Minusta tuntuu, että 2-vuotiaalta jo odotetaan kauhean suuria, ainakin tällä palstalla

  • Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
Laitako minulle jonkin faktan siitä että lapsen "omapuhe" riittää 2 vuotiaan puheenkehitykseksi ilman että siitä tulisi olla huolissaan?

Ei aikamääritteitä tarvitse osatakkaan. Mutta selkeästi jos sanoo et tämän jälkeen saat palkinnon niin kyllä se pitäisi ymmärtää.
No meillä ei ollut 2v-neuvolassa vasta kuin muutama sana, muuten ihan omaa höpinää ja seuraava neuvola-aika on sitten 2,5-vuotiaana, kun tsekataan miten on puhe kehittynyt, elikkä ei ollut terkka mitenkään huolissaan siitä, että tuo lapsi ei vielä puhu.
Tässä on nyt parin kuukauden sisällä sanoja alkanut tulemaan, mutta ihan vain 1 sanan lauseita vasta, enkä minä mitenkään ole huolissani, koska puhe kehittyy koko ajan.
 
"Horuksen silmä"
[QUOTE="vieras";22324182]No tuskinpa nukke auttaa, mutta jospa hänet palkittaisiin sillä tavalla että saisi käydä tutustumassa asiaan useamman kerran, jospa hän sitten voittaisi pelkonsa ja antaisi jopa katsoa sinne suuhun? Ja sitten kun pelosta on päästy, niin jopa se lahjus saattaa auttaa siihen lopulliseen päämäärään pääsyyn.[/QUOTE]

Mutta lapsen pelot ei ole johdonmukaisia. 2 -vuotias saattaa pelätä hammashoitolaa mutta kenties puolen vuoden päästä ei enään pelkää. Siksi niitä pelkoja on vähän vaikeaa ennakoida. En mä ainakaan sano lapselle että sen on pakko uskaltaa tehdä jotain mitä selkeästi sillä hetkellä pelkää.
 
"vieras"
[QUOTE="Horuksen silmä";22324230]Mutta lapsen pelot ei ole johdonmukaisia. 2 -vuotias saattaa pelätä hammashoitolaa mutta kenties puolen vuoden päästä ei enään pelkää. Siksi niitä pelkoja on vähän vaikeaa ennakoida. En mä ainakaan sano lapselle että sen on pakko uskaltaa tehdä jotain mitä selkeästi sillä hetkellä pelkää.[/QUOTE]

No se nyt taas riippuu... joskus on vaan pakko uskaltaa vaikka pelottaisikin. Esimerkiksi tuohon voisin ajatella vaikka rokotusta, olette menossa reissuun ja pakko olisi ottaa jokin rokotus ja sillä hyvä, vaikka pelottaisi kuinka. Millä se pelko saadaan sitten siedettävälle tasolle? En tiedä, meillä ei ole ollut niiiin pelkoista lasta ettei lahjus ole riittävästi rohkaissut asiaa...
 

Yhteistyössä