minusta on surullista että jotkut naiset tekevät lapsia vaikka ovat jo isoäitejä?

  • Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti
määä
sain esikoisen kun olin 17v, eli jos oma tytär saa samanikäisenä, olen reilusti alle 40v vielä...
enkö saa enää sitte tehdä lapsia?
apua, mulla on siis enää 10v aikaa tehä lapsia...
haluan kyllä yhden vielä, mutta en vielä :)
vois olla kiva olla tyttären kaa samaan aikaan raskaana...
 
Mä kyllä aikalailla peesailen ton "peesin" ajatuksia. Sukupolvet kulkee eteenpäin ja mielellään annan nuorten loistaa esim. lastenteko asioilla ja olla tukena ja apuna siinä.
Ei nyt tietenkään mitään ehdottomia ajatuksia tuosta ole.
 
Blue
Ymmärsin että täällä ei taas kukaan ymmärrä kirjoitustani. Minusta vaan kun on jo vanhempi yli 40v niin voisi keskittyä mummona oloon eikä tehdä lisää lapsia, mutta täällähän yleensä on sellaisia äitejä jotka vaihtavat miehiä ja haluavat tehdä joka miehen kanssa lapsia.
Siis kumpaa sä nyt kritisoit? Sitä että joku hankkii jokaisen vastaantulevan miehen kanssa lapsia vai sitä että joku hankkii vielä mummona omia lapsia?

Ymmärräthän että jos toinen toteutuu niin toinen ei silloin ole automaatio, joten on aika tyhmää lähteä niin väittämään...
 
erratic
Okei... No mikäs sua siinä asiassa harmittaa (en jaksanut lukea koko ketjua)? Tee itse toisin, jos kerran tökkii. Saat tän kuulostamaan siltä, kuin joku kuuskymppinen vielä hankkisi lapsia, mikä ei varmastikaan ole Suomessa kovin yleistä :whistle: . En mäkään yli viiskymppisenä enää lapsia tekisi..
 
lol
Muistakaa nyt sitten, te jotka ootte saaneet lapsia nuorena, sanoa niille lapsille ettei tee lapsia ennenkuin äidin lapsiuku on täynnä. Ja jos vahinko tapahtuu, heti abortti!
 
peesi
[QUOTE="Noo";23307934]Peesille


Sinä sitten olet miehellesi ilmoittanut jo seurusteluaikana, että 40v ruvetaan sitten mummoutumaan ja ukkiutumaan, unohdetaan sänkypuuhat (vahingojahan voi sattua) ja ruvetaan kokemaan sitä sun tätä.

Mitäs miehesi tykkäsi?[/QUOTE]

Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
 
"Joo"
Mistähän johtuu että usein juuri nuoret jotka pitävät itseään suvaitsevaisina ovat pahimpia ikärasisteja. Samoin nuorena lapsensa tehneet usein arvostelevat kovin sanoin vanhemmalla iällä äidiksi tulleita. Mielestäni on vain rikkautta että voi olla äiti pienelle lapselle ja mummo samaan aikaan. Ap:n rajoittunut ajattelu on jotenkin niin tukahduttavaa! Tuntuu kuin ihminen eläisi vain omissa pienissä ympyröissään eikä näkisi mitään muuta. Suosittelen ap:lle monenlaisiin ihmisiin ja elämäntapoihin tutustumista ja matkustelua!
 
"Kata"
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
Jotkut vaan tykkää siitä vauvaperheen arjesta, ketään siihen ei pakoteta ;-)
 
Mun isä on eronnu äitistä ja meni naimisiin nuoruuden rakkautensa kanssa. Nillä on omia pieniä lapsia. Mun äitipuoli oli pitkällä jo raskaana, kun aloin ite odottaa mun tytärtä. Isällä ja äitipuolella on 3v ja 1v6kk lapset. Meillä kohta 1v tuo tytär :). Eikä mun mielestä oo surullista yhtään, mun mielestä on vaan ihanaa, että on tyttärellä on noinkin läheisiä leikkikavereita mun siskoista :). Siskot on mulle kaikki kaikessa, vaikkei biologisia ookkaan. Sit mulla on kaks biologista sisarusta, sisko ja veli. Me ollaan jo kaikki yli täyden iän :).
 
"Niina"
Mä ap ymmärsin sua ja oon lähes samaa mieltä. Taisi tää sun juttus olla nyt sellanen, että muutama koira älähti kun kalikka kalahti...

Mä oon kans siinä samaa mieltä, että ihmisen elämä kulkee tiettyjä elämänvaiheita ja siinä vaiheessa kun omat päälle parikymppiset lapset alkaa lisääntymään, pitäis ymmärtää alkaa odottelemaan mummoutumista, eikä tehdä enää itse omia lapsia. Mua ainakin oikeesti välillä hirvittää lukea noiden 40+ -kuumeilijoiden juttuja, kun lapsia on jo vaikka millä mitalla ja ikä lähempänä viittä kuin neljääkymppiä ja silti aina vaan vauvakuume on kova. Tulee väistämättä mieleen, että äidin roolista on tullut niin iso osa omaa minuutta, ettei siitä uskalleta luopua ja mennä eteenpäin.
Kuulut selvästi niihin rajoittuneesti ajatteleviin joiden mielestä elämän pitäisi kulkea tietyllä tavalla ja tästä tavasta poikkeaminen on tuomittavaa. Eikö päähäsi mahdu että elämä on monimuotoista eikä kulje ennalta määrättyjä, rajoittuneita latuja? Tuo on juuri sitä ajattelua että mummoudutaan nelikymppisinä ja loppuelämän pasmat on viimeistä piirtoaan myöten selvillä. Entä jos käykin niin että se loppuelämän puolisoksi kaavailtu "pappa" siinä vierellä päättääkin nuortua ja aloittaa uuden kierroksen jonkun muun kanssa ja mikä kauheinta, saa vielä jälkikasvuakin ;-) Sun kohdalla se olis suorastaan koomista...
 
Nelikymppinen äiti
[QUOTE="Noo";23307934]Peesille


Sinä sitten olet miehellesi ilmoittanut jo seurusteluaikana, että 40v ruvetaan sitten mummoutumaan ja ukkiutumaan, unohdetaan sänkypuuhat (vahingojahan voi sattua) ja ruvetaan kokemaan sitä sun tätä.

Mitäs miehesi tykkäsi?[/QUOTE]

Mua huvitti kans toi "mummoutua" - voi luoja sentään.. No, kai sitä itsekin parikymppisenä näki nelikymppiset "vanhoina", mutta onneksi elämä ja ikävä tuovat viisautta ja tiettyihin asioihin suhtautuu rauhallisemmin..
 
§
[QUOTE="vieras";23308122]Pelkäätkö, ettei löydy lastenhoitoautomaattia tai vielä pahempaa, joudut itse lapsenpiiaksi äidillesi?[/QUOTE]

Tai kenties perintö menee pienempiin osiin?
 
Blue
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
Ei kenenkään pidä, toiset vain haluavat. Miksi heidän "pitäisi" tehdä niinkuin sinusta kuuluu vaikka haluaisivatkin jotain muuta? Naurettavaa koittaa pakottaa ihmisiä ahtaaseen laatikkoon (= määrätä milloin kenenkin pitäisi mitäkin tehdä tietyssä iässä). Suomi kuitenkin vapaa maa vielä..?
 
Nelikymmpinen
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
Tota, olisko vastaus vaikka se, että "näin he haluavat tehdä"? Onko se jotenkin sinulta pois se heidän ratkaisunsa? Tuntuu vähän siltä, kun otat asian kovin henkilökohtaisesti.
 
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
Huvittavan lapsellista tekstiä. Voisinkin kysyä sinulta miksi ei saisi haluta myöhemmin lisää lapsia? Mitä se on aikuisilta lapsilta pois jos lisääntymiskykyiset vanhemmat saa lisääkin lapsia? Oma lapsi on kuitenkin eri asia kuin lapsenlapsi.
 
"Mie"
Naisten keskimääräinen elinikäodote Suomessa on yli 80 vuotta, mutta mummo pitäisi olla jo 40-vuotiaana...Eli puolet elämästään. Ja nähtävästi monelle sukupolvelle. 40-vuotias on vielä 25 vuotta aktiivisesti työelämässäkin, joten sille omistautuneelle mummoilulle tuskin jää paljon aikaa. Mutta jos joku haluaa kokea itsensä nelikymppisenä vanhaksi naiseksi, jonka täytyy antaa jo tilaa seuraaville sukupolville, niin siitä vaan. Aika ankeaa ajatella näin 26-vuotiaana, että 14 kesää vielä ja minun väistyttävä jonnekin taka-alalle ja lakattava unelmoimasta muusta kuin mummoille sopivista jutuista.
 
"riina"
Ei kai niitä lapsia "pidä" missään elämänvaiheessa tehdä.
En myöskään ymmärrä, miten sen oman lapsen haluaminen poissulkisi sen, etteikö voisi iloita aikaisempien kasvatuksesta, ja heidän suvunjatkamisestaan...
Maailma ei ole aina niin musta-valkoinen, kun nuorena olettaa (jotkut eivät siitä värimaailmasta kyllä luovu missään vaiheessa).
 
erratic
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
No ei varmaan "pidäkään" ihan siis sanan varsinaisessa merkityksessä eli ei ole mikään pakko. Mutta jos haluaa niin mikäs siinä sitten. Jos on aiempia lapsia niin vauvaperhekuvio on varmaan tuttu.
 
"vieras"
Ok, väännetään sitten rautalangasta:

Esimerkkitapaus: Pariskunnalla 40+ on kolme lasta, joista nuorinkin jo yli 15-vuotias. Lapsista vanhin on juuri tullut raskaaksi ja asuu jo omillaan.

Kysynkin nyt sinulta, miksi tässä vaiheessa perheen vanhempien "pitäisi" vielä yrittää saada lisää lapsia? Miksi he eivät voi iloita siitä, että ovat saaneet lapsensa kasvatettua aikuisiksi ja voivat nyt iloita sekä tulevasta isovanhemmuudestaan että yhteisestä vapaa-ajastaan? Miksi he eivät saisi mennä elämässään eteenpäin ja keskittyä täydellä tarmolla kuhunkin elämänvaiheeseen? Miksi aloittaa vauvaperheen arki alusta ja olla lapsesta vastuussa taas seuraavat 18-vuotta ainakin?
Mun äitini tuli tuossa tilanteessa vahingossa raskaaksi. Olisiko pitänyt tehdä abortti?

Onneksi eivät tehneet ja jääneet odottelemaan tulevia lapsenlapsia. Aika kauan olisivat nimittäin saaneet odottaa, sillä kuopuskin ehti päälle kaksikymppiseksi ennen kuin ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. Eikä sillä esikoisella ole vieläkään lasta.

Minusta itse kunkin pitää elää ihan omaa elämäänsä, eikä jäädä vuosikausiksi tai -kymmeniksi haikailemaan lastenlasten perään, joista ei edes koskaan tiedä tuleeko niitä.
 
peesi
Tartun nyt vielä kerran tähän aiheeseen, vaikka roinaa tulee varmaan vielä niskaan...

Mielestäni on sääli, jos ihmiset takertuvat äitiyteen niin etteivät osaa mennä elämässä eteenpäin ja ymmärtää, että kaikelle on oma aikansa. On myös tietyllä tavalla itsekästä yrittää edelleen raskautua, vaikka ikää on jo sen verran, että riskit ovat jo huomattavasti kasvaneet. (Jos oletetaan, että on kuitenkin siunattu jo useammalla lapsella.) Lisäksi ajattelen asiaa myös lapsenlapsen näkökulmasta, joka saattaa jäädä paitsi isovanhempien "hömpsöttelyistä", koska isovanhemmilla on oma lapsiperhearki pyöritettävänään.

En teksteilläni tarkoittanut sitä, että vahinkoraskaudet tulisi abortoida vain sen takia, että "mummoikäiset" eivät saa enää tehdä lapsia. Jos vahingossa raskaaksi tulee, on lapsella tällöin ilmeisesti kova halu päästä tähän maailmaan. Tarkoitan vain sitä, että ennen kuin suunnitellusti lähtee lapsia yrittämään, tulisi asiaa miettiä myös muiden osapuolten kannalta. Miten se vaikuttaa jo olemassa olevien lasten elämään, vanhempien parisuhteeseen, tulevan "iltatähden" elämään?

Mummoutumisella en todellakaan tarkoittanut sitä, että nelikymppisenä pitäisi jämähtää keinutuoliin kutomaan sukkaa ja odottamaan tulevia lapsenlapsia. Tarkoitin vaan sitä, että elämässä on muutakin kuin lapsiperhearki. Tarkoitin sitä, että omien lasten ja lastenlasten välissä on varmasti ihan mukava huokaista hieman. Nauttia riippumattomuudesta, omasta ajasta, seesteisestä elämänvaiheesta ja siitä että on usein on varaa ja resursseja tehdä jotakin mistä on, lasten ollessa pieniä, joutunut vain haaveilemaan...
 

Yhteistyössä