Minua on jo monena päivänä itkettänyt, kun ajattelen, että lapsi pitää laittaa hoitoon kahden viikon päästä... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kova paikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Noin pieni tottuu todennäköisesti tosi nopeasti hoitoon. Koittakaa miehen kanssa tehdä päivät hänelle mahdollisimman helpoiksi ja lyhyiksi. Vähän jos voi muokata omaa työaikaansa (meillä mies teki vuorotyötä ja mä päivätyötä niin lapset oli vaan muutaman tunnin hoidossa ja noin 2-3 päivää viikossa)

Ja mitenkään et petä esikoista jos saatte toisen lapsen ja sitten jäät kotiin. Päinvastoin hänkin saa jäädä kotiin, kun sitten taas menet takas töihin niin välttämättä ei kuopus saakkaan jäädä kotiin uudestaan kuten esikoinen sai.

Yleensä kaikki uusi pelottaa ja jännittää. Melko varmasti ekan viikon jälkeen kaikki alkaa olla paremmin. Ja tiedätkö mitä, sulla on oikeus jäädä hoitovapaalle töistä, jos tuntuu ettei se toimi. Itse jäin kun kuopus oli kaksi ja esikko neljä niin vielä vuodeksi kotiin (lapset oli välissä vuoden hoidossa) olet vaikka koko ensi kesän kotona (kesä-elo tai pidempään) lapsikin sais olla kesällä kotona ja taloudellisesti ei o niin paha olla muutamaa kk kotona. Ja ehkä tulis jo nytkin parempi mieli kun ajattelet tota

tsemppiä

Kiitos :)

Kyllä ne pienet siellä päiväkodissa ihan hyvin pärjää. Tunnen monta pientä lasta, jotka ovat päiväkodissakin ihan onnellisia. Tietysti koti ja oma vanhempi on se paras vaihtoehto, mutta jos se ei ole mahdollista niin sitten ei ole. Kuten täällä on jo ehdotettu, yritätte vain tehdä päivät mahdollisimman lyhyiksi, ja pitkät viikonloput tms on aina kivoja. Vietätte sitten niin paljon aikaa kuin mahdollista lapsen kanssa. Meillä esikoista hoitivat oma isäni ja äitini vuorotellen (asuvat 600km päässä meistä, ja olivat sitten kahden viikon vuoroissa meillä.. niin ja ovat siis eronneet..), kun esikoinen oli n. 1v-1v5kk, ja esikoinen aloitti päiväkodin ollessaan n. 1v8kk. Tietysti tuo 8kk tekee jo paljon, mutta ainakin meillä on mennyt hyvin kaikki, ja lapsi on ollut kotona niin paljon kuin mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja kova paikka:
Tulen ihan kauhean surulliseksi, kun ajattelenkaan sitä... :( Itkenyt olen jo monet kerrat. Helpottaakohan tämä ikinä? Sitten kun (tai JOS) lapsi tottuu alkuitkujen jälkeen hoitopaikkaan.. ?? Vai kestääkö tämä paha olo aina..??

Pidän itseäni huonona äitinä, koska ennen kuin minulla oli tämä lapsi, olin päättänyt, että haluan hoitaa lapseni kotona mahdollisimman kauan... Nyt lapsi vasta 1v, mutta olen jo viemässä hoitoon :(

Ajattelen myös, että entäs jos/kun saadaan toinen lapsi ja jos hänen pikkulapsiaikanaan on mahdollista jäädä kotiäidiksi... olenko sitten pettänyt tämän esikoisen, kun jäänkin kuopuksen (ja luonnollisesti samalla esikon) kanssa kotiin, mutta esikoista en voinut hoitaa pienenä kotona??

Hirveä syyllisyys... :( Aina kun katson lasta, ajattelen, etten halua antaa häntä hoitoon...

Älä tunne syyllisyyttä!! Itse on kans tässä lähdössä työelämään, koska on pakko kun taloudellinen tilanne on mikä on... Poitsu 3v aloittaa ensimmäistä kertaa päivähoidossa pph:lla ja meidän pikku neiti 7,5 kk aloittaa hoidossa mummolassa. Eli siinä mielessä on vähän eritilanne että meillä on tyttö jäämässä kuitenkin mummolaan tuttuun paikkaan hoitoon. Jos ei ois mummi suostunut hoitamaan niin töihin en olisi lähtenyt vielä.. Mutt kyllä tuntuu kamalalta jättää jo nyt hoitoon. Mutta elämän tilanne on nyt tämä ja kyllä siihen sopeutuu lapset sekä me äidit :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
mikset jää sit kotiin? :hug:

Taloudellisen tilanteen takia... :( TAi ensin minun oli tarkoitus palata koulunpenkille, mutta silloin tulot olisi olleet vielä vähemmän kuin nyt kotona ollessani -ja nytkin ollaan TOSI tiukilla... Ja nyt saatankin saada yhden työpaikan ja se olisi meidän taloudelle helpotus...

Mutta vaikka kuinka tätä asiaa järkeilen, en voi sille mitään, että minusta tämä on silti väärin lasta kohtaan... :(

miten olis joku osapäivätyöpaikka? muistaakseni saa tienata jonkun verran vaikka onkin kotona kotihoidontuella.

Heippa

Kannattaa laskea tarkkaan laskukoneen kanssa ja netin laskureiden kanssa, jos pystyt tekemään esim.30h työviikkoa. Menee rahallisesti aika yksiin, kun tarhamaksu pienenee, veroprosentti pienenee jne.
Meillä ainakin laskelmien jälkeen huomattiin etteä jippii! käteen jäävät tulot on suurinpiirtein samat, vaikka teenkin 30h työviikkoa. Lyhentää tarhapäivää kuitenkin parilla tunnilla /pvä.
Sellaista olen kysellytkin, mutta en tiedä miten käy. Kokopäiväinen työ olisi kyllä parasta taloudelle...

Nii ja piti sanoa vielä että mula oli ihan samanlainen suru 1v viemisestä hoitoon, mutta sain iltatöitä puolelle viikkoa, joten saimme loppujenlopuksi lapselle hoitopäivän pituudeksi vain 5h / 4h per pvä. Pari päivää teen nelituntista ja loppuviikon iltavuoroa, jolloin mies hakee ja mie vien vasta 12:een.
Monesti löytyy kuitenkin jotain asiaa helpottavia ratkaisuja.
Kelalta saa vielä osittaista hoitotukea 70e kuussa. Ei ole paljon, mutta pikkasen kuitenkin.

Tsemppiä! Tiedän tunteesi...

Ymmärrän. Kyllä mullakin ois tuska tuon asian puolesta. En syytä tai syyllistä, jokaisella on omat tilanteet ja tarpeet. Mut en ois voinu viedä viel 1v hoitoon. Tai no, meidän ipanat ei ole koskaa ollu hoidossa. Mutta mä olen kylläkin ollut töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona oleva:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona oleva:
On meilläkin oikeasti TOSI tiukkaa myös ja olen silti kotona. Suosittelen! Rahaa saat myöhemminkin mutta menetettyä aikaa lapsen kaa et saa.

Tätäkin vaihtoehtoa olen miettinyt... Mutta tuntuu, ettei me toisinaan meinata pärjätä mitenkään! Monesti on viimeisetkin rahat saanut tarkkaan laskea tai visaa vinguttaa, että on saanut vaippoja ostettua! Ei tämäkään kivaa ole. Ja kiristää välejä ja tulee riitoja jne... Ei sekään lapsen etu ole, jos näin päin ajatellaan... :(

Ei se kivaa ole ei. Silloin punnittava silti kumpi parempi vaihtoehto. Ja nyt mietityttää mistä KÄYTÄNNÖSSÄ riitelette? Rahat yhteiseksi ja kummallekkin samat säännöt että ei saa siis tuhlata ja tehdään riittoisia halpoja mutta hyviä ruokia jne, niin kuin meillä :)
Mekin lasketaan pennejä puolet kuusta ihan tosissaan ja viedään mahdolliset pullojen jämät ym mutta lapset saa kaiken mitä tarvii ja pääasia et on koti ja ruokaa ja RAKKAUTTA. Olen ollut päikyssä töissä ja tiedän miten pienille käy :( siksi niin vastaan.

Mitä jos rahaa ei ole tulossa mistään? Kotihoidontuki lisäosilla ym on 750 eur ja toinen vanhemmista opiskelee ja saa opintotukea alle 300 eur, asumistuku olisi 450 eur, mutta perheessä on 5 lasta. Selittäisitkö miten me venyttäisimme penniä niin että toisen vanhemman olisi mahdollista olla kotona lapsia hoitamassa edellämainituilla tuloilla? Haluan nyt laskelmia ja vinkkejä kiitos!

Mä olen varmaan jotenkin kylmä äiti kun en käsitä tällaista ollenkaan. Mulle tosin ei tullutkaan yllätyksenä se, että joudun jossain vaiheessa lapset viemään päiväkotiin. Esikoisen kanssa jaksoin kotona 2v ja sitten hän meni hoitoon. Mä tein yrittäjänä töitä ja kun kakkonen syntyi, esikoinen jatkoi osa-aikaisena päikyssä ja nyt samaan päiväkotiin meni myös meidän 1v 4kk kakkonen. Mä en vain osaa käsittää mikä siinä päivähoidossa on niin kamalaa, että se ihan itkettää. Onko se sitä, että uskoo vain itse osaavansa hoitaa lastaan? Vai sitä, että pelkää lapsen pitävän hoitopaikasta enemmän kuin kotona olemisesta? Vai liittyykö tähän se omassa päässä rakennettu "täydellinen äiti" kuva, jonka sitten joutuu hajottamaan kun asiat ja elämä ei sujukaan suunnitelmien mukaan? Miksen mä käsitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona oleva:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona oleva:
On meilläkin oikeasti TOSI tiukkaa myös ja olen silti kotona. Suosittelen! Rahaa saat myöhemminkin mutta menetettyä aikaa lapsen kaa et saa.

Tätäkin vaihtoehtoa olen miettinyt... Mutta tuntuu, ettei me toisinaan meinata pärjätä mitenkään! Monesti on viimeisetkin rahat saanut tarkkaan laskea tai visaa vinguttaa, että on saanut vaippoja ostettua! Ei tämäkään kivaa ole. Ja kiristää välejä ja tulee riitoja jne... Ei sekään lapsen etu ole, jos näin päin ajatellaan... :(

Ei se kivaa ole ei. Silloin punnittava silti kumpi parempi vaihtoehto. Ja nyt mietityttää mistä KÄYTÄNNÖSSÄ riitelette? Rahat yhteiseksi ja kummallekkin samat säännöt että ei saa siis tuhlata ja tehdään riittoisia halpoja mutta hyviä ruokia jne, niin kuin meillä :)
Mekin lasketaan pennejä puolet kuusta ihan tosissaan ja viedään mahdolliset pullojen jämät ym mutta lapset saa kaiken mitä tarvii ja pääasia et on koti ja ruokaa ja RAKKAUTTA. Olen ollut päikyssä töissä ja tiedän miten pienille käy :( siksi niin vastaan.

hei Kotona oleva...kerro toki mitä niille pienille siellä päikyssä KÄY???? Vien vastauksen huomenna duuniin, niin kattotaan onko mein pienille käynyt siten...Jos olet oikeessa niin lähetän virtuaaliruusut. Tulen ihan rehellisesti kertomaan, kunhan kerrot mitä tarkoitat tuolla KÄYMISELLÄ?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei käsitä:
Mä olen varmaan jotenkin kylmä äiti kun en käsitä tällaista ollenkaan. Mulle tosin ei tullutkaan yllätyksenä se, että joudun jossain vaiheessa lapset viemään päiväkotiin. Esikoisen kanssa jaksoin kotona 2v ja sitten hän meni hoitoon. Mä tein yrittäjänä töitä ja kun kakkonen syntyi, esikoinen jatkoi osa-aikaisena päikyssä ja nyt samaan päiväkotiin meni myös meidän 1v 4kk kakkonen. Mä en vain osaa käsittää mikä siinä päivähoidossa on niin kamalaa, että se ihan itkettää. Onko se sitä, että uskoo vain itse osaavansa hoitaa lastaan? Vai sitä, että pelkää lapsen pitävän hoitopaikasta enemmän kuin kotona olemisesta? Vai liittyykö tähän se omassa päässä rakennettu "täydellinen äiti" kuva, jonka sitten joutuu hajottamaan kun asiat ja elämä ei sujukaan suunnitelmien mukaan? Miksen mä käsitä?

Ei siihen mitään tuollaista sontaa liity vaan se, että kun viet lapsen hoitoon vieraalle, et voi olettaa hoitajan rakastavan lastasi. Hoitaja tekee sen mitä tekee lapsesi kanssa siksi koska saa siitä palkkaa. Et voi koskaan olla varma sylitteleekö ja hyväileekö kukaan lastasi hoitopäivän aikana ja siksi hoitoon vieminen voi pelottaa vanhempia. Olisko tarpeeksi rautalangasta väännetty?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos rahaa ei ole tulossa mistään? Kotihoidontuki lisäosilla ym on 750 eur ja toinen vanhemmista opiskelee ja saa opintotukea alle 300 eur, asumistuku olisi 450 eur, mutta perheessä on 5 lasta. Selittäisitkö miten me venyttäisimme penniä niin että toisen vanhemman olisi mahdollista olla kotona lapsia hoitamassa edellämainituilla tuloilla? Haluan nyt laskelmia ja vinkkejä kiitos!

Kuka helvetti käskee pykäämään 5 lasta ja lähtemään sen jälkeen opiskelemaan?? Mä en käsitä tätä meininkiä. Valtion pitäisi elättää kun mammat haluaa olla kotona lastensa kanssa. Käyttäkää kumia tai menkää töihin!!!

Kuka helvetti käskee pykäämään 5 lasta ja lähtemään sen jälkeen opiskelemaan?? Mä en käsitä tätä meininkiä. Valtion pitäisi elättää kun mammat haluaa olla kotona lastensa kanssa. Käyttäkää kumia tai menkää töihin!!!

No, hittolainen ämmä! Juuri sen takia oolen mennyt töihin että valtion ei tarvitse minua elättää!!!!

No vaikka työttömyys? Jos ei vaikka sillä entisellä koulutuksella saa töitä?

Ei tämäkään kivaa ole. Ja kiristää välejä ja tulee riitoja jne... Ei sekään lapsen etu ole, jos näin päin ajatellaan... :(

TÄSTÄ OLEN SAMAA MIELTÄ. Vaikka oli itku silmässä mullakin, pieni meni hoitoon jo 10 kk iässä.

Ei siihen mitään tuollaista sontaa liity vaan se, että kun viet lapsen hoitoon vieraalle, et voi olettaa hoitajan rakastavan lastasi. Hoitaja tekee sen mitä tekee lapsesi kanssa siksi koska saa siitä palkkaa. Et voi koskaan olla varma sylitteleekö ja hyväileekö kukaan lastasi hoitopäivän aikana ja siksi hoitoon vieminen voi pelottaa vanhempia. Olisko tarpeeksi rautalangasta väännetty?

Okei, mä en todella odotaakaan että kukaan päiväkodissa käyttää koko päivän vain minun lapseni sylittelyyn tai rakastamiseen. Lapset on päiväkodissa 40 tuntia viikossa ja viikossa on 168 tuntia. Mä uskon kerkeäväni paijaamaan lapsiani tuossa ajassa niin, että he selviävät ne muutamat tunnit ilman läsnäoloani, koska pääsevät aina hoitopäivän päätteeksi kotiin ja saamme viettää mukavan illan yhdessä.

Pienet tottuu eritääin hyvin hoitoon! Meidän tytö oli 1v4kk ja itkiköhän max. kolme kertaa perään ja sitten viipelsi jo ryhmän mukana. Meillä on kyllä isoveli samassa ryhmässä joten se helpotti tilannetta. Nyt otat rauhallisesti, koska lapsikin vaistoaa jos olet epävarma. Teidän tilanne on nyt tuo eikä kukaan siitä sinua syyllistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:

Sittenhän se isä voi jäädä lasten kanssa kotiin ja äiti lähtee töihin. Paitsi tietenkin jos äitikin on kouluttamaton teinimamma, jonka ura on ollut synnärillä.

Tämä oli meillä syynä joten kiitos että joku otti tämän huomioon eikä ala heti haukkumaan yhteiskunnan elätiksi.

siis eihän lapset päiväkotiin kuole. Onhan niillä jopa joskus hyvä olla siellä.

Se alotus vaan on niin vaikeaa. Koska lapsi kokee että se viedään vieraaseen paikkaan ja varsinkin tässä meidänkin tapauksessa, kun poika on nyt niin minussa kiinni. Juuri kukaan ei saa hoitaa ja jos ulkonakin tuttujen ihmisten kanssa 10min päästä jo etsii minua itku silmässä.
Tää on se syy kun tuntuu niin väärältä viedä lapsi hoitoon, kun muutenkin hänellä niin tuskasta tuttujen ihmisten kanssa olla ilman äitiä yms.

Jos nyt kukaan edes tajusi. ja poikamme on 1v8kk

Tämä oli meillä syynä joten kiitos että joku otti tämän huomioon eikä ala heti haukkumaan yhteiskunnan elätiksi.

Samaa mieltä tuon ylemmän kanssa: jos toinen on työttömänä kotona, niin sehän voi hoitaa lapset ja toinen mennä töihin. Pitääkö juurikin olla niin että toinen on kotiäiti ja toinen työtön / opiskelija?

Sittenhän se isä voi jäädä lasten kanssa kotiin ja äiti lähtee töihin. Paitsi tietenkin jos äitikin on kouluttamaton teinimamma, jonka ura on ollut synnärillä.

Kiitos kohteliaisuudesta mutta olemme jo paremmat päivämme nähneet ja kiitos taas mutta minulla on korkeakoulututkinto plakkarissani.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei käsitä:

tätä ketjua lukiessa tuli just sama asia mieleen...että olen varmaan kylmä äiti ku vein muksuni 9kk hoitoon ja kuopuskin on menossa hoitoon kuhan hän on 9kk.. kyllähän se joskus riipaisi kun lähti pph.n pihalta ja muksu vilkutti hoitajan sylissä, mutta aina iloisena.. saan nyt varmaan haukut niskaan :)

Koska jotkut arvostavat lapsia enemmän kuin rahaa. Minä ainakin nautin elämästäni enkä kuuntele muiden mielipiteitä siitä miten minun tulisi elää. Jos joku haluaa elättää minut sosiaalituilla, niin se on heidän valintansa. Minä teen omat valintani.

Kiitos kohteliaisuudesta mutta olemme jo paremmat päivämme nähneet ja kiitos taas mutta minulla on korkeakoulututkinto plakkarissani.

No mitä sä sitten natiset jos kummallakin on hyvä koulutus ja työ?

Tjaah. Siis onko se sitten hyväksyttävämpää, että valtio elättää kotona olevaa vanhempaa kuin opiskelijaa?

Yhteistyössä