Missä järjestyksessä KIINTEITÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinko-Armi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinko-Armi

Uusi jäsen
06.08.2008
5
0
1
Kiinteiden aloitus lähestyy ja kiinnostaakin muiden kokemukset, että missä järjestyksessä olette aloittaneet kiinteät?! Ajattelin aloittaa perunalla ja sitten seuraavaksi porkkana. Mitä sitten: maissi vai bataatti vai kukkakaali/parsakaali vai mikä? Missä vaiheessa hedelmä-/marjasoseet? Milloin voisi aloittaa puuron ja mikä vilja ensin? Olisi kiva kuulla, miten muut ovat edenneet... =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinko-Armi:
Kiinteiden aloitus lähestyy ja kiinnostaakin muiden kokemukset, että missä järjestyksessä olette aloittaneet kiinteät?! Ajattelin aloittaa perunalla ja sitten seuraavaksi porkkana. Mitä sitten: maissi vai bataatti vai kukkakaali/parsakaali vai mikä? Missä vaiheessa hedelmä-/marjasoseet? Milloin voisi aloittaa puuron ja mikä vilja ensin? Olisi kiva kuulla, miten muut ovat edenneet... =)

eikö teillä neuvolassa anneta mitään ohjeita?
Noita viljoja yleensä ainakin vältetään antamastaensimmäisten joukossa, kun ovat allergisoivia ja suolisto ei olevoelä niille valmis.

Itse aloittaisin perunalla ja aika pian ottaisin mukaan porkkanan. Pelkkä perunasose, vaikkakin maitoon tehtynä, ei ole mikään makunautinto. Jos peruna-porkkana uppoaa hyvin, seuraavana voisi olla jokin muu kasvis, ei ehkä kesäkurpitsa, parsakaali tms. Kukkakaali saattaa (kuten muutkin kaalit) tehdä ilmavaivoja, joten sitä aika varovasti. Siitä tuntuu kyllä moni pienempikin vauva tykkäävän.
Jos peruna eikä peruna-porkkana ala maistua tai yökkäilee kovin, kokeilisin välillä jotain hedelmää, esim. persikkaa, jotta pääsisi jyvälle syömisen ideasta. Ja sitten taas uudestaan pottua jne. Luumu kannattaa opettaa kanssa aika alkuun koska tuo peruna ummettaa monia. 5 kk iässä alottasin lihan ja vasta sitten viljan (kaura).
Jos aloitat kiinteät 4 kk iässä, noita kasvis-hedelmää voi kokeilla useampaakin. Tosin alkuun ei tarvitse kovin montaa laatua olla vaan on hyvä totutella ihan siihen syömiseen ja uusin makuihin pikkuhiljaa.
Jos aloitat kiinteät 6 kk iässä, lisäisin aika pian kasvikseen sen lihan. Ja puuroa myös heti kun 1-2 kasvista ja hedelmää menee.

Itse en edennyt tässä järjestyksessä koska meillä on moniallerginen lapsi. Sain toisenlaiset ohjeet lääkäriltä. Siltä pohjalta näitä osittain kuitenkin suositan ja en ihan ensimmäiseksi soseeksi ottaisi maissia (aika monelle tekee vatsanväänteitä).

Aloita ihmeessä kasviksilla ennemmin kun hedelmillä. Yks uus maku per viikko.
esim. eka viikko perunaa, toka maissia.. Sitten pikkuhiljaa hedelmät mukaan.. Hiljaa hyvä tulee, lusikallinen kaks päivässä riittää alkuun, eikä edes joka päivä tarvi antaa..
Huomaat kuinka ruoka alkaa itestään maistua, kun ei tuputa sitä ainakaan väkisin.
Puolen vuoden iässä alkaa upota sitten enemmän.

Meillä aloitettiin kiinteät 3kk iässä, enkä todellakaan viikkoa syöttäny samaa ruokaa, vaan joka kolmas päivä otettiin uusi maku.. Ensin sai mustikkaa ja perunaa, sit porkkana, maissi, ja sen jälkeen hedelmiä.. 4kk iässä puuro, ja 5kk iässä lihat.

Ap, minkä ikäinen lapsi sulla on? Riippuu paljon nimittäin lapsen iästäkin, että kuinka kiintät "kannattaa" aloittaa. Mikäli vasta 6kk iässä aloitetaan kiinteät, niin silloin edetään suht nopeasti ruokaryhmästä toiseen, eli otetaan 1-2 kasvista, sit joku hedelmä, jonka jälkeen jo siirrytään viljatuotteisiin tai lihaan jne..

Meillä ensin perunaa, sitten maissi, kesäkurpitsa, parsakaali, bataatti, ruusunmarja, mustikka, vadelma, broileri, possu, ohra, kaura. Hitaasti aloteltiin, muitenkin on kokeiltu mutta on monista tullu iho-oireita. 4 kk ikäsenä alotettiin, viljat tuli mukaan vasta lähemmäs 8 kk iässä.

Jos pulauttelee kovin en ehkä antais porkkanaa ja mustikkaa ekojen joukossa kun ne värjää niin paljon

Meillä oli masuvaivoja taustalla, joten aloitettiin neuvolan ohjeiden mukaisesti mustikalla. Sitten siitä kuningatarsoseeseen ja siitä ruusunmarja-vadelmaan. Ei ollut mitään ongelmia siirtyä vihannespuolelle.

Jos teillä on mitään allergiataustaa niin olisi hyvä kokeilla yksi ruoka-aine kerrallaan. Jos tulee jotain oireita niin voit jäljittää helpommin.

Minä olen aina ihmetellyt että mikä siinä perunassa on niin ihmeellistä että sillä pitää aina aloittaa.. pottu ja maissikin on myös aikamoista tärkkelyspyttyä ja maissi on aivan kamalan makuistakin, ainakin valmissoseet. En itse aloittaisi kummallakaan ettei heti ole suolisto tukossa! On niin paljon muitakin kasviksia, jotka maistuvat jollekin ja ovat paljon parempia ravintoarvoiltaan ja sisältävät kuituja.

Meidän tyttö vielä ole kumpaakaan edes saanut, perunan ajattelin lisätä vasta 8 kk iässä, kuten pasta ja riisikin. Meillä aloitettiin bataatilla ja luumulla, sitten vihanneksista palsternakka, kukkakaali, kesäkurpitsa, maa-artisokka, parsakaali etc.. ja hedelmiä/marjoja oli ensimmäisinä ruusunmarja, vadelma, mansikka, mango ja persikka. Lihat aloitin kanalla, sitten lohi ja seuraavana tulee kalkkuna. Ummetusta ei ole vielä ollut, 8 vkoa on syöty kiinteitä ja kaurapuurokin ollut kuvioissa jo monta viikkoa. Olen kyllä lisännyt ruoka-aineita aika nopsaan tahtiin kuin ei kummallakaan vanhemmalla eikä sukulaisillakaan ole oikein mitään allergioita.

Minä teen ruokasoseet itse, hedelmät ostan purkissa ja marjat omasta pakkasesta. Kerran yritin syöttää tytölle kaupan jotain broileri-kasvishässäkkää mutta ei oikein uponnut. Yritin itse syödä sitä lisättyäni suolaa ja pippuria mutta maistui ihan p:ltä... siitä lähtien olen pitänyt ohjenuorana että vauvalle en syötä mitään mikä ei omassa suussa maistu hyvälle. Suolattomuus ei ole ongelma, vain se jos mössössä ei ole tunnistettavissa yhtään oikeaa makua!

Maissi aiheutti meidän naperolle vatsan väänteitä, mutta muista ei ole tullut mitään. Meillä aloitettiin 4kk iässä bataatilla, sitten porkkanaa, kukkakaalia, kesäkurpitsaa, maissia ja perunaa. Ja tosiaan maissikokeilu jäi yhteen päivään, kun tuli mahanpuruja. Luumua on saanut melkein alusta asti, jotta masu toimisi paremmin. Kaikki on uponnut tähän mennessä ja nyt aloitellaan vähitellen muitakin hedelmiä ja marjoja. Yhtä ruoka-ainetta on kokeiltu yleensä 3-4 päivää. Siinä ajassa ehtii jo nähdä tuleeko mitään vaivoja. Kohta 5kk täynnä ja sitten ajateltiin aloitella viljoja ja sen jälkeen sitten lihoja.

Muoks: Niin ja kasvissoseet teen itse, samoin marjasoseet. Hedelmäsoseista osan ostan ja osan teen itse.

Yhteistyössä