Minusta on väärin laittaa ammattikoulussa opiskeleva alaikäinen lapsi maksamaan oman bussikortti opintotuestaan

  • Viestiketjun aloittaja en mä tiedä,mut
  • Ensimmäinen viesti
en mä tiedä,mut
Ihan jo siksi,että vanhempien tulot vaikuttaa opintotuen määrään ja tässä tapauksessa ei lapsi saa täysi opintotukia vaan bussikortin jälkeen jää 10e ja toiseksi siksi,että minusta vanhempien kuuluu hoitaa vielä tuollaiset asiat koska lapsi kotona asuu.

Miten teisän mielstä onko ihan jees viako ihmetyttääkö?
 
Saraldo
Kyllä vanhempien pitää huolehtia lapsen perusjutuista (joita bussikortti mun mielestä on) ainakin täysi-ikäiseksi saakka. Mun vanhemmilla oli se periaate, että niin kauan kun lapsi opiskelee, saa asua kotona täysihoidolla ilman kustannuksia. Omat hömpötykset piti kustantaa itse, mutta perusvaatteet, bussikortit, kouluun liittyvät kustannukset jne. maksettiin. Jos ei ollut töissä opiskelujen ohella, sai rahaa siitä että osallistui kotitöihin. Plus sen opintotuen, mikä ei hääppöinen ollut.
 
en mä tiedä,mut
Tiedän vielä senkin,että lapsi ei saa muuta rahaa kuin sen mikä jää opintotuesta eli sen 10e. Sekin pitää säästää skootterin vakuutusmaksuun. Jee
Ja tää on ihan totta .

En tiedä olenko tehnyt oikein,mutta olen antanyt lapselle rahaa salaa. Salaa siksi kun lapsi itse on niin toivonut,että siitä ei puhuttaisi äidille.

Tuntuu lapsen puolesta niin pahalle
 
[QUOTE="vieras";28088894]Kelalta voi hakea matkatukea, meillä kunta maksaa 2.asteen opiskelijalle bussikortin 18 ikävuoteen asti[/QUOTE]

No eiköhän ap tarkoota just koulumatkatuettua korttia jonka omavastuu 43€. Jos vanhempien tulot vaikuttaa opintotukeen niin ei tuo nuori paljoa sitä saa.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja en mä tiedä:
Tiedän vielä senkin,että lapsi ei saa muuta rahaa kuin sen mikä jää opintotuesta eli sen 10e. Sekin pitää säästää skootterin vakuutusmaksuun. Jee
Ja tää on ihan totta .

En tiedä olenko tehnyt oikein,mutta olen antanyt lapselle rahaa salaa. Salaa siksi kun lapsi itse on niin toivonut,että siitä ei puhuttaisi äidille.

Tuntuu lapsen puolesta niin pahalle
Saako kysyä että kuka sinä siis olet lapselle? Sisar? Toinen vanhepi? Kaveri?
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28088894]Kelalta voi hakea matkatukea, meillä kunta maksaa 2.asteen opiskelijalle bussikortin 18 ikävuoteen asti[/QUOTE]

riippuu hinnasta. Meidän pika saa 16 e alennuksen bussikorttiin, ja maksaa bussikortin omasta opintotuestaan, koska mä ostan kuitenkin hänelle kirjat ym opiskelutarvikkeet. Silti pojale jä vileä noin 40e joka kuukais käytöön , vaikka sitten leffakäyntejä varten.
 
en mä tiedä,mut
[QUOTE="vieras";28088894]Kelalta voi hakea matkatukea, meillä kunta maksaa 2.asteen opiskelijalle bussikortin 18 ikävuoteen asti[/QUOTE]

Matkaa kouluun on 8 km ja ei saa tukea siihen.
 
"vieras"
No voi voi, se vanhempi varmaan kuitenki tarjoaa lapselle ruuan ja katon pään päälle. Ja tuskin tiedät mitä tossaki on takana... pitää sitte mukulan hankkia työpaikka vaikka mainosten jakanaja niin on enemmän käyttörahaa :kieh:
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28088920]On väärin antaa alaikäisen opiskella ammatikoulussa. Lapsi lukioon ja sassiin.[/QUOTE]

samalla lailla siihen saa opintotukea ja sillä vsta kalistao ja tuskin se lukiokan kodin vieressä on
 
Rollolainen
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja en mä tiedä:
Olen täti
Hirmu kiva että autat. Mun mielestä ei ole mikään välttämättömyys oppia elämään kymmenellä eurolla kuussa. Kun on siis kyse jo tuonkin ikäisestä. Eli mielestäni et romuta avullasi mitään, ja teini varmasti tulee muistamaan apusi aina.
 

Yhteistyössä