Minusta tuntuu, että 2-vuotiaalta jo odotetaan kauhean suuria, ainakin tällä palstalla

  • Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
Tätä palstaa seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että 2-vuotiaan pitäisi jo olla niin fiksu, että kun hänelle sanoo jotain niin hän ymmärtää ja tekee kuten äiti sanoo. Joku sanoi, että heidän 2,5v osasi olla hammaslääkärillä kiltisti kun tiesi että siitä saa palkinnon.

Minusta tuntuu että lapsilta odotetaan tänä päivänä kauhean paljon jo hyvin pienestä lähtien. Meillä ainakin tuo 2v2kk on vielä pieni ja saakin olla.
 
"shihtzu"
[QUOTE="mä";22323157]itse en odota 2veeltä paljoa, mutta kyllähän sen ikäinen jo ymmärtää, ainakin jos on normi..[/QUOTE]

No joo kyllä tuo meidänkin poitsu ymmärtää asioita, mutta toinen asia on se, että toimiiko se sen mukaan.
 
"Kaisa"
Myös lapset on erilaisia.. mä odotan meidän 2½v:ltä esim. et osaa istua ruokapöydässä pelleilemättä tai osaa pukea vaatteet... mut taas en odota että ymmärtää kaikkea. Meillä esim. tuota syy-seuraus suhdetta ei ymmärretä. Ihan sama seuraako tekemisestä palkinto tai sanktio lapsen käyttäytymiseen sillä ei yleensä ole merkitystä. Samotenko ei silläkään onko se palkinto tikkari vai nukke.. äitin lukema kirja vai uimareissu.
 
"vieras"
Teeppä kuule joskus testi sille sun kaksivuotiaallesi, ne ymmärtää paljon enemmän kuin uskotkaan kun vain lopetat sen vauvana pitämisen. Ja meidän tyttö kyllä tietää että palkinnon saa jos tekee niinkuin pyydetään, ei muuten. Edellisellä hammashoitajareissulla tyttö ei antanut laittaa sitä töhnää hampaisiin ja jäi ilman palkintoa, päästiin sitten tunnin päästä uudelleen hoitajalle kun tyttö niin kovasti halusi sitä palkintoa ja sitten oli kunnolla ja sai palkinnon, että kyllä hänkin ensin kävi opettelemassa että saako sen palkinnon vai ei, jos ei teekkään niinkuin pitää.
 
Ja eihän normaalilta 2v:ltäkään kauheasti odoteta... Sen ikäisen ei tavitse vielä osata aika määreitä.
Ei 3vuotiaaltakaan vielä odoteta, muuta kuin kohta, ei tunnin päästä, huomenna ym...
Ja kuten aiemmin jo sanoin, ei meillä lapsi ymmärrä jos sanon että jos et nyt pue et saa aamupalaa, varsinkin jos siitä mun sanomisesta menee pidempi aika, ja se tapahtuu jossakin muualla... ...jos kukaan ymmärtää mitä ajan takaa :D
 
missä oli se logiikka?
[QUOTE="vieras";22323183]Teeppä kuule joskus testi sille sun kaksivuotiaallesi, ne ymmärtää paljon enemmän kuin uskotkaan kun vain lopetat sen vauvana pitämisen. Ja meidän tyttö kyllä tietää että palkinnon saa jos tekee niinkuin pyydetään, ei muuten. Edellisellä hammashoitajareissulla tyttö ei antanut laittaa sitä töhnää hampaisiin ja jäi ilman palkintoa, päästiin sitten tunnin päästä uudelleen hoitajalle kun tyttö niin kovasti halusi sitä palkintoa ja sitten oli kunnolla ja sai palkinnon, että kyllä hänkin ensin kävi opettelemassa että saako sen palkinnon vai ei, jos ei teekkään niinkuin pitää.[/QUOTE]

Mun mielestä tässä taas ei sit huomioitu muita, kun sun lapsen pitää oppia. Tuossa tilanteessa ois se palkinto jäänyt saamatta ja seuraavalla kerralla sitten, jos osaa käyttäytyä (eli about vuoden päästä). Ihan naurettavaa, että lapsi jyrätään sit jonnekin väliin saamaan se tahna, jotta palkkio tuleekin. Eihän siinä oo mitään logiikkaa. Lapsi oppii, että palkinnon saa kun käyttäytyy hyvin silloin kun huvittaa. Ja sit on hammaslääkärin loppupäivän ajat myöhässä.
 
"shihtzu"
[QUOTE="vieras";22323183]Teeppä kuule joskus testi sille sun kaksivuotiaallesi, ne ymmärtää paljon enemmän kuin uskotkaan kun vain lopetat sen vauvana pitämisen. Ja meidän tyttö kyllä tietää että palkinnon saa jos tekee niinkuin pyydetään, ei muuten. Edellisellä hammashoitajareissulla tyttö ei antanut laittaa sitä töhnää hampaisiin ja jäi ilman palkintoa, päästiin sitten tunnin päästä uudelleen hoitajalle kun tyttö niin kovasti halusi sitä palkintoa ja sitten oli kunnolla ja sai palkinnon, että kyllä hänkin ensin kävi opettelemassa että saako sen palkinnon vai ei, jos ei teekkään niinkuin pitää.[/QUOTE]

No voin sanoa, että ei ymmärrä, turha on toitottaa että kun avaat nätisti sen suun hammashoitajalle, niin saat palkinnon, ei onnistu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja missä oli se logiikka?;22323240:
Mun mielestä tässä taas ei sit huomioitu muita, kun sun lapsen pitää oppia. Tuossa tilanteessa ois se palkinto jäänyt saamatta ja seuraavalla kerralla sitten, jos osaa käyttäytyä (eli about vuoden päästä). Ihan naurettavaa, että lapsi jyrätään sit jonnekin väliin saamaan se tahna, jotta palkkio tuleekin. Eihän siinä oo mitään logiikkaa. Lapsi oppii, että palkinnon saa kun käyttäytyy hyvin silloin kun huvittaa. Ja sit on hammaslääkärin loppupäivän ajat myöhässä.
Aikoja ei jyrätty millään tavalla, tuttu hoitaja otti meidät vastaan ihan omalla ruokatunnillaan ja siihen meni tasan minuutti kun tyttö suostui olemaan paikallaan kun tiesi että palkintoa ei muuten tule. Ja me käymme kyllä vähintään 3 kk välein, juurikin tytön kiillevirheen takia, joka meillä menee suvussa. Ja lapsi oppi kyllä sen että palkintoa ei tipu, joten seuraavalla kerralla antoi paikata kaksi hammasta, mitä minä en todellakaan uskonut tapahtuvaksi, mutta niinpä vain antoi paikata vaikka tuli kipeää. Lääkäri paikkasi toisenkin poskarin kun tyttö osasi olla niin hienosti.
 
"vieras"
no mä odotan lapselta sen minkä tiedän lapsen ymmärtävän. mua taas ihmetyttää ettei lapsilta odoteta mitöön, sit ihmetellää kun ei lapset osaa missään käyttäytyä. mä ainakin vaadin jo pari vuotiaalta jotain ja sen näkee lapsesta nyt. ei oo koskaan mun lapsi se joka kiusaa muita tai käyttäytyy huonosti muulla tavalla.
kyllä ns. normaali 2v jo ymmärtää tollasia asioita, ainakin meillä ymmärsi
 
"vieras"
[QUOTE="shihtzu";22323282]No voin sanoa, että ei ymmärrä, turha on toitottaa että kun avaat nätisti sen suun hammashoitajalle, niin saat palkinnon, ei onnistu.[/QUOTE]

No tuossa iässä muutamakin kuukausi tekee aika paljon, meillä lapsi oli kesällä paikkuuaikana 2v 6 kk.
 
68
[QUOTE="vieras";22323296]Aikoja ei jyrätty millään tavalla, tuttu hoitaja otti meidät vastaan ihan omalla ruokatunnillaan ja siihen meni tasan minuutti kun tyttö suostui olemaan paikallaan kun tiesi että palkintoa ei muuten tule. Ja me käymme kyllä vähintään 3 kk välein, juurikin tytön kiillevirheen takia, joka meillä menee suvussa. Ja lapsi oppi kyllä sen että palkintoa ei tipu, joten seuraavalla kerralla antoi paikata kaksi hammasta, mitä minä en todellakaan uskonut tapahtuvaksi, mutta niinpä vain antoi paikata vaikka tuli kipeää. Lääkäri paikkasi toisenkin poskarin kun tyttö osasi olla niin hienosti.[/QUOTE]

Huhhuh... ja mitäköhän sä tolla opetat lapselles?? Koko maailman pitäis pyöriä sen ympärillä! 'Nyt Merikukka-Ettiina tuo hoitaja tulee käyttämään päivän ainoan taukonsa, ruokatuntinsa, meihin koska sinä olit niin hirviö ettet suostunut olemaan paikallasi äsken, mutta nyt suostut niin tottakai mussukan pitää saada mitä tahtoo silloin kun tahtoo, hoitaja voi syödä kun pääsee kotiin'
 
"sama"
[QUOTE="vieras";22323296]Aikoja ei jyrätty millään tavalla, tuttu hoitaja otti meidät vastaan ihan omalla ruokatunnillaan ja siihen meni tasan minuutti kun tyttö suostui olemaan paikallaan kun tiesi että palkintoa ei muuten tule. Ja me käymme kyllä vähintään 3 kk välein, juurikin tytön kiillevirheen takia, joka meillä menee suvussa. Ja lapsi oppi kyllä sen että palkintoa ei tipu, joten seuraavalla kerralla antoi paikata kaksi hammasta, mitä minä en todellakaan uskonut tapahtuvaksi, mutta niinpä vain antoi paikata vaikka tuli kipeää. Lääkäri paikkasi toisenkin poskarin kun tyttö osasi olla niin hienosti.[/QUOTE]

No siinä jyrättiin sit sen hoitajan ruokatunti. Ja jos teillä käydään 3kk välein hammaslääkärissä, niin minusta sen lapsen olisi pitänyt odottaa se 3kk sitten, että voi näyttää osaavansa käyttäytyä.
 
"vieras"
[QUOTE="shihtzu";22323282]No voin sanoa, että ei ymmärrä, turha on toitottaa että kun avaat nätisti sen suun hammashoitajalle, niin saat palkinnon, ei onnistu.[/QUOTE]

Juu ei varmasti onnistukaan, vaan sen lapsen pitää tietää että jos haluaa sen palkinnon on se asia tehtävä. Kuten kirjoitin että olimme sitä palkinnon saamista jo harjoitelleet edellisellä kerralla ja tyttö oli jo todennut että sitä ei ´tosiaankaan saa ellei pidä sitä suutaan auki.
 
"Kaiku"
Minä en kyllä vielä 2,5-vuotaalta odota että osaisi itse pukea. Meillä on kaksi poikaa joista kumpikaan ei ole itse pukemisesta pätkän vertaa kiinnostunut ja juuri neljä vuotta täyttänyt sentään saa suurimman osan vaatteistaan päälleen mutta vetoketjut ja napit jäävät aina auki lepattamaan jos en niitä laita. Mutta pikkuveli ei kyllä saa mitään päälleen, ikää kaksi vuotta.
 
"vieras"
[QUOTE="sama";22323315]No siinä jyrättiin sit sen hoitajan ruokatunti. Ja jos teillä käydään 3kk välein hammaslääkärissä, niin minusta sen lapsen olisi pitänyt odottaa se 3kk sitten, että voi näyttää osaavansa käyttäytyä.[/QUOTE]

No se on sun mielipide, minä taas olin erittäin tyytyväinen kun saimme tämän hoitajan toiminnan ansiosta myös paikkauksen sujumaan mallikkaasti, siitä iso kiitos hänelle, ja kuten sanoin, on tuttu että ei välttämättä tuntemattomille tekisi samaa palvelusta.
 
"vieras"
Huhhuh... ja mitäköhän sä tolla opetat lapselles?? Koko maailman pitäis pyöriä sen ympärillä! 'Nyt Merikukka-Ettiina tuo hoitaja tulee käyttämään päivän ainoan taukonsa, ruokatuntinsa, meihin koska sinä olit niin hirviö ettet suostunut olemaan paikallasi äsken, mutta nyt suostut niin tottakai mussukan pitää saada mitä tahtoo silloin kun tahtoo, hoitaja voi syödä kun pääsee kotiin'
Onko sulla menkkaränkkä vai?
 
[QUOTE="vieras";22323332]No se on sun mielipide, minä taas olin erittäin tyytyväinen kun saimme tämän hoitajan toiminnan ansiosta myös paikkauksen sujumaan mallikkaasti, siitä iso kiitos hänelle, ja kuten sanoin, on tuttu että ei välttämättä tuntemattomille tekisi samaa palvelusta.[/QUOTE]

Jos lapsi on täysin yhteistyökyvytön ja hoitotoimenpiteet pakko suorittaa niin kysyppä nukuttamisen mahdollisuutta.
 
"Kaisa"
[QUOTE="Kaiku";22323327]Minä en kyllä vielä 2,5-vuotaalta odota että osaisi itse pukea. Meillä on kaksi poikaa joista kumpikaan ei ole itse pukemisesta pätkän vertaa kiinnostunut ja juuri neljä vuotta täyttänyt sentään saa suurimman osan vaatteistaan päälleen mutta vetoketjut ja napit jäävät aina auki lepattamaan jos en niitä laita. Mutta pikkuveli ei kyllä saa mitään päälleen, ikää kaksi vuotta.[/QUOTE]

tämäki on lapsesta riippuvainen, meil osaa jos haluaa.. ja jos vaatteiden pukeminen menee siihen et aletaan valkkaan koko kaappi läpi, ni sit tulee äiti joka sanoo et tässä on 2 vaihtoehtoa toinen näistä, jos vaihtoedhos ei kelpaa äiti valitsee + pukee.. vetoketjuja tai nappeja ei meilläkään osata laittaa kiinni, mut puserot housut, sukat menee
 
[QUOTE="Kaiku";22323327]Minä en kyllä vielä 2,5-vuotaalta odota että osaisi itse pukea. Meillä on kaksi poikaa joista kumpikaan ei ole itse pukemisesta pätkän vertaa kiinnostunut ja juuri neljä vuotta täyttänyt sentään saa suurimman osan vaatteistaan päälleen mutta vetoketjut ja napit jäävät aina auki lepattamaan jos en niitä laita. Mutta pikkuveli ei kyllä saa mitään päälleen, ikää kaksi vuotta.[/QUOTE]

Tääkin on niin yksilöllistä. Mä en vaatinut ennen lapselta pukemista, nyt kun päiväkodissa pukee itse, olen alkanut kotonakin vaatimaan, että ainakin osittain pukee, toki mä autan pukemisessa, mutta housut osaa puoliksi pukea itse. Mutta esikoinen taas ei 2 vuotiaana ollut kiinnostunut tuotakaan vertaa pukemisesta. :)
 
"essi"
Mä taas ihmettelen tätä palkinto/ilman palkintoa-tapaa?! Siis minkä ihmeen takia sitä lasta lahjotaan käyttäytymään oikein? Mitä se opettaa? Mun mielestä lapsen ei ole hyvä oppia toimimaan "oikein", sen takia, että se sit tietää saavansa jotain. Eihän se lapsi opi ite ikinä tekemään oikeita ratkasuja, koska kaikki teot pohjautuu palkitsemiseen.
 
"vieras"
Jos lapsi on täysin yhteistyökyvytön ja hoitotoimenpiteet pakko suorittaa niin kysyppä nukuttamisen mahdollisuutta.
No kylläpä lapsi onkin yhteistyökyvytön kun yhden harjoittelukerran jälkeen avaa suunsa nätisti ja antaa jopa hammaslääkärin paikata hampaansa. Mä vähän luulen ettei mun lapsi tarvi nukutuksia, tuskin hänelle nyt lähivuosina on pahempia toimenpiteitä tulossa kuin nuo kahden kiillevaurioisen hampaan paikkaaminen.
 

Yhteistyössä