Minulla on vaikeuksia sietää mieheni lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Olen varautunut että tulee paskaa niskaan, mutta kirjoitan silti.

Miehellä on ennestään kaksi lasta, kohta 14-vuotiaat kaksoset, tyttö ja poika. He ovat meillä joka toinen viikonloppu. Meillä on yhteinen muutaman kuukauden ikäinen lapsi.

En voi sietää mieheni tytärtä. Hän vain ärsyttää minua niin, etten kestä olla edes samassa huoneessa. Meillä ollessaan hän viettää viikonloput sohvalla katsoen telkkaria, aamusta iltaan. Ehkä klo 16-17 saa päivävaatteet päälle tai sitten ei koko päivänä. Yleensä saa tahtonsa läpi joka asiassa, on aika "jyrä" luonteeltaan. Kiusaa veljeään, ja kun tämä hermostuu, isä komentaa poikaa. Tyttöä harvemmin.

Saavat kuukausirahaa isältään. Tytön raha menee nettiyhteyden maksamiseen, ovat isänsä kanssa sopineet näin. Mutta eihän ilman rahaa tule toimeen. Kun haluaa ostaa jotain, "lainaa" isältään. Mummolta ja muilta sukulaisilta saa kyllä rahaa, mutta noita lainoja ei tarvi ikinä maksaa takaisin. Minusta pojalle pitäisi antaa lainoja vastaava määrä enemmän viikkorahaa, mutta viikkoraha on miehen mielestä viikkoraha ja enempää ei tipu. Ainakaan pojalle siis.

Silloin kun ei makaa sohvalla, tyttö valloittaa keittiön. Jos ei löydä jotain, kysyy isältään, en tiedä eikö uskalla minulta kysyä vaikka saisi ihan kohteliaan vastauksen kun ei mies meidän keittiöstä mitään löydä. Jos en ole kotona kun ovat meillä, vaatii päästä meidän sänkyyn nukkumaan isänsä kanssa, mikä on minulle se viimeinen pisara. Saunassa sentään käyvät eri aikaan.

Olenko vain mustasukkainen vai onko tähän ärsyyntymiseen jotain aihetta? Miehen kanssa tästä ei voi keskustella, ollaan yritetty ja hänen mielestään se, etten pidä hänen tyttärestään, on epänormaalia. Eikä tässä ole kyse siitä, etten ylipäänsä hyväksyisi hänen lapsiaan, koska hänen pojastaan pidän todella paljon ja haluan hänen kanssaan viettää aikaani ja nautin siitä.

Pikkuveljeensä suhtautuvat molemmat hyvin ja haluavat hoitaa mutta tytön osalta sekin ärsyttää, koska kysymykset ovat niin älyttömiä. "Mikä tuo ääni oli?" (vauva röyhtäisi). "Miksi se syö nyrkkejään?" (No eikö vauvat yleensä syö?) Ja muut kommentit puklauksista tai kakkavaipoista on huuto suureen ääneen "HYYYIIIIII!!!"

Lähinnä ärsyttää tuo lasten eriarvoisuus. Tyttö on parempi koulussa ja häntä kehutaan. Pojan tekemisiä ei suuremmin arvosteta. Poikaa tuo ei tunnu ihmeemmin häiritsevän, mutta minulle tekee pahaa katsoa sitä vierestä etenkin kun tyttö käyttää sitä hyväkseen kun tietää että kaikesta syytetään poikaa.

Mies on aikoinaan luvannut, että jos en halua hänen lapsiaan tavata, minun ei tarvitse. Mutta miten hoidellaan se, jos haluan tavata toista mutten toista?

Anteeksi pitkä kirjoitus, mutta tämä on vähän vaikea ja monimutkainen asia.

Mitäs jos joskus kuvaisit näitä tilanteita ja jälkeenpäin nätät isälle. Josko silmät aukeaisivat näkemään omaa käytöstään.
Ymmärrän hyvin ettet tule toimeen tytön kanssa, ovat tuossa iässä aika hankalia, mutta tuo eriarvoisuus tulisi kitkeäpois mahdollisimman pian.

Kyllä sinä nyt vähän mustasukkaiselta kuulostat. Miksi tyttö ei saisi nukkua isänsä kanssa? Suuttuisitko, jos poika nukkuisi isänsä kanssa teidän sängyssänne? Tyttö haluaa selvästi tutstua sinuun, kun kyselee sinulta vauvasta. mikä niissä kysymyksissä ärsyttää? Se, että kysyjä on juuri se tyttö?

Eriarvoiseen kohteluun sisarusten kesken taas, se on miehesi ongelma, ei pitäisi vaikuttaa sinun ja tuon tytön väleihin.

Ei se halua tutustua, ei se minulta niitä asioita kysele vaan isältään. Poika saisi minun puolesta nukkua isänsä kanssa jos haluaisi, on pyytänyt muttei ole huolittu. Tyttö kyllä kelpaa yöseuraksi. Lähinnä tästä johtuu tuo etten halua että se mimmi majailee meidän punkassa.

Ihan normiteiniltä kuulostaa =) Luulisin, että olet nyt itsekin äidiksi tulleena vähän mustis siitä, että miehellä on jo ennestään lapsia, se on ihan tavanomainen tunne (itsekin sen tunteneena tiedän ), mutta olisi hyvä, jos pystyisi kuitenkin erottamaan nämä tunteet siitä, millainen se teini on. Sellaisia he ovat, lojuvat sohvilla ja kysyvät "tyhmiä", tai vaihtoehtoisesti eivät puhu mitään vaikka kuinka kyselisi. Ja olivatpa he omia tai toisen lapsia, samat tunteet tulee ja menee.

Minun mielestä nuo esimerkit, mitä kerroit, eivät kuulosta kovin pahalta. Sinä olet kuitenkin aikuinen ja hän on lapsi, vaikka onkin juuri nyt hankalassa iässä. Luultavasti hän ei tiedä paljon pikkuvauvoista, joten nuo kysymykset ovat ihan ymmärrettäviä. Kaksi mahdollisuutta: yritä tutustua häneen paremmin tai jätä hänet rauhaan. Hänellä on joka tapauksessa oikeus isäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei se halua tutustua, ei se minulta niitä asioita kysele vaan isältään. Poika saisi minun puolesta nukkua isänsä kanssa jos haluaisi, on pyytänyt muttei ole huolittu. Tyttö kyllä kelpaa yöseuraksi. Lähinnä tästä johtuu tuo etten halua että se mimmi majailee meidän punkassa.

Et huomaa, miten itse eriarvoistat sisaruksia? Pojan teidän sängyssä oleminen on ok, tytön oleminen on vetelehtimistä teidän punkassa ja se ärsyttää.. Se on miehesi tyttö, ei toinen nainen.

Onhan sitä aikuisen naisen, ja vielä vastasynnyttäneen hormonimyrskyisen naisen, aina vähän hankala sietää teinityttöjä.

Mieti mikä on se kaikkein suurin ongelma kuviossa juuri sinulle. Raha? Löhöäminen? Epätasa-arvoinen kohtelu? Nyt ne ovat jotenkin sumpussa, ja lopputulema on äitipuolen vittuuntuminen.

Mutta ihan samalla tavalla ne teini-ikäiset isosiskot ja -veljet yökyttelevät kakkavaipoille ihan kokonaan omille pikkusiskoilleen ja -veljilleenkin...

Tytön kommentit ja kysymykset koskien vauvaa kuulostavat ihan tavallisilta murrosikäisen nuoren jutuilta. Osa murrosikäisistä on fiksuja pikkuaikuisia, osa vielä aika lapsellisia. Yleensäkin murrosiässä nuori tuppaa elämään oman navan ympärillä ja ärsyttämään aikuisia parhaansa mukaan.

Koita miettiä, miksi tyttö ärsyttää sinua niin kovasti. Ehkä teidän kemianne eivät vain sovi yhteen ja silloin monet, ulkopuolisesta ihan viattomatkin kommentit tuntuvat niin rasittavilta.
Luuletko, että sinua harmittaa tytön käytös siksi, ettet itse ollut samanlainen tyttö murrosiässä? Harmittaako sinua eniten se, että hän pompottaa isäänsä naisellisilla keinoillaan? Oma isäni oli veljelleni aika paljon ankarampi kasvattaja kuin meille tytöille. Ehkä hänen mielestään poikaa piti kasvattaa jotenkin eri tavalla.

Viikonlopun säännöistä (telkkarin katsominen, pukeminen jne.) ja rahan antamisesta kannattaisi pitää jokin "perhepalaveri". Avoin keskustelu aiheesta olisi varmaan parasta, vaikka vaikeaahan se on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Et huomaa, miten itse eriarvoistat sisaruksia? Pojan teidän sängyssä oleminen on ok, tytön oleminen on vetelehtimistä teidän punkassa ja se ärsyttää.. Se on miehesi tyttö, ei toinen nainen.

No miksi se isä sen likan sinne sänkyyn huolii muttei poikaa?
Jotain merkillistä siinäkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Minusta ylipäänsä on jotenkin outoa, että 14-vuotias tyttö haluaa nukkua isänsä vieressä.
Vai olenko mä itse ollut tosi epänormaali teininä...?

Jos mietin omalle kohdalleni asiaa niin olisin luultavasti ihan samoilla linjoilla kanssasi!! Minun mieheni lapset ovat vielä pienempiä; 5 ja 9-vuotiaat. Ja vanhempi on nimenomaan tyttö. Nyt jo havaittavissa murroiän ensioireita vaikkei kaiken järjen mukaan kuuluisikaan. Mieheni kohtelee tasapuolisesti kumpaakin, että siinä mielessä olen onnellisessa asemassa...! Meidän yhteinen esikoinen syntyy heinä-elokuun vaihteessa ja kieltämättä minua jo hieman hirvittää lasten asenteet uutta tulokasta kohtaan. Lienee turha kuvitella pääsevänsä ilman jonkin sortin mustasukkaisuutta, mutta se on sitten sen ajan murhe!
Jos olen ymmärtänyt oikein juttusi niin olet yrittänyt puhua miehellesi tästä asiasta...harmi, ettei hissi kulje ylös saakka! Jospa hokeminen auttaisi? Siis periaatteella "et sanoisi asiasta niin montaa kertaa jossei se sinua oikeasti häiritsisi"...hankala ulkopuolisena kommentoida, mutta tsemppiä sulle kuitenkin...hengessä ollaan mukana! :) :hug:

Niinkuin jotkut tajusivatkin, niin mies kyllä antaa tytön nukkua vieressään muttei pojan. Minäkö siinä silloin eriarvoistan? Ja kyllä minusta on outoa että tuon ikäinen haluaa nukkua isänsä vieressä.

Ja ristiäiset ne vasta olikin... Itse seurustelin vieraiden kanssa niin tyttö esiintyi suunnilleen vauvan äitinä. Kun vieraat lähti niin meni taas sohvalle, silloin ei hoitaminen enää kiinnostanutkaan yhtään.

Omasta asemastani en ole epävarma eikä siihen olisi syytäkään, mutta kyllä tuon tytön täällä oleminen ärsyttää. En tiedä leikkiikö se täällä lasta, äitiä vai vaimoa - vai niitä kaikkia. Mutta lähellä alkaa olla se, että mies joutuu lunastamaan lupauksensa ettei minun tarvitse hänen lapsiaan nähdä. On luvannut tavata niitä vaikka hotellissa jos ei muuten onnistu. Minä tosin voin mennä siksi aikaa vaikka vanhemmilleni vauvan kanssa, mutta siitäkin tulee ennenpitkää sanomista. Kun en tapaa hänen lapsiaan. Minusta ne tulee tänne kuitenkin lähinnä tapaamaan isäänsä, ei minua. Ja poikaa voin tavata vaikka kahdestaan jos haluan. Ja haluankin.

Niinkuin jotkut tajusivatkin, niin mies kyllä antaa tytön nukkua vieressään muttei pojan. Minäkö siinä silloin eriarvoistan? Ja kyllä minusta on outoa että tuon ikäinen haluaa nukkua isänsä vieressä.

Ja ristiäiset ne vasta olikin... Itse seurustelin vieraiden kanssa niin tyttö esiintyi suunnilleen vauvan äitinä. Kun vieraat lähti niin meni taas sohvalle, silloin ei hoitaminen enää kiinnostanutkaan yhtään.

Omasta asemastani en ole epävarma eikä siihen olisi syytäkään, mutta kyllä tuon tytön täällä oleminen ärsyttää. En tiedä leikkiikö se täällä lasta, äitiä vai vaimoa - vai niitä kaikkia. Mutta lähellä alkaa olla se, että mies joutuu lunastamaan lupauksensa ettei minun tarvitse hänen lapsiaan nähdä. On luvannut tavata niitä vaikka hotellissa jos ei muuten onnistu. Minä tosin voin mennä siksi aikaa vaikka vanhemmilleni vauvan kanssa, mutta siitäkin tulee ennenpitkää sanomista. Kun en tapaa hänen lapsiaan. Minusta ne tulee tänne kuitenkin lähinnä tapaamaan isäänsä, ei minua. Ja poikaa voin tavata vaikka kahdestaan jos haluan. Ja haluankin.

Et eriarvoista, kun haluat tavata poikaa, mutta et siskoaan..? Se tyttö on 14 vuotias, ihan on isänsä lapsi, ei vaimo eikä tyttöystävä. Et sä voi olla noin epävarma?

No tuosta kyllä kannattais pitää perusteellinnen palaveri.Lähinnä luoda yhteiset teidän perheen säännöt.
Tosi kurja tilanne,kun miehes tuskinpa näkee eriarvoista kohteluaan lasten välillä.
Puhukaa,keskustelkaa ja puhukaa.Niin ja kuunnelkaa tosianne.

Minusta ylipäänsä on jotenkin outoa, että 14-vuotias tyttö haluaa nukkua isänsä vieressä.
Vai olenko mä itse ollut tosi epänormaali teininä...?

No tuota minä lähinnä tarkoitin.Minusta outoa,itselle ei olisi tullut mieleenkään moinen homma.

Minun mustasukkaisuuteeni oli hyvä lääke se, että ajattelin miltä tuntuisi, jos eroaisimme ja miehen mahdollinen seuraava puoliso olisi mustis ja ajattelisi ikävästi meidän lapsistamme. Olin ennen yhteisiä lapsia luontevampi miehen lapsen kanssa, mutta oma äidiksi tulo teki minusta joksikin aikaa mustasukkaisen ja arvostelevan,ei niin kivan ihmisen miehen lasta kohtaan. Onneksi se sitten siitä helpotti, kun totuin äitiyteen ja aloin luottaa siihen, että perheemme on ja pysyy ja kaikilla sen jäsenillä on oikeus siihen kuulua sellaisina kuin ovat =)

minusta tuo nukumisjuttu menee jo yli. Ensinnäkin minä en antaisi kenenkään nukkua MINUN sängyssäni ilman järkevää syytä. On tosi väärin, että poika ei saa nukkua isänsä vieressä jos siskokin saa. Ymmärrän pinet lapset, mutta 14v. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minusta tuo nukumisjuttu menee jo yli. Ensinnäkin minä en antaisi kenenkään nukkua MINUN sängyssäni ilman järkevää syytä. On tosi väärin, että poika ei saa nukkua isänsä vieressä jos siskokin saa. Ymmärrän pinet lapset, mutta 14v. :headwall:

Ei mene mulle myöskään kaaliin että 14v nukkuu isänsä kainalossa.

Kun lapsesi on 14, hän ei saa tulla vanhempansa viereen nukkumaan, makoilemaan, viettämään aikaa? Otetaan vielä huomioon, että lapsi näkee isäänsä pari kertaa kuukaudessa.

Oletko ottanut itse asiaksesi puhua tytön kanssa, lähdette vaikka jonnekin ja kerrot sille ihan suoraan asioista, mistä
tytössä et pidä ja mistä pidät. Mitä sääntöjä teidän taloudessa on.
Minulta kun miehen lapset näistä asioista tiukkasivat kun olin ne sanonut, sanoin suoraan, että tämä on myös minun koti ja täällä pätee myös minun asettamat rajat ja säännöt. Ei ollut ongelmia enää.
Tyttö voi osoittautua ihan kivaksi teiniksi kunhan tutustut ja tyttö tutustuu sinuun, kunnolla, ei vaan jonain ihmisenä jota on pakko tavata.

Miehelle myöskin keskustelua, että ei saa eriarvoistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Oletko ottanut itse asiaksesi puhua tytön kanssa, lähdette vaikka jonnekin ja kerrot sille ihan suoraan asioista, mistä
tytössä et pidä ja mistä pidät. Mitä sääntöjä teidän taloudessa on.
Minulta kun miehen lapset näistä asioista tiukkasivat kun olin ne sanonut, sanoin suoraan, että tämä on myös minun koti ja täällä pätee myös minun asettamat rajat ja säännöt. Ei ollut ongelmia enää.
Tyttö voi osoittautua ihan kivaksi teiniksi kunhan tutustut ja tyttö tutustuu sinuun, kunnolla, ei vaan jonain ihmisenä jota on pakko tavata.

Miehelle myöskin keskustelua, että ei saa eriarvoistaa.

Tuollaisessa keskustelussa pitää toisellakin olla oikeus sitten sanoa mistä hän pitää ja mistä ei, eikö vaan?

Kun lapsesi on 14, hän ei saa tulla vanhempansa viereen nukkumaan, makoilemaan, viettämään aikaa? Otetaan vielä huomioon, että lapsi näkee isäänsä pari kertaa kuukaudessa.

No miksei se poika siihen kelpaa?
Miksi vain tyttö?

Ei mene mulle myöskään kaaliin että 14v nukkuu isänsä kainalossa.

Niin, onhan se sääli, että murrosiän pyörteissä oleva teinityttö hakee ja saa läheisyyttä isältään ja oppii ehkä vaatimaan tulevalta mieheltään samanlaista lämpöä ja turvaa. Parempi on nurkassa hiljaa möllöttävä teini ja puhumaton isä.

Yhteistyössä