Minulla on 12 lasta. Kysy jotain!

• Viestiketjun aloittaja iiris
  • Ensimmäinen viesti
iiris
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Millä te liikutte, onko teillä bussi?
On meillä bussi, mutta emme mahdu edes siihen kaikki. Meillä on myös kakkosauto. Harvoin liikumme koko perheen voimin edes. Tiedäthän sen, ettei 18v tai 19v lähde äitin ja isin mukaan.

neljän äiti ja kaaosta piisaa!
Paljonko teillä menee ruokaan rahaa/kk? Mahdutteko kaikki samaan aikaan ruokailemaan ja miten nuo ruokailutilanteet sujuu, yhtä kaaostako? Matkusteletteko ikinä minnekään?

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja iiris:
On meillä bussi, mutta emme mahdu edes siihen kaikki. Meillä on myös kakkosauto. Harvoin liikumme koko perheen voimin edes. Tiedäthän sen, ettei 18v tai 19v lähde äitin ja isin mukaan.
Onko niistä apua pienenpien kanssa? Pääsetkö miehesi kanssa leffaan tms. kun isommat vahtii?

iiris
Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti ja kaaosta piisaa!:
Paljonko teillä menee ruokaan rahaa/kk? Mahdutteko kaikki samaan aikaan ruokailemaan ja miten nuo ruokailutilanteet sujuu, yhtä kaaostako? Matkusteletteko ikinä minnekään?
Ruokaan menee kuukaudessa niinpaljon kuin on varaa laittaa: 1000-1500 euroa.
Itse asiassa harvoin ruokailemme yhdessä, koska osa lapsista ei asu oikeastaan kotona. Kai me mahdumme samaan pöytään. Ei se niin kamalaa kaaosta ole, tai sitten olen tottunut siihen. Tosin välillä on kaaos, jos joku sattuu olemaan sillä tuulella.

Toki me matkustelemme, ulkomaita myöten. Ei koko perheellä, vaan vuorotellen eri lapsien kanssa.

iiris
Onko niistä apua pienenpien kanssa? Pääsetkö miehesi kanssa leffaan tms. kun isommat vahtii?
Emme kulje kahdestaan juuri missään, koska meillä ei lapset ole lapsiäitejä ...Saunassa voimme käydä niin että isommat vahtii pienempiä.

Rukoilijasirkka
Emme kulje kahdestaan juuri missään, koska meillä ei lapset ole lapsiäitejä ...Saunassa voimme käydä niin että isommat vahtii pienempiä.
Ettekö koskaan kaipaa aikaa kahden? muutakin kuin saunassa ja öisin?

iiris
Ettekö koskaan kaipaa aikaa kahden? muutakin kuin saunassa ja öisin?
No kaipaan, mutta lapsenvahdit ovat hukassa. Lomaa on myös se, kun pääsee parin lapsen kanssa jonnekkin. Ja yksin!

Miksi puhut asiasta kuin siinä olisi jotain pahaa? Eikö se ole vaan hienoa jos lapset ovat niin luotettavia ja välittävät pienemmistä sisaruksista niin paljon että haluavat olla keskenään antaakseen vanhemmilleen keskinäistä aikaa??

MintunKukka
Aika hassu ajatusmaailma.Jos teillä on jo noin isoja lapsia isoimmat. Kyllä minä olin jo 16vuotiaana siskon kans naapurissa paljonki kotimiehenä. Saatiin siittä vähän lisä liksaa.
Mikä siinä pahaa olis jos isommat sisarukset joskus pienempia katsois.Ei se ole mitään lapsiäitiyttä mielestäni.

Rukoilijasirkka
Oletko koskaan harkinnut maksavasi kohtuullista palkkaa isoille lapsille pienten vahtimisesta, jotta voitte miehesi kansssa ottaa ja häipyä jonnekin pariksi päiväksi?

dfdfdf
Hienoa, että ette ole pakottaneet isompia lapsia lastenvahdiksi. Katselin kerran dokumenttia, jossa vanhin tyttö purnasi, kun joutui katsomaan pienempien perään ja auttamaan vielä navetassa. Hänellä ei ollut sen takia mahdollisuutta päästä kesätöihin tienaamaan omia ansioita ja saamaan työkokemusta.

vieras
Niille, jotka ihmettelevät miksei omia lapsia voi käyttää kotimiehenä.. VL-perheissä on viimeaikoina puhuttu ja panostettu siihen, että vaikka on paljon lapsia, ei heitä "saisi" käyttää liikaa lapsenvahteina eikä sysätä liikaa vastuuta.. Että heillä ikäänkuin olisi oma lapsuus ja nuoruus, eikä se paras aika elämästä menisi kotimiehenä olemiseen. Jotku entiset lestaadiolaiset ovat kuulema tosi katkeria siitä, että ovat joutuneet hoitamaan sisaruksiaan ja tekemään kotitöitä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdfdf:
Hienoa, että ette ole pakottaneet isompia lapsia lastenvahdiksi. Katselin kerran dokumenttia, jossa vanhin tyttö purnasi, kun joutui katsomaan pienempien perään ja auttamaan vielä navetassa. Hänellä ei ollut sen takia mahdollisuutta päästä kesätöihin tienaamaan omia ansioita ja saamaan työkokemusta.
Aika outo perhedynamiikka jos lapset pitää pakottaa toisia katsomaan, luulis että se tulee ihan automaattisesti että lapset pitävät pienemmistä huolta rakkaudesta eikä pakosta :whistle:

Joskus mietin
Ymmärsinkö oikein, että olet/"kuulut" vanhoillislestadiolaisiin? Tuleeko mieleen mitään asiaa tai lapsena uskosta opittua, jota sitten myöhemmin olet mielessäsi miettinyt, että onko siinä kaikki ihan kohdillaan? En siis missään nimessä epäile uskoasi, mutta onko jotain sääntöä/tapaa mitä et itse allekirjoita, vaikka niin muut vanhoilliset tekevät?

Toivottavasti ymmärsit tämän vaikeasti esitetyn kysymyksen...

Esim. mä olen kuullut yhden, joka pisti miettimään. Siis mä en ainakaan tiedä ketään vanhoillista nuorta, joka pelaisi esim. jääkiekkoa jossain sarjajoukkueessa (meillä on junnujääkiekkoilijoita). Kuitenkin vanhoillisilla on omia jäävuoroja hallilla. Joku selitti mulle, ettette hyväksy jollain tapaa esim juuri tätä kilpailua tai jääkiekkosarjassa pelaamista. Onko se totta? En edes kehtaa sanoa, miten selvitys tästä jatkui ja siinä selvisi mm. se miksi ne jääajat ovat aina niin myöhään jäähallilla...

iiris
Vastaan tässä monelle kerralla. Miksi minun pitäisi hoidattaa lapseni heidän isosisaruksilla? Heistä useampi asuu jo opiskelupaikkakunnalla ja siksikin vähän hankalaa. Lisäksi vanhimmat lapset ovat poikia. Toki he osaavat syöttää ja vaihtaa vaipan jne, mutta en oikeastaan uskalla jättää näitä keskenään esim. viikonlopuksi. Jotkut 3 tunnin reissut ovat ok. Ja maksan niistä.

Yhteistyössä