahvat eikä niitäkään kannata täysin sivuuttaa. Mitä mieltä lapsen isä on?

Tutun lapsen vammaisuus todettiin joskus vuoden iässä ja on siis aika pahasti kehitysvammainen, ei osaa puhua, kävellä yms. ikää nyt jo useampi vuosi. Lasten kanssa aina pelkää pahinta, mutta asioille ei kuitenkaan mitään voi, joten kannattaa vaan yrittää päästä pelon yli ja nauttia lapsesta nyt.

Kuulostaa siltä, että sinun kannattaisi keskustella mieltäsi painavasta asiasta miehesi kanssa, neuvolassa myös. Kun sinun lapsessasi ei ole todettu olevan mitään poikkeavaa, kannattaa keskittyä pohtimaan, mistä nuo omat epäilykset ja tunteet tulevat. Sinun olisi päästävä tuosta päässäsi junnaavasta pelosta ja asiasta yli, usein puhuminen ainakin ammattilaisen kanssa auttaa, jotta positiiviset tunteesi vauvaa kohtaan pääsevät kehittymään ja kasvamaan. Vauvasi terveyden ja kehityksen kannalta on vakava riski, jos äiti ei kiinny vauvaan (olkoonkin syynä pelko, että vauvalle tapahtuu jotain ikävää).

Itse en vähättelisi enää tässä vaiheessa huoltasi ja ongelmaa, vaan pirauttaisin vaikka neuvolaan ja pyytäisi saada keskusteluapua ajatuksiin. Monissa neuvoloissa on myös perhetyöntekijä (myös psykologi mahdollista tavata), jonka kanssa voi keskustella vauvan saamiseen liittyvistä peloista ja tunteista, myöskin kiintymyssuhteeseen liittyvää.

muakin paikoin ou samanaisia tuntemuksia mutta olen ottanut asenteen että tuevaisuus tuo sit tueessaan mitä tuo. alkoi uudelleen painamaan kun 10kk tyttö ei vielläkään lähtenyt liikkeelle.sain varattua ajan lasten lääkärile ja hän totesi lapsen 100% terveeksi. ja siitä noin 2viikkoa lähtikin tyttö liikkeelle.

Yhteistyössä