Mun äitini on ollut vakavasti masentunut silloin kun mä olin lapsi. Mun ja sisarusten osalta se tarkoitti mm sitä, ettei meidän perushygieniasta huolehdittu, meidän ruokailuista ei huolehdittu, äiti ei osoittanut minkäänlaisia positiivisia tunteita tai rakkautta, hän oli vihainen, arvaamaton, aggressiivinen, väkivaltainen. Hän ei koskettanut meitä muuta kuin lyödäkseen.
On ihan totta, että masentuneen ei pitäisi hankkia lapsia silloin kun masennus on päällä, ihan oman itsensä takia. Mutta aina tiedä etukäteen tuleeko joskus masentumaan. Sen masentuneen pitäisi saada apua silloin kun masennus on, sekä omalle mielenterveydelle että siihen perhe-elämään. Lapsi tarvitsee jonkun tärkeän, läheisen, turvallisen ja rakkautta antavan aikuisen elämäänsä, eikä sen tarvi aina olla isä tai äiti, se voi olla joku muu. Mä olin pitkään katkera siitä, ettei mun äitini koskaan hakenut tai saanut apua, vaan tilanne jatkui samanlaisena vuosia. Jälkiä on jäänyt meihin lapsiin paljon, eikä meillä ollut ketään sellaista korvaavaa turvallista aikuista elämässä.
Mä olen itse sairastanut myös masennuksen, äitinä. Mutta käsi sydämellä voin sanoa, etten ollut samanlainen äiti kuin omani. Siksi myös hakeuduin hoitoon pian, ja hain apua. Lapset oli mulle se syy nousta sängystä ja vaikka iltaisin ja öisin mietin vain toivetta kuolla, niin mut piti hengissä se että halusin varmistaa että mun omat lapset saavat joka päivä läheisyyttä, rakkaudenosoituksia, sylissäpitoa, halauksia.