Missä menee normaalin ja epänormaalin raja? (hiirikeskustelusta tuli mieleen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Onko normaalia, että pienet pojat esim. ottavat kärpäsiä kiinni ja laittavat niitä hämähäkkien syötäviksi?
Entä muurahaisten tappaminen?
Entä perhosten jahtaaminen?

Oon miettiny samaa joskus. Ite rääkkäsin lapsena kärpäsiä mitä julmimmalla tavalla: Houkuttelin sokerilla purkkiin, jota ravistelin niin että olivat ihan pökkyrässä, sitten työnsin tikun päähän sätkimään. Hyi että, nyt aikuisena inhottaa oikein kuinka olen voinut mennä moista tekemään silloin!!! Mielestäni oon kuitenkin kasvanut ihan normaaliksi empaattiseksi ja vartuuntuntoiseksi aikuiseksi tuosta huolimatta. Enkä siis muuten lapsena ollut mitenkään erityisen väkivaltainen, esim rääkännyt eläimiä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Oon miettiny samaa joskus. Ite rääkkäsin lapsena kärpäsiä mitä julmimmalla tavalla: Houkuttelin sokerilla purkkiin, jota ravistelin niin että olivat ihan pökkyrässä, sitten työnsin tikun päähän sätkimään. Hyi että, nyt aikuisena inhottaa oikein kuinka olen voinut mennä moista tekemään silloin!!! Mielestäni oon kuitenkin kasvanut ihan normaaliksi empaattiseksi ja vartuuntuntoiseksi aikuiseksi tuosta huolimatta. Enkä siis muuten lapsena ollut mitenkään erityisen väkivaltainen, esim rääkännyt eläimiä tms.

No nimenomaan tätä mietin itsekin. KUn meidän pojat esim. hakemalla hakee hämähäkeille ruokaa, kärpäsiä, perhosia jne. Tappavat muurahaisia ja kiusaavat niitä. Oon kyllä sanonu, että mitään elävää ei saa kiduttaa mutta luokitellaanko tuo jo ihan sairaaksi touhuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No nimenomaan tätä mietin itsekin. KUn meidän pojat esim. hakemalla hakee hämähäkeille ruokaa, kärpäsiä, perhosia jne. Tappavat muurahaisia ja kiusaavat niitä. Oon kyllä sanonu, että mitään elävää ei saa kiduttaa mutta luokitellaanko tuo jo ihan sairaaksi touhuksi?

Me taas haettiin niitä hämähäkkejä sisiliskoille ruuaksi! Ja sammakonkutua aina purkkiin katsomaan, josko se kehittyisi. Ei kehittynyt.

Mun mielestä se raja menee just tuossa, että onko kyseessä joku hyönteinen tai vastaava vai jokin muu eläin. Esim. hämähäkin ja kärpäsen tappo ok, sisiliskon ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyy:

Me taas haettiin niitä hämähäkkejä sisiliskoille ruuaksi! Ja sammakonkutua aina purkkiin katsomaan, josko se kehittyisi. Ei kehittynyt.

Mun mielestä se raja menee just tuossa, että onko kyseessä joku hyönteinen tai vastaava vai jokin muu eläin. Esim. hämähäkin ja kärpäsen tappo ok, sisiliskon ei.

Ok, helpotti kummasti! Mä ihan oikeasti jo hätäännyin, että onko nämä ihan kieroon kasvaneita kun noilla hyönteisillä leikkivät tuollain :ashamed: Oon yrittäny painottaa, että jos hämähäkille vie ruokaa niin se ötökkä pitää ensin tappaa, ettei sitä saa kiduttaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyy:

Ok, helpotti kummasti! Mä ihan oikeasti jo hätäännyin, että onko nämä ihan kieroon kasvaneita kun noilla hyönteisillä leikkivät tuollain :ashamed: Oon yrittäny painottaa, että jos hämähäkille vie ruokaa niin se ötökkä pitää ensin tappaa, ettei sitä saa kiduttaa jne.

Hämähäkki ei syö raatoja.

Meilläkin oli kakarana purkessa "lemmikkeinä" ties mitä ötököitä. Mulla aja meni siinä, kun kaverit rutisteli sammakon nuijapäitä sormilla. Siis niin että ne räjähti ja sisälmylkset lensi :x Siihen en kyennyt, en edes halunnut kyetä. Nää rutisteljat kyllä on ihan "kunnon kansalaisia" nykyään.

no mä olen omilleni opettanut, että mitään ei saa rääkätä joka on elävä. oli se sitten kärpänen tms. eli toki nyt kärpäset ja itikat tapetaan. mutta sitä olen opettanut, että edes niiltä ei saa nyhtää siipiä irti tai laittaa mihinkään tikun nokkaan.

no mä olen omilleni opettanut, että mitään ei saa rääkätä joka on elävä. oli se sitten kärpänen tms. eli toki nyt kärpäset ja itikat tapetaan. mutta sitä olen opettanut, että edes niiltä ei saa nyhtää siipiä irti tai laittaa mihinkään tikun nokkaan.

No näin minäkin yritän opettaa mutta rupesin nyt sitte miettimään, että onkohan nuo ihan kieroon kasvaneita kun joudun vähän väliä asiasta muistuttamaan.

Mun mielestä on kaksi eri asiaa puhua LEMMIKIN taposta kuin itikoitten läpsimisestä. Lemmikki on rakas ja mitä enemmän ihminen pystyy siihen samaistumaan, sitä rakkaampi se todennäköisesti on. Lemmikeistäkin esim. koira on yleensä rakkaampi kuin hiiri (Mikäli nämä siis on samassa perheessä ), koska koira on käytökseltään lähempänä ihmisen käytöstä.

Tietenkin oma lemmikki, eläin jota rakastaa, josta huolehtii ja jolle osoittaa läheisyyttä, on tärkeä. Varsinkin mikäli tämä eläin myös osoittaa lämpimiä tunteita omistajaansa kohtaan. Ei voida puhua vain eläinlajista, tietenkin siinä on eroa puhutaanko lemmikkihiirestä vai villistä hiirestä. Ei villi hiiri ole läheinen ihmiselle.

Eläinrääkkäystä esim. siipien repimistä kärpäseltä en hyväksy. Yksi tärkeä syy on jo se, että lapsi ei osaa vielä erotella mielessään sitä, että toista eläintä saisi satuttaa ja toista ei. Aikuisena tiedämme, että kaikki eläinlajit eivät tunne kipua yhtä voimakkaasti kuin toiset, mutta lapselle on turha tällaista selittää. Enkä edes itse tiedä mitkä eläinlajit eivät kipua tunne.

Jos eläin pitää tappaa, ihmisen tai eläimen ruoaksi tai jostain muusta syystä, on tappo suoritettava mahdollisimman nopeasti ja vähän kipua tuottavasti. Mielestäni tämä on syytä opettaa lapsille.

Eläimen tappamiseen/kuolemaan liittyy siis kaksi näkökulmaa; 1. Minkä merkityksen ihminen on antanut kyseiselle eläimelle ts. paljonko eläimen kuolema surettaa ja voiko se jättää jonkinasteisen trauman. Eli sen näkökulma jota eläimen kuolema jotenkin koskettaa. 2. Millä tavalla eläimiä saa kohdella ja miten niitä tulee kunnioittaa. Eli sen näkökulma joka eläimen kuolemasta vastuussa.

Normaalia on ainakin se, että lapsi haluaa tutkia, tiedonhalua: mitä tapahtuu jos teen näin, miten hämähäkki tekee jos teen näin jne. Jos lapsi tekee jotakin siksi, että haluaa satuttaa, niin se ei ole enää normaalia tiedonhalua.

Muoks: puhun pikkulapsista ja pikkukoululaisista.

En ole koskaan nauttinut eläinten tai edes hyönteisten listimisestä. Kakarana rupesin itkukarjumaan aina kun hoitopaikan pojat ottivat herhiläisiä kiinni ja polkivat ne hajalle... En muista onko kukaan opettanut pienenä miten muiden elävien olentojen kanssa ollaan, mutta se on tullut selkärangasta alusta asti. Johtuu ehkä siitä, että perheessä aina ollut lemmikeitä ja ötököitä. Toki sisällä olevat hyttyset ja kärpäset joko jahdataan ulos tai otetaan kiinni (meillä oli vessassa hämähäkki jolle niitä syötettiin tuupertuneina joskus) mutta ei siitä tartte mitään B-luokan massamurhamässäilyä vääntää.
Muksuna kun en saanut marsua lemmikiksi (koska oli kasa kissoja) niin löysin siipivammasen kärpäsen ja hellin sitä. Kun siitä aika jätti niin löysin hämähäkkejä joille virittelin isot seittimestat, ne piti kyl päästää takas luontoon kun ei löytyny tarpeeks saalista.

Epänormaalin tunnistaa katsastamalla lapsen käytöstä kokonaisuutena. Jos lapsi nauttii heikompiensa kiusaamisesta, oli sitten kyse eläin tai ihminen, on kyse epänormaalista toiminnasta.

Hyvin usein kuvioissa on molemmat kun käytös on epänormaalia, sillä pahuus kohdistuu kaikkeen itseään heikompaan. Se ei ole lapsenomaista uteliaisuutta vaan silkkaa pahantekoa ja vihaa muita kohtaan, joka saa lapsen tuntemaan valtaa ja mielihyvää. Se on sairasta.

Mä ehkä opettaisin lapsille, että eläimet hankkivat luonnossa ruokansa itse. Ainoastaan pikkulintuja voi joutua talvisin vähän avittamaan. Mutta hämähäkit kyllä pärjäävät ihan itsekin :) .

Mulla raja menee aika tarkkaan lemmikeissä eli oli lemmikkinä sitten koira tai käärme, sitä ei tapeta. Toisaalta luonnonvaraisiakaan eläimiä ei saa tappaa turhaan. Esim. mä en ymmärrä huvin vuoksi onkimista. Ongitaan kalat ämpäriin ja sitten ne unohtuvat sinne kuolemaan. Toisaalta en ymmärrä myöskään sitä, että ensin ongitaan kalat ämpäriin ja sitten ne päästetään takaisin veteen suu vahingoittuneena.

Mutta jos meidän kotiin eksyy ampiainen, sen saa surutta tappaa :saint: . Myös hyttyset, hämyrit ynnä muut pikkuötökät saa huutia, jos erehtyvät eksymään sisälle. Jos taas sisälle loikkisi orava, niin sitä ei saisi tappaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Mun mielestä on kaksi eri asiaa puhua LEMMIKIN taposta kuin itikoitten läpsimisestä. Lemmikki on rakas ja mitä enemmän ihminen pystyy siihen samaistumaan, sitä rakkaampi se todennäköisesti on. Lemmikeistäkin esim. koira on yleensä rakkaampi kuin hiiri (Mikäli nämä siis on samassa perheessä ), koska koira on käytökseltään lähempänä ihmisen käytöstä.

Tietenkin oma lemmikki, eläin jota rakastaa, josta huolehtii ja jolle osoittaa läheisyyttä, on tärkeä. Varsinkin mikäli tämä eläin myös osoittaa lämpimiä tunteita omistajaansa kohtaan. Ei voida puhua vain eläinlajista, tietenkin siinä on eroa puhutaanko lemmikkihiirestä vai villistä hiirestä. Ei villi hiiri ole läheinen ihmiselle.

Eläinrääkkäystä esim. siipien repimistä kärpäseltä en hyväksy. Yksi tärkeä syy on jo se, että lapsi ei osaa vielä erotella mielessään sitä, että toista eläintä saisi satuttaa ja toista ei. Aikuisena tiedämme, että kaikki eläinlajit eivät tunne kipua yhtä voimakkaasti kuin toiset, mutta lapselle on turha tällaista selittää. Enkä edes itse tiedä mitkä eläinlajit eivät kipua tunne.

Jos eläin pitää tappaa, ihmisen tai eläimen ruoaksi tai jostain muusta syystä, on tappo suoritettava mahdollisimman nopeasti ja vähän kipua tuottavasti. Mielestäni tämä on syytä opettaa lapsille.

Eläimen tappamiseen/kuolemaan liittyy siis kaksi näkökulmaa; 1. Minkä merkityksen ihminen on antanut kyseiselle eläimelle ts. paljonko eläimen kuolema surettaa ja voiko se jättää jonkinasteisen trauman. Eli sen näkökulma jota eläimen kuolema jotenkin koskettaa. 2. Millä tavalla eläimiä saa kohdella ja miten niitä tulee kunnioittaa. Eli sen näkökulma joka eläimen kuolemasta vastuussa.

Hyvin kirjoitettu

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Normaalia on ainakin se, että lapsi haluaa tutkia, tiedonhalua: mitä tapahtuu jos teen näin, miten hämähäkki tekee jos teen näin jne. Jos lapsi tekee jotakin siksi, että haluaa satuttaa, niin se ei ole enää normaalia tiedonhalua.

Tämä oli hyvin tiivistetty, itse en tosin aina siedä sitä tiedonhaluakaan. Oma 4 vuotias poikana repi leppäkertulta selästä toisen "puolikkaan" pois, kun halusi nähdä, miten ne siivet ovat siellä alla :( En tykännyt tästä yhtään ja pisti pojan portaalle jäähylle ja lupasin, että aina kun tekee samalla tavalla pahaa, joutuu portaille miettimään.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Tämä oli hyvin tiivistetty, itse en tosin aina siedä sitä tiedonhaluakaan. Oma 4 vuotias poikana repi leppäkertulta selästä toisen "puolikkaan" pois, kun halusi nähdä, miten ne siivet ovat siellä alla :( En tykännyt tästä yhtään ja pisti pojan portaalle jäähylle ja lupasin, että aina kun tekee samalla tavalla pahaa, joutuu portaille miettimään.

Mä muistan ikuisuuden sen, kun alle kouluikäisenä menin mökillä nyppimään kärpäseltä siivet :ashamed: . Mun täti, joka on oikeasti rauhallinen ja kärsivällinen ihminen, antoi mun kuulla kunniani oikein kunnolla. Se pisti kyllä ajattelemaan... Ja mäkin olin vaan utelias: että miten se kärpänen pysyy pystyssä, jos sillä ei ole siipiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Mä muistan ikuisuuden sen, kun alle kouluikäisenä menin mökillä nyppimään kärpäseltä siivet :ashamed: . Mun täti, joka on oikeasti rauhallinen ja kärsivällinen ihminen, antoi mun kuulla kunniani oikein kunnolla. Se pisti kyllä ajattelemaan... Ja mäkin olin vaan utelias: että miten se kärpänen pysyy pystyssä, jos sillä ei ole siipiä.

Minä en hermostunut pojalle vaikka suututtikin. Olin juuri hetkeä aiemmin sanonut, että leppäkerttuja saa kyllä ottaa kädelle, mutta vain varovasti, etteivät mene rikki :( Minun mielestäni jo näinkin pienille pitää opettaa kaiken elollisen kunnioittamista, myöhemmin se on vaikeampaa.

Rajaa on varmasti aika vaikea vetää, sillä me aikuisetkin suhtaudumme elollisten olentojen tappamiseen eri tavoin. Yhden mielestä eläintä ei saa tappaa edes ruuaksi, toisen mielestä on hienoa käydä ampumassa omaksi huvikseen sukupuuttoon kuolemassa olevia eläimiä.

Omille lapsilleni olen opettanut, että eläin tapetaan - muutoin kuin eläimen omaksi parhaaksi ( esim parantumattomasti sairas lemmikki tai loukkaantunut luonnonvarainen eläin ) - vain ruuaksi ja silloinkin aiheuttamatta tarpeetonta kärsimystä.

Voi kun mä toivon, että tuo meidän 2-vuotias suhtautuisi eläimiin vielä parin vuoden päästä samalla tavoin kuin nyttenkin. Itse koitan olla esimerkkinä. Otan koppakuoriaisia ja kaikenmaailman öttiäisiä käteen, katsellaan niitä yhdessä ja päästetään taas jatkamaan matkaa. Poika huutaa perhosen nähdessään "Inana peehonen!" :heart: Mä olen pienenä haalinut kaikkia toukkia ja sammakoita ja tuonut niitä kotiinkin näytille kun ne oli NIIIIIN söpöjä, ja meidän äidin teki tosi pahaa. Osas kuitenkin olla kiljumatta ja sillälailla kannusti tätä mun intoani. Kärpäsetkin kävin pelastamassa vesisaaveista.. ja pelastan kyllä vieläkin jos satun paikalle kun toinen siellä ämpärissä päristelee.. :ashamed: Mulla se homma meni näinpäin.
Meillä oli kotona aina lemmikkejä, ja isäni oli sellainen kuin minä nyt, otti hyonteisiä käteen ja esitteli meille. Joskus kun mulla oli lennikkinä kellosammakoita, ostin niille ruoaksi semmosia kotisirkkoja, ja lopulta mulla ja mun isällä oli pakottava tarve päästää ne pihalle vapaiksi. Ja niin me sitten päästettiin :D

Poika on todennut, että päiväkodissa lapset ottavat kotiloita, muurahaisia jne purkkeihin ja kiusaavat niitä. On aika hyvin mennyt perille hänelle se oppi, mitä kotona olen kylvänyt, että koskaan missään tapauksessa ei aiheuteta yhtään millekään luontokappaleelle kärsimystä. Oli se sitten mato, kärpänen tai mikä hyvänsä. Luonnoneläimiä ei myöskään vangita. Juuri tänä aamuna poika totesi, että perhoseen ei saa koskea, etteivät sen siivet vahingoitu. Selvää luonnonsuojelija-ainesta siis ; )

Itse olen niin eläinystävä, että otan aina ampiaisetkin elävänä kiinni ja vien ulos. Kotilot tapan puutarhasta vain äärimmäisen pakon edessä ja silloinkin mahdollisimman pikaisesti ja kivuttomasti. Olen aika ääripään ihminen tässä, mutta en hyväksy minkäänlaista eläinten kärsimyksen tuottamista, vaikka eläin olisi selkärangaton.

Yhteistyössä