Minua nyt naurattaa tämä hysteria sähkökatkoksista, anteeksi vain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missä suomalainen sisu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräiden ihmisten uusavuttomuus minua lähinnä huvittaa sähkökatkojen aikaan.
Eräs vanhus kiukkuaa kuinka on sähköt poikki ja joutuu elämään kuin alkuasukkaat ja uunia lämmittäään kynttilän valossa olemaan, olisi hemmetti onnellinen kun on se uuni jollla saa niin ruuan kuin lämmön. Monella kun ei ole sitä uuni mahdollisuutta.

Kai tässä on pääasia että ap:lla on hauskaa.

On varmasti tosi hauskaa jossain yli 3 vuorokauden sähkökatkossa maalla (ja muualla). Etenkin maalla, missä on ehkä eläimiäkin joita pitäisi hoitaa. Lehmät sun muut nököttää kylmissä navetoissaan ilman valoa ja ilman vettä. Ruuatkin tulevat usein automaatista, joka ei tietenkään toimi. Muutenkin varmaan kaikki sähköjärjestelmät (lannapoisto ym) ovat pois pelistä. Ja käsin lypsetään niitä elukoita ja ämpäreillä tuodaan vettä. Yksi lehmä juo noin 70 litraa päivässä, eli 20-päiselle laumalle pitäis kantaa 1400 litraa vettä joka päivä.
Oikein hauskaa, nauran täällä ihan kippurassa!

Plus että nauran kaikille uusavuttomille vanhuksille jotka eivät pysty/jaksa sahata ja halkoa puita ja pistää uunia lämpiämään, kuolkoot vain pois kun eivät ymmärrä olla kiitollisia siitä että heillä on takka siellä pikku mökissään tai rivarissa tai missä nyt asuvatkaan.

No kyllä minua vituttaisi jos koko pakkasen kaikki lihat sulaisivat, kaikk ivihannekset, suihkussa pitäisi käydä kylmässä, talo olisi kylmä (jos ei takkaa) ja muutenkin kaikki vaikeamman kautta.
Mä taas en ymmärrä, ettei joltain horoilta löydy yhtään myöt'tuntoa muita kohtaan ja kun toiset kokevat jotain ikävää, keksittyvät jotkut vain haukkumaan. :O En vain käsitä miten te voitte olla noin typeriä! :O

t.täällä ei sähköt menneet, mutta ymmärrän harmituksen.

mua kans nauratti kun lehtessä oli haastateltu jotain äitiä, josta oli sähköt olleet pois vajaan vuorokauden ja veden tulo myös. ja sen äidin suurin murhe siinä asiassa tuntui olevan se, ettei lapsia saa iltapesulle. kyllä musta tuntuu, että isompia murheita on se, jos ei ole mitään tulisijaa, että huoneet jäähtyy kylmäks ja aika äkkiä, pakastimet sulaa. ei saa juomavettä. lehmät ei pääse lypsylle, ja eivät saa juomista. jne.

Kai tässä on pääasia että ap:lla on hauskaa.

On varmasti tosi hauskaa jossain yli 3 vuorokauden sähkökatkossa maalla (ja muualla). Etenkin maalla, missä on ehkä eläimiäkin joita pitäisi hoitaa. Lehmät sun muut nököttää kylmissä navetoissaan ilman valoa ja ilman vettä. Ruuatkin tulevat usein automaatista, joka ei tietenkään toimi. Muutenkin varmaan kaikki sähköjärjestelmät (lannapoisto ym) ovat pois pelistä. Ja käsin lypsetään niitä elukoita ja ämpäreillä tuodaan vettä. Yksi lehmä juo noin 70 litraa päivässä, eli 20-päiselle laumalle pitäis kantaa 1400 litraa vettä joka päivä.
Oikein hauskaa, nauran täällä ihan kippurassa!

Plus että nauran kaikille uusavuttomille vanhuksille jotka eivät pysty/jaksa sahata ja halkoa puita ja pistää uunia lämpiämään, kuolkoot vain pois kun eivät ymmärrä olla kiitollisia siitä että heillä on takka siellä pikku mökissään tai rivarissa tai missä nyt asuvatkaan.

Kyllä minä voin vaihtaa mielelläni osani vanhuksen kanssa jolla on leivinuunista lähtien kaikki omassa mökissään tosin kuin meillä tässä asunnossa jossa sähkökiuas ja ei edes mitään tulipesääkään ole.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköt poikki;25319805:
Kyllä minä voin vaihtaa mielelläni osani vanhuksen kanssa jolla on leivinuunista lähtien kaikki omassa mökissään tosin kuin meillä tässä asunnossa jossa sähkökiuas ja ei edes mitään tulipesääkään ole.

no eikös toi ole teidän vikanne. Sillä vanhuksella on sentään kunto kenties sen verran huono, ettei kykene lämmittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja sähköt poikki;25319805:

Kyllä ne mökeissään asuvat vanhukset ovat tehneet/hankkineet ne polttopuut jo ennen talvimyrskyjä... pitää olla melko uusavuton, joka ajattelee, että joku mökissä asuja, olipa sitten vanhus tai nuorempi, ei älyäisi varautua polttopuilla talveen, niillä puilla kun sitä mökkiä lämmitetään olipa sähköt tai ei....

Alkuperäinen kirjoittaja terveisiä maalta...;25321301:
jos asut maalla kuten me ja vetesi tulee porakaivosta sähköpumpulla,niin eipä tule vettä,jos sähköt menee,et pese yhtään mitään,et edes vessaa vedä.
Nimimerkillä 42h ilman sähköjä.

Kyllä se vesi muuten loppuu kaupungistakin, kun on riittävän pitkä sähkökatko. Tätä ei vain moni tajua, kun katkot ovat vain muutaman tunnin mittaisia.

On se hyvä että ap:llakin on jotain huvia. Mua ei kyllä naurattais, monella tutulla ollut maanantaista asti sähköt ja vedet pois... Onneksi saavat puilla edes lämmitettyä.

Niin ja takoista ja rivareista, me asutaan rivarissa ja rakennusvaiheessa ois ollut mahdollista laitattaa takka, ei laitettu kun varaus on niin typerässä paikassa että hankaloittaisi muuta sisustusta ja muutenkin on ahdasta. Toisekseen ne takkapuut roskaa ja takat ei oo ikinä kamalan kauniita. Meillä on maalämpö ja viime vuoden kovilla pakkasilla kämppä oli jäätävän kylmä (pahimmillaan 15-16 astetta) ja muutaman kerran tuli mieleen että ehkä se ois ollut sittenkin kätevä se takka... Mutta eipä sitä taida olla kellään muullakaan koko yhtiössä laitettuna.
Edellisessä kerrostalokodissa meillä oli takka mutta eipä tullut kertaakaan edes kokeiltua toimiiko se.

Yhteistyössä