minun tarinani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tia83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tia83

Vieras
Viime vuoden puolella tapasin aivan ihanan miehen. Aika nopeasti kuvioihin tuli molemminpuolinen halu saada perheenlisäystä. Päätin todenteolla alkaa ""tekemään"" lasta.. Jotenkin ajattelin että homma olisi hoidettu nopeastikin, molemmat olimme nuoria jne. Mutta ei. Yritimme n. puoli vuotta tuloksetta ja suhteemme kaatui ikävä kyllä siihen, ettei lasta kuulunut. (Vaikka aika ei sinänsä ollut pitkä, tiedän senkin)
Tapasin vappuna toisen ihanan miehen. Ah sitä ihastumisen tunnetta.... hän vain ei halunnut mitään vakavaa. Vajaan parin kuukauden tapailun tuloksena viime perjantaina tehty positiivinen raskaustesti... olin sokissa!
Nyt päiviä mietittyäni olen raskain mielin päätynyt tekemään abortin :( tämä on henkisesti niin raskasta ettei sitä kukaan voi tietää. Haluan kuitenkin lapselle hyvät lähtökohdat, äidin ja isän. Sitä en voi antaa vaikka kuinka haluaisin. En halua saattaa maailmaan lasta jolle en voi tarjota sitä mitä se ansaitsee. Tiedän etten jaksaisi kantaa vastuuta yksin pienestä ihmisestä. Silti tämä asia on vaikein elämässäni koskaan ollut... En todella tiedä miten jaksan tästä eteenpäin.

Kyllä sua on nyt elämä hieman koitellut. Toisaalta oli varmasti ihan hyvä, ettei siinä ekassa suhteessa lasta kuulunut. On ikävä todeta, mutta jos suhde kaatuu kuitenkin noin pieneen juttuun, ei se ehkä olisi kantanut seuraavaa 20 vuotta. Koskaanhan ei tietenkään tiedä, miten elämä heittelee ja mikä suhde kestää ja mikä ei, mutta lähtökohdat eivät tainneet olla siinäkään ihan kunnossa.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että käytittekö minkäänlaista ehkäisyä tässä uudessa suhteessa? Ja onko nyt niin, että tämä tuorein suhde on kaatumassa tähän kuvioon?

Ikävää kuulla, että kesästä ei ole tulossa mikään iloinen aika sinulle. Toivottavasti asiat kuitenkin lutviutuvat ja ehdit myöhemmin saada perheen sellaisen miehen kanssa, joka sitä myös haluaa. Aikaa sinulla on iän puolesta vielä vaikka kuinka.

Kovasti voimia tulevaan.

Niinhän se tuntuu olevan. Itsekin tässä olen sitä perheenlisäystä hyvään ja pitkään suhteeseen toivonut jo pitemmän aikaa, mutta eipä ole vielä näkynyt. Enpä silti viitsinyt heittäytyä katkeraksi. Ei tuo alkuperäisen tilannekaan ei-toivotusta lapsesta ehkä liian nuorena ja yksin ole mikään kadehdittava. Lisäksi siitä abortista jää varmasti ikuisiksi ajoiksi jäljet sydämeen. Ja jos sitten joskus myöhemmin niitä lapsia ei tulekaan, niin tilalle tulevat itsesyytökset abortista jne. Olen siis kuitenkin ihan tyytyväinen omaan elämääni, vaikka sitä toivottua lisäystä ei ole vielä kuulunutkaan.

Sinulle ihmettelen: Valitettavaa jos olet noin katkera. Kuten tyttö kuvasi, oma tilanteeni ei ole mikään ihanteellinen. Sitä tässä ajoin takaakin että kun aikaisemmassa suhteessa lapsi olisi ollut toivottu jne sitä ei silloin tule kirveelläkään.
Tytölle tiedoksi: nykyinen ""suhde"" nimeenomaan kaatui juuri tähän. Hän ei halua ottaa mitään vastuuta asiasta. Ja kyllä, kondomiehkäisy oli käytössä.
Mua lohduttaa se, että raskaus on niin alussa että se ei ole kehittynyt vielä sikiöksi.
Toivon mukaan löydän vielä miehen kenen kanssa voin saada lapsia, ja joille voin tarjota turvallisen ja vakaan elämän.
Kiitos tytölle lohdutuksesta!

Ketään ei voi tietenkään pakottaa isäksi joten siinä mielessä ratkaisusi on ehkä oikea, vaikka varmasti vaikea. Vastuun kantaminen yksin olisi varmasti raskasta, kun se tuntuu olevan sitä kaksistaankin (sivusta seuranneena).

Ihan varmasti löydät myöhemmin miehen, jonka kanssa homma toimii ja joka haluaa isäksi. Toivotaan, että raskautuminen onnistuu silloinkin suht helposti. Suosittelen ehkä sitten myöhemmin tutustumaan siihen kumppaniin hieman paremmin, pidemmän ajan kuluessa, ettei mitään ns. turhia yllätyksiä tule. Toisaalta, elämää ei voi suunnitella täysin tarkasti etukäteen, joten jonkinlaiset riskit ovat aina olemassa.

Voimia ja tsemppiä tuleviin koitoksiin.

Mä en ymmärrä miten alkuperäisen mieli voi noin muuttua, vaikka uus mies onkin lasta vastaan? Jos lasta on tekemällä tehty vasta lyhyt aika sitten, miks sama tuntuu nyt kauheelta? Varmasti yksinkin pärjää, se ei todellakaan ole riittävä syy aborttiin. Anna miehen mennä menojaan. Ehkä olisit päätynyt aborttiin tossa edellisessäkin suhteessa, asioita ei oltu ehkä ajateltu loppuun asti...

T. abortin aikoinaan tehnyt ja nyt ei lasta tunnu tulevan millään

Entä jos pidempi suhteenne olisikin mennyt poikki, kun olisit juuri tullut raskaaksi? Olisitko silloinkin tehnyt abortin, vaikka lapsi oli alunperin haluttu? Vaikka saisi lapsen parisuhteeseen, ei koskaan voi tietää miten käy ja missä vaiheessa. Lapsesta on kuitenkin kannettava vastuu. En oikein ymmärrä miksi tekisit nyt abortin.

Olet nyt miettinyt päiviä... abortin jälkeen mietit vuosia koko elämäsi loppuun asti. Valitettavasti vastuu on kannettava jokaisesta tekemisestä! Voimia sinulle, että päätyisit toisenlaiseen ratkaisuun!

täytyy todeta että kyllä täällä on ahdasmielistä ja katkeraa porukkaa!!!!
luitteko koko tarinan nyt alusta loppuun: tytöllä oli parisuhde ja vauva olisi ollut tervetullut silloin. Nyt hänellä eri tilanne, tapaillut miestä ja kondomia käytetty, eli ei ilmeisesti halunnut vielä lapsia. minun mielestäni viisas ratkaisu kun miettii että lähtökohdat lapselle ei niin hyvät.

voimia sinulle tia83! ja tsemppiä!

Kyllähän tuollaisia tilanteita tulee monelle. Tiedän ihan lähipiiristäkin tapauksen, että lapsi ei todellakaan ollut suunnitelmissa ja nainen sai lapsensa yksin. Ja ihan onnellinen tuo uudesta ihmisestä tuntuu olevan. Itse tuollaisessa tilanteessa todennäköisesti en edes pystyisi aborttiin, jos kerran lapsi oli edellisessä suhteessa kuitenkin toivottu ja olisin ajatellut silloin läpi kaikki vauvahaaveet jne. Voihan hyvä ja pitkäkin suhde kaatua, vaikka lapsia jo olisikin.. Ja voisithan löytää jonkun hyvän miehen vierellesi myöhemmin, joka hyväksyisi lapsesi ja oppisi rakastamaan sitä kuin omaansa. Olisiko lapsi ollut edellisessä suhteessa miehen ehdotus..?

Kuinka pieni on todennäköisyys tulla raskaaksi kondomin käytöstä huolimatta...tietääkseni aika pieni!! Tuntuu aikas käsittämättömältä, varsinkin kun on yrittänyt lasta aikaisemmin eli on varsin tietoinen hedelmällisistä ajoista ym. Että on ajoituskin sitten osunut kohdalleen...En haluaisi epäillä asian todenmukaisuutta, mutta kyllä tämä tarina tuntuu hieman oudolta...

Minä muuten tulin raskaaksi vuosia sitten kondomista huolimatta. Se hajos, mutta olin tyhmä enkä ajatellut sitä sen enempää. Silloin ei ollu reseptivapaita katumuspillerit ja oli joulu, niin lääkäriin ei oikein sit päässyt. Tosin sillon en vielä tiennyt ovulaatiosta ja lisääntymisestä niin kovin paljon... Että onhan se mahdollista, mut ap:llä luulis olevan enemmän tietoa kuin minulla silloin, koska on jo lasta yrittänytkin. Se sanon, että abortti ei ole mikään helppo ratkaisu henkisesti...

Seksi vain avioliittoon , niin ei sitten tapahdu näitä ns. vahinko lapsia. Abortti on murha....sitä sietääkin katua loppu elämänsä. Jokaisella on oikeus elämään.

Tähän voisin sanoa yksinhuoltajan lapsena, että ei se elämä niin kamalaa ole ilman isää!! Muut ihmiset vain luulevat sen olevan jonkinlainen myytti ja yksi maailman kamalimmista asioista.
Jos ap lasta ajattelet tässä asiassa...eli että pitää olla molemmat rakastavat vanhemmat ym. niin voin siihen sanoa, että rakastava äiti riittää tekemään onnellisen kodin ja tasapainoisen lapsen!
Vaikuttaisi, että itse et pikemmin ole valmis äidiksi, mutta miksi sitten aiemmin halusit lapsia edellisen miehen kanssa?
Voimia sinulle!! en tiedä oletko jo päätöksesi tehnyt, toivon että harkitsit sitä tarkkaan.

lisäisin vielä, että minä en edes tunne isääni. Lapsena oli ehkä se vaikeaa, ettei tiennyt minkänäköinen isäni on ym., eli ihmiset joilla on lapsi (tai tulee olemaan) ilman isää, olkaa avoimia ja kertokaa millainen lapsen isä on!

No tässä nyt ei ole kyse lapsesta joka tekee lapsia. Iän puolesta 22 -vuotias ei mielestäni ole enää lapsi, taitaa tänäpäivänä olla niin että tuo lapsen ikä on noussut, siis että lapsia ollaan vissiin sitten 30-vuotiaaksi asti joidenkin mielestä. JOten minusta ei nyt pitäisi ap:tä syyttää siitä, että mitäs on lapsi tekemässä lapsia..elämäntilanteet on vaan ihmisillä erilaisia ja uskon, että tässä ei nyt ole ikä kysymys, vaan me ihmiset olemme erilaisia ja elämämme on erilaisia, tietenkin toiset kypsyvät myöhemmin, toiset jo tosi aikaisin ja sitten on niitä jotka eivät ollenkaan...

Itse olin tuon ikäisenä jo naimisissa ja odotin esikoistani ihanan mieheni kanssa, joka on edelleen ihana ja nyt yritämme kolmatta lasta. Joten helppo tilanne ollut minulla, eikä ole siis abortteja tarvinnut koskaan edes pientä hetkeä miettiä. Tieninäkään siis alle parikymppisenä, en irtosuhteita harrastellut.

Tietenkin abortti tuntuu aina kurjalta ratkaisulta en itse pystyisi tekemään, mutta toisaalta eipä minulla ole koskaan ollut vastaavaa tilannetta, joten helppo on aina sanoa toiselle että en minä tekisi jne... Vaikea tilanne sinulla tia-83. Toivottavasti pääset ratkaisuun asiassa.

Olen aina ajatellut että abortti ei ole oikea ratkaisu eikä meillä ole oikeutta sellaista tehdä, mutta silti en ole sinun housuissa, joten sinä sen ratkaisun joudut tekemään. Toisen tuomitseminenkaan ei ole oikein, sitä niin helppo on toinen tuomita. Mielipiteeni tässä nyt suoraan ilmaisin, mutta rehellisesti toivon että minkä ikinä teetkin, niin voisit vielä joskus olla onnellinen. Voimia!

Voisin kertoa oman stoorini, joka jollain tavalla ehkä sivuaa alkuperäisen tilannetta.

Aloin seurustelemaan 16-vuotiaana 23-vuotiaan miehen kanssa, joka oli ensimmäinen ""oikea"" poikaystäväni. Muutin nopeasti hänen luokseen kauas kotipaikkakunnaltani ja aloitin opiskelutkin samaan syssyyn. Vauvakuume alkoi riivaamaan jo heti rakastumisen alkuhuumassa ja painostin miestä aika ikävästi vauvan tekoon. Ollessani 18-vuotias, sain taivuteltua miehen siihen, että jätän pillerit pois. Mies ei tykännyt, mutta kai hermostui inttämiseeni ja ajatteli pääsevänsä helpommalla, kun suostuu.

Suhde huononi ja huononi, mutta ehkäisyä emme alkaneet käyttää. Kului puoli vuotta. Lasta emme enää aktiivisesti yrittäneet, mutta ei kyllä ehkäisykään ollut käytössä. Olimme molemmat onnettomia. Lopulta erään ison riidan jälkeen sain kakistettua, että haluan erota ja mies oli helpottuneena samaa mieltä. Aloin järjestelemään muuttoa pois.

Alle viikko sen jälkeen, kun olimme sopineet erosta, tein positiivisen raskaustestin. Olin shokissa, puhumattakaan miehestä. Ravasin eri lääkäreillä ja terkkareilla keskustelemassa eri vaihtoehdoista, olin juuri täyttänyt 19-vuotta. Olin aivan sekaisin. Rinnat alkoivat kipeytyä ja itkien silittelin mahaani peilin edessä. Mies oli kuin perkele ja sanoi, että hän ei halua tämän lapsen kanssa olla missään tekemisissä jos sen aion pitää.

Päädyin lääkkeelliseen keskeytykseen. Halusin lapselleni molemmat vanhemmat, koska en itse ole koskaan tuntenut isääni. Opiskelut kesken ja asuin paikkakunnalla, josta en tuntenut ketään. Jos olisin lapsen pitänyt, en olisi saanut mistään tukea, koska perheeni asui kaukana.

Nyt olen 22-vuotias ja yritän nykyisen mieheni kanssa saada vauvaa. Abortti kummitelee mielessäni usein ja muistan kyllä kaikki lasketut ajat sun muut. Aborttipäivä on syöpynyt mieleeni varmaan ikuisesti, muistan ne tunteet ja sen kamalan yksinäisyyden, sellaista en ole koskaan kokenut sen jälkeen. Olin kaikin tavoin aivan tyhjä.

Vaikka tunnen surua keskeytyksen takia, olen kuitenkin sitä mieltä, että se oli silloin oikea ratkaisu. En siis kadu sitä. Surullinen kuitenkin olen, sitä ei mikään vie pois.

Tsemppiä sinulle Tia83 :) Suru helpottuu ajan myötä, vaikkei koskaan katoa. Joskus abortti vain on parempi ratkaisu siinä tosi vaikeassa tilanteessa. Sivullisten on paha mennä sanomaan juuta tai jaata tilanteeseen, joka on noin henkilökohtainen. Tiedän Tia83 hyvin miltä susta tuntuu, kaiken sen tuskan ja ahdistuksen...Se helpottaa kyllä ja joskus saat lapsen miehen kanssa, joka haluaa sitä yhtä paljon kuin sinä ja voit luottavaisin mielin perustaa perheen.

Voi pyhä jysäys kun kaikkea pitää epäillä... Onko ehkä tullut mieleen, että se ex-poikaystävän lisääntymiskyky olisi voinut olla hiukan huonompi kuin tämän uudemman??!! Ilmiselvästihän vika ei ollut naisessa...kun kerran raskautui näinkin helposti ja ""vahingossa"" kerrasta toisen ihmisen kanssa!

Tsemiä ja voimia sinulle ap, tilanne ei ole helppo ja vain ja ainoastaan sinä tiedät mitä tehdä omalla kehollasi.

Tuttavani teki kanssa n. 10 v. sitten abortin, silloin hän ei ollut valmis vielä äidiksi.
Nyt hän haluaisi lapsen, mutta ei saa. Yritystä jo 5 vuotta mutta vauvaa ei kuulu.
Arvatkaapa onko hän katkera siitä että teki sen abortin?!?

Päätös on vaikea, tekee sen sitten sydämellä tai järjellä. Ja totean vain, että jos keskeytykseen päädyt, tulet varmuudella miettimään sitä syntymätöntä lasta aina, elämäsi loppuun asti. Mutta jokainen elää omaa elämäänsä niin kuin itse parhaaksi näkee, eikä muiden pitäisi sinua siitä tuomita. Toivotan sinulle paljon voimia ja rakkautta elämään!

Piti alkaa itsekin ottamaan kantaa aiheeseen, koska minulle aihe on niin tuoreessa muistissa oman kokemukseni pohjalta, joten kerron tarinani, josko se sitten jotenkin helpottaisi päätöksentekoa.

Mutta sitä ennen kysymys teille ihmiset: te ketkä tuomitsette Tian ja kaikki muut vastaavaa kokeneet ja tuumitte ""sen siitä saa kun kakarat alkavat seksiä harrastamaan"", haluankin kysyä ja antaa aavistuksen ajattelemisen aihetta: minkä ikäisiä lapset teidän mielestänne ovat, jos 22v ikäinenkin ihminen on ""lapsi""? Miettikää vain mielessänne, en välttämättä edes kaipaa vastausta.

Toisekseen, ymmärrän, että ne jotka pitkään ovat yrittäneet lasta eivätkä kuitenkaan sitä syystä tai toisesta saa ja sitten joku tahtomattaan raskautuu kuten joku asian ilmaisi, miksi pitää syyllistää ja katkeroitua, etenkin jos ehkäisyä on käytetty? Elämä ja maailma ei koskaan ole tasapuolinen, oikeudenmukainen vaikka mitä tekisimme. Luonto vaan on päättänyt tehdä tehtävänsä ja sille emme aina voi tehdä mitään. Ikävä kyllä. Tällä kommentillani ei ole tarkoitus puolustaa tai syylllistää ketään, vain ja ainoastaan anta ajattelemisen aihetta meille jokaiselle.

Ja sitten se tarinani: asuin avoliitossa reilu pari vuotta, yli kolme vuotta oltiin yhdessä avokin kanssa kunnes vapun aikaan tuli ero kun mies löysi uuden. Lähes koko suhteen ajan minua vaivasi enemmän tai vähemmän vauvakuume, mutta mies ei lämmennyt lainkaan ajatukselle, sanoi ettei ehkä koskaan halua lapsia. Hyväksyin asian ja toivoin kuitenkin että mieli muuttuisi. Jouduin lopettamaan pillerit haitta/sivuvaikutuksien takia ja kokeilin muutakin ehkäisyä, mutta kun hormonivalmisteet ei sovi niin ei sovi. Kuitenkaan en koskaan tullut raskaaksi, ""ehkäisynä"" käytettiin keskeytettyä yhdyntää. Todella varmaa peliä ;) Elätin toivoa raskaudesta, mutta ei. Ihan hyvä näin lopulta, koska suhde kariutui, nyt olisin lapsen kanssa yksinään jos se lapsi meille olisi suotu.

Nyt sinkkuna hetken aikaa ollessani olen sitten päästänyt takaisin elämääni erään miehen menneisyydestä, jonka kanssa olen elänyt enemmän tai vähemmän seksisuhteessa eroni jälkeen. Ehkäisyn otin heti takaisin eroni jälkeen, pillerit tälläkin kertaa koemielessä, mutta kuitenkin käytimme vielä kumia lisänä (yleensä), koska olin niin vasta aloittanut pillerit. Kuitenkin pian aloin kärsiä todella epämääräisistä alamahakivuista, jatkuvasta nälästä ja turvotuksesta. Tein raskaustestin - negatiivinen. Eipä olleet menkat edes myöhässä. Lääkäriin ja verikokeisiin, samana iltana vielä sairaalaan ja tiputukseen kipujeni vuoksi. Epäilynä kohdun ulkopuolinen raskaus.

En tiennyt mitä tehdä, en voinut kertoa lapsen isälle, mutta pakko oli. Tyly tuomio: keskeytys on tehtävä. En ollut ihan varma asiasta ja koska viikkoja oli vasta ihan muutama, tiesin että on aikaa miettiä. Kävimme pitkiä keskusteluja, raivoisia tappeluita ja kompromissineuvotteluita miehen kanssa. Aina sama vastaus: lasta ei tule maailmaan. Yritin käyttää keinoja jos jonkinmoisia, yritin ehdottaa ettei miehen tarvisi osallistua lapsen elämään jos niin haluaa, koska minä todella halusin pitää lapsen ja olinhan lapsesta jo todella kauan haaveillut. Ja nyt se olisi mahdollista. Mikään ei auttanut. Halusin ajatella järjellä, koska mielestäni lapsi on oikeutettu molempiin vanhempiin ja halusin taata lapselle tulevaisuuden. Tällöin keskeytys oli järkevintä. Mutta sydän huusi vastaan ja lujasti, ei auttanut.

Raskaus olikin kuitenkin normaali ja tk-lääkärin kanssa juteltuani keskeytyksestä hän kehotti miettimään vielä ellen olisi varma. Olin päätökseni tehnyt, en jaksaisi yksin. Kontrollissa käydessäni kerroin gynekologille samalla tavalla ja sain saman vastauksen kuin tk-lääkäriltäkin. Halusin keskeytyksen lääkkeellisenä. Samana päivänä sain vielä lääkkeen, jolloin tiesin ettei paluuta enää olisi, kahden päivän päästä toisen ja olin todella kipeä, jouduin jopa jäämään osastolle. Sairaslomalla vietin tämän jälkeen kaikkineen yli kaks viikkoa kipujeni takia, mies josta isä olisi tullut, tuntui häviävän kuin tuhka tuuleen kun ""homma oli hoidettu pois alta"". Eipä ole näkynyt miestä, mutta viestiä laittaa - miten olis? Kiitos mutta ei kiitos.

Iltaisin nukkumaan mennessäni olen asiaa puntaroinut, kuulostellut tunteitani ja tullut tulokseen, että tein oikean ratkaisun. Vaikkakin sydämeen sattuu ja taatusti tulen useat kerrat miettimään asiaa. Varsinkin silloin kun laskettu aika olisi käsillä. Oma 24v. syntymäpäiväni muistuttaa myös, seuraavalla viikolla kun kuulin raskaudestani. Näin on kuitenkin parempi. Minulla on vielä aikaa, mahdollisuus perheen perustamiseen sellaisen miehen kanssa jota todella rakastan, joka rakastaa minua ja haluaa lapsia kanssani. Epäilen, että se mies kolkuttelee jo ovellani, mutta aion edetä hitaasti, hänkään ei vielä tiedä että olen ollut raskaana, vaikka näki kipuni ja kuinka lyyhistyin maahan niiden ollessa pahimmillaan. Kertomisen aika tulee vähän myöhemmin, kun tiedän mitä meistä todella tulee vai tuleeko mitään.

Tämän tarinan tarkoitus on pistää ihmiset miettimään asioita, aina jokaiselle tapahtumalle on joku tarkoitus. Elämä opettaa.

Yhteistyössä