Minua on jo monena päivänä itkettänyt, kun ajattelen, että lapsi pitää laittaa hoitoon kahden viikon päästä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kova paikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja himma:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Kuka helvetti käskee pykäämään 5 lasta ja lähtemään sen jälkeen opiskelemaan?? Mä en käsitä tätä meininkiä. Valtion pitäisi elättää kun mammat haluaa olla kotona lastensa kanssa. Käyttäkää kumia tai menkää töihin!!!

No vaikka työttömyys? Jos ei vaikka sillä entisellä koulutuksella saa töitä?

Tämä oli meillä syynä joten kiitos että joku otti tämän huomioon eikä ala heti haukkumaan yhteiskunnan elätiksi.

Jos joku jää työttömäksi ja hänellä on lapsia, hänen pitää olla kotona koska mitäs oli niin tyhmä että jäi työttömäksi ja teki lapsia?
Samaa mieltä tuon ylemmän kanssa: jos toinen on työttömänä kotona, niin sehän voi hoitaa lapset ja toinen mennä töihin. Pitääkö juurikin olla niin että toinen on kotiäiti ja toinen työtön / opiskelija?

mä en ymmärrä miten jengi tulee toimeen yhden ihmisen palkalla, jos on vaikka kolmekin lasta? Mä en voinut jäädä kotiin vaikka miehen palkka on n. 2000 euroa/kk (brutto). Äippälomarahasta ei jäänyt mitänä säästöön (n. 1200 euroa/kk brutto). Meillä on ihan tekemistä että tullaan toimeen n. 3000 euroa/kk nettotuloilla.

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
-yhden auton verot, korjauskulut ja bensat ja vakuutukset,
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- erilaiset kodin jokapäivän tavarat (talouspaperit, vaipat etc.)
- vaatteet lapselle (ostetaan laatuvaatteita, vaikka ollaan "köyhiä"),
- päivähoitomaksut,
- talon ja asunnon vakuutukset ja meidän henkivakuutukset,
- erityiskorvike lapselle
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- äidin (minun) jumppaliput
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit
ja mitähän tästä vielä unohtui mitä ei nyt muista, mihin sitä rahaa menee...

Kuka helvetti käskee pykäämään 5 lasta ja lähtemään sen jälkeen opiskelemaan?? Mä en käsitä tätä meininkiä. Valtion pitäisi elättää kun mammat haluaa olla kotona lastensa kanssa. Käyttäkää kumia tai menkää töihin!!!

Sittenhän se isä voi jäädä lasten kanssa kotiin ja äiti lähtee töihin. Paitsi tietenkin jos äitikin on kouluttamaton teinimamma, jonka ura on ollut synnärillä.

Koska jotkut arvostavat lapsia enemmän kuin rahaa. Minä ainakin nautin elämästäni enkä kuuntele muiden mielipiteitä siitä miten minun tulisi elää. Jos joku haluaa elättää minut sosiaalituilla, niin se on heidän valintansa. Minä teen omat valintani.

Pointtihan on juuri se, että mä en halua elättää sua sosiaalituilla, mutta valitettavasti multa ei kysytä mihin verorahoja käytetään ja mihin ei.

Tästä paistaa taas tää omahyväisyys läpi: MINÄ MINÄ MINÄ! Minä haluan olla kotona koska minä en halua mennä töihin... Laiskuus on hyvä verhota lapsien edun taakse. Usko pois: kyllä se mieskin osaisi hoitaa ne lapset yhtä hyvin, mutta tietenkin se tosiaan tarkottaisi sitä että sun pitäisi hilata se iso perseesi pois koneen äärestä ja liikuttaa se oikeisiin töihin.

Meillä sama tilanne, että kahden viikon päästä lapset lähtee ensimmäistä kertaa elämässään päivähoitoon ja mulla jännittää. Lapsilla on tosin jo ikää 2,5 ja 4...

Sittenhän se isä voi jäädä lasten kanssa kotiin ja äiti lähtee töihin. Paitsi tietenkin jos äitikin on kouluttamaton teinimamma, jonka ura on ollut synnärillä.

Kiitos kohteliaisuudesta mutta olemme jo paremmat päivämme nähneet ja kiitos taas mutta minulla on korkeakoulututkinto plakkarissani.

No mitä sä sitten natiset jos kummallakin on hyvä koulutus ja työ?

Minä esitin tilanteeni teille, joiden mielestä kaikille on mahdollista jäädä kotiin hoitamaan lapsia, esimerkkinä että aina asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Kiitos vaan teinipalstalaiset mutta koska teidän kanssanne ei voi keskustella asiallisesti, minä poistun. t: olen liian vanha tänne

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös vaikka töissä:
mä en ymmärrä miten jengi tulee toimeen yhden ihmisen palkalla, jos on vaikka kolmekin lasta? Mä en voinut jäädä kotiin vaikka miehen palkka on n. 2000 euroa/kk (brutto). Äippälomarahasta ei jäänyt mitänä säästöön (n. 1200 euroa/kk brutto). Meillä on ihan tekemistä että tullaan toimeen n. 3000 euroa/kk nettotuloilla.

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Samaa olen miettinyt

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Meillä tullaan toimeen niin, että lyhennystä pienennettiin, turhat ajot jätettiin pois (mennään kävellen ja pyörällä), ruoka tehdään itse ja tarjousten mukaan, kestovaippaillaan ja käytetään tiskirättejä, ei osteta laatuvaatteita koska niihin ei ole varaa, käydään kirppiksillä, pyydetään joulu- ja synttärilahjoiksi esim. toppahaalarit ja muut, ei makseta päivähoitomaksuja koska mä olen kotona lasten kanssa, soitellaan suurin osa puheluista skypellä, ei tilata lehtiä, mä käyn jumpassa kansalaisopistolla (30 e / vuosi), isin harrastusmotska myytiin pois, jne.

Kyse on siitä mitä on valmis tekemään sen eteen, että raha riittää.

Jos sun mies tienaa 2000 e brutto, niin sä tienaat vissiin about saman verran kun käteen teille jää 3000 e netto?

Mieti kuinka paljon oikeastaan teille jää sun työstä käteen: laske pois ainakin kotihoidontuki korotuksineen (lisäosa, sisaruslisät, mahd. kuntalisä) ja kolmen lapsen hoitomaksut. Ette paljon plussalle jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Samaa olen miettinyt

Erinomaisesti =). Tosin nyt työelämä kutsuu myös minua. Nettotulot (sis. lapsilisät) meillä on noin 2500 euroa ja hyvin ollaan pärjätty.

Meillä kaksi autoa, lyhennetään lainaa (ei tosin omakotitalon), ei käydä maksullisissa jumpissa vaan ilmaisella lenkillä raittiissa ulkoilmassa, isän harrastus välineisiin uponnut vähän rahaa...mutta itse harrastus ilmaista. Mitähän vielä ...ei lääkärimaksuja,ei lehtimaksua, ei henkivakuutuksia, vähemmän vaatteita vanhemmille jne...

Valinnoista kiinni, että pärjääkö...joka tapauksessa me ollaan eletty ihan normaalia elämää....

Hetken päästä sinäkin viet sen rakkaan lapsesi hoitoon vaikka itellä olisikin vapaa..näin se menee kun et enää jaksa/kehtaa olla sen oman lapsesi kanssa!!

Näitä on niin nähty eka kamalaa ja sit jo ilolla kuskataan kun ei pärjätä sen yhden kanssa kun me hoitajat olemme ainakin neljän kanssa..

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Meillä lähes samat tulot. Jos laskee kotihoidontuen perusosan sisrauskorotuksilla 448e, hoitolisän 160e ja kuntalisän 200 e, niin se on jo 800 e. Meillä menee hoitomaksuihin nyt n. 400 e / kk eli yhteensä 1200 e on rahojen erotus. Ei jää paljon mun palkasta iloittavaa / kk, joten siksi mä olen kotona.

päiväkotiin vai pph:lle lapsi on menossa? minäkin katson asiaa täältä hoitaja puoleltakin eli kun asia on sinulle noin vaikea niin lapsi vaistoaa sinusta pahan mielen ja levottomuuden.Eli koita itse rauhoittua ja olla siirtämättä syyllisyyttäsi sitten hoitotäteihin ( eli kukaan ei periaatteesta osaa hoitaa lastasi hyvin koska sä itse haluaisit hoitaa hänet). Samati lapsi kyllä itkee ja ikävöi jos jätät hänet hoitoon fiiliksillä "kyllä sun nyt on jäätävä tänne kamalaan hoitoon ja äitiäkin aikuista itkettää ja pelottaa" .... niin varmaa on että 1v on tolaltaan ja huutaa. Eli yritä itse ajatella positiivisesti hoidosta ja hoitajasta ja teidän elämäntilanteen korjaantumisesta...jätä lapsi iloisin mielin hoitoon ja yritä luottaa hoitajiin.Itke vaikka nurkan takana muutama kyynel mennessäsi mutta auta ja tue lastasi olemallaa hänelle turvallinen äiti joka palaa takaisin aina :D hoitopäivän päättyessä ja lähtee iloisena niin lapsikin kohta huomaa ettei täässä mitää kummallista ollutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Meillä tullaan toimeen niin, että lyhennystä pienennettiin, turhat ajot jätettiin pois (mennään kävellen ja pyörällä), ruoka tehdään itse ja tarjousten mukaan, kestovaippaillaan ja käytetään tiskirättejä, ei osteta laatuvaatteita koska niihin ei ole varaa, käydään kirppiksillä, pyydetään joulu- ja synttärilahjoiksi esim. toppahaalarit ja muut, ei makseta päivähoitomaksuja koska mä olen kotona lasten kanssa, soitellaan suurin osa puheluista skypellä, ei tilata lehtiä, mä käyn jumpassa kansalaisopistolla (30 e / vuosi), isin harrastusmotska myytiin pois, jne.

Kyse on siitä mitä on valmis tekemään sen eteen, että raha riittää.

Mä en ainakaan roiku tietokoneella aina, vaan ollaan myös liikenteessä, joten paha on soitella jossain kaupassa tai tien päällä skypellä.

Pyörällä on paha mennä ostoksille jos asuu ns. kaukana sivilisaatiosta.

Meilläkin käytetään tiskirättejä, joten en ymmärrä pointtiasi.

Me ei kehdata sukulaisilta ruveta pyytämään mitä pitää ostaa lahjaksi vaan ostetaan itse mitä tarvitaan. saavat muistaa miten haluavat. ehkä mummu tai pappa, kummit haluaa ostaa muutakin kuin vaatteita (oletko miettinyt?), mutta näinhän se menee, että noissa säästää kun pakottaa sukulaiset ostamaan. Ja mä ostan ainakin laatua, vaikka menisi viimeiset rahat, kun jotain paskaa, jota saa sitten ostaa monta samaa esim. haalarit. Mä ainakin arvostan omaa hyvinvointiani ja miehen ja päinvastoin, että en todellakaan pakottaisi myymään motskaria tms. Vanhempien pitää tinkiä omastaan, mutta miksi miehen motskari myytiin, mutta sä pääset jumppaan. Kansalaisopiston jumppiin en viitsi ilmoittautua, kun jos ei pääsekään sitten juuri sinä yhtenä kertana viikossa, niin vähänkö harmittaa. Vapaampaa menoa, kun saa valita ajankohdan itse. Lehtiä mä ainakin haluan lukea, että pysyy mukana sivistyksessä. Mä ainakin pidän vähän tyhminä ihmisiä, joille ei tule esim. päivänlehteä/paikallislehteä. Mäkin teen ruoan itte ja käydään Lidlissä. Meillä ei asuntolainan lyhennystä voi lyhentää enempää, kun ei se sitten koskaan lyhene. Kummallista on sekin, että ensin otetaan isot lainat ja sitten ei makseta korkoa tai peräti lyhennetään erää (mun tietääkseni kyllä pankin myöntämä lainalyhennyserä on vähintään aina sen mininin mikä alussa sovittu tai sitten vain korot. Meillä tällä hetkellä korkojen osuus isompi kuin lainan osuus, joten eipä auta että maksettaisiin vain korkoja

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Hetken päästä sinäkin viet sen rakkaan lapsesi hoitoon vaikka itellä olisikin vapaa..näin se menee kun et enää jaksa/kehtaa olla sen oman lapsesi kanssa!!

Näitä on niin nähty eka kamalaa ja sit jo ilolla kuskataan kun ei pärjätä sen yhden kanssa kun me hoitajat olemme ainakin neljän kanssa..

Sun kannattais vaihtaa alaa. Mä en usko, että sä pystyt suhtautumaan hoitolapsiisi oikealla tavalla, jos tunnet tuollaista vihaa ja katkeruutta kaikkia pienten lasten vanhempia kohtaan. Suosittelen todellakin ammatinvaihtoa.

Nyt en ymmärrä kirjoituksen pointtia?

Kyllä mulla on ainakin rakkaat lapset ja hyvin olen pärjännyt niiden kanssa kotona, mutta kun pienempi alkaa lähenemään kolmea ikävuotta niin alkaa olemaan minun aika jo palata takaisin työelämään.

Niin ja mun äiti on kans pph ja olen kyllä nähnyt vaikka ja mitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja MIETI!:
Jos sun mies tienaa 2000 e brutto, niin sä tienaat vissiin about saman verran kun käteen teille jää 3000 e netto?

Mieti kuinka paljon oikeastaan teille jää sun työstä käteen: laske pois ainakin kotihoidontuki korotuksineen (lisäosa, sisaruslisät, mahd. kuntalisä) ja kolmen lapsen hoitomaksut. Ette paljon plussalle jää.

Mulla jää palkasta käteen n. 1600 euroa ja kotona ollessa saisin (KELAsta tarkistettu) vain sen kotihoidontuen minimäärän ilman mitään korotuksia tms. (ei muita lapsi ei esim. sisaruslisää, mies tienaa ns. liikaa eli ei esim. hoitolisää).

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Nuo päivähoitomaksut jäävät luonnollisesti pois, kun lapset ovat kotihoidossa. Muuten meillä on suunnilleen samat menot, paitsi kaksi diesel-autoa, joissa melkoiset verot.

Siitä huolimatta hoidan lapset kotona ja pärjätään riittävän hyvin. :)

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Meillä lähes samat tulot. Jos laskee kotihoidontuen perusosan sisrauskorotuksilla 448e, hoitolisän 160e ja kuntalisän 200 e, niin se on jo 800 e. Meillä menee hoitomaksuihin nyt n. 400 e / kk eli yhteensä 1200 e on rahojen erotus. Ei jää paljon mun palkasta iloittavaa / kk, joten siksi mä olen kotona.

Mutta mä en saa mitään sisaruslisää tai hoitolisää (miehes tienaa ilmeisesti tosi vähän, kun sitä saa), kuntalisää ei ole. Mun palkasta 1600 vähenee vain yksi hoitomaksu 160 euroa kuukaudessa.

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Näinhän sitä kannattaakin ajatella, että mitä enemmän hyötyy yhteiskunnasta sen parempi....ihmiset kyllä osaa hommansa...no mikäs siinä kun järjestelmä suosii. me ollaan pieni- ja keskituloisten välimaastossa ja jäädään ilman keskituloisten isompaa ansiota ja parempaa maksukykyä, mutta myös pienituloisten etuja eli maksetaan niitä teille pienituloisille.

vaihda alaa kun olet kerta noin katkeroitunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Maksussa on
-asuntolaina
-vastike
- sähkö,
-vesi,
-ruoka,
- päivähoitomaksut,
- puhelinlaskut
- laajakaistamaksu
- TV-lupa
- aamulehti
- isän harrastusmaksut
- lääkärikäynnit

Nuo päivähoitomaksut jäävät luonnollisesti pois, kun lapset ovat kotihoidossa. Muuten meillä on suunnilleen samat menot, paitsi kaksi diesel-autoa, joissa melkoiset verot.

Siitä huolimatta hoidan lapset kotona ja pärjätään riittävän hyvin. :)

Paljonko miehesi tienaa

Mä en ainakaan roiku tietokoneella aina, vaan ollaan myös liikenteessä, joten paha on soitella jossain kaupassa tai tien päällä skypellä.

Pyörällä on paha mennä ostoksille jos asuu ns. kaukana sivilisaatiosta.

Meilläkin käytetään tiskirättejä, joten en ymmärrä pointtiasi.

Me ei kehdata sukulaisilta ruveta pyytämään mitä pitää ostaa lahjaksi vaan ostetaan itse mitä tarvitaan. saavat muistaa miten haluavat. ehkä mummu tai pappa, kummit haluaa ostaa muutakin kuin vaatteita (oletko miettinyt?), mutta näinhän se menee, että noissa säästää kun pakottaa sukulaiset ostamaan. Ja mä ostan ainakin laatua, vaikka menisi viimeiset rahat, kun jotain paskaa, jota saa sitten ostaa monta samaa esim. haalarit. Mä ainakin arvostan omaa hyvinvointiani ja miehen ja päinvastoin, että en todellakaan pakottaisi myymään motskaria tms. Vanhempien pitää tinkiä omastaan, mutta miksi miehen motskari myytiin, mutta sä pääset jumppaan. Kansalaisopiston jumppiin en viitsi ilmoittautua, kun jos ei pääsekään sitten juuri sinä yhtenä kertana viikossa, niin vähänkö harmittaa. Vapaampaa menoa, kun saa valita ajankohdan itse. Lehtiä mä ainakin haluan lukea, että pysyy mukana sivistyksessä. Mä ainakin pidän vähän tyhminä ihmisiä, joille ei tule esim. päivänlehteä/paikallislehteä. Mäkin teen ruoan itte ja käydään Lidlissä. Meillä ei asuntolainan lyhennystä voi lyhentää enempää, kun ei se sitten koskaan lyhene. Kummallista on sekin, että ensin otetaan isot lainat ja sitten ei makseta korkoa tai peräti lyhennetään erää (mun tietääkseni kyllä pankin myöntämä lainalyhennyserä on vähintään aina sen mininin mikä alussa sovittu tai sitten vain korot. Meillä tällä hetkellä korkojen osuus isompi kuin lainan osuus, joten eipä auta että maksettaisiin vain korkoja

Mun tarvitsee hyvin harvoin soitella pitkiä puheluita juuri kaupasta tai tien päältä. Jos on urgenttia asiaa, voin heittää tekstarin tai soittaa minuutin puhelun kännykällä. Ystävien ja sukulaisten kanssa soitellaan skypellä. (Voi sitä aikaa kun ei voinut kaupan kassalla soittaa just kaverille... )

Jos asuu kaukana sivilisaatiosta, voi käydä kaupassa kerran, pari viikossa keskitetysti tai mies joka ilmeisesti kulkee sivilisaation pariin sillä autolla, voi käydä samalla reissulla kaupassa.

Talouspaperia ei ole meillä koskaan tarvittu koska tosiaan käytetään tiskirättejä.

Ja sitten tuo sun pitkä sepostus siitä miksi ei voi ostaa halvempia vaatteita eikä pyytää synttärilahjaksi vaatteita eikä varsinkaan tinkiä omista tai miehen harrastuksista: mulla ei ole mitään muuta sanottavaa kuin että kuuntele itseäsi ja selityksiäsi. Sulle on selvästi materia rakkaampaa ja tärkeämpää kuin se, kuka lapset hoitaa ja miten. En mä sanonutkaan, että se on aina kivaa ja ihkuu ja helppoa säästää, mutta kun kerran kysyit, että miten tullaan toimeen niin minä kerroin miten tullaan toimeen. Kerroin myös sen, että se vaatii työtä ja omista eduista luopumista, kuten huomaat.

Alkuperäinen kirjoittaja MIETI!:

Mulla jää palkasta käteen n. 1600 euroa ja kotona ollessa saisin (KELAsta tarkistettu) vain sen kotihoidontuen minimäärän ilman mitään korotuksia tms. (ei muita lapsi ei esim. sisaruslisää, mies tienaa ns. liikaa eli ei esim. hoitolisää).

Jos teillä miehen brutto on 2000 e / kk ja teillä on 3 lasta, niin olette todellakin oikeutettuja hoitolisään. Jaa niin, mutta oliko teillä vain yksi lapsi?

Yhteistyössä