Minusta on väärin laittaa ammattikoulussa opiskeleva alaikäinen lapsi maksamaan oman bussikortti opintotuestaan

  • Viestiketjun aloittaja en mä tiedä,mut
  • Ensimmäinen viesti
8 kilsaa BUSSILLA ei ol pitkä matka sitä tarkoitin.
Meidän 17v lukiolaisen koulumatka on vain 25 kilsaa, siihen menee eikaa 45 minuuttia ja bussikortti maksaa allennuksen kanssa noin 45 euroa ( koulumatkatuki on 16 e alenns bussikortista)
Mun koulumatka on 80km. :whistle: Ei kai täs kukaa edes mitää sanonu 8km:n matkan kestosta???
 
"vieras"
Jos se bussikortti on tarpeellinen niin kyllä mun mielestä vanhempien se pitäisi maksaa. Mutta jos on kohtuulliset matkat kulkea kävellen ja pyörällä, niin mun mielestä bussikortti ei silloin kuulu vanhempien maksettaviin perustarpeisiin.
 
"vieras"
Jos lapsi toivoo, että äidille ei kerrota rahasta jonka täti antaa, niin mulla tulee kyllä mieleen että a. äiti antaa myös taskurahaa ja ne olis siitä summasta pois eli äiti san ois että et nyt saakkaan niin paljon kuin on luvattu tai b. et ne rahat menee röökiin tjtn mistä äiti ei niin tykkää.
Voi kuinka teini tulee ikänsä muistamaan miten ihana täti rahoitti kannabikset ja oluset ;)
 
ootko teini., mielesätni tässä puhuttiin teineistä ei AIKUISTEN koulmatkasta
Niin? Mä en ny kyllä tajua mikä pointti sulla täs oikeen on.

Matka on 8km:n eikä se ilmaasta oo. Teinille jää sen takia vain 10€/kk ja se on väärin. Siitä täs ny keskustellaan eikä siitä kauanko siihen matkaa menee. Se matkan maksaminen täs on ny epäreilua teiniä kohtaan.
 
en mä tiedä,mut
Hirmu kiva että autat. Mun mielestä ei ole mikään välttämättömyys oppia elämään kymmenellä eurolla kuussa. Kun on siis kyse jo tuonkin ikäisestä. Eli mielestäni et romuta avullasi mitään, ja teini varmasti tulee muistamaan apusi aina.
En ajatellu lopettavani rahan antamista,mutta kurjaa kun se pitää tehdä salassa ja lapsen pitää valehdella.
Olen siis isän sisko ja veljeni on kuollut. Lapsen äitiin ja hänen uuteen mieheensä "isään" en ole yhteyksissä tai he eivät ole minuun yhteyksissä mitenkään.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28088896]:LOL:[/QUOTE]

Joo no ei paljon naurattanut silloin kun piti itse kaikki maksaa. Vanhemmat eivät tukeneet millään tavalla kun olivat niin vanhoja, että itsekin aikoinaan 15-vuotiaina maailmalle lähteneet ja silloin oli tapana emnnä töihin ja maksaa itse kaikki. Luulivat, että vielä 90-luvulla tehtiin samoin, eikä mitään vuosia opiskella pienillä tuloilla. Tosiaan vuokra oli 700 markkaa, siihen opintotuen asumislisää/asumistukea 600 markkaa ja opintotukea muistaakseni 400 markkaa eli vuoran jälkeen jäi huimat 300 markkaa. Siivosin viikonloppuina markettia, että sain ruokaan lisää rahaa ja bussimatkoihin ja johonkin muuhun esim. huonekalujen osamaksuihin...
 
"bea"
Alkuperäinen kirjoittaja en mä tiedä:
En ajatellu lopettavani rahan antamista,mutta kurjaa kun se pitää tehdä salassa ja lapsen pitää valehdella.
Olen siis isän sisko ja veljeni on kuollut. Lapsen äitiin ja hänen uuteen mieheensä "isään" en ole yhteyksissä tai he eivät ole minuun yhteyksissä mitenkään.
Jos et ole puheväleissä vanhempiin, niin oletko varma, että poika ei viilaa sinua linssiin??
 
ei mutta
Riippuu lapsen tuloista. Jos ei tule opintotukea (vanhempien tulojen vuoksi) eikä ole muuta tuloa, niin lasta ei voi laittaa maksamaan olemattomilla rahoilla. Jos taas lapsi saa esim. kuntotusrahaa, niin silloin lapsi voi hyvinkin makssa oman osuutensa koulumatkasta (sen mitä jää Kelan tuen jälkeen) .
 
Mulle tulee kyllä sekin mieleen että nyt tätiä viedään kun pässiä narussa.. Ei kerrota siis koko totuutta.. Ensinnäkin miksi salata no onhan se kiva saada ilmasta rahaa ja kun äiti ei tiiä niin siltäkin voi vielä pyytää..

Itse olin tosi julma salaa teininä, kauhean uskottava ja kiltti ja herttanen mutta kun jostakin raha hanat aukesi niin kyllä mä osasin satuja kertoa ukottavasti ja tätä kyllä häpeän nykyään että sillä lailla huiputin sukulaisiani...

Ehkä voisit puhua raha asioista muuten äidin kanssa paljastamatta vielä että annat lapselle rahaa.. ole ovela ;)
 
Eiköhän se opintotuki ole tarkoitettu nimenomaan opintojen tukemiseen, mikä voi tarkoittaa matkojen maksamista sinne oppilaitokseen. Itse ostin opintotuellani (joka oli muistaakseni reilu 100 mk) osan lukion kirjoista, kaikkia sillä rahalla ei saanut.

Jos nuori saa toisella asteella opiskellessaan opintotukea, niin vanhempien tulot eivät ole huimat ja todennäköisesti se raha tulee ihan tarpeeseen, siksihän se maksetaan että nuorella olisi vanhempien pienituloisuudesta huolimatta mahdollisuus opiskella. Karkkeihin ja leffaanko se raha pitäisi sitten saada käyttää?
 
en mä tiedä,mut
Olen ollut väleissä lapsen äidin kanssa ennen kuin lyöttäytyi tämän uuden miehen vietäväksi. Siihen asti kaikki oli suht hyvin,mutta sitten kaikki muuttui paitsi yhteydenpito lapseen.
Lapsen kanssa meillä on hyvät välit ja ei, hän ei tosellakaan valehtele. Tämän tiedän ihan tarkkaan,mutta en sitä tässä ruodin sen enmpää.
ja mistähän joku mahtoi päätellä,että kyseessä on poika
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja en mä tiedä:
Olen ollut väleissä lapsen äidin kanssa ennen kuin lyöttäytyi tämän uuden miehen vietäväksi. Siihen asti kaikki oli suht hyvin,mutta sitten kaikki muuttui paitsi yhteydenpito lapseen.
Lapsen kanssa meillä on hyvät välit ja ei, hän ei tosellakaan valehtele. Tämän tiedän ihan tarkkaan,mutta en sitä tässä ruodin sen enmpää.
ja mistähän joku mahtoi päätellä,että kyseessä on poika
Tuo pisti minunkin silmään.

Mielestäni teinillä pitäisi kyllä olla myös leffa ja karkkirahaakin välillä. En itse ainakaan vanhempana voisi kuvitella että pitäisin lapseni niin vähissä rahoissa ettei koskaan saa mitään huvitusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
en mä tiedä,mut
Eiköhän se opintotuki ole tarkoitettu nimenomaan opintojen tukemiseen, mikä voi tarkoittaa matkojen maksamista sinne oppilaitokseen. Itse ostin opintotuellani (joka oli muistaakseni reilu 100 mk) osan lukion kirjoista, kaikkia sillä rahalla ei saanut.

Jos nuori saa toisella asteella opiskellessaan opintotukea, niin vanhempien tulot eivät ole huimat ja todennäköisesti se raha tulee ihan tarpeeseen, siksihän se maksetaan että nuorella olisi vanhempien pienituloisuudesta huolimatta mahdollisuus opiskella. Karkkeihin ja leffaanko se raha pitäisi sitten saada käyttää?
Niin no joo,mut kyllä munmielestä lapsen elämässä voisi olla muutakin kuin se koulu ja koti. Tänä päivänä kun mikään ei ole ilmaista ja kyllä teinillä pitää olla jotain taskurahaa käytettävissä. Koskaan ei edes tiedä mitä sattuu ja tapahtuu.
 
Niin no mutta oletko varma ettei saa sitä taskurahaa muualtakin kuin sinulta? Ja totuuden kiertely ei ole kaikkien mielestä valehtelua..

Mutta jos todella niin ettei lapsi saa vanhemmiltaan rahaa ja opintotuki menee bussikorttiin ja vakuutukseen niin todella ihmettelen vanhempia.. Kyllä nuoren tarvitsee hieman omaa rahaa saada..

Mutta suosittelen silti puhumista äidin/isän kanssa ja voihan se olla että uusi mies on huumannut äidin hetkeksi (joka ei tietenkää ole mitenkään oikeuttavaa kohdella lasta tuolla tavoin)
 

Yhteistyössä