Minusta on edesvastuutonta antaa pienelle lapselle RASVATONTA maitoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";23041188]Antaisin minäkin jos punaista maitoa löytyisi luomuna![/QUOTE]

Voihan sitä lisätä kermalorauksen maitoon ni saa rasvaisempaa.
Punasta maitoa ei taida löytyä homogenoimattomana, siinä yks syy miks meillä ei sitä käytetä, vaan luomumaitoa.

[QUOTE="minä";23624019]No itse olen ilman mitään ihmediettejä onnistunut pysymään koko aikuisikäni normaalipainoisena (BMI 20). En ole lihonut edes raskausaikoina (paino toki on noussut raskaana ollessa, mutta laitokselta olen palannut entisessä painossani). Syön mielestäni terveellisesti, vältän turhia hiilihydraatteja (täysjyvätuotteita ja hedelmiä syön) ja turhaa eläinrasvaa. Ruokavaliooni kuuluu rasvaton maito ja ravaton ja sokeroimaton jogurtti, mutta ei oikeastaan lainkaa ns. kevyttuotteita.

Koska olen elänyt näillä ruokatottumuksillani elänyt tervettä ja täysipainoista elämää ilman jatkuvia laihdutuskuureja tai totaalikieltäytymistä tietyistä ruuista, uskon ruokavaliooni. Haluan lapsilleni terveelliset elämäntavat ja tämä on se, mihin itse uskon. Pitäkää vaan te minua edesvastuuttomana vanhempana, jos haluatte.[/QUOTE]

"Mutta ei oikeastaan lainkaan ns. kevyttuotteita"

Olemme siis samoilla linjoilla! ;) Toki rasvaton maito on vain yksi asia ruokavalion kokonaisuudessa eikä pelkästään se kerro vielä juuri mitään. Itse en käsitä valtavaa rasvanpelkoa - että systemaattisesti vältetään rasvoja etenkin pienellä lapsella, joka todellakin tarvitsee niitä. Enkä myöskään syöttäisi sokerittomia jogurtteja lapsille, jos sokeri on korvattu aspartaamilla.

Olen aina elänyt sellaisella vanhanaikaisella perinteisellä ruualla. Olen jättänyt väliin kaikki teollisuuden markkinoille tuomat mainoshumputukset. Syön monipuolisesti, voin hyvin eikä ole ollut ikinä paino-ongelmia, ei dieettejä, jojoilua tms. Minusta vain esim margariini on hyvin kaukana luonnosta ja siksi ennemmin muita rasvoja. Ehkä olen sitten vanhanaikainen, mutta arvostan kunnon aitoa ruokaa ennemmän (ja joka maistuukin paremmalle) kuin näitä teollisuuden markkinoimia "kevyt"-tuotteita :)

Suomalaisista n 5 % käyttää enää voita. Täysmaidon käyttäjämääriä en tiedä mutta sekä voita käyttäviä täysmaidon käyttäjiä on varmasti alle tuon 5%. Miksi sitten suomalaiset ovat lihavampia kuini koskaan ja sairastavat enemmän sydäntauteja kuin koskaan aikaisemmin? Ei varmasti johdu voista tai maitorasvasta ollenkaan.

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/ktl:11735

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa;23041416:
Niin siinä eräässä ruotsalaistutkimuksessahan selvisi, että rasvatonta maitoa juovat lapset olivat lihavampia kuin rasvaista maitoa juovat.

Nämä eräät tutkimukset ovatkin juuri niitä luotettavimpia ja uskottavimpia. Kannattaa myös siteerata erästä lääkäriä ja eräitä tutkijoita.

Mun mielestä kaikki ruoka pitäisi syödä Luomuna tai ainakin mahdollisimman vähän käsiteltynä. Ongelmia tuottaa se kun ihmiset luulevat syövänsä terveellisesti kun esim. suklaalevyssä on pähkinöitä. Ei niissä pähkinöissä enää siinä vaiheessa mitään ravintoarvoja ole. Periaatteessa sellainen ruoka joka ei pilaannu edes viikossa pitäis jättää hyllyyn. Jos siihen ei bakteerit pysty niin miten elimistö voi sitä sulattaa.

[QUOTE="rane";23624843]Nämä eräät tutkimukset ovatkin juuri niitä luotettavimpia ja uskottavimpia. Kannattaa myös siteerata erästä lääkäriä ja eräitä tutkijoita.[/QUOTE]

Tää muuten aina ärsyttää!
Ku tuotte esiin jotain tutkimuksia tms niin laittakaa lähteet ja jos löytyy netistä niin linkit lähteisiin!

Ku tuotte esiin jotain tutkimuksia tms niin laittakaa lähteet ja jos löytyy netistä niin linkit lähteisiin!

Ja tutkimuksiin ja viranomaisiin uskotaan kuin Jumalan sanaan. Minusta ihan omilla aivoillani (jotka ovat muuten saaneet rasvaa, hups) ajateltuna:
- luonnollinen on parempi kuin keinotekoinen
- lisäaineeton on parempi kuin lisäaineellinen
- prosessoimaton on parempi kuin prosessoitu
- luomu on parempi kuin ei-luomu (mm. koska on rauhassa ja ilman myrkkyjä kasvatettu)
- monipuolinen ruokavalio on parempi kuin yksipuolinen

Tarvitsenko jotain tutkimustietoa näiden tueksi? No en.

Mä olen ainakin kymmenen kertaa tuonut jo tämän tutkimuksen tänne, mutta ns. vastapuoli ei ole koskaan esittänyt tavuakaan mihinkään oikeaan tutkimukseen viittaavaakaan. Pelkästään tätä virallista propakandakoneiston luomaa sontaa. Mutta jälleen kerran, yleisön pyynnöstä:

Rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat lapsettomuutta:
http://humrep.oxfordjournals.org/content/22/5/1340.abstract

Taisi olla tämä jonka tuolla aiemmin mainitsin(tämä siis siitä, että rasvaisia maitotuotteita käyttävät lapset ovat hoikempia kuin rasvattomia maitotuotteita käyttävät.)
GUPEA: Nutrition and health in 4-year-olds in a Swedish well-educated urban community

Muoks. Australiastutkimus, jonka mukaan rasvaisia maitotuotteita käyttäneet kuolivat 69% harvemmin sydänkohtauksiin kuin vähiten rasvaisia maitotuotteita käyttäneet.
European Journal of Clinical Nutrition - Abstract of article: Dairy consumption and patterns of mortality of Australian adults

Viimeksi muokattu:
Olisiko mitenkään mahdollista moderaattorit, että laittaisette sen viestin näkyviin jonka äsken laitoin. Siinä on linkki tutkimukseen jossa on todettu rasvattomien maitotuotteiden yhteys lapsettomuuteen. Kiitos.

Ja tutkimuksiin ja viranomaisiin uskotaan kuin Jumalan sanaan. Minusta ihan omilla aivoillani (jotka ovat muuten saaneet rasvaa, hups) ajateltuna:
- luonnollinen on parempi kuin keinotekoinen
- lisäaineeton on parempi kuin lisäaineellinen
- prosessoimaton on parempi kuin prosessoitu
- luomu on parempi kuin ei-luomu (mm. koska on rauhassa ja ilman myrkkyjä kasvatettu)
- monipuolinen ruokavalio on parempi kuin yksipuolinen

Tarvitsenko jotain tutkimustietoa näiden tueksi? No en.

Näinpä juuri!

Huolestuttavaa, miten paljon on ihmisiä jotka haluavat sokeasti uskoa "virallisiin suosituksiin" - kun KAIKKI lääkärit kerran sanovat niin, niin se on sataprosenttinen totuus tietenkin. Kun kokoajan tulee lisää tietoutta, tutkimuksia ja kokemuksia siitä, että nuo suositukset ovat pielessä. Ihminen tarvii luonnollista rasvaa, senhän nyt järkikin jo sanoo, kovan ja pehmeän rasvan erittely on keinotekoista, luonnollisen ja luonnottoman rasvan ero on tärkeämpi.

Sitkeimmät pekkapuskat eivät varmasti koskaan myönnä, ettei se eläinrasva olekaan vaarallista, eikä meidän yleisuosituksen sitä myöden tule muuttumaan, ennenkuin Puskan kaltaiset jäävät eläkkeelle ja seuraava polvi tulee valtaan.

Kuitenkin on niitäkin viisaita, jotka myöntävät olleensa asiassa väärässä ja uskaltavat myöntää sen:

Lainaus YLE:n MOT-blogista:

"Rasvatutkijan täyskäännös

Tri Walter Willet, Yhdysvaltalaisen Harvardin yliopiston epidemiologian ja ravintotutkimuksen professori, on maailman tunnetuimpia ravintorasvatutkijoita. Yli tuhannella tieteellisellä artikkelillaan hän on maailman toiseksi siteeratuin kliinisen lääketieteen tutkija.

Kymmeniä vuosia Walter Willet on saarnannut tyydytettyjen rasvojen, siis voin ja muun eläinrasvan vaarallisuutta ihmisten sydänterveydelle. Se on sinänsä hämmästyttävää, sillä yhdessäkään Harvardissa tehdyistä suurista väestötutkimuksista ei ole koskaan havaittu, että rasvaisen ruuan syöjät olisivat suuremmassa vaarassa kuolla sydänsairauksiin kuin virallista vähärasvaista ruokavaliota noudattavat.

Mutta nyt Willet on kääntänyt kelkkansa. Los Angeles Timesissa 20. joulukuuta julkaistussa haastattelussa, interview by Marni Jameson in LATimes, hän yllättäen myöntää, että rasva ei olekaan ongelma, vaan hiilihydraatit.

”Jos amerikkalaiset voisivat jättää sokeroidut juomat, perunat, valkoisen leivän, pastan, valkoisen riisin ja makeat välipalat, saisimme pyyhkäistyä pois kaikki ongelmat, joita meillä on ollut painon, diabeteksen ja muiden metabolisten sairauksien kanssa”."

Näin on, meille ostetaan vain punaista. 14-vuotias poikakaan ei edes suostu juomaan mitään muuta. Luonnollisia rasvoja käytämme muutenkin paljon, eikä kukaan meistä ole lähelläkään ylipainoa. Kuinka nuo rasvattomuuskouhkaajat voivat edes imettää mlastaan kun siinä äidinmaidossahan on sitä pahaa eläinrasvaa aika kosolti. Täytyy varmaan kehitellä joku transrasvoilla ryyditetty korvike heidän lapsilleen...

Meidän poika kasvaa +18-käyrällä ja makkaroita löytyy, en todellankaan ala antaa sille vielä punaista maitoa !!!!

Uskoisin, että sun nimenomaan kannattaa antaa sille pojalle rasvaa riittävästi. Luonnollinen rasva antaa kylläisyyden tunteen, että olemme syöneet tarpeeksi. Jos ei rasvaa ole, kylläisyyden tunne saattaa tulla vasta kun on älyttömän täynnä ja saanut paljon enemmän kaloreita, kuin jos ruuassa olisi ollut oliiviöljyä tai leivällä voita. Rasvattomat tuotteet on tasapainottomia ja epätyydyttäviä, saavat syömään liikaa ja lisäävät sokerinhimoa.

Mutu mutu mutu. Yksi tulos yhdestä kovan impactin lehdestä. Toinen sieltä.
Järki käteen arvon rouvat. Jokainenhan saa syödä ja juoda aivan mitä ikinä vain haluaa.

Ravitsemussuositukset eivät kiellä voita, eivätkä punaista maitoa ja suosittelevat huomattavasti vähähiilarisempaa ravintoa mitä suurin osa suomalaisista saa. Ravitsmussuositukset perustuvat VALTAVAAN tutkimusnäyttöön, eivätkä ole lääkäreiden vaan pääasiassa ravitsemustieteilijöiden alaa.

Ihminen tarvitsee rasvaa, totta. Kuinka paljon ja minkälaista onkin sitten eri asia. Ei ainakaan mun tämän päivän vertaa (pizza tuplajuustolla ja suklaavanukas jälkkäriksi).

Jos joku haluaa mielummin uskoa siihen miltä tuntuu niin varmasti niin kannattaa tehdä. Mutta kannattaa myös pitää mielessä, että suositukset eivät ole jonkun mutua vaan evidence based tietoa.

Mutu mutu mutu. Yksi tulos yhdestä kovan impactin lehdestä. Toinen sieltä.
Järki käteen arvon rouvat. Jokainenhan saa syödä ja juoda aivan mitä ikinä vain haluaa.

Ravitsemussuositukset eivät kiellä voita, eivätkä punaista maitoa ja suosittelevat huomattavasti vähähiilarisempaa ravintoa mitä suurin osa suomalaisista saa. Ravitsmussuositukset perustuvat VALTAVAAN tutkimusnäyttöön, eivätkä ole lääkäreiden vaan pääasiassa ravitsemustieteilijöiden alaa.

Ihminen tarvitsee rasvaa, totta. Kuinka paljon ja minkälaista onkin sitten eri asia. Ei ainakaan mun tämän päivän vertaa (pizza tuplajuustolla ja suklaavanukas jälkkäriksi).

Jos joku haluaa mielummin uskoa siihen miltä tuntuu niin varmasti niin kannattaa tehdä. Mutta kannattaa myös pitää mielessä, että suositukset eivät ole jonkun mutua vaan evidence based tietoa.

Eihän tässä mihinkään mutuihin uskotakaan, ainakaan pelkästään, vaan nimenomaan uusiin tutkimuksiin. Ja maito-/eläinrasvan vaarallisuutta nimenomaan EI ole missään tutkimuksessa todistettu.

Kumma juttu myös, kuinka nuo suositukset ovat vain lisänneet elintapasairauksia ja ylipainoisuutta.

Viimeksi muokattu:
Ihan näin maallikkona ajattelen, että ei pelkkä maitorasva ketään lihota eikä voi aiheuttaa verisuoni- ja sydäntauteja yksistään. Meijerille menevä maito on jotain ihan muuta kuin mitä sieltä tulee purkista ulos, mielestäni se suurin ero tehdään siinä välissä eli Luomu on se mikä tulee lehmän utareesta ei se koneiden läpi mennyt neste. Ja meillä juodaan sinisessä tai punaisessa purkissa olevaa maitoa alk.1v.

Ravitsemussuositukset eivät kiellä voita, eivätkä punaista maitoa ja suosittelevat huomattavasti vähähiilarisempaa ravintoa mitä suurin osa suomalaisista saa.

Anteeksi, mutta näppikseltäsi valuu sontaa. Jo neuvolassa käsketään lopettamaan 12 kuukautta vanhan lapsen imetys, ja siirtymään rasvattomaan maitoon. Joka ikisessä ravitsemusläpyskässä lukee että käyttäkää margariineja ja että 70% energiasta tulee saada hiilareista. Ja näin tapahtuukin väestötasolla. Suomalaiset noudattavat pilkulleen suosituksia mitä tulee hiilareihin, rasvoihin ja proteiineihin. Voit itse tarkistaa tämän vaikka Finravinto 2007-tutkimuksesta. Siellä se lukee, ihan kaikki. Kuinka orjallisesti suomalaiset oikeasti syövät. Sokeriakaan ei syödä yhtään enempää kuin suositellaan.

Kaiken huippu on tämä Maito ja Terveys-puljun ravitsemusopas "Poja & ruoka":
Poikien tulee syödä 9-15 palaa leipää päivässä,
perunaa 4-9 annosta
rasvaa 8 tl

Miten helvetissä sä selität että syödään muka enemmän hiilareita kuin suosituksissa on? Nuokin suositukset on aivan järjen vastaiset.

Eihän tässä mihinkään mutuihin uskotakaan, ainakaan pelkästään, vaan nimenomaan uusiin tutkimuksiin. Ja maito-/eläinrasvan vaarallisuutta nimenomaan EI ole missään tutkimuksessa todistettu.

Kumma juttu myös, kuinka nuo suositukset ovat vain lisänneet elintapasairauksia ja ylipainoisuutta.

Ei suositukset ole lisänneet elintapasairauksia. Suomalaiset eivät syö, juo tai liiku suositusten mukaan. Suomalaiset syövät enemmän kuin kuluttavat. Ympäristökin on muuttunut 20 vuodessa räjähdysmäisesti. Karkkipussit, limut ja hampurilaisateriat kasvavat, työmatkaliikunta vähenee jne. jne.

En ole ravitsemustietelijä, joten en tunne rasvojen toimintamekanismeja, mutta tutkijat tuntuvat olevan yksimielisiä siitä, että kovien rasvojen korvaaminen pehmeillä tuo suotuisia terveysvaikutuksia.

Olen juonnu rasvatonta matioa siitä asti kun sitä on ollu. Ikää 28 ja olen täysin terve.
Normaalipainoinen ja lapsiakin KAKSI. Jokuhan tuolla kirjoitti, kuinka hedelmällisyyskin menee.
Niin näytti menevän..

Alkuperäinen kirjoittaja Maitotilan emäntä;23041399:
Meidän lapset saa maitonsa suoraan tankista ja hoikkia poikia on kaikki (esikoinen on kuin lipputanko ja juo varmasti litran maitoa/pvä). Ei se maito näitä nykylapsia lihota, vaan joku ihan muu...

Jep jep! Ja moniko on nähnyt millaista se tankkimaito on? Ei todellakaan paista päivä läpi eikä ole poistettu mitään aineita. Miksi lie ternimaito nostetaan kyllä kunniaan mutta rasvatonta pitäis kuitenkin juoda :rolleyes: t.landepaukku

Miksi suomalainen terveysviranomainen antaisi väärää tietoa? Tiede on kaikille avoin foorumi ,jossa on selvää, että asiat muuttuvat. Eli uusi tieto kyllä kerrotaan käyttäjille.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ajankohtaista/uutiset/kysymyksia_ja_vastauksia_rasvasta

Väestötasolla suomalaiset saavat likaa energiaa. Se ei tarkoita, että kaikki saavat.

Yhteistyössä