Minulla on todella paha olo:'(((

Eestlanna Savanna

Aktiivinen jäsen
01.11.2007
38 773
0
36
Just olin tytön kanssa päivystyksessä ja sinne saapui joku 20v nainen äidin kanssa,hän huusi,eikä pystynyt kävellä,puhui sekavasti suomeks,englanniksi,sitten lauloi sitten taas puhui,huusi......... :'(
mä tärisen vieläkin ja vieläkin hänen ääni mun päässä,se oli niin kamala kun varma 4-5lääkäriä ja kolme vartija oli hänen ympärillä ja hän maakasi ja hyppäsi ja hui :ashamed:
en vieläkään tajua mitä se voi olla psykoosi vai huumet vai skitsofrenia vai mikä se on? :(

No aika vaikee sanoa kun ei tilannetta nähny, saati että oisin hoitanu... No, voi olla psykoosi, juoppohulluuskohtaus, ihan mitä vaan.. Ei se kuiten ihan tavatontakaan oo, että elä nyt yöunias menetä kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No aika vaikee sanoa kun ei tilannetta nähny, saati että oisin hoitanu... No, voi olla psykoosi, juoppohulluuskohtaus, ihan mitä vaan.. Ei se kuiten ihan tavatontakaan oo, että elä nyt yöunias menetä kuitenkaan.

kun mä muutenkin pelkään nyt niitä sairauksia yli kaikkea,niin vielä näin tommonen tapaus,niin nyt ahdistaa kovasti ja lapsi on aika järkytynyt :(
mä ymmärrän että varma vaikea sanoa mikä se on,mutta aika pelottava jos on joku psykoosi tai jotain tommosta :(

Noh.. niitä nyt sattuu lähinnä hyvin vakavasti mielenterveydeltään sairastuneille tai päihteiden käyttäjille. Vai miksi sua just toi nyt niin paljon ahistaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noh.. niitä nyt sattuu lähinnä hyvin vakavasti mielenterveydeltään sairastuneille tai päihteiden käyttäjille. Vai miksi sua just toi nyt niin paljon ahistaa?

ehkä ne on lapsuuden traumoja,kun näin kaikenlaisia tollaisia mutta ei niin paha kuin tänään,koska sisko oli sen alalla :( ja sitten kun sairastuin masennukseen luin niistä kaikista liika :(
Mutta miten vakava tommonen sairaus on?Mikä on kaikist vakavin? :(

En ole ihan vastaavaa nahnyt mutta tuli tasta avauksesta mieleen kokemus 15 vuoden takaa Meksikosta, Cancunista, paivystyksesta. Olin tuolloin matkatoimiston toissa kyseisessa kaupungissa ja jouduin silloin talloin kaymaan siella laakarissa astman takia.
Odotushuoneessa vastapaata minua istui nuori nainen vastasyntynyt sylissaan. Yx kax nainen alkoi itkea ja huusi etta vauva on kuollut. Laakarit tuli heti elvyttamaan mutta mitaan ei voinut enaa tehda... istuin paikallani jarkyttyneena, en voinut liikkua ja tuntui niin uskomattoman pahalle... en ikina unohda. Muistan sen joka kerta paivystyksessa, olimpa missa maassa tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkis:
En ole ihan vastaavaa nahnyt mutta tuli tasta avauksesta mieleen kokemus 15 vuoden takaa Meksikosta, Cancunista, paivystyksesta. Olin tuolloin matkatoimiston toissa kyseisessa kaupungissa ja jouduin silloin talloin kaymaan siella laakarissa astman takia.
Odotushuoneessa vastapaata minua istui nuori nainen vastasyntynyt sylissaan. Yx kax nainen alkoi itkea ja huusi etta vauva on kuollut. Laakarit tuli heti elvyttamaan mutta mitaan ei voinut enaa tehda... istuin paikallani jarkyttyneena, en voinut liikkua ja tuntui niin uskomattoman pahalle... en ikina unohda. Muistan sen joka kerta paivystyksessa, olimpa missa maassa tahansa.
:'( :'( :'( :'( :'(

No periaatteessa esim. psykoosiin voi sairastua kuka tahansa psykitrisiin häiriöihin sairastunut, mutta ei nyt kuitenkaan heti kannata olettaa, että juuri sinä olet se "onnekas" joka sen läpi vielä käy. Ja jos kerran masennuksesi on hoidossa, ei ole heti ensimmäisenä syytä epäillä että psykoosi iskee. Psyykkisiä sairauksia on kirjan mittainen kirjo, ja psykoosinkin "voimakkuudet" ovat hyvin yksilöistä ja puhkeamissyistä riippuvaisia. Kaikista vakavinta psykiatrista sairautta vaikea näin ykskantaan sanoa, mutta vaikeimmasta päästä on ns. hebefreeninen skitsofrenia, joka alkaa jo alle 20-vuotiaana, ja oireet hyvin voimakkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Yleisimmin tuollaiset taitavat johtua alkoholista (delirium eli juoppohulluus) tai sitten syy voi olla myös neurologinen.

neurologinen?Nyt pakko kysyä,että jos on joku neurologinen sairaus,milloin se alkaa näkyä jo? :(

Tarkemmin en osaa sanoa, kun en asiantuntija ole, mutta vieras tuossa aiemmin jo hyvin asiaan kommentoikin.

vuuosia sitten käytin tytärtäni päivystyksessä.siellä oli kuvailemallasi tavalla käyttäytyvä äiti.hänen tyttärensä 5v oli hukkunut viikkoa aiemmin uintireissulla,ja hänen ruumiinsa oli löydetty ja äiti tullut tunnistamaan tyttärensä ruumista.hänen käytöksensä johtui siis shokista.koskaan en unohda sitä äitiä ja näkyä kun häntä talutettiin ruumisautolle jonka luukku oli auki ja pieni lapsi kuolleena siellä

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
vuuosia sitten käytin tytärtäni päivystyksessä.siellä oli kuvailemallasi tavalla käyttäytyvä äiti.hänen tyttärensä 5v oli hukkunut viikkoa aiemmin uintireissulla,ja hänen ruumiinsa oli löydetty ja äiti tullut tunnistamaan tyttärensä ruumista.hänen käytöksensä johtui siis shokista.koskaan en unohda sitä äitiä ja näkyä kun häntä talutettiin ruumisautolle jonka luukku oli auki ja pieni lapsi kuolleena siellä

:'( :ashamed:

just nuo shokki, delirium (juoppohulluus), psykoosi, huumet tulee ekana mieleen. Mutta ainakin meillä tuo oli töissä niin arkipäivää, että ei sitä voisi tehdä työtä jos tuollaiset tulisi yöuniin. Olisin siis teholla töissä. Infarktin jälkeen joillain tulee voimaksta sekavuuttaa joillain lievempää (meillä osastona jo teho voi aiheuttaa lääkkeineen ym. sekavuutta jopa psykoosin). Yksi asia on jäänyt mieleen, että kun ihmisellä on ollut niinkin "vähäinen" asia sekaisin kuin Kalium-Natrium tasapaino niin eräs esim. juoksenteli vähissä vaatteissa talvipakkasilla ihmisten asuntoihin menossa.. tuo vain siksi esimerkkinä että syyt voivat olla hyvin hyvin moninaiset.

Yhteistyössä