Minusta on edesvastuutonta antaa pienelle lapselle RASVATONTA maitoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Liisa";23623771]ihan sama mulle, mutta meillä juodaan rasvatonta maitoa. Hupiinko esim Lastenlääkäri sitä suositteli? Toivoo, että iskee rintaysövät sun muut...

Täälä taas palstamammat vauhdissa. Voin lyödä vetoa, että kuitenkinosa teistä vauhkoojista veti koko raskausajan esim röökiä.. "ei siitä mitään haittaa ole"[/QUOTE]

No en ole ikinä polttanut että se siitä. Mistähän mahtaa rintasyöpien ja muiden syöpien hurja lisääntyminen? Osasyy on lisäaineet ja muut myrkyt, mutta syitä varmasti on todella monta muutakin. Toivottavasti edes juustot ja jogurtit ja muut ymmärrät ostaa muunlaisia kuin rasvattomia.

Meillä koko perhe juo rasvatonta maitoa. Myös 1-vuotiaat ovat aloittaneet sillä. Imetystä olen kyllä jatkanut lähes 2-vuotiaaksi, joten maidosta saadun rasvan määrä on vähitellen laskenut yhden ja kahden ikävuoden välillä.

Minusta lapsen on hyvä tottua rasvattomaan maitoon, koska siihen voi olla vaikeampi tottua myöhemmin. Kuitenkin ylipaino, niin lasten kuin aikuistenkin, on Suomessa suuri ongelma. Pidän kyllä tarkasti huolta pienten lasten rasvansaannista muuten, lisään esim. ruokaan oliiviöljyä ym.

Meillä juodaan luomu-kevytmaitoa. Ja käytetään Dellariinia (voita 80%) ja oliiviöljyä. Syödään pähkinöitä ja esim pinjansiemeniä. Juustot, jogurtit, kermat normaalirasvaisina. Rasvaa siis monessa muodossa, mutta kohtuudella tietenkin. Kevyt-tuotteet ovat täyttä huijausta ja lapset TARVITSEVAT rasvoja kehittyäkseen (esim aivot!). Lisäksi rasvojen nauttiminen edesauttaa sitä, että lapselle kehittyy kylläisyydentunne ja hän oppii normaalit annoskoot, kun ruoka on normaalisti täyttävää eikä mitään "kevyttä" hiilarihöttöä, josta on nälkä taas vartin jälkeen (-> jatkuva napostelu ja verensokerin heittely). Ja ei, en ole karppi (syömme kaikkea luonnollista, siis myös sokeria), mutta minusta on täysin järkeenkäypää, että esim aivojen kasvu edellyttää rasvoja. Ja vieläpä niitä kamalia tyydyttyneitäkin rasvoja. hui. On ihan hirveää, kun jotkut hyvin pienetkin lapset laitetaan tosi vähärasvaiselle ruokavaliolle ja rasvaa saa sitten jostain margariinista lähinnä muovia muistuttavassa muodossa :/

[QUOTE="minä";23623811]Meillä koko perhe juo rasvatonta maitoa. Myös 1-vuotiaat ovat aloittaneet sillä. Imetystä olen kyllä jatkanut lähes 2-vuotiaaksi, joten maidosta saadun rasvan määrä on vähitellen laskenut yhden ja kahden ikävuoden välillä.

Minusta lapsen on hyvä tottua rasvattomaan maitoon, koska siihen voi olla vaikeampi tottua myöhemmin. Kuitenkin ylipaino, niin lasten kuin aikuistenkin, on Suomessa suuri ongelma. Pidän kyllä tarkasti huolta pienten lasten rasvansaannista muuten, lisään esim. ruokaan oliiviöljyä ym.[/QUOTE]

Onhan se kiva että lapsi saa oliiviöljyä! Kuinka monta lasta sinä tiedät jotka ovat lihoneet maidonjuonnilla?

[QUOTE="vieras";23623797]No en ole ikinä polttanut että se siitä. Mistähän mahtaa rintasyöpien ja muiden syöpien hurja lisääntyminen? Osasyy on lisäaineet ja muut myrkyt, mutta syitä varmasti on todella monta muutakin. Toivottavasti edes juustot ja jogurtit ja muut ymmärrät ostaa muunlaisia kuin rasvattomia.[/QUOTE]

Joo, ei meilä mitään kevyt juustoja ole. Ihan normaaleja.
Mutta miksi lääkärit sitten suosittelee rasvatonta maitoa?

niitä eri suosituksia on ihan Suomen neuvoloidenkin sisällä, esimerkiksi meidän neuvolassa neuvolantäti on sitä mieltä, ettei missään nimessä rasvatonta maitoa tai muitakaan rasvattomia tuotteita lapsille , kun taas osassa neuvoloissa sanotaan että nimenomaan rasvatonta maitoa. Itse ajattelin että tyttö alkaa juoda luomumaitoa, kun aika on. Se harmittaa että isommille lapsille aikanaan tuli aloitettua rasvaton maito, eivätkä enää muuta suostu juomaan :/ Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi ei lihoa jos kuluttaa sen minkä syö ja mikä ei kasvuun mene.

Joo, kyllä huomaa kaverin apsesta etä punasta maitoa litkitään. Ylipainoa reilusti jne..

Kohta on varmaan suomessa rintasyöpäpotilaita sitten jokatoinen.. ihme juttuja taas täällä.

[QUOTE="Liisa";23623838]Joo, ei meilä mitään kevyt juustoja ole. Ihan normaaleja.
Mutta miksi lääkärit sitten suosittelee rasvatonta maitoa?[/QUOTE]

Mietippä sitä! Heille ei ole vielä todistettu rasvattoman ruoan haittavaikutuksia ja ei pystytä suoraan johdannollisesti todistamaan kovienkin rasvojen hyöty ja maidon rasvojen todellinen hyöty monessa muussakin kuin vain rintasyövän ehkäisyssä. Edelleen he määräävät kolesterolia alentavaa lääkettä, vaikka tutkimukset ovatkin osoittaneet että niistä ei ole mitään hyötyä vaan enemmän haittaa.

[QUOTE="Pirkko";23623857]Joo, kyllä huomaa kaverin apsesta etä punasta maitoa litkitään. Ylipainoa reilusti jne..

Kohta on varmaan suomessa rintasyöpäpotilaita sitten jokatoinen.. ihme juttuja taas täällä.[/QUOTE]

Vai sösisikö se kaverin lapsi valkoista paahtoleipää aamupalaksi, kera 8 palaa sisältävän jogurtin ja sokerimehun, ruuaksi kelpaa taas se vaalea leipä ja välipalaksi vähän pullaa ja keksiä ja sipsiä ja vähän jäätelöä ja karkkia, ja niin edelleen. Vai johtuisiko se lihominen sittenkin siitä että lapsi juo normaalirasvaista maitoa per ateria desin?

[QUOTE="vieras";23623888]Vai sösisikö se kaverin lapsi valkoista paahtoleipää aamupalaksi, kera 8 palaa sokeria sisältävän jogurtin ja sokerimehun, ruuaksi kelpaa taas se vaalea leipä ja välipalaksi vähän pullaa ja keksiä ja sipsiä ja vähän jäätelöä ja karkkia, ja niin edelleen. Vai johtuisiko se lihominen sittenkin siitä että lapsi juo normaalirasvaista maitoa per ateria desin?[/QUOTE]

Korjaus 8 palaa sokeria

Meidän poika kasvaa +18-käyrällä ja makkaroita löytyy, en todellankaan ala antaa sille vielä punaista maitoa !!!!

katsoa se muu ruoka mitä lapsesi suu vetää. tuskin se palleroksi on kasvanut normisuuasta. Hyvin voisit juottaa rasvaisempaa maitoa jos et tuputtaisi kaikkea muuta herkkua niin paljon. Aina parempi olisi antaa sitä punaista maitoa kuin niitä muita herkkuja.
Eikä tarvitse olla punaista vaan aina parempi on kevyt tai ykkösmaitokin kuin rasvaton.

[QUOTE="vieras";23623836]Onhan se kiva että lapsi saa oliiviöljyä! Kuinka monta lasta sinä tiedät jotka ovat lihoneet maidonjuonnilla?[/QUOTE]

En minä tiedä, mitä näkemäni lihavat lapset/aikuiset syövät/juovat. Sanoinkin, että minusta on hyvä tapa oppia rasvattomalle maidolle, koska suomalaiset juovat paljon maitoa ja itse uskon erinäisestä tv-ohjelmista huolimatta edelleen siihen, että kasvirasvat ovat ihmiselle terveellisempiä. Ja juomalla esim. litran kevytmaitoa päivässä saa ihan turhaa sen 15 g eläinrasvoja.

Minulle tätä asiaa suositteli lastenlääkäri. Myös neuvolassa ovat kaikki suositelleet rasvatonta maitoa yhtä jo eläkkeelle jäänyttä terveydenhouitajaa lukuunottamatta. Tiedän, että lääkäreidenkin mielipiteet asiasta vaihtelevat, mutta niitäkin on paljon, jotka eivät näitä eläinrasvoja suosittele. Joten en nyt itseäni aivan edesvastuuttomana vanhempana pidä, vaikka rasvatonta maitoa lapsille juotankin.

[QUOTE="minä";23623811]Meillä koko perhe juo rasvatonta maitoa. Myös 1-vuotiaat ovat aloittaneet sillä. Imetystä olen kyllä jatkanut lähes 2-vuotiaaksi, joten maidosta saadun rasvan määrä on vähitellen laskenut yhden ja kahden ikävuoden välillä.

Minusta lapsen on hyvä tottua rasvattomaan maitoon, koska siihen voi olla vaikeampi tottua myöhemmin. Kuitenkin ylipaino, niin lasten kuin aikuistenkin, on Suomessa suuri ongelma. Pidän kyllä tarkasti huolta pienten lasten rasvansaannista muuten, lisään esim. ruokaan oliiviöljyä ym.[/QUOTE]

Voi voi, tyypillinen markkinamiesten ja Suomen suuren ruokateollisuuden mainonnan uhri :/

Ylipainon lisääntyminen on kylläkin peräisin liikkumattomuudesta ja hiilihydraattien osuuden lisääntymisestä ruokavaliossa. Kymmenen, kaksikymmentä vuotta hiilareista saatiin paljon pienempi osuus energiasta kuin nykyään. Ok, energian määrä per kulutus ratkaisee riippumatta mistä energian saa. Totta, mutta miksi sitten hiilaripainotteinen/ vähärasvainen ruokavalio lihottaa? Koska siitä ei tule normaalia kylläisyydentunnetta ja verensokeri heilahtelee voimakkaasti ylös-alas -> taas nälkä. "Kevyt"-tuotteet ovat teollisuuden intressi, ei ihmisten terveyden tai hyvinvoinnin. Vähärasvaisia tuotteita on halvempi valmistaa, koska ne perustuvat usein sokeriin tai halpoihin lisäaineisiin. Saadaan paremmat katteet eli enemmän rahaa. Ja kuluttajan sitten vielä menevät halpaan ja ostavat hinnan perusteella.

Toinen syy lihavuuden lisääntymiseen on ruuan ravintosisällön heikkeneminen vaivihkaa tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Jos syö paljon prosessoitua/ tehotuotettua ym. lisäaineellisia tuotteita, on ruuasta tosi vaikeaa saada riittävästi tarvitsemiaan vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita. Siksi elimistö jatkuvasti "huutaa" lisäruuan perään, koska ei saa tarvitsemiaan aineita -> lihoo. Ja näin erityisesti lapsella, joka tarvitsee hirveästi kunnon rakennusaineita kasvuun.

Suomessa on kyllä ihmiset niin aivopesty tähän rasvanpelkoon, että huh huh. Menkää melkein mihin tahansa muuhun Euroopan maahan kuin Suomeen ja Englantiin, niin huomaatte, ettei vähärasvaisuus ole läheskään se juttu, mihin kaikki lankeaisivat. Ja yllätys yllätys, tietenkin lihavuus on suurin ongelma juuri näissä maissa, joissa kauppojen hyllyt pursuavat "kevyt"-tuotteita. Eli johtuen siitä, että teollisuuden intresseillä mennään näissä maissa ja ihmiset on aivopesty siihen leikkiin mukaan, jolloin he eivät myöskään ole valmiita maksamaan ruuasta kunnon hintaa, vaan ostavat sen "vähän halvemman", joka sisältää enemmän loppu viimein tyhjää. Teollisuus voittaa, mutta ei ihmisten hyvinvointi.

Meillä juodaan luomu-kevytmaitoa. Ja käytetään Dellariinia (voita 80%) ja oliiviöljyä. Syödään pähkinöitä ja esim pinjansiemeniä. Juustot, jogurtit, kermat normaalirasvaisina. Rasvaa siis monessa muodossa, mutta kohtuudella tietenkin. Kevyt-tuotteet ovat täyttä huijausta ja lapset TARVITSEVAT rasvoja kehittyäkseen (esim aivot!). Lisäksi rasvojen nauttiminen edesauttaa sitä, että lapselle kehittyy kylläisyydentunne ja hän oppii normaalit annoskoot, kun ruoka on normaalisti täyttävää eikä mitään "kevyttä" hiilarihöttöä, josta on nälkä taas vartin jälkeen (-> jatkuva napostelu ja verensokerin heittely). Ja ei, en ole karppi (syömme kaikkea luonnollista, siis myös sokeria), mutta minusta on täysin järkeenkäypää, että esim aivojen kasvu edellyttää rasvoja. Ja vieläpä niitä kamalia tyydyttyneitäkin rasvoja. hui. On ihan hirveää, kun jotkut hyvin pienetkin lapset laitetaan tosi vähärasvaiselle ruokavaliolle ja rasvaa saa sitten jostain margariinista lähinnä muovia muistuttavassa muodossa :/

AAMEN. Meillä syödään pelkkää voita levitteenä. Ihmiset ei käytä niitä margariini-aivojaan...kun luonnontuote-maito tulee lehmästä ulos, on se terveellisimmillään. Harva intolerantikkokaan saa oireita siitä. Jos rasva kuoritaan teollisesti pois ja lisätään sitä sun tätä, tajuaa jokainen, miten kaukana se on luonnollisesta sen jälkeen.

Mun lapsuudessa juotiin täys- sekä kevytmaitoa. Miehen lapsuudessa/nuoruudessa taas rasvatonta. Meillä juodaan nyt kevyt- sekä rasvatonta maitoa. Ei siksi, että ei lihottais vaan jotenki se rasvaton on vaan alkanut tulemaan kärryyn. Minäkin aloin tykkäämään miehen myötä tuosta rasvattomasta.

Vähän vaihdellen parasta ennen päiväyksien mukaan ostetaan siis joko kevyttä tai rasvatonta.

No meilä on kaksi lasta ja juovat punaista maitoa ja syövät normaalia kotiruokaa ja kaikkeen käytän voita, välillä sokerijogurttejakin että valkoista leipää. Molemmat ovat käyrien alla eli teidän mukaan heidän pitäisi olla ylipainoisia? Mikseivät he ole? Suurin syy lienee siinä että me ulkoillaan ja liikutaan, eikä istuta tietokoneella, eikä syödä tosiaankaan ruoka-aikojen ulkopuolella, kun siihen ei ole tarvetta kun ei ole nälkä.

Mun lapsuudessa juotiin täys- sekä kevytmaitoa. Miehen lapsuudessa/nuoruudessa taas rasvatonta. Meillä juodaan nyt kevyt- sekä rasvatonta maitoa. Ei siksi, että ei lihottais vaan jotenki se rasvaton on vaan alkanut tulemaan kärryyn. Minäkin aloin tykkäämään miehen myötä tuosta rasvattomasta.

Vähän vaihdellen parasta ennen päiväyksien mukaan ostetaan siis joko kevyttä tai rasvatonta.

Niin ja lisään vielä, että muutaman kerran on tyttöä varten ostettu punaista maitoa mutta se ei kelvannut :D Luultavasti sen takia, että tais huomata väärän värisen purkin. Ja sen, että minä otin vaal. sinistä :D

Voi voi, tyypillinen markkinamiesten ja Suomen suuren ruokateollisuuden mainonnan uhri :/

No itse olen ilman mitään ihmediettejä onnistunut pysymään koko aikuisikäni normaalipainoisena (BMI 20). En ole lihonut edes raskausaikoina (paino toki on noussut raskaana ollessa, mutta laitokselta olen palannut entisessä painossani). Syön mielestäni terveellisesti, vältän turhia hiilihydraatteja (täysjyvätuotteita ja hedelmiä syön) ja turhaa eläinrasvaa. Ruokavaliooni kuuluu rasvaton maito ja ravaton ja sokeroimaton jogurtti, mutta ei oikeastaan lainkaa ns. kevyttuotteita.

Koska olen elänyt näillä ruokatottumuksillani elänyt tervettä ja täysipainoista elämää ilman jatkuvia laihdutuskuureja tai totaalikieltäytymistä tietyistä ruuista, uskon ruokavaliooni. Haluan lapsilleni terveelliset elämäntavat ja tämä on se, mihin itse uskon. Pitäkää vaan te minua edesvastuuttomana vanhempana, jos haluatte.

[QUOTE="vieras";23623876]Mietippä sitä! Heille ei ole vielä todistettu rasvattoman ruoan haittavaikutuksia ja ei pystytä suoraan johdannollisesti todistamaan kovienkin rasvojen hyöty ja maidon rasvojen todellinen hyöty monessa muussakin kuin vain rintasyövän ehkäisyssä. Edelleen he määräävät kolesterolia alentavaa lääkettä, vaikka tutkimukset ovatkin osoittaneet että niistä ei ole mitään hyötyä vaan enemmän haittaa.[/QUOTE]

Joo, kyllähän palstamamma titää asita paremmin kuin alaa opsikellut lääkäri.
Ei helvetti sentään.

Miksi suomessa on sitten niinpirusti lihavia ihmisiä?
Mun mummo joka vetää voita, punastamaitoa ja rasvaa joka käänteessä siarastaa kaikenmaailman tauteja, ja on ylipainoinen. JA on myös SE rintasyöpä ollut.
Kenelläkään muulla suvussa ei sellaista ole todettu.
Vaari, joka käyttää leivän päällä floraa ja juo rasvatonta maitoa, on elämänsö kunnossa.

[QUOTE="vieras";23623974]No meilä on kaksi lasta ja juovat punaista maitoa ja syövät normaalia kotiruokaa ja kaikkeen käytän voita, välillä sokerijogurttejakin että valkoista leipää. Molemmat ovat käyrien alla eli teidän mukaan heidän pitäisi olla ylipainoisia? Mikseivät he ole? Suurin syy lienee siinä että me ulkoillaan ja liikutaan, eikä istuta tietokoneella, eikä syödä tosiaankaan ruoka-aikojen ulkopuolella, kun siihen ei ole tarvetta kun ei ole nälkä.[/QUOTE]

Ehkä eivät ole ylipainoisia, mutta suonet alkavat tukkeutua kovaa vauhtia. Se ei valitettavasti näy päälle päin. Lapsesi tuskin aikuisena kiittävät sinua lyhytikäisyydestään.

Joo, kyllähän palstamamma titää asita paremmin kuin alaa opsikellut lääkäri.
Ei helvetti sentään.

Miksi suomessa on sitten niinpirusti lihavia ihmisiä?
Mun mummo joka vetää voita, punastamaitoa ja rasvaa joka käänteessä siarastaa kaikenmaailman tauteja, ja on ylipainoinen. JA on myös SE rintasyöpä ollut.
Kenelläkään muulla suvussa ei sellaista ole todettu.
Vaari, joka käyttää leivän päällä floraa ja juo rasvatonta maitoa, on elämänsö kunnossa.

Johan täällä joku vastasi HIILIHYDRAATTIEN olevan se läskin alku ja juuri, ei maitorasvojen. Mummollesi varmaan maistuu myös leipä ja pulla, niinkuin sotien sukupolville kaikille. Nuoret vetää sen mäkkäristä... Ja aina tulee olemaan yksilöllisiä eroja aineenvaihdunnassa.
Lue sinä tutkimuksia ja katso dokumentteja, niin opit jotakin. Tuskin ottaa D vitamiiniakaan.

Täysmaidon ja kaikkien muiden runsaasti maitorasvaa sisältävien tuotteiden säännöllisen käyttö vähentää metaboolisen syndrooman riskiä, lihavuutta ja diabetesta.

Juokaa joo vaan rasvatonta ja sairastuttakaa itsenne ja lapsenne ( edesvastuutonta toimintaa)

Yhteistyössä