Minua nyt naurattaa tämä hysteria sähkökatkoksista, anteeksi vain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missä suomalainen sisu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Missä suomalainen sisu?;25317197:
Eipä ollut sielläkään missä asuin, jossain 60-70 luvun hysteriassa oli revitty kaikki pystyuunit pois.

nukuitteko siis viikon keskitalven pakkasissa vai olisiko ollut puulämmitteinen sauna tms?

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25317206:
Mä olen nähnyt monta rivaria jossa EI ole takkaa. Esim. siippani veli asuu perheineen sellaisessa.

eipä ole meillä, ei siskollani, ei äidilläni... mummulanki muurit on muutettu aikaa sitten jo sähköllä toimiviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Missä suomalainen sisu?;25317078:
Niin siis, ihmisiltä on maksimissaan sen 3 päivää ollut sähköt pois? Ja elämä on melkein pilalla joiltakin? Ymmärrän että ihan sylivauvojen kanssa voi tulla hätä käteen kun pitäisi saada takamusta pestyä ja tuttipulloa keitettyä jne, mutta muuten sanon että haloo

Itse olen lapsuuteni ja nuoruuteni elänyt sellaisissa oloissa, että laittaa naurattamaan tämä paniikki. Asuin keskellä EI MITÄÄN, koko pienessä pitäjässä ei ollut kauppaa, ei mitään. Sähköt menivät isommasta puhurista, talvella jäätyivät vesiputket. Parhaimmillaan muistan meidän olleen viikon ilman vettä, kun putket jäätyivät, ja lähemmäs viikon ilman sähköä, hetkellisesti räpsähtivät päälle välillä, joku puu kaatunut linjan päälle ja sitä sitten kauan etsittiin missä se on. Siellä pienessä maalaispitäjässä oli myös pahimpina talvina lunta niin että mihinkään ei päässyt, eipä siellä auraamassa kukaan kulkenut.

Kyllä nyt hyvänen aika ihminen pärjää HÄTÄTILANTEESSA pesetymättä tai ilman lämmintä ruokaa. Siinä vaiheessa voi alkaa hermostua kun vessanpönttö meinaa täyttyä p*skasta kun sitä ei saa vedettyä, tai kun suihkuun ei ole päässyt niin että hiukset saisi nostettua pystyyn.

No mikäs siinä, kaupunkilaiset nyt siellä ajattelevat että mitäs olet ollut sielä korvessa, mutta pointti on se, että ihminen on niin käsittämättömän vieraantunut siitä, että luonnon armoilla tässä ollaan, halutaan tai ei. Suomessa ei onneksi ole tsunameita tai pahoja maanjäristyksiä tai tulivuoren purkauksia, mutta kyllä täälläkin sen joutuu näkemään miten pieniä me ihmiset olemme. Vähän pahempi myrsky niin kaikki on sekaisin, parina viime talvena oli niin paljon lunta että ihmiset olivat hätää kärsimässä sen takia.

Itsekkin olen aikuisikäni asunut lähinnä kaupungissa, ja tiedän kyllä mikä lintukoto olo on kun kaikki toimii eikä itse tarvitse murehtia, ei osaa ajatella että jotain voisi tapahtua, että pitäisi osata varautua ja toimia jos joku hätä tulee.

Teillä todennäköisesti oli myös puulla lämpiäviä ruonalaitto- ja pesumahdollisuuksia. Kävittekö päivittäin ihmisten ilmoilla töissä? Saunoitte kerran viikossa? Silloin oli moni asia eri tavoin kuin nykypäivän ihmisillä.

Ap tosi kurjista oloista jos ei vettä viikkoon. Meillä sai aina kantovettä kaivosta ja kylvettiin vaikka joka päivä ulkosaunassa oli sähköä tai ei. Ja ainahan talvella sai vaikka lumesta vettä sulatettua.

[QUOTE="...";25317231]eipä ole meillä, ei siskollani, ei äidilläni... mummulanki muurit on muutettu aikaa sitten jo sähköllä toimiviksi.[/QUOTE]

aika outoa kyllä.. me asutaan 2005 rakenetussa rivitalossa ja näissä kaikissa on takka.

[QUOTE="vieras";25317249]aika outoa kyllä.. me asutaan 2005 rakenetussa rivitalossa ja näissä kaikissa on takka.[/QUOTE]

pakko sanoa etten ole ikinä nähnyt rivitaloa jossa olisi takka :D

[QUOTE="vieras";25317249]aika outoa kyllä.. me asutaan 2005 rakenetussa rivitalossa ja näissä kaikissa on takka.[/QUOTE]

Ei ole mitenkään outoa, van ihan normaalia.

onhan se outoa. kaikki ei asu 2000 -> rakennetuissa.

enkä huoliskaan, nautin isoista huoneista ja isosta pihasta, mitä nykyään rivareissa ei ole, hyvä kun just ja just mahtuu kääntyyn.

Minä en ole huomannut mitään hysteriaa?
Kaveri tuli kyllä lasten kanssa eilen kyläilemään 80km:n päästä , eivät olleet yhtään hermosteuneita vaikka 6 lasta ja sähköt ja vesi poissa kolmatta vuorokautta. Vettä saa ostettua kaupasta (hinta lähes euron litra), ja ruokaa voi syödä kylmänäkin, onneksi omasivat ulkohuussin (!) koska 8 ihmistä käyttää vessaa, jota ei voi vetää. Kahvia oli kuulemma kaivannut.
Syötiin yhdessä. kävivät kylvyssä ja suihkussa, ja lähtivät yhtä hymyilevinä kun kuin kylään tulivatkin, viemisiksi laitoin 2 kannellista ämpäriä vettä ja termoskannullisen kuumaa vettä.

ja mä en edelleenkää ymmärrä että miten SÄHKÖkatko liittyy mitenkään veden saantiin,pullojen tai pyllyn pesuun???
Meillä on oma kaivo 280m syvyydessä, pumppu toimii sähköllä eikä se toimi katkon aikana, eikä sinne ihan noin vaan lähetä sitä vettä onkimaan ämpärilläkään...Eli ei tuu edes varaajaan (myös sähköllä) asti.

No kyllä mä ymmärrän että se pikkuisen tympäisee, jos on lehmikarjaa lypsettävänä, täydet pakastimet sulaa jne. Joillain se saattaa olla elannosta kyse... Meillä lämpiää talo tarvittaessa leivinuunilla, puuhella on ruuanlaittoa varten ja ruokaa riittää joksikin aikaa, mutta ainakaan noita kahta ekaa ei kaikilla ole.

Ethewelle puhuu asiaa. Kaikkeen varautuneiden sukulaisteni luona on kolme pakastinta täynnä syksyn satoa (marjoja, sieniä, hirven lihaa). Näitä pakastimia pidetään nyt kylmänä agregaatin voimalla. Lämmitys sen sijaan ei toimi, vaikka on kakluuni ja puuhella + leivinuuni, sillä katolle kaatunut puu pudotti koko savupiipun:)

Luin juuri, että haja-asutusalueilla sähköt saattavat olla poissa uuden vuoden yli, joten aika kauan saavat ihmiset sinnitellä. En muista tällaista tapahtuneen Uudellamaalla vuosikymmeniin.

[QUOTE="...";25317284]onhan se outoa. kaikki ei asu 2000 -> rakennetuissa.

enkä huoliskaan, nautin isoista huoneista ja isosta pihasta, mitä nykyään rivareissa ei ole, hyvä kun just ja just mahtuu kääntyyn.[/QUOTE]

Meillä on myös isot pihat ylhäällä ja alhaalla ja reilut 120neliötä tilaa.

katoin etuovesta rivarit mitä on myynnissä, 6kpl tuli missä on takka, niistäki joku oli paritaloo leikkivä. muita tuliki sitte rivarikolmioita tuhansia. ilman takkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö näin?;25317330:
käsittääkseni joskus 2000l- tullu rakennuslupamääräys, että sähkölämmitteisessä talossa pitää olla tulisija.

Useissa kunnissa kunnan omissa rakennusmääräyksissä on tällainen pykälä, mutta ei valtakunnallisesti. Suurin osa taajamarakentamisesta kuitenkin liitetään tänä päivänä kaukolämpöverkkoon ja siellä ei velvoitetta tulisijan rakentamiseen olen. Tästä syystä edelleenkään rivitaloihin ei yleisesti tehdä edes takkavarausta, saati takkaa, vaan ainoastaan ns. luksusvarusteltuihin" taloihin.

[QUOTE="...";25317345]katoin etuovesta rivarit mitä on myynnissä, 6kpl tuli missä on takka, niistäki joku oli paritaloo leikkivä. muita tuliki sitte rivarikolmioita tuhansia. ilman takkaa.[/QUOTE]

:D minä olen nyt ihan äimänkäkenä.. Onkohan tuo sitten ihan siitä kiinni missä päin suomea asut..?

Alkuperäinen kirjoittaja eikö näin?;25317330:
käsittääkseni joskus 2000l- tullu rakennuslupamääräys, että sähkölämmitteisessä talossa pitää olla tulisija.

Samaa mietin että onko tälläinen oikeasti olemassa, joskus ainakin kuullut tämän suuntaista puhuttavan mutta pitääkö paikkansa?

Mä oon ainakin varautunu sähkökatkoihin yms. Ruokaa löytyy 2-3viikon tarpeisiin kaikenlaista a:sta ö:hön, kaapissa on myös retkikeitin ja kaasupulloja, sillä saa hätätapauksessa jotain tehtyä. Pullotettua vettä löytyy, runsaasti kynttilöitä, olkkarissa toinen kattolampuista on sellanen johon pannaan oikeat kynttilät ja se valaisee tosi hyvin. Silleen :D

Meinaakko että ydinsota syttyy?

Yhteistyössä