Minulla on 12 lasta. Kysy jotain!

  • Viestiketjun aloittaja iiris
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Ahaa. Vanhin lapseni on syntynyt 80-luvun puolivälin jälkeen. Laskeppa huviksesi 12 kertaa 9kk....Väliin mahtuu useampi monen vuoden väli.
No jaa. Jos lasketaan vaikka tästä 24 v taaksepäin ja jokaiselle lapselle vielä esim. 6 kk imetysaika, jolloin imetys hoitaa ehkäisyn, niin jäljelle jää 108 kuukautta eli jokaista vuotta kohdin 4,5 kk aikaa jolloin ei ole raskaana / imetä alle puolivuotiasta lasta. Toisille se on varmaan pitkä väli, mulle se on aika lyhyt.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jatkan toisella kertaa......
No hitto. Ja mä kun just luulin, että saisin vastauksen siihen miksi TV on syntiä ja netti ei.
Televisio suoltaa 24/7 ohjelmia laidasta laitaan, varmasti ihan hyviä asiaohjelmia ja sitten taas raakoja ja pelottavia ohjelmia. Uskovaisissa kodeissa on ollut televisiot silloin joskus ku se tuli suomalaisiin koteihin mutta siitä päätettiin luopua juuri sen ohjelmasisällön takia. Vanhempien on vaikea kokoajan olla vahtimassa mitä lapset katsovat tv:sta.

Netti on nykyaikana monen työväline.Se on hyödyllinen kommunikoinnissa ja tiedon saannissa. Kotona vanhemmat voivat rajoittaa nuorempien netin käyttöä yhteisillä pelisäännöillä ja ihan pikkusethan ei vielä konetta osaa käyttää. kukaan ei sano etteikö netistäkin löydy paljon pahaa, varmasti yhtäpaljon kuin televisiosta mutta sitä on helpompi rajata. saat itse valita mihin tarkoitukseen sitä nettiä käyttää, toisin kuiin televisio joka pauhaa yötä päivää olohuoneessa ja vie kaiken huomion.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jatkan toisella kertaa......
No hitto. Ja mä kun just luulin, että saisin vastauksen siihen miksi TV on syntiä ja netti ei.

Mää voin vastata sulle
:)
Telekkarissa suurin osa ohjelmista on hömppää ja koko laite muutenkin "viihdettä".
Netisssä on toki myös viihdettä, mutta se on pitkälti ite valittavissa sieltä, eikä sieltä tuu ohjelmia ku tykin suusta. Suurin syy netin luvallisuuteen on se, että siitä pon niin paljon hyötyä. Moni moni ei pystyis tehä töitään jos ei nettiä olis. Tiedonhaussa mainio väline, joita kaikki voi hyödyntää.
Lisäksi lestadiolaisten "yhteisö" toimii myös netin välityksellä. Erilaisille leireille voi ilmottautua netin kautta. Seuroja voi kuunnella netin kautta nekin, jotka asuu jossain toisellapuolen maailmaa, jossa ei seuroja järjestetä. Vaakakuppiin jos laittaa netin hyvät ja huonot puolet, niin kyllä se hyväpuoli tulee miljoona kertaa painavammaks.

Ja yks oikasu. Kieltoja ei mulla ole ainakaan mitään tässä uskonnossa. Kaikki riiippuu siitä, että ei HALUA. Jos mä ostan telekkarin, kukaan ei tuu sitä multa estämään, muttaku mää en HALUA sitä.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Ei väsytä nyt:
Käyttekö joka vuosi suviseuroissa? Onko niissä teille tärkeämpää se hengellinen sanoma vai tuttavien tapaaminen? En kysy loukatakseni. Seurustelin nuorena erään vl-perheestä lähtöisin olevan pojan kanssa ja hän kavereineen nauroi mulle, kun ihmettelin kuinka he jaksavat päivätolkulla seurapuheita kuunnella... Kuulemma eivät olleet niitä siellä kuuntelemassakaan, muut huvit mielessä. Hämmästyneenä silloin sitä puhetta kuuntelin.
Käymme suviseuroissa aina, kun suinkin pääsemme. Eli melkein joka vuosi.
Muistaakseni suviseuroissa on noin 40 puhetta. Ei kukaan istu seurateltassa niitä jokaista puhetta. Lienee aika yleistä, että ihmiset käyvät 1-2 puhetta päivässä kuuntelemassa. Eihän sinne telttaan sovi kuin alle 10000 ihmistä. Kaiuttimista ne kuuluvat myös ja aina niistä jotain tarttuu omaankin korvaan. Tietenkin sinne mennään kuntelemaan seuroja, mutta tärkeää on myös tuttujen tapaaminen.
Tietäisitpä, kuinka innolla nuoret menevät kuuntelemaan esim. lauantai-illan alustusta nuorille tärkeistä asioista. Toki joukossa on myös niitä, joita ei kiinnosta ohjelma yhtään. Meissä aikuisissakin niitä on.

 
iiris
täti-moonicalle: ei televisio ole syntiä, mutta me emme halua sitä koteihimme, koska sieltä tulee niin paljon turhaa viihdettä: vapaata seksiä, väkivaltaa jne...Ja ihan omakohtaisestikin olen miettinyt, että tästä elämästä ei tulisi yhtään mitään, jos itsekin uppoutuisin joka päivä töllöttämään sitä vaikka kolmeksi tunniksi. Parempi käyttää sekin aika lapsiin ja muuhun hyödylliseen.
Toki telkasta voimme katsoa asiaohjelmia, lastenohjelmia, uutisia jne, mutta emme silti hanki sitä kotiimme. Monet katsovatkin niitä areenasta ym:lta.

Toiseksi: nettihän on vielä pahempi, jos ei pidä rajaa, mitä täältä urkkii. Kuitenkin asiassa on monta puolta. Ajatteleppa, jos me emme saisi käyttää tietokonetta ja nettiä! Kuka meitä holhoaisi , kun jäämme kokonaan yhteiskunnan rarraissa jälkeen. Monille kone on tärkeä töissä ja mehän joutuisimme jäämään töistäkin pois.
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uuno:
Harrastatko seksiä lisääntymis tarkoituksella vai nautitko siitä?
Lisääntyminen ei ole mielessä, ihan nautinnon voksi.
Tietenkin seksi on parisuhteen yksi voimavara ja nautinnon vuoksi sitä harrastetaan. Ei siinä lapsenteko ole mielessä.

 
Viiden äiti
Kerro vinkkejä arjen pyöritykseen, kodinhoitoon, matkusteluun yms. Onko teillä iso talo? Erityisesti vinkkejä ttavaroiden säilytykseen kaipailisin. Mihin mahtuu kaikkien sukset,luistimet, toppavaatteet, kengät...
 
uuno
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja uuno:
Harrastatko seksiä lisääntymis tarkoituksella vai nautitko siitä?
Lisääntyminen ei ole mielessä, ihan nautinnon voksi.
Tietenkin seksi on parisuhteen yksi voimavara ja nautinnon vuoksi sitä harrastetaan. Ei siinä lapsenteko ole mielessä.
Monestiko viikossa noin isossa perheessä sitä ehtii harrastamaan?
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden äiti:
Kerro vinkkejä arjen pyöritykseen, kodinhoitoon, matkusteluun yms. Onko teillä iso talo? Erityisesti vinkkejä ttavaroiden säilytykseen kaipailisin. Mihin mahtuu kaikkien sukset,luistimet, toppavaatteet, kengät...
Sepä onkin ongelma. Yksistään kenkiä varten tarvitsisi oman huoneen. Mietippä vaikka 14 kumisaapasparia! Ja lisäksi ne muutamat, jotka odottavat käyttäjäänsä, kun tällä hetkellä eivät ole sopivat kenellekkään.
Jääkiekkoharrasvälineet vievät valtavasti tilaa jne...Ei minulla ole vinkkejä ;)! Kaappi- ja vaatehuonetilaa pitää olla riittävästi. Tosin meillä ei riitä mikään. Karsin myös turhaa tavaraa surutta roskiin.

En osaa antaa vinkkejä kodinhoitoon. Olen itse spurttiäiti. Saan innostuksen siivoamiseen ja teen mahdottomalla vaudilla puhdasta ja leivonkin samana päivänä. Saatan toisena päivänä pitää lorvipäivän. En pyrikään pitämään jatkuvaa siisteyttä, mutta tärkeää on siivota kunnolla ainakin kerran viikossa ja päivittäin sellaista yleistä järjestelyä.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja uuno:
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
Alkuperäinen kirjoittaja vl äiti myös:
Monestiko viikossa noin isossa perheessä sitä ehtii harrastamaan?
Mitä tämä iso perhe siihen ehtimiseen vaikuttaa? Lapset alkavat nukkumaan iltasella ihan niinkuin pienissäkin perheissä. En tee yöllä kotitöitä, koska illat ovat vapaa-aikaani.

En laske kertoja, silloin kun siltä tuntuu!
 
Onko sulla menneet kaikki raskaudet hyvin? Kun ajattelen tässä omassa tilanteessa, odotan neljättä, ja pahoinvointi ihan hirveä, niin en voisi ajatella että tässä olisi monta pientä joista pitää huolehtia. Toinen kysymys oli, että kuinka teillä, jos esim. toisen lapsen jälkeen olisi sanottu, että sinulle hengenvaarallista saada enää lasta, niin saatteko ehkäistä silloin? Tai oikeammin haluatteko ehkäistä siltikään?
 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Onko sulla menneet kaikki raskaudet hyvin? Kun ajattelen tässä omassa tilanteessa, odotan neljättä, ja pahoinvointi ihan hirveä, niin en voisi ajatella että tässä olisi monta pientä joista pitää huolehtia. Toinen kysymys oli, että kuinka teillä, jos esim. toisen lapsen jälkeen olisi sanottu, että sinulle hengenvaarallista saada enää lasta, niin saatteko ehkäistä silloin? Tai oikeammin haluatteko ehkäistä siltikään?
En aio leikkiä hengelläni, eli jos lääkärit varoittavat, sen jälkeen meille ei lapsia tulisi. Itsemurha on syntiä. En ala miksikään sankariäidiksi. Nykyisetkin lapset tarvitsevat äitinsä. Jotkut ajattelevat toisin ja onhan se harmillista.
Tietenkin raskaudet väsyttävät, mutta yllätävän hyvin olen jaksanut raskausaikoina. En esimerkiksi tiedä vieläkään, mitä ovat liitoskivut, vaikka niitä lähes jokainen valittaa.

 
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Reppuliinatar:
Onko kaikilla lapsilla omat sängyt ja omat lelut?
Omat sängyt! Onpa tietenkin. Periaatteesa jokainen lelukin on jollekkin lapselle hankittu, mutta ovat kuitenkin yhteisessä käytössä. Ehkä jotkut lelut ovat niin rakkaita, että muut eivät saa koskea.

 
ot
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niille, jotka ihmettelevät miksei omia lapsia voi käyttää kotimiehenä.. VL-perheissä on viimeaikoina puhuttu ja panostettu siihen, että vaikka on paljon lapsia, ei heitä "saisi" käyttää liikaa lapsenvahteina eikä sysätä liikaa vastuuta.. Että heillä ikäänkuin olisi oma lapsuus ja nuoruus, eikä se paras aika elämästä menisi kotimiehenä olemiseen. Jotku entiset lestaadiolaiset ovat kuulema tosi katkeria siitä, että ovat joutuneet hoitamaan sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä liikaa.
ohi aiheen, mutta. Oma äitini on vl-perheestä ja sisarusparven toiseksi vanhin. Hän ei ole koskaan osannut nauttia äitiydestään, me lapset olimme hänelle vain taakka. Mutta toivon, että minä en siirrä omille lapsilleni tätä taakan leimaa.
 
pallero
minkä ikäisenä sait ensimmäisen lapsesi? Minkä ikäinen nuorimmainen on nyt? Onko sinulla lapsia, joiden ikäero on alle vuosi? Onko sattunut samalle vuodelle syntymään useampi lapsi?
 

Yhteistyössä