Minua nyt naurattaa tämä hysteria sähkökatkoksista, anteeksi vain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missä suomalainen sisu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja mä en edelleenkää ymmärrä että miten SÄHKÖkatko liittyy mitenkään veden saantiin,pullojen tai pyllyn pesuun???

Meillä on oma kaivo, josta pumppu sitten vettä pumppaa, toimii muuten sähköllä! ;) No, onneksi appiukko rakensi aikoinaan tuonne pihan perälle ulkohuussin, riukupaskalla olis ollut aika kurjaa.... ;) Me nyt oltiin vain reilu vuorokausi ilman sähköä sähkölämmitteisessä talossa, onneksi ei ollut pakkanen, ja huh vaan, onni on myös tuo varaava takka tuolla olohuoneessa, olis voinut olla aika vilpoista muuten! Ja hyvä kun ukko on ajatellut asioita etukäteen, löytyy myös aggregaatti, jolla saimme kylmälaitteille sähköä....

Vähän ot mutta me exän kanssa asennutettiin takka rivariasuntoomme. Toimenpideluvalla sai jälkiasennettua.
Mua ei viiden tunnin sähkökatkos kauheesti hetkauttanut mutta työkaverilla maalla on sähköt poikki kolmatta vuorokautta. Ei kauhesti naurata kun pakasteet on sulaneet, on pilkkopimeää ja heillä hevosia. Lähtivät tosin nyt aggregaattiostoksille vahingoista viisastuneena.

[QUOTE="hmm";25317218]nukuitteko siis viikon keskitalven pakkasissa vai olisiko ollut puulämmitteinen sauna tms?[/QUOTE]

Nimenomaan. Täysvarustus päällä yötä päivää, nukuttiinkin takit päällä.

mua ei naurata toisten ahdinko (meillä ei oo nyt ollu onneks sähköt pois) mutta huolestuttaa kyllä se,miten riippuvaisia me ollaan sähköstä ja kaikesta "luksuksesta" niinkun kännyköistä,sisävessoista ym. jos alkaaki tulla isommanlaisia katastrofeja niinkun varmaan alkaakin. kuulostaa varmaan joistakin naurettavalta,mutta oikeesti meiän kaikkien pitäis osata kasvattaa omat ruoat ja jopa metsästää,jos oikein alkaa huonosti täällä mennä. luonnon armoilla me ollaan.
ja huoh,itse asun kerrostalossa kaupungin lähellä,ei ois varaa sanoo mitään kun en itekään näitä ajatuksia toteuta,mutta tiedostan,että pystyisin jos olis pakko.

Ois se mahtavaa asua talossa, jossa sähköä saisi aurinkopaneeleilla ja omalla pienellä tuulivoimalalla. Vesi tulis suoraan kaivosta tai lähteestä. Olis leivinuuni, takka, puusauna, maakellari... Mehtää ja peltoo ympärillä, jolla kasvattaa pottuja ja vihanneksia, yrttipuutarha, lypsykarjaa, kanoja.... jne. Vieressä vesistö jossa runsaasti kalaa, sekä metsää jossa metsästää.

Eli pitkälti omavaraistaloudessa.

Olis huippua!

no olishan siinä pirusti enemmän hommaa,mutta jos fiksusti aattelis tätä maapallon säilymistä (hui kun mä puhun tärkeitä,harvinaista) niin paremmin se varmaan vois ilman autoja ja kaikkee tätä mistä me nykyää ollaan nii riippuvaisia,toisin kun ennen kun niistä ei vielä tiedetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Missä suomalainen sisu?;25317078:
No mikäs siinä, kaupunkilaiset nyt siellä ajattelevat että mitäs olet ollut sielä korvessa, mutta pointti on se, että ihminen on niin käsittämättömän vieraantunut siitä, että luonnon armoilla tässä ollaan, halutaan tai ei.

Niin, kannustaisikohan nyky-yhteiskuntakin vähän siihen, että kaikki sulloutuisivat niihin isoihin kaupunkeihin ja korvessa ei enää asuttaisi. Koitapa saada rakennuslupaa jonnekin jumalan selän taa, mihin voisi perustaa sen oman ranchinsa, missä vesikin nostetaan käsipelillä kaivosta. Ja sähköt nyt vaan sattuu jo oleen melkein joka tuvassa ja sitä on totuttu hyödyntämään, kun helpottaa elämää. Ihmekös tuo, että ollaan vähän pyörällä päästä kun yks kaks pitää pärjätä monta päivää ilman sähköä talvella. Kyllähän siitä nyt hengissä selviää, ja osan mielestä se on jopa jännittävää. Mutta saa siitä nyt herranjestas vähän valittaa, sehän on yks elämän suurimmista lohduista...

"Veden tulo lakkaa sähkökatkon aikana joko saman tien tai lähituntien aikana.
Monilla paikkakunnilla kaikki veden jakelu perustuu pumppaukseen. Siellä asukkaat saavat
vettä, jos vesilaitoksella on varavoimaa. Muilta veden tulo lakkaa heti, kun katko alkaa.
Myös omaa kaivoa käyttävien pientalojen veden tulo lakkaa välittömästi sähkökatkokseen.
Kodeissa, joihin vesi tulee vesitornista, vettä riittää parista tunnista puoleen vuorokauteen
käytön mukaan. Ilman sähköä vesitorni ei täyty uudestaan, sillä vesi nostetaan torniin sähköpumpuilla.
Myös veden kulku tornista etäällä sijaitseviin kiinteistöihin vaatii pumppaamista. Vaikka
vettä tulisikin, sähkön puute lopettaa pian lämpimän veden tulon useimmissa kiinteistöissä.
Veden lämmitys vaatii yleensä sähköä tai kaukolämpöä."

"Kaikki lämmitystavat paitsi takka ja muut tulisijat käyttävät sähköä. Pientaloissa esimerkiksi
kattilat ja polttimet sekä vesi- ja ilmakiertopumput käyvät sähköllä. Sitä tarvitaan myös
maalämpöjärjestelmissä.
Myös kaukolämpö toimii sähkön varassa. Sitä tarvitaan itse kaukolämpölaitoksen toimintaan,
veden pumppaamiseen kaukolämpöverkossa ja veden kierrättämiseen talon putkistossa.
Lämmityskaudella asuntojen kylmenemisestä tulee ongelma, jos sähkökatko pitkittyy. Erilaiset
talot viilenevät eri tahtiin. Puutalot kylmenevät lämmityskaudella +10 asteeseen alle
vuorokaudessa Elementtikerrostaloissa lämpö laskee yhtä alas kahdessa ja jykevässä kerrostalossa
reilussa kolmessa päivässä. Myös talojen lämpeneminen vie aikaa sen jälkeen,
kun sähköt toimivat taas. Talojen jäähtyessä tulee myös putkistojen jäätymisvaurioita."

http://www.defmin.fi/files/1275/Pahasti_poikki_nettiversio.pdf

Meidän kylässä vanhusten hoivakodissa oli sähköt, vedet (eli lämpö ja vessat) poikki 2 vrk, oli tosi rankkaa hoitajille ja dementoituneille asukkaille. Myös isälläni, jota kotona hoidan ja joka on tosi sairas, ei asiat ollut hyvin eikä meitä naurattanut. Saimme onneksi hyvään hoitoon vihdoin eilen illalla. Ja onneksi myös me pääsimme tuttavien lämpimään kotiin evakkoon. Vielä menee kai pari päivää.

Eihän tässä ihmisillä mikään hätä olisikaan.
Meillä on takka ja leivinuuni, on puuhella, ulkohuussi, ja puilla lämpeävä pihasauna.
Mutta eläimille meillä tulee hätä alta vuorokauden.

Vesi on meilläkin sähköpumpun takana, ja sitä menee vuorokaudessa pelkästään elukoille n. 400 litraa.

Tähän asti tiukkasävyinen puhelu sähkölaitokselle on riittänyt. Tällaisissakin tilanteissa, kun neljäsosa niiden asiakkaista on ilman sähköä.

Mutta kai se agregaatti olisi hommattava. Tai edes lihasvoimakäyttöinen pumppu johonkin noista kaivoista...

"Etenkin vesihuoltolaitosten varautuminen on todella puutteellista. Reilulla kolmanneksella yli 5?000 käyttäjän vesilaitoksista ei ole minkäänlaista varavoimaa kriisitilanteen varalle, vaikka veden pumppaaminen perustuu sähköllä toimivaan pumppaukseen.

–?Yhteiskunta menee sekaisin, jos tulee pitkä ja laaja sähkökatkos. Suurin osa pitää sitä mahdottomana, jolloin kriisiin ei osata varautua, toteaa Tampereen teknillisen yliopiston dosentti ja puolustusministeriön selvityksen pääasiantuntija Veli-Pekka Nurmi .

Turun vesilaitos on yksi niistä vesilaitoksista, joilla ei ole omaa varavoimakonetta. Syynä tähän on se, että vesilaitos luottaa sumeilematta kriisitilanteessa Turku Energialta saatavaan apuun.

–?Suosittelen lämpimästi, että vesilaitos varautuisi omalla varavoimalla. Jokaisella pitäisi olla oma varasuunnitelma, Turku Energian käyttöpäällikkö Harri Salminen puuskahtaa.

Turku Energialla on tällä hetkellä hyvin rajallinen määrä varavoimaa, sillä kuudesta siirrettävästä generaattorista vain kaksi pystyisi pitkäkestoisen sähkökatkon aikana pyörittämään osaa vesilaitoksesta.

Vesilaitos tyhjenee keskimäärin 12 tunnissa, jos varavoimaa ei saada pitkän katkoksen aikana."
http://www.ts.fi/online/kotimaa/60605.html

Mikäs siinä, jos on tottunut elämään köyhästi ja esim. hygieniasta välittämättä.
Mutta kun valtaosa ei ole. On se vaan niin saatanan vaikea asettua toisen asemaan. Kun niitä perheitä, asumuksia ja elämäntilanteita on joka lähtöön. Jestas kun mulla kiehahtaa hermot tollasista älykääpiöistä.

Ja ei, minä en ole kärsinyt pisimmillään kuin noin tunnin sähkökatkoksesta. Silti tajuan, että joillakin on oikeasti hätä, kun se iskee muutamaksikin tunniksi.

Jaa. No ei mua vaan naurattanut kun kadut oli pilkkopimeinä, läheinen vanhustenhoivakoti oli pimeenä ja ilman sähköä ja lähellä paloi myös muuntaja. Lisäksi pari kaveriani oli 3 päivää ilman sähköä, ja lähes kaikilla lehmiä ym. (vaikka ei heistä ketään kyllä erityisesti ainakaan mulle valittaneet, mutta ymmärsin kyllä ettei se mitään kivaa ollut). Paloautokin ajeli tossa edestakas kun puita on kaatunut vähän jokaisen pihalla ja yks iso kuusi on vieläkin tossa kävelytiellä esteenä + pururata käyttökelvottomana.

No, meillä sentään oli vaan tunnin sähköt pois, joten täällä kyllä vietetiin Tapanin päivä leffoja katsellen.

No tyhmyys ei kyllä häviä anteeksi pyytelemällä.

Puhelimet, matkapuhelimet ja jopa hätänumero olleet toimimatta sähkökatkojen seurauksena.
Itseltäni menivät työkeikat sivu suun.
Joku toinen taas kärsii, kun ei saa apua kiinni.
Eläimet ovat heikoilla, kuten ketjussa valistettiinkin jo.

Eihän tuota tiiä mitkä maanjäristykset ja supertulvat ja yleislakot sitä pamahtaa päälle :D
mitä asiaan tulee niin ihan viranomaistaholtahan on annettu se suositus että kaikkien kannattais pitää varamuonaa ja hygieniatarpeita aina varastossa parin viikon tarpeen verran.

No ehkei nyt maanjäristys sentään täälläpäin mualimaa. Mutta jos nyt otettais päät pois puskasta eikä seottaisi siitä jos ei päivänä jonain pääse ollenkaan suihkuun. Niin tässä on lähivuosikymmeninä mielenkiintoiset ajat koko maailmassa:

- väkimäärä kasvaa
- peltopinta on vähenemään päin
- yhteiskunnat on järjestetty öljyn varaan
- sen tuotanto on kääntymässä laskuun
- kulutusta ei saada kuriin kaikista puheista huolimatta, itse asiassa se senkuin lisääntyy
- ylikalastus on tyhjentämässä meret
- ilmastojuttuihin en edes viitsi mennä, mutta ei se ainakaan helpota tätä kuviota, oli lämpötila sitten nousemassa vähän tai vähän enempi.

Ja kun nämä trendit törmäävät tosissaan, niin siitä tulee aikamoista. Ja ongelmat alkavat heti näkyä, kun ruuan hinta nousee kunnolla. Koska kaikkien pitää syödä, pienikin paine hinnassa läikyttää poliittisen vakauden huus helkkariin, niinkuin arabimaissa on nyt nähty. Voihan siitä tulla vaikka se ydinsotakin. Tämä kulutushysteria vallitsevana henkisenä ilmastona on ehkä vain pyrkimystä unohtaa, että ongelmat eivät poistuneet mihinkään vaikka kylmä sota loppui kommunismin kaatumiseen.

Niin kyllä mua ihmetyttää tätä taustaa vasten, ettei suomalaisilla tule mieleen, että kämpässä kannattaisi ehkä olla puulämmityskin varuiksi. Plus ehkä kaikenlaista muutakin ideaa olisi hyvä kehitellä, että miten saataisiin elämäntapa hiukan vähemmän herkästi kaatuvaksi.

Eipä se puulämmitys kauheesti auttanu ku puu jysähti katolle ja tuhos piipun, navetta piukas lehmiä jotka piti lypsää ei toiminu kone ku ei tullu sähköä, vetä ei tullu ku ei ollu sähköä ja autolla ei päässy sitä hakemaan lähimmästä kaivosta ku se hiton puu tukki kulkemisen.

On se vaan hienoa et jollakin on hauskaa toisen hädän kustannuksella.

Ei tuo ei tapahtunut minulle itselleni vaan erittäin läheiselle ystävälleni ja kyllä oli nauru hyvinkin kaukana tilantessa.

Niin kyllä mua ihmetyttää tätä taustaa vasten, ettei suomalaisilla tule mieleen, että kämpässä kannattaisi ehkä olla puulämmityskin varuiksi. Plus ehkä kaikenlaista muutakin ideaa olisi hyvä kehitellä, että miten saataisiin elämäntapa hiukan vähemmän herkästi kaatuvaksi.

No pitää kysyy huomenna VVO:lta, että jos mä saisin puu-uunin ja jonkun huussin asentaa tähän kaksioon. Ja jos sit johonkin nurkkaan mahtuis 500 litran vesipönikkä ja 25 kilon ruokavarasto.

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Olen minäkin asunut alkeellisissa oloissa, itseasiassa tällä samalla tontilla ja omat haasteensa oli siinäkin. Se ei poista sitä tosiasiaa, et sähkökatkot vaikeuttaa arkea ja tuo siihen omat haasteensa! Hauskinta minusta näissä katkoissa on se, että ihmiset jotka asuvat alueilla, joissa katkoja ei ole ollut, tietävät miten helppoa ja yksinkertaista elo on sähköttäkin...

• Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä