Minulla on masennus, tarvitsen tietoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut äiti

Vieras
Hei!

Haluaisin kysyä eräästä asiasta jos teillä jollain olisi kokemusta/neuvoa ohjata minua eteenpäin.
Olen tässä tutkinut googlen kautta masennukseen / synnytyksen jälkeiseen masennukseen liittyviä asioita ja oireita ja olen entistä varmempi että minä olen sairastunut masennukseen. Lapseni on 1.5-vuotias ja tämä masennus on tullut kuvoihin parin viime kuukauden aikana.
En ala oireitani luettelemaan, sen vain että luettuani ko.aiheesta olen tullut tulokseen että tämä minun tilani kuvastaa täysin masennuksen perusoireita.
Apua tarvitsisin siinä, että ajattelin varata ajan psykologille ilman mitään neuvolassa keskusteluja aiheesta. Olen nyt huolissani että meneekö tieto masennukstani/psykologilla käymisestäni mihinkään lastensuojeluun tai neuvolaan. En ole yksinhuoltaja ja lapsella on ihana isä eli koti on ns.kunnossa. Itse olen vain masentunut jatkuvaan yksinäisyyteeni sekä jatkuvaan kotona olemiseen. Mies on ottanut lapsesta vastuun kotona ollessaan täysin,koska itse en siihen kykene. Olen liian väsynyt.

Tiedän että itse / me emme pärjää enää tämän asian kanssa ja että tarvitsen ammattiapua. Mutta tuleeko meille sitten joku lastenviranomainen ovelle tms. Ja jos varaan yhden keskustelu ajan joudunko käymään siellä monia kertoja viikossa monia kuukausia? Lapselle en saa hoitakasi muutakuin mieheni äidin enkä millään pysty keksimään verukkeita monelle "käynnille" viikossa. Enkä ikinä pystyisi hänelle tästä puhumaan.

Lapsi ei ole tähän syyllinen eikä minulle ole mitään "vihan" tunteita lasta kohtaan,kyse ei ole siitä. rakastan lastani ylitse kaiken ja hän on tärkeintä maailmassa. Mutta eikai näistä psykologilla käynneistä tule mitään lapsensuojelu jutttua sitten? onko se psykologi vaitiolovelvollinen ,että hänellä ei ole velvollisuutta ilmoittaa mihinkään viranomaisille ja lasta ei oteta minulta pois?

Auttakaa minua koska tarvitsen apua enkä uskalla edetä tämän kanssa ilman varmaa tietoa tästä asiasta. Kiitos!

terv. masentunut äiti

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ensin terveyskeskukseen aika josta saat lähetteen mtt:lle. siellä käynnit on yleensä kerran-kaksi kuussa. mitään lastenvalvojia ei tämän takia teille tule :hug:

eikö aikaa voi soittaa ihan itse ilman lähetettä? jos siis ei tarvitse kelan korvauksia? minua niin pelottaa tämä asia. Oletko varma ettei minun tarvitse neuvolassa asioitani purkaa? pelottaa koko asia yleensäkin. en ikinä ole ajatellut että minä voisin masentua. mutta ilmeisesti ne sosiaaliset ilopilleritkin voivat vaipua epätoivoon...

Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ensin terveyskeskukseen aika josta saat lähetteen mtt:lle. siellä käynnit on yleensä kerran-kaksi kuussa. mitään lastenvalvojia ei tämän takia teille tule :hug:

eikö aikaa voi soittaa ihan itse ilman lähetettä? jos siis ei tarvitse kelan korvauksia? minua niin pelottaa tämä asia. Oletko varma ettei minun tarvitse neuvolassa asioitani purkaa? pelottaa koko asia yleensäkin. en ikinä ole ajatellut että minä voisin masentua. mutta ilmeisesti ne sosiaaliset ilopilleritkin voivat vaipua epätoivoon...

mtt:hen ei pääse ilman lähetettä. toki siellä on myös päivystysaikoja jollain paikkakunnilla. ja siellä käyminen on ilmaista.
mikään pakko ei ole neuvolassa puhua jos et halua

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen mielummin toista palstaa; Eli tukiasema.net - sielä on tietoa ja vertaistukea

kiitos! en ole tästä koskaan kuullutkaan. ajattelin vain jos täällä olisi masennuksen kokeneita. kun äitejä ollaan miltei kaikki. ja lapsen tulon myötä olen masentunut.

Voit soittaa esim. tk:n ajanvaraukseen ja pyytää aikaa lääkärille (vaikka jollekin tietylle jos tiedät kenelle haluat, ainakin puhelinaikaa). Yleensähän siinä kysytään millainen asia, mutta voit sanoa että henk. koht. jos et halua kertoa siinä.
Tai sitten voit soittaa myös suoraan mielenterveystoimistoon, että haluaisit jutella ja että olet masentunut. Sieltä osataan ohjata sitten miten pitäisi edetä.
Voimia tilanteeseesi :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja untamo:
voit kai sä koittaa iteki aikaa varata. Mut jos ei ole rahasta pahasti kiinni, niin hakeudu yksityiselle puolelle? Luulen, et saisit ajan nopeampaakin?

juuri tätä meinasinkin. siis yksityiselle sektorille mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja untamo:
voit kai sä koittaa iteki aikaa varata. Mut jos ei ole rahasta pahasti kiinni, niin hakeudu yksityiselle puolelle? Luulen, et saisit ajan nopeampaakin?

juuri tätä meinasinkin. siis yksityiselle sektorille mennä.

jos yksityiselle menet niin soitat vain ajan suoraan psykiatrille

Tukiasema.net sun muut on ihan jees, mutta jos sulla on oikeasti masennus, niin ei sua nettipalstat ja -yhteisöt paranna. Joten hankkiudu todellakin sinne yksityiselle. Ne on vaitiolovelvollisia, eikä saa siis ilmoitella neuvoloihin jne. Voimia Sinulle!

Ainakin oulussa psykologille voi varata ajan ihan itse. Siis neuvolan psykologille (neuvolan th:n tietämättäkin). Sitä en tiedä meneekö tieto neuvolan th:lle, mutta haittaako se vaikka menisi?
Sittenhän on olemassa myös perheneuvoloita ja mielenterveystoimistoja ym
Jaksamista sinulle! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
mulla on ollu lapsukainen mukana psykologilla.sano että mukaan jos ei hoitajaa löydy.on kuulema monet kerrat ollu muillakin äideillä mukana!

saanko kysyä miksi olet käynyt? Oletko sinäkin yksinäinen ja jatkuvasti kotona lapsen kanssa? Minulla ne ovat suurimmat syyt. ja se vastuu lapsesta en jotenkin jaksaisi enää. Mitäköhän maksaa yksityinen psykologi? En mene neuvolan psykologille. en halua.

mulla on ollu lapsukainen mukana psykologilla.sano että mukaan jos ei hoitajaa löydy.on kuulema monet kerrat ollu muillakin äideillä mukana!

saanko kysyä miksi olet käynyt? Oletko sinäkin yksinäinen ja jatkuvasti kotona lapsen kanssa? Minulla ne ovat suurimmat syyt. ja se vastuu lapsesta en jotenkin jaksaisi enää. Mitäköhän maksaa yksityinen psykologi? En mene neuvolan psykologille. en halua.

synnytyksen jälkeinen masennus ja entuudestaan paniikkihäiriö.käyn kunnallisella psykologilla. toisia voi tietysti hieman häiritä lapsen mukana olo mutta miule se toi semmosen rennomman tunnelman

synnytyksen jälkeinen masennus ja entuudestaan paniikkihäiriö.käyn kunnallisella psykologilla. toisia voi tietysti hieman häiritä lapsen mukana olo mutta miule se toi semmosen rennomman tunnelman

sen verran vielä et miun lapsukainen on vielä vauvaikäinen...

Täällä meilläpäin pienessä maaseutupitäjässä voi itse suoraan soittaa mt-toimistoon ja sitä kautta varata ajan joko hoitajalle tai psykologille. Kyllä sieltä sitten ohjataan eteenpäin, jos tarvitsee lääkärille aikaa esim. reseptin takia. Mulla on mielialalääkitys (Cipramil) ja käyn joskus mt-toimistossa juttelemassa hoitajan kanssa. Kun oli pahempi masennus päällä keskenmenon jälkeen, kävin perheterapeutin luona ja myös psykiatrilla välillä. Onhan tämä aika yleinen vaiva, masennus, liikuntaa, hyvää ruokaa ja vitamiineja vaan sekä jutteluseuraa lääkityksen lisäksi. Koeta pärjätä, apua on tarjolla !

Alkuperäinen kirjoittaja Hei vaan:
Täällä meilläpäin pienessä maaseutupitäjässä voi itse suoraan soittaa mt-toimistoon ja sitä kautta varata ajan joko hoitajalle tai psykologille. Kyllä sieltä sitten ohjataan eteenpäin, jos tarvitsee lääkärille aikaa esim. reseptin takia. Mulla on mielialalääkitys (Cipramil) ja käyn joskus mt-toimistossa juttelemassa hoitajan kanssa. Kun oli pahempi masennus päällä keskenmenon jälkeen, kävin perheterapeutin luona ja myös psykiatrilla välillä. Onhan tämä aika yleinen vaiva, masennus, liikuntaa, hyvää ruokaa ja vitamiineja vaan sekä jutteluseuraa lääkityksen lisäksi. Koeta pärjätä, apua on tarjolla !

oletko joutunut olemaan tekemisissä lastenvalvojien kanssa? ja onko tieto lääkityksestäsi/käynneistäsi psykologilla menyt neuvolaan saakka? en nimittäin haluaisi neuvolantädin kanssa keskustella tästä aiheesta. tai jos hän ottaa asiaa puheeksi voinko sanoa etten halua puhua hänen kanssaan siitä.

Huhuilisin tähän vielä lisää neuvoja,lähinnä tuohon saako neuvolantäti tietää asiaan? Ja muutenkin kokemuksia masentuneilta äideiltä, meneekö tieto mihinkään lastensuojeluun?

no...kiitos jo vastanneille kun eipä uusia vastauksia näy tulevan. tippuu tämä niin äkkiä. olisi ollut vain mukava olla varma ennenkuin tekee mitään. kiitos!

Minun tietääkseni tieto ei mene neuvolaan,ellei täti kävisi lukemassa sinun henkilökohtaisia tietoja...mitä ei tee,koska sinä et ole neuvolan "asiakas" vaan lapsesi.

Vaikka tieto jostain syystä hänelle menisi on hänellä vaitiolovelvollisuus ja äitien masennuksen takia ei soskuihin soiteta. Sinne soitetaan muista syistä,eli siitä jos lapsella näyttää olevan jotain hätää tms.

Mun mielenterveystoimiston täti sanoi,että masennus on todella paljon yleistynyt pienten lasten äitien keskuudessa...että emme me ainoita ole.

Yhteistyössä