Missä ammateissa et kykenisi työskentelemään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "AnskuK"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"AnskuK"

Vieras
Onko muilla sellaisia ammatteja/aloja, joista tiedät jo valmiiksi, että et niissä voisi työskennellä ?

Itselläni tällaisia ovat lähestulkoon kaikki terveys- ja sosiaalialan työt.

En tosiaan kestäisi henkisesti sitä, että toisen ihmisen henki- ja hyvinvointi olisi minun tekemisteni ja päätösteni varassa. Siis kun nyt vaikka ajattelee jotain lääkärin tai hoitajan työtä, niin kuinka sen oikein pystyy kestämään, että potilas kuolee, tai että ei pystykään auttamaan jotain vakavasta sairaudesta kärsivää.

Tai vaikka jokin psykologin työ. Miten sellaisen kanssa pystyy elämään, että joku potilas kertoo esimerkiksi raiskanneensa useita lapsia, mutta siitä ei saa vaitiolovelvollisuuden takia mennä ilmoittamaan poliisille.

Tai jokin sosiaalialan työ sitten, esimerkiksi kaikki lastensuojeluun, huoltajuuskiistoihin ja tällaiseen liittyvä. Kun usein on vain ihmisen sana toisen sanaa vastaan siitä, mitä siellä kodissa on oikeasti tapahtunut, niin kuinka siinä sitten pystyy tekemään oikeita päätöksiä.

Jos olisi oikeasti pakko, niin kyllä minä varmaan voisin periaatteessa tehdä mitä tahansa työtä. Mutta sitten on paljon töitä, joita en haluaisi tehdä. Ja sitten on myös töitä, jotka eivät vain sopisi minulle. :)

Terveysalalla työskentelevänä omassa alavalinnassa harmittaa vain kaksi asiaa 1) helvetin huono palkka, 2) älytön paine seurata koko ajan uusinta tietoa, että pysyisi kärryillä. Joskus olen kateellinen esim. kaverille, joka on vähittäistavarakaupassa töissä; vaikkei se kävis vuosiin täydennyskoulutuksissa ei sen työn laatu heikkene mihinkään suuntaan.

Inhokkiammatit: 1) baarit!, 2) ravintolat/keittiöt, 3) teollisuus. Mikä vaan suorittava työ, jossa ollaan kontaktissa koneiden, ei ihmisten kanssa,

Koulutuksen ja työkokemuksen tuomaa ammattitaitoa on kaikki se, jota yllä pohdit. Hoitsuna sitä auttaa olosuhteet huomioiden, kun ei kaikkeen kykene, eikä voi parantaa (kun ei aina lääkäritkään voi), vaan tekee parhaansa auttaakseen toista ihmistä siinä hänen elämäntilanteessaan. Teen itse töitä vanhusten parissa, joilla elämä on ehtoopuolella ja monenlaisia vaivoja täynnä, joten pyrin omalla työlläni huolehtimaan kuntouttavasti esim. heidän hyvästä ravitsemuksesta, hygieniasta ja lääkityksestä, joilla ehkäistään monien lisävaivojen synty ja tuetaan heidän kotona pärjäämistään.

Joistakin rikoksista on ilmoitusvelvollisuus salassapitovelvollisuuden sitä estämättä. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 18§.

Mutta itse kysymykseen. En kykenisi kovin pitkään työskentelemään liukuhihnatyössä.

vaikka mitä! kyllä sitä varmaan itsekin pakon edestä pystyisi, mutta haluamisestahan tässä on minun kohdalla kyse. En haluaisi tehdä mitään teollisuus/varasto/tietokone hommia enkä bisnes tms finanssialaa, palkanlaskenta sun muut ei olisi ikinä se oma juttu. Enkä lentoemännän yms paljon matkustelevan koska olen äiti, joten se on pois pelistä.

Parturi-kampaaja, hoitoalan työt, ylipäänsä kaikki työt, joissa pitää koskea ihmisiä. Työt lasten kanssa, koska pelkäisin niitä lasten vanhempia, että alkavat valittaa asioista, lisäksi pelkäisin sitä jos olisin esimerkiksi tarhassa töissä ja joku lapsi loukkaantuisi hoidossa, kun ei kuitenkaan kaikkia lapsia voisi koko aikaa vahtia.

Yläkoulun opettaja. Mun luontainen auktoriteetti on tasan nolla, enkä ikinä kestäisi sitä haistattelevien oppilaiden ja vaativien vanhempien tuomaa henkistä painetta.

Toinen on kaikki keikka-/projektiluonteiset hommat freelancerina/yrittäjänä. Olen liian kova stressaamaan, jotta kestäisin jatkuvaa epävarmuutta toimeentulosta. Vaihdoinkin aikanaan opiskelualaa sen takia, kun ensin opiskelemallani alalla freelancerina toimiminen ois ollu todennäköisesti edessä.

Toinen on kaikki keikka-/projektiluonteiset hommat freelancerina/yrittäjänä. Olen liian kova stressaamaan, jotta kestäisin jatkuvaa epävarmuutta toimeentulosta. Vaihdoinkin aikanaan opiskelualaa sen takia, kun ensin opiskelemallani alalla freelancerina toimiminen ois ollu todennäköisesti edessä.

Minä toimin freelancerina, ja rakastan juuri niitä epäsäännölllisiä työaikoja. Säännöllinen, rutiinomainen työ oli minusta taas painajainen. Ja kumma kyllä, minä olen myös aika kova stressaamaan noin yleisesti ottaen. :)

Hoitoalan työt, parturi-kampaaja, jalkahoitaja, siivooja (kaikki eritteet, ihmisiin koskeminen ja lika ällöttää. poikkeuksena voisin tehdä kasvohoitoja, meikkejä ja manikyyreja)
autonkuljettaja, lentoemäntä, laivalla, junassa tai huvipuistossa mikä vaan (voin pahoin liikkuvissa vempaimissa ja niitä nähdessäni)
puhelinmyyjä (vihaan puhelimessa jaarittelua)

Minäkin vastaan että hoitoala. Arvostan mun siskoa ja äitiä (ja tietysti kaikkia muita alalla olevia ihmisiä) jotka molemmat ovat lähihoitajia, äiti ollut alalla jo 30 vuotta, sisko vasta pari vuotta. Mutta minusta siihen ei olisi, olen niin herkkä ihminen että en kestäisi nähdä yksinäisiä vanhuksia, alkaisin varmaan säälimään niitä liikaa jne. Sitten vielä veri, oksennus ja paska siihen, sitä en varsinkaan kestäisi. Mun mielestä hoitoalalla työskentelevät ihmiset ansaitsisivat paljon parempaa palkkaa just ton työn rankkuuden vuoksi. Sama homma siivoojilla, siivoojiakin arvostetaan mun mielestä liian vähän.

hei voisitteko kertoa mikä siinä toisiin koskemisessa on niin paha? hoitoalalla on usein muuten hanskat kädessä!

En tiedä. Ei edes hanskat kädessä. En pelkää siis pöpöjä tai mitään, mutta tuntemattomien koskettaminen on jotenkin..kamalaa. Esimerkiksi työ vanhusten parissa, jossa joutuisi pitämään kädestä sun muuta, olisi mulle painajainen. Ei ne ihmiset mitenkään ällötä, mutta se koskettaminen on todella vaivaannuttavaa. Ei tule multa luonnostaan ja välttelen sellaisia tilanteita, eli en voisi kuvitella tekeväni työkseni mitään jossa joutuisin koskettamaan ihmisiä. Että näin.

No oon just valmistumas tuolle monelle ilmoottamalle hoitoalalle. :D Ja joku mainitti tuolla baarityön ja silläki alalla teen töitä.

Mutta tuo ap:n mainittema psykologi/psykiatri olis sellaanen mihin mä en voisi ap:n mainittemasta syystä, mutta en myöskää siitä syystä että siinä kuulee niin rankkoja asioota mitä ihmisille on tapahtunu. Siinä pitääs osata sanoa ihmiselle oikiat asiat ja mä en pystyysi siihen.

Hoitoalalla en kyllä pystyysi hoitamaan sairaita lapsia. En siis halua tehdä yleensäkää lasten kans töitä koska en osaa olla tuntemattomien lasten kans, mutta sairaitten lasten kans en voisi tehdä töitä koska se olis niin sydäntä särkevää. Lasten vakavat sairaudet on sellaasta mitä mä en haluaasi nähdä päivästä toiseen.

Myyntityö. Musta ei vain oo sellaaseksi, että puhuusin ummet ja lammet ja yrittääsin myidä jotaki lehtiä tms.

Opettajaksi musta ei olisi ikinä, ei ainakaan peruskouluun tai yleensäkää alle 20-vuotiaille. Hermot siinä vain menis. :D

Jotkut työt kyllä tyssääs ihan terveydellisistäki syistä.

Vanhus- tai vammaistyö
Parturikampaaja (vaikka miehen ja useiden ystävien hiukset leikkelenkin)
Roskakuski
Autonkorjaaja
Prostituoitu
Melkein mikä tahansa ulkona säällä kuin säällä -työ (paitsi kuljetusala)
...

nämä nyt päällimmäisenä tulee mieleen. Pakostahan sitä hetkellisesti tekisi melkein mitä vain, mutta en kovin intoa puhkuen näihin lähtisi..

Mä luulen että mitä tahansa pystyis tekemään jos olisi todella pakko, mutta vapaaehtoisesti en ihan heti menisi mihinkään todella itseään toistavaan liukuhihnatyöhön tai siivoamaan eritteitä, en myöskään erityisemmin halua työskennellä laitospuolella vanhusten kanssa, hoitaa toisten lapsia tai tehdä töitä kehitysvammaisten kanssa. En vaan koe oloani luontevaksi niissä ympäristöissä. Olen kyllä sosiaalialalla töissä, kuten varmasti vastauksista huomaa :D

Kaikki sosiaali- ja terveysalan työt, mukaan lukien lääkärit ja kirurgit yms.
Opettaja
Lastentarhanopettaja, lastenhoitaja
Ravintolatyö
Bussikuski ja taksikuski
Kaupanmyyjä
Myyntityö
Puhelintyö

Miksi ei parturikampaaja? Itse olen ollut 20 vuotta alalla, siksi haluaisin tietää :). Minusta ei olisi terveydenhoitoalalle, hautausalalle, johtotehtäviin. Miettisin liikaa potilaita ja kohtaloita, en kestäisi eritteitä, johtotehtävissä mun täytyisi ns komentaa ja hallita..

Yhteistyössä