V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Eikös sitä otsikossa juurikin kysytä?Siellä lukee: "Palvelut ovat perheille vapaaehtoisia ja maksuttomia."
Ensin vingutaan, että sossusta ei saa tarpeeksi tukea ja muutenkin yhteiskunnan rahalliset tuet on olemattomia. Ja sitten ällistellään, että PITÄÄKÖ neuvolan ilmaisia palveluita käyttää hyväksi. Auttakaa!!
Mä olen monen, monen kertaa silmät ristissä märissyt neuvolassa, että olen väsynyt. Mitä muuta voi olla pienen lapsen äiti, joka imettää (tai syöttää valitulla tavalla) lapsensa 24/7 useamman kuukauden. Olen myös avoimesti kertonut neuvolassa sairastaneeni masennusta ja hoitaneeni sitä lääkityksellä ja terapialla. Lisäksi olen käyttänyt kaupungin perhetyön palveluita heti lapsen synnyttyä, koska lapsen isää ei lapsi kiinnostanut (hän päätti valita perheettömän elämäntavan jo raskausaikana). Tämän perhetyön järkkäsi minulle sossu.
Mitään lasuja ei minusta ole koskaan minnekään tehty, ei yksinhuotajuuden, perhetyön tarpeen tai lapsiperheväsymyksen takia, eikä sairastetun masennuksen takia. Olen korkeastikoulutettu, päällikkötasolla työskentelevä yli 40-vuotias, kohtalaisen varakas yhden lapsen täysin päihteetön äiti (olisko tolla listalla jotain tekemistä asian kanssa?).
Minusta se saisi ollakin pakollinen. Tai toki ihan ok, että neuvolassa käynnit korvaa yksityisen lääkäriaseman vastaavilla palveluilla, mutta että tämä pitäisi sitten osoittaa jos neuvolapalvelut jättää käyttämättä.
Aika pelottava ajatus, että jos vanhempi päättää olla neuvolaa käyttämättä, kukaan ei varmista lapsen hyvinvointia, normaalia kehitystä tai edes hengissäoloa ennen kouluikää. Siis vanhempihan voisi vaikka tappaa lapsensa, jatkaa normaalia elämää ja lapsilisien nostamista, eikä kukaan kaipaisi lasta ennen kouluikää! Tai no ehkä esikouluikää, koska siitä on tullut nyt pakollinen, tosin en tiedä kuinka nopeasti ja millä tavoin reagoidaan, jos lapsi ei mene esikouluun, paikkaahan pitää joka tapauksessa itse hakea.
Tai jos lapsi onkin hengissä, niin täysin yllättäen esikouluun vietäisiinkin puhumaton tai muuten todella pahasti kehitysviiveinen tai -vammainen lapsi, eikä mitään tukea oltaisi voitu lapselle antaa kun vanhempi olisi vaan päättänyt jättää palvelut käyttämättä. Kehitysvamma saattaisi johtua vaikka vauva-aikaisesta ravistelusta, mutta tätähän olisi vaikea siinä vaiheessa osoittaa.
Onneksi sentään yleisesti ottaen neuvolassa kokeminen koetaan pakolliseksi, vaikka se ei sitä virallisesti ole. Ja kyllä minusta terkka toimii oikein, jos tekee lastensuojeluilmoituksen jos lasta ei tuoda ollenkaan neuvolaan tai jää moni tärkeä neuvola-aika väliin eikä vanhempi ole myöskään kertonut ostavansa vastaavat palvelut yksityiseltä. Nykyään kuulemma tehdään lastensuojeluilmoituksia jo siitä, jos hammashoidon palvelut jää lapselta käyttämättä. On se siis kumma, jos neuvolan voisi vaan selityksittä jättää kokonaan väliin, minusta se olisi ainakin todella huolestuttavaa.
Olisi suotavaa opetella oikeinkirjoitusta ennen kuin alat arvostella muita taustoja tietämättä. Lapseni menehtyi osin neuvolakäyntien vuoksi. Itse en enää seuraavaa lastani kunnalliseen neuvolaan vie.Pliis. Älä tee lapsia. Jooko. Tai jos on jo myöhäistä, annan ne jollekin, joka osaa hoitaa sekä asioitaan, itseään että lapsiakin.