Minulla on 12 lasta. Kysy jotain!

  • Viestiketjun aloittaja iiris
  • Ensimmäinen viesti
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja ot:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niille, jotka ihmettelevät miksei omia lapsia voi käyttää kotimiehenä.. VL-perheissä on viimeaikoina puhuttu ja panostettu siihen, että vaikka on paljon lapsia, ei heitä "saisi" käyttää liikaa lapsenvahteina eikä sysätä liikaa vastuuta.. Että heillä ikäänkuin olisi oma lapsuus ja nuoruus, eikä se paras aika elämästä menisi kotimiehenä olemiseen. Jotku entiset lestaadiolaiset ovat kuulema tosi katkeria siitä, että ovat joutuneet hoitamaan sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä liikaa.
ohi aiheen, mutta. Oma äitini on vl-perheestä ja sisarusparven toiseksi vanhin. Hän ei ole koskaan osannut nauttia äitiydestään, me lapset olimme hänelle vain taakka. Mutta toivon, että minä en siirrä omille lapsilleni tätä taakan leimaa.
Sepä juuri. Koin itsekin sitä lapsuuden kodissani.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja pallero:
minkä ikäisenä sait ensimmäisen lapsesi? Minkä ikäinen nuorimmainen on nyt? Onko sinulla lapsia, joiden ikäero on alle vuosi? Onko sattunut samalle vuodelle syntymään useampi lapsi?
Lyhin väli on 11,5kk. Pisin väli yli 3 vuotta. Jokainen on toki eri vuodelle.
Nuorin puhuu jo, eli ei mikään vauva.
Kaksikymppisenä minulla oli jo useampi lapsi.

(en kerro liian yksityiskohtaisesti, etten tulisi tunnistetuksi. Siksi jotkin vastaukset tuntuvat hassuilta)

 
b
Kuinka monella lapsella vaatteet kestävät? Ennen kun joutuu ostamaan uusia? Onko teillä mielestäsi vähän/paljon/sopivasti vaatetta per lapsi? Ja miten pidätte ne järjestyksessä? Onko jokaisella lapsella oma kaappi/hylly/nimikoidut vaatteet?
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Reppuliinatar:
Mikä on yleisintä lahjoitusta kun saatte? Ja mitä itse toivotte eniten lahjaksi?
No ei meille kukaan mitään lahjoita. Toki ottaisimme vastaan, jos joku niin tekisi.
Lapset saavat toki kummeiltaan synttäri-ja joululahjoja.

Olisihan tietenkin harrastusvälineet ja vaatteet tervetulleita, mutta mikäs minä olen niitä kerjäämään.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Kuinka monella lapsella vaatteet kestävät? Ennen kun joutuu ostamaan uusia? Onko teillä mielestäsi vähän/paljon/sopivasti vaatetta per lapsi? Ja miten pidätte ne järjestyksessä? Onko jokaisella lapsella oma kaappi/hylly/nimikoidut vaatteet?
Osa kestää yhdellä, osa monella. Jokaiselle lapselle ostamme tietenkin myös uusia vaatteita. En säästele kovin paljon vaatteita seuraavalle, jos esim. kahden tytön välissä on 4-5 vuotta ikäeroa. Muoti muuttuu ja muutenkin tulee säilytysongelmia.
Jokaisella on oma kaappi. Pakkohan se on olla. Siellä ne on tai ei ole järjestyksessä. En nimikoi vaatteita. Tähän asti olen ne tunnistanut ilman nimikointiakin. Toki jotkut sukat saattaavat mennä väärään kaappiin ja siitähän sitten kuulee.
Ainahan on vaatepula, mutta onhan tässä pärjätty.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Entäs jos ei pysty saamaan lapsia, kärsii lapsettomuudesta, miten uskonto siihen suhtautuu? hyväksyttekö hoidot? Miten muu seurakunta suhtautuu lapsettomiin?
Ei kai uskonto siihen mitenkään erikoisesti suhtaudu. Eri asia on, miten jotkut tökeröt ihmiset saattavat suhtautua. Kuten tiedät, meitä on moneen junaan.
Hyväksymme hoidot tiettyyn rajaan asti. En tiedä kovin paljon tästä asiasta, mutta eiköhän ainakin omilla soluilla tuotetut lapset ole ihan ok.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Onko sulla ollut keskenmenoja? Mulla on ollut neljä, ja lapsia on 9. Eli ilman keskenmenoja mulla olisi siis 13 lasta! En ole lestadiolainen.
haloo jos km ei olisi tullut niin olisitteko siltikin olleet vaan ilman ehkäsyä? kerran ette oo lestoja!
 
Onnellinen tuleva äiti
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Entäs jos ei pysty saamaan lapsia, kärsii lapsettomuudesta, miten uskonto siihen suhtautuu? hyväksyttekö hoidot? Miten muu seurakunta suhtautuu lapsettomiin?
Ei kai uskonto siihen mitenkään erikoisesti suhtaudu. Eri asia on, miten jotkut tökeröt ihmiset saattavat suhtautua. Kuten tiedät, meitä on moneen junaan.
Hyväksymme hoidot tiettyyn rajaan asti. En tiedä kovin paljon tästä asiasta, mutta eiköhän ainakin omilla soluilla tuotetut lapset ole ihan ok.
Itse odotan paraikaa ensimmäsitä lastani, joka on saatu alulle koeputkihedelmöityksellä. Hoidoissa käytettiin luovutettuja munasoluja, koska omat munasarjani on poistettu toistuvien kasvainten takia jo toistakymmentä vuotta sitten. Eli ilman hoitoja olisin 100% varmasti lapseton.

Itse olen monta kertaa ajatellut, että on se onni etten ole lestadiolainen, koska olisi varmaan entistä varmaan entistä rankempaa olla hedelmätön, jos jotkut olisivat arvostelemassa ja paheksumassa, vaikken itse mahda hedelmättömyydelleni mitään.

Tiedätkö ketään lapsettomia VL-pareja, ja miten heihin suhtaudutaan yleisesti? Onko tosiaan jotkut niin juntteja, että suhtautuvat tökerösti asiaan, jolle itse ei mahda mitään?

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen tuleva äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Entäs jos ei pysty saamaan lapsia, kärsii lapsettomuudesta, miten uskonto siihen suhtautuu? hyväksyttekö hoidot? Miten muu seurakunta suhtautuu lapsettomiin?
Ei kai uskonto siihen mitenkään erikoisesti suhtaudu. Eri asia on, miten jotkut tökeröt ihmiset saattavat suhtautua. Kuten tiedät, meitä on moneen junaan.
Hyväksymme hoidot tiettyyn rajaan asti. En tiedä kovin paljon tästä asiasta, mutta eiköhän ainakin omilla soluilla tuotetut lapset ole ihan ok.
Itse odotan paraikaa ensimmäsitä lastani, joka on saatu alulle koeputkihedelmöityksellä. Hoidoissa käytettiin luovutettuja munasoluja, koska omat munasarjani on poistettu toistuvien kasvainten takia jo toistakymmentä vuotta sitten. Eli ilman hoitoja olisin 100% varmasti lapseton.

Itse olen monta kertaa ajatellut, että on se onni etten ole lestadiolainen, koska olisi varmaan entistä varmaan entistä rankempaa olla hedelmätön, jos jotkut olisivat arvostelemassa ja paheksumassa, vaikken itse mahda hedelmättömyydelleni mitään.

Tiedätkö ketään lapsettomia VL-pareja, ja miten heihin suhtaudutaan yleisesti? Onko tosiaan jotkut niin juntteja, että suhtautuvat tökerösti asiaan, jolle itse ei mahda mitään?
Kuten kerroin, en ole asiantuntija tässä asiassa. En oikeasti tiedä, miten meidän piirissä asiaan suhtaudutaan. Enkä ole miettinyt, miten itse olisin suhtautunut.
Sen tiedän, ettei tästä asiasta ole mitään "sääntöä". Eiköhän se ole jokaisen oma asia?!
Lapsettomiin pareihin itse suhtaudun niin kuin muihinkin.

Jotkut ihmiset ovat inhottavia suurperheille, toiset lapsettomille. Niin meidän porukoissa kuin valtaväestössäkin on joka tien tallaajaa. Sitä tarkoitan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Ahaa. Vanhin lapseni on syntynyt 80-luvun puolivälin jälkeen. Laskeppa huviksesi 12 kertaa 9kk....Väliin mahtuu useampi monen vuoden väli.
No jaa. Jos lasketaan vaikka tästä 24 v taaksepäin ja jokaiselle lapselle vielä esim. 6 kk imetysaika, jolloin imetys hoitaa ehkäisyn, niin jäljelle jää 108 kuukautta eli jokaista vuotta kohdin 4,5 kk aikaa jolloin ei ole raskaana / imetä alle puolivuotiasta lasta. Toisille se on varmaan pitkä väli, mulle se on aika lyhyt.
eikä hoida imetys mitään ehkäisyä,mä en ymmärrä miten joku voi edes noin sanoa :headwall:
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
käykö teillä välillä perhetyöntekijää / kodinhoitajaa auttamassa askareissa ja päästämässä sua yksin asioimaan jne?
Ei käy nykyään. Joskus on käynyt, kun oli kriisitilanne. Kriisi tuli ihan ulkoisesta asiasta, joka ei liity mitenkään suureen lapsimäärään.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Reppuliinatar:
Kerro säästövinkkejä?
Pistitpä pahan....Jos oikein kitu haluaa olla, voi vessapaperirullan kurtata, jotta se pyörisi huonommin ja paperia säästyisi.
Tai voisi istuskella makuupussissa ja laskea lämpötilan sisällä 10 asteeseen.

Ei vais...En minä tiedä mitään ihmeellisiä säästövinkkejä. Leivon itse jonkun verran, teen ruuat itse yleensä, ajan vain tarpeelliset ajot, leikkaan itse poikien hiukset....
 
vieras
Ensinnäkin: suuret onnittelut suuresta onnesta! Itse en ole uskovainen, mutta haluaisin silti paljon lapsia. Nyt minulla on kolme, nuorin syntyi kun olin 23 - voitte kuvitella millaisia kommentteja sain.

iiris, tahtoisin kysyä, miten saatte rahat riittämään? minusta tuntuu välillä toivottomalta jo näiden kolmen kanssa, vaikka kai tässä on pärjätty.

oletteko saaneet paljon kommentteja lapsiluvustanne ja miten niitä jaksaa kuunnella? tätä kysyn vain siksi, että itse en tiedä "uskallanko" saada lisää lapsia, kun nyt jo tulee sitä itteään niskaan..
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin: suuret onnittelut suuresta onnesta! Itse en ole uskovainen, mutta haluaisin silti paljon lapsia. Nyt minulla on kolme, nuorin syntyi kun olin 23 - voitte kuvitella millaisia kommentteja sain.

iiris, tahtoisin kysyä, miten saatte rahat riittämään? minusta tuntuu välillä toivottomalta jo näiden kolmen kanssa, vaikka kai tässä on pärjätty.

oletteko saaneet paljon kommentteja lapsiluvustanne ja miten niitä jaksaa kuunnella? tätä kysyn vain siksi, että itse en tiedä "uskallanko" saada lisää lapsia, kun nyt jo tulee sitä itteään niskaan..
Kiitos.
Tuosta kommentoinnista. Älä välitä. Kommentteja satelee. Täytyy sanoa, että tämä ketju pysyi todella asiallisena. Siitä olen iloinen. Me jokainen valitsemme itse tiemme ja polkumme. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joitakin häiritsee kaverin 5 lasta tai 10 lasta. Voit kysyä kummastelijoilta, onko ihminen hullu, jos rakastaa lapsia?

Raha-asioista vielä. Kummasti se vaan riittää, kun ei tuhlaa. Tiukillahan tässä olemme koko ajan ja joudumme laskemaan, kuinka monelle on varaa ostaa uudet sukset tänäkin talvena. Rahan reikiä riittää loputtomiin. Välillä pitää tehdä valintoja, mikä on tärkeää ja mikä saa vielä odottaa. Mutta kuitenkin, meillä on kaikki tarpeellinen, kun vaan tyydymme siihen.
Käytännössä se huippusuuri lapsilisä menee kokonaan ruokaan. Miehen palkalla ja minun kotihoidontuella eletään muuten.


 
...
Luin ketjun... mut unohdin jo, että minkä ikäinen sinulla oli vanhimmainen? Joko sinulla pian on mummo toiveita? =) Ja sitä kans tuossa mietin, että onko muuallakin jo asuvat lapsesi yhä vl-uskossa?
 

Yhteistyössä