Minua on alkanut vi¤¤ttaa kaverin lässytys töistä ja siksi on pakko kysyä tietääkö joku ravintolahommista...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
että semmosta!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmeisesti et vaan ymmärrä. Minä olen töissä paikassa, jossa kaiken sujuvuuden vuoksi täytyy painaa töitä täysillä. Ne työt tekee sitten iltavuorolainen yksin, mikäli niitä ei tee päivällä ja mikäli iltavuorolainen ei saa tehtyä kaikkea pakollista, ne kaatuu aamuvuoron niskaan jne...
Osaatko lukea?! EN YMMÄRRÄ, siksi avauksen teinkin, MUTTA en ole vieläkään saanut vastausta kysymykseen ; Miksi ette pidä omista eduistanne kiinni?
Kuvitteletteko saavanne isomman sulan hattuun jos painatte niska limassa töitä, tauotta?
et ymmärrä koska et ole ollut koskaan kiireessä töissä. Jos olisit ja lähtisit tauolle kun asiakas odottaa ruokiaan, saisit varmaan varoituksen. Et ainakaan kovin hyvässä suosiossa olisi! Itse ravintolatyöntekijänä lapin hiihtokeskuksissa useana vuotena ja nautin kiireestä!

Siili
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen tuon 24h töissä, en tosin ravintola-alalla. Vastaan silti. ;) En sulkaa hattuun saa, mutta mulla on mielekäs työ. Mä en edes kaipaa sitä että olisi ruokatunti joka päivä 12-13. Jos kaipaisin, vaihtaisin duunia. Mun työssä vaihtelu, ajoittainen kiire ja tilanteiden nopea muuttuminen on parasta. En mä koe että en pitäisi eduistani kiinni, kun mun työhön esim. kuuluu monia etuja joita muilla ei taas ole. Miksi edusta mitä ei tarvitse, pitäisi pitää kynsin hampain kiinni? Mieluummin mä vaihdan sen toiseen etuun kuten siihen, että saan nukkua yleensä tuntikausia vuoroni aikana.
Niin siis kuten aloituksessani kerron, ihmettelen asiaa, siksi aloitus.
Miksi naristaan, mutta ei tehdä asialle mitään? En tajua.
En ymmärrä, miksi naristaan. Minä olen aina pitänyt työstäni. Kysy ystävältäsi, missä muissa hommissa pääsee lähes ilman koulutusta samoihin palkkoihin. Siksi ne pysyy.

vieras
:D Ihana. Kun se ei vaan toimi noin. Sulkaa ei saa, mutta töitä ei voi jättää tekemättä. Niin se vain kuitenkin on. Minä en voi sille mitään, että meillä ei ole riittävästi työntekijöitä.
Eli odette vähä-älyisiä? Okei, tätä minä ajoin takaa :).
Ette osaa pitää omista eduistanne kiinni ja narisette sen sijaan että TEKISITTE asialle jotain.

Minä pidän omassa työpaikassani työehtosopimuksen mukaiset tauot. Niissä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Onneksi et ole meillä hommissa. =) Meillä tahtoo hommat kasaantua ja työ on todella hektistä. Kriisistä kriisiin, kuten meillä sanonta kuuluu. Me tehdään hommat hyvin, iloisesti ja yhteishengessä. Tauko pidetään silloin, kun tilanne sallii.

Hyvällä tiimillä jaksaa, työkaverit tsemppaa ja auttaa.
Tässäpä tämä, lyhyesti ja ytimekkäästi!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Siili:
En ymmärrä, miksi naristaan. Minä olen aina pitänyt työstäni. Kysy ystävältäsi, missä muissa hommissa pääsee lähes ilman koulutusta samoihin palkkoihin. Siksi ne pysyy.
?????
ravintolatyöntekijäkö ei tarvitse koulutusta?

vieras
:D Ihana. Kun se ei vaan toimi noin. Sulkaa ei saa, mutta töitä ei voi jättää tekemättä. Niin se vain kuitenkin on. Minä en voi sille mitään, että meillä ei ole riittävästi työntekijöitä.
Eli odette vähä-älyisiä? Okei, tätä minä ajoin takaa :).
Ette osaa pitää omista eduistanne kiinni ja narisette sen sijaan että TEKISITTE asialle jotain.

Minä pidän omassa työpaikassani työehtosopimuksen mukaiset tauot. Niissä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Onneksi et ole meillä hommissa. =) Meillä tahtoo hommat kasaantua ja työ on todella hektistä. Kriisistä kriisiin, kuten meillä sanonta kuuluu. Me tehdään hommat hyvin, iloisesti ja yhteishengessä. Tauko pidetään silloin, kun tilanne sallii.

Hyvällä tiimillä jaksaa, työkaverit tsemppaa ja auttaa.
Tässäpä tämä, lyhyesti ja ytimekkäästi!
Ja kyllä sitä potkitaan syömäänkin ihmisiä vaikka olis kuinka kiirus tahansa, jos on sellanen tilanne: raskaus, hirvee nälkä, alkaa hoipertelemaan nälissään...

vieras
?????
No tiskariksi varmaan pääsee ja muuta tuollaista hommaa, elänyt vedä herneitä, itekki koulutettuna ammattilaisena kiinnitin lausuntoon huomiota.

Keittiönoita
Taitaa olla harvassa ne ravintolat, jotka ovat niin suosittuja, että asiakkaat jaksavat odottaa ruokiaan pitkään. Tai haluavat syödä jäähtyneitä ruokia, jos tarjoilija on lounastamassa eri aikaan kuin kokki. Jos palvelu ei pelaa, asiakas äänestää jaloillaan. Jonka jälkeen asiakkaita on entistä vähemmän, töitä entistä vähemmän ja työntekijöitä tarvitaan entistä vähemmän.

Vieras
Mä olen tuon 24h töissä, en tosin ravintola-alalla. Vastaan silti. ;) En sulkaa hattuun saa, mutta mulla on mielekäs työ. Mä en edes kaipaa sitä että olisi ruokatunti joka päivä 12-13. Jos kaipaisin, vaihtaisin duunia. Mun työssä vaihtelu, ajoittainen kiire ja tilanteiden nopea muuttuminen on parasta. En mä koe että en pitäisi eduistani kiinni, kun mun työhön esim. kuuluu monia etuja joita muilla ei taas ole. Miksi edusta mitä ei tarvitse, pitäisi pitää kynsin hampain kiinni? Mieluummin mä vaihdan sen toiseen etuun kuten siihen, että saan nukkua yleensä tuntikausia vuoroni aikana.
Niin siis kuten aloituksessani kerron, ihmettelen asiaa, siksi aloitus.
Miksi naristaan, mutta ei tehdä asialle mitään? En tajua.
En tajua narinaa minäkään. Taukojen epäsäännöllisyydestä ei ole tullut mieleenkään narista. Voisin kuvitella että mun pomoni olisi ensin hämmästynyt ja sen jälkeen äärimmäisen huvittunut, jos vaikka minä kävelisin sen eteen ja sanoisin, että juon kahvit joka päivä tästä lähtien klo. 13.15-13.30. :D Ei ole tullut narina mieleen aikaisemmissakaan työpaikoissa. Ne jotka narisee on väärällä alalla? Joitain töitä ei vain voi tehdä niin että tietäisi jonkun ruokatauon olevan joka päivä samaan aikaan. Ei vaan VOI.

tarjoilija
Eli kun aina viuraa miten pitää kymmentuntiaiskin päiviä painaa ja hyvä jos kahvikupin ehtiisen aikana seisten juomaan. kun on yksin töissä, ei voi lähteä minnekään syömään tai juomaan jnejne...

EIKÖ RAVINTOLAALAN TESSISSÄ OLE MÄÄRITELTY TAUKOJA? Eikö sillä alalla ole työnantajan velvollisuus huolehtia, että työntekijöitä on niin töissä, että jokainen saa pitää taukonsa juuri sellaisina kun kuuluu?
Usein tuo on totuus...kirjaimellisesti.

Nim: Tarjoilija

Siili
?????
No tarvitsee tarvitsee, tarkoitin verrata hommia, mihin kuitenkin voi päästä ilman koulutusta. Esim. puhelinmyynti, vaatekaupanmyyjä, yms. En missään nimessä väheksy ravintolahommia 14 vuotta tehneenä. Ja tarkoitin myös sitä, että ravintolassa, varsinkin jos tekee yöllä ja illalla, voi päästä palkkoihin, jotka ovat verrattavissa korkeammin koulutettuihin ammatteihin kuin pelkkä ammattikoulu. Ja myös minulla on ammattikorkeakoulututkinto, joten itedän, että myös ravintola-alalla voi kouluttautua.

vieras
En tajua narinaa minäkään. Taukojen epäsäännöllisyydestä ei ole tullut mieleenkään narista. Voisin kuvitella että mun pomoni olisi ensin hämmästynyt ja sen jälkeen äärimmäisen huvittunut, jos vaikka minä kävelisin sen eteen ja sanoisin, että juon kahvit joka päivä tästä lähtien klo. 13.15-13.30. :D Ei ole tullut narina mieleen aikaisemmissakaan työpaikoissa. Ne jotka narisee on väärällä alalla? Joitain töitä ei vain voi tehdä niin että tietäisi jonkun ruokatauon olevan joka päivä samaan aikaan. Ei vaan VOI.
HuhHuh! Taas luetaan keskustelua juuri niinkuin itse parhaaksi nähdään! KUKA on sanonut, että ne tauot on OLTAVA JOKA PÄIVÄ SAMAAN AIKAAN??? :headwall:

as
hmm, kai mäkin sit vielä puutun tähän!

Silloin syödään ku keretään, ei tessit kuulkaa tällä alalla auta!
vai, niiku moni muukin on jo sanonu, jätänkö asiakkaan oottaan sitä ruokaa ja sanon et hei, mun ruokkis alko just....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja as:
hmm, kai mäkin sit vielä puutun tähän!

Silloin syödään ku keretään, ei tessit kuulkaa tällä alalla auta!
vai, niiku moni muukin on jo sanonu, jätänkö asiakkaan oottaan sitä ruokaa ja sanon et hei, mun ruokkis alko just....
:headwall::headwall:

JOS kiire painaa päälle joka helvetin työpäivä ja 10 tuntisia päiviä painetaan seisten juodun kylmän kahvikupin voimalla, EIKÖ olisi aika ottaa yhteyttä ESIMIEHEEN ja kertoa, että TARTTIS VARMAAN TEHRÄ JOTAKIN???!

Toki on kivempaa ruikuttaa ja kerätä sääliä, että voi herranisä kun taas oli rankkaa ja raskasta ja i will be a marttyyrrrr...

Jos työ on päivästä toiseen tuota ja siitä stressaa ja vetää itsensä aivan piippuun, EIKÖ silloin olisi aika TEHDÄ asialle jotain?

Jollei yhden työntekijän panos riitä, silloin on hyvä mainita asiasta esimiehelle ja ehdottaa, että lisättäisiin työntekijöitä / työvuoroja vaikka niin, että 2 ihmistä ovat yhdessä töissä muutaman tunnin päivästä limittäin niin, että tauot saadaan pitää ja jokainen saa vuorollaan työn lomassa hengähtää.

MUTTA jos alalla periaate on tämä, että valittaa ei saa vaikka kuolisi työtaakkansa alle, en yhtään ihmettele, ettei esimiehet tee asialle mitään. Eihän ne välttämättä edes tiedä mikä tilanne on, kun lampaat ei kerro :headwall:

Keittiönoita
:headwall::headwall:

JOS kiire painaa päälle joka helvetin työpäivä ja 10 tuntisia päiviä painetaan seisten juodun kylmän kahvikupin voimalla, EIKÖ olisi aika ottaa yhteyttä ESIMIEHEEN ja kertoa, että TARTTIS VARMAAN TEHRÄ JOTAKIN???!

Toki on kivempaa ruikuttaa ja kerätä sääliä, että voi herranisä kun taas oli rankkaa ja raskasta ja i will be a marttyyrrrr...

Jos työ on päivästä toiseen tuota ja siitä stressaa ja vetää itsensä aivan piippuun, EIKÖ silloin olisi aika TEHDÄ asialle jotain?

Jollei yhden työntekijän panos riitä, silloin on hyvä mainita asiasta esimiehelle ja ehdottaa, että lisättäisiin työntekijöitä / työvuoroja vaikka niin, että 2 ihmistä ovat yhdessä töissä muutaman tunnin päivästä limittäin niin, että tauot saadaan pitää ja jokainen saa vuorollaan työn lomassa hengähtää.

MUTTA jos alalla periaate on tämä, että valittaa ei saa vaikka kuolisi työtaakkansa alle, en yhtään ihmettele, ettei esimiehet tee asialle mitään. Eihän ne välttämättä edes tiedä mikä tilanne on, kun lampaat ei kerro :headwall:
Työntekijän palkkaaminen ei ole mitään halpaa. Jos yhdelle töitä on 10 tuntia, kahdelle sitä on 5 tuntia + puolen tunnin ruokis. Suomalaiset eivät ole kovin innokkaita tekemään osa-aikatyötä, koska sillä rahalla ei elä. Ja vielä vähemmän on niitä, jotka tulisivat töihin kahdeksi tunniksi plus sen toisen ruokis. Ja jos vielä ajatellaan, että olisi 16 työntekijää ja palkattaisiin yksi lisää ruokataukojen ajaksi, niin ei niistä työntekijöistä yksi halua aloittaa työpäiväänsä ruokatauolla, toinen pidä ruokista puoli tuntia myöhemmin jne. Tarkoituksenmukaista kun ei ole sekään, että 16 työntekijästä 8 on yhtäaikaa syömässä, sen aikaa asiakkaita palvelee puolet henkilökunnasta ja se ruokisten sijaistaja pyörittelee muun ajan peukaloitaan.

kun et ymmärrä niin et ymmärrä. valtaosa ravintolatyöntekijöistä ymmärtää työnsä luonteen: päivät venyy ja taukoja pidetään kun pystytään, joskus on rennompaa ja joskus hektisempää, työtä tehdään senhetkisen tilanteen mukaan.
eipä kauaa viihdy ravintolassa työntekijä, joka vinkuu tes kourassa joka välissä "minulle kuuluu tauko nyt, odottakoot asiakkaat ja juoskoot muut puolestani, minä en osaa enkä halua joustaa"..
ravintolatyö vaatii tilannetajua.

hyvällä tiimillä pyritään tauottamaan kaikkia tasapuolisesti mahdollisuuksien mukaan ja yksin vuorossa ollessa hyödynnetään ne hetket mitä irtoaa. jos taukoja ei saa IKINÄ, on ravintolassa jatkuva alimiehitys, ja silloin toki asiasta kannatta huomauttaa ja vaatia parannusta (myös asiakkaiden hyväksi). taukoa vaan ei välttämättä voi löhöilla takahuoneessa, mutta so.

ja kyllä, ravintolatyöhön pääsee myös ilman koulutusta (puhun pääasiassa tarjoilijoista). tuo amiskoulutus puuttuu todella monelta, sillä näissä hommissa työ on loistava opettaja. riittävällä työkokemuksella saa aikanaan samat muodolliset pätevyydet kuin koulutuksellakin.

Vieras
HuhHuh! Taas luetaan keskustelua juuri niinkuin itse parhaaksi nähdään! KUKA on sanonut, että ne tauot on OLTAVA JOKA PÄIVÄ SAMAAN AIKAAN??? :headwall:
En tiedä miten nyt asian kääntäisin. En nyt edelleenkään ole ravintola-alalla mutta mun 24h vuorot on hyvin erilaisia. Jonain voi olla tekemistä niin että hädin tuskin ehtii hetkeksi istumaan. Toisena päivänä/yönä voi taas olla aikaa nukkua vaikka 5h ja istua kirja ja kahvikuppi kädessä toinen 5h.

Molemmat ääripäät on harvinaisia mutta työssäni mun täytyy olla käytettävissä ja varautunut siihen että mua tarvitaan koko työajan. Jos olen ottanut kupin kahvia 30sek sitten ja mua tarvitaan, en voi missään nimessä sanoa että odota vartti.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Työntekijän palkkaaminen ei ole mitään halpaa. Jos yhdelle töitä on 10 tuntia, kahdelle sitä on 5 tuntia + puolen tunnin ruokis. Suomalaiset eivät ole kovin innokkaita tekemään osa-aikatyötä, koska sillä rahalla ei elä. Ja vielä vähemmän on niitä, jotka tulisivat töihin kahdeksi tunniksi plus sen toisen ruokis. Ja jos vielä ajatellaan, että olisi 16 työntekijää ja palkattaisiin yksi lisää ruokataukojen ajaksi, niin ei niistä työntekijöistä yksi halua aloittaa työpäiväänsä ruokatauolla, toinen pidä ruokista puoli tuntia myöhemmin jne. Tarkoituksenmukaista kun ei ole sekään, että 16 työntekijästä 8 on yhtäaikaa syömässä, sen aikaa asiakkaita palvelee puolet henkilökunnasta ja se ruokisten sijaistaja pyörittelee muun ajan peukaloitaan.
Puhin työntekijöiden töiden lisäämisestä tai yhden lisän palkkaamisesta. Vaikka limittäin niin että kukin saisi pitää itselleen kuuluvan tauon päivän aikana. Hyvin usein tilanne taatusti korjaantuu sillä yhdellä lisäkäsiparilla, joka myy viinaa. Ei kai se ole työnantajankaan etu, että työntekijä on kuukausitolkulla burnoutin takia sairaslomalla.

Keittiönoita
Toisaalta...Mäkkärikö se oli vai mikä hampparipaikka, jossa meinattiin ehdottaa, että työntekijä saisi palkkaa vain siltä ajalta, kun on asiakkaita. Ravintola-alalla ei taida aina pystyäe tukäteen arvioimaan, milloin asiakkaita ovesta tupsahtaa ja milloin ei, joten varautuminenkin asiaan ei liene kovin helppoa.

Keittiönoita
Puhin työntekijöiden töiden lisäämisestä tai yhden lisän palkkaamisesta. Vaikka limittäin niin että kukin saisi pitää itselleen kuuluvan tauon päivän aikana. Hyvin usein tilanne taatusti korjaantuu sillä yhdellä lisäkäsiparilla, joka myy viinaa. Ei kai se ole työnantajankaan etu, että työntekijä on kuukausitolkulla burnoutin takia sairaslomalla.
Tohon toiseen jo kirjoitinkin, että entäs niinä päivinä, kun asiakkaita ei juurikaan ole? Ei kaikki ravintolat ole mitään suurten ketjujen paikkoja tai paikkoja, joissa kate syntyy viinan myynnistä ja janoisia riittää tasaisena virtana.

Siili
Tohon toiseen jo kirjoitinkin, että entäs niinä päivinä, kun asiakkaita ei juurikaan ole? Ei kaikki ravintolat ole mitään suurten ketjujen paikkoja tai paikkoja, joissa kate syntyy viinan myynnistä ja janoisia riittää tasaisena virtana.
Sanos muuta. Ja vaikka riittäisikin... Minä itse yrittäjänä ja ainoana kaverina yksi kokki ruokimme 120 lounasasiaksta päivittäin, eikä siinä voi liikaa taukoja pitää. Jos palkkaisimme yhden lisää, lounas olisi kannattamaton.

vieras
Aloituksessa kerrottiin juuri, että kaveri narisee kiirestään jatkuvasti...

Keittiönoita
Sanos muuta. Ja vaikka riittäisikin... Minä itse yrittäjänä ja ainoana kaverina yksi kokki ruokimme 120 lounasasiaksta päivittäin, eikä siinä voi liikaa taukoja pitää. Jos palkkaisimme yhden lisää, lounas olisi kannattamaton.
Näinpä. Ja jos vastapäätä avataan kilpaileva yritys, asiakkaat menevät ainakin aluksi katsomaan, millainen paikka se on. Myynti voi sillä vanhalla yrittäjällä laskea - ainakin tilapäisesti - merkittävästi. Joutuu mahdollisesti laskemaan hintoja houkutellakseen asiakkaita takaisin. Työntekijöistä on vaikea päästä eroon, ainakin joutuu maksamaan irtisanomisajan palkan sekä kertyneet lomapäivät. Lisäksi tilojen vuokra, sähkö ja muut kulut. Ja rahaa ei välttämättä tule pariin kuukauteen mistään.

Keittiönoita
Aloituksessa kerrottiin juuri, että kaveri narisee kiirestään jatkuvasti...
Jatkuvasti on suhteellinen käsite. Jos on kolmena päivänä kiire ja kahtena ei, niin moni voi silloin kitistä kiireestä jatkuvasti.

Siili
Näinpä. Ja jos vastapäätä avataan kilpaileva yritys, asiakkaat menevät ainakin aluksi katsomaan, millainen paikka se on. Myynti voi sillä vanhalla yrittäjällä laskea - ainakin tilapäisesti - merkittävästi. Joutuu mahdollisesti laskemaan hintoja houkutellakseen asiakkaita takaisin. Työntekijöistä on vaikea päästä eroon, ainakin joutuu maksamaan irtisanomisajan palkan sekä kertyneet lomapäivät. Lisäksi tilojen vuokra, sähkö ja muut kulut. Ja rahaa ei välttämättä tule pariin kuukauteen mistään.
Sinä niin tunnet minun elämän. :D

Keittiönoita
Sinä niin tunnet minun elämän. :D
Mä olen yrittäjä itsekin :) Meitä on kyllä mun lisäkseni 5 muutakin yrittäjää samassa firmassa, mutta yhtään palkattua työntekijää ei ole. Välillä meillä on helevetillinen kiire, välillä hiljaisempaa. Rahaa tulee, kun asiakkaat maksavat laskujaan. Laskutusväli on yleensä 3 kk:sta 6 kk:een. Jos meillä alkaa rahakirstun pohja näkyä, kukaan ei nosta palkkaa tai ainakin pienentää palkkaansa. Jos meillä olisi palkattua työvoimaa, heille pitäisi palkka - ja myös lomarahat, työterveyshuolto, vakuutukset... - maksaa, oli rahakirstussa rahaa tai ei.

Yhteistyössä