Minua kiellettiin ottamasta itkevää lasta syliini (päiväkotiharjoittelijan kokemus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemus tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemus tämäkin

Vieras
Olin kuukauden päiväkotiharjoittelussa. Tätä ennen minulla oli positiivinen kuva päiväkodeista, ei enää. En millään yhtälöllä veisi lastani päiväkotiin. Tai en ainakaan alle 4-vuotiasta.

Meno ja meininki on armeijamaista päiväkodissa. Kuri on todella kova ja henkilökunnan sanankäyttö kovan puoleista. Mikäli viette lapsenne päiväkotiin, niin ottakaa kova kuri käyttöön jo kotona, sillä päiväkodin aloitus voi olla shokki pienelle lapselle. Pehmeämmän kasvatuksen kannattajille päiväkoti ei sovi.

Karmiva kokemus oli, kun otin pienen, itkevän vaippaikäisen syliini. Lapsi lopetti heti itkun. Henkilökunta käski minun laskea lapsen alas, koska muutoin lapsi tottuu hyysäämiseen. Kuulin vielä myöhemmin hoitajan sanovan todella pahasti tästä lapsesta (en voi toistaa, en halua tulla tunnistetuksi), mutta jos lapsen vanhempi olisi tämän kuullut, niin tosi pahalta olisi tuntunut.

Harjoitteluaikana en kerta kaikkiaan uskaltanut ottaa lapsia syliini. Toisen kerran, kun isompi lapsi tuli syliini, minua taas ojennettiin. Hetki oli väärä, lapsen piti olla tekemässä jotain muuta. Koskaan ei ollut sopiva hetki pitää lapsia sylissä.

Tiedän päiväkoti-ihmisten nyt älähtävän. Tämä viesti onkin tarkoitettu niille vanhemmille, jotka miettivät perhepäivähoidon ja päiväkodin välillä. Päiväkotien tädeiltä kysyisin, että luuletteko tällaisessa empaattisuudessa olevan eroja päiväkotien välillä? Minulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemus tämäkin:
Olin kuukauden päiväkotiharjoittelussa. Tätä ennen minulla oli positiivinen kuva päiväkodeista, ei enää. En millään yhtälöllä veisi lastani päiväkotiin. Tai en ainakaan alle 4-vuotiasta.

Meno ja meininki on armeijamaista päiväkodissa. Kuri on todella kova ja henkilökunnan sanankäyttö kovan puoleista. Mikäli viette lapsenne päiväkotiin, niin ottakaa kova kuri käyttöön jo kotona, sillä päiväkodin aloitus voi olla shokki pienelle lapselle. Pehmeämmän kasvatuksen kannattajille päiväkoti ei sovi.

Karmiva kokemus oli, kun otin pienen, itkevän vaippaikäisen syliini. Lapsi lopetti heti itkun. Henkilökunta käski minun laskea lapsen alas, koska muutoin lapsi tottuu hyysäämiseen. Kuulin vielä myöhemmin hoitajan sanovan todella pahasti tästä lapsesta (en voi toistaa, en halua tulla tunnistetuksi), mutta jos lapsen vanhempi olisi tämän kuullut, niin tosi pahalta olisi tuntunut.

Harjoitteluaikana en kerta kaikkiaan uskaltanut ottaa lapsia syliini. Toisen kerran, kun isompi lapsi tuli syliini, minua taas ojennettiin. Hetki oli väärä, lapsen piti olla tekemässä jotain muuta. Koskaan ei ollut sopiva hetki pitää lapsia sylissä.

Tiedän päiväkoti-ihmisten nyt älähtävän. Tämä viesti onkin tarkoitettu niille vanhemmille, jotka miettivät perhepäivähoidon ja päiväkodin välillä. Päiväkotien tädeiltä kysyisin, että luuletteko tällaisessa empaattisuudessa olevan eroja päiväkotien välillä? Minulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä.

On eroja. Olen itse ollut töissä useammassa paikassa ja aina on riittänyt syliä eikä mikään armeijakuri. Aivan jokaseen en lastani veisi, mutta sellasiakin paikkoja on jotka kelpuuttaisin.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
:wave: päiväkotitäti nostaa kättään...
Eroja on monia, jossain pakko syötetään, toisissa ei saa pitää sylissä...

Kyllä meidän päiväkodissa... ainakin itkeviä lapsia pidetään sylissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
Eläpä taas yleistä. suomessa on paljon päiväkoteja ja jos yhdessä olet ollut niin et ole asiantuntija.

No eihän ap yleistänytkään, vaan nimenomaan kertoi, että hänellä on kokemusta vain yhdestä päiväkodista.

Tuo on ollut äärikokemus. Kannattaa alueen tarkastajaan ottaa yhteyttä nopeasti. Kyllä itse pk:sa työssä ollessa lapsia pidettiin sylissä niin paljon kuin mahdollista.

Porvoon päiväkodistako?

Jos kyselet onko tämä yleistä ja esität vain kokemuksena yhdestä päiväkodista, miksi tämä "on tarkoitettu niille jotka miettivät päiväkodin ja perhepäivähoidon välillä"? Monestako pph:sta sinulla on kokemusta? Oletko tosiaan historian ainoa tuleva lastenhoitaja, joka ottaisi lapsia syliin?

:wave: päiväkotitäti nostaa kättään...
Eroja on monia, jossain pakko syötetään, toisissa ei saa pitää sylissä...

Kyllä meidän päiväkodissa... ainakin itkeviä lapsia pidetään sylissä...

ja jos täti huutaa ja on kovaääninen ja lapsi pelkää sitä ni se on vain lapsen mielikuvitusta vaikka siitä on useampi huomauttanut!

ja vain yksi täti huutaa. toiset puhuu normaalisti

Muistan työkaverini kertoneen joskus kolmisen vuotta sitten jutun kun hän oli hakemassa lapselleen (4v) hoitopaikkaa, oli soitellu ja kyselly eri paikoista ..no eräästä päiväkodista kärtynen nainen oli suoraan sanonu työkaverilleni että: "mitään hellimistä ei lapselle osoiteta" ...tuo oli mun mielestä järkyttävää! No eipä siihen paikkaa työkaveri lastaan vieny.

Kyllä sielä päiväkodissa jossa mun lapsi oli vähän aikaa oli aina joku lapsi hoitajien sylissä mulla on ainakin siitä päiväkodista lähes positiivinen kuva. ainoo iso miinus oli että hoitajat unohtivat lapsen allergian ja toistuvasti sain kuulla että taas sattui ruokailussa pieni vahinko. :headwall:

kurja kuulla, ikävistä kokemuksista... varsinkin kun ne kuuluvat pidemmälle kuin hyvät...

Minä itse en tiedä mitään sen antoisampaa kuin lapsi joka tulee vapaalta halaamaan ja kertoo että oli ikävä...
tai toinen joka nukahtaa tuhisten syliin ja pitää tiukasti kiinni...
Siinä tietää tehneensä taas tärkeän työn, ja on turvallinen aikuinen lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eläpä taas yleistä. suomessa on paljon päiväkoteja ja jos yhdessä olet ollut niin et ole asiantuntija.

No eihän ap yleistänytkään, vaan nimenomaan kertoi, että hänellä on kokemusta vain yhdestä päiväkodista.

hän kirjoitti; en millään yhtälöllä veisi lastani päiväkotiin...ja jos viette lapsenne päiväkotiin ottakaa kova kuri käyttöön jo kotona...melkoista yleistämistä mun mielestä.

Juuri tuon vuoksi lapset pitäisi hoitaa kotona ainakin 3veeksi.
Tuollaista se meininki on ja ainakin pieninten kohdalla ahdistavaa. Isompi jo paremmin pärjää. Mutta pph:lle vielä vähemmän pientä kuin isoakaan.

Minä uskon kyllä, että tuo on mahdollista. Päiväkotien välillä on valtavia eroja, mikä on ihan kauheaa. Vanhempien pitäisi olla todella tarkkoja ja aktiivisia päiväkotia valitessaan. Nyt tuntuu siltä, että vanhemmat ummistavat silmänsä isoiltakin ongelmilta.

Oma läheinen lapseni oppi päiväkodissa muun muassa tukistamaan, koska tädit tukistivat häntä. Siellä tapahtui paljon muutakin, mikä oli minusta ihan järkyttävää. Vanhemmat eivät kuitenkaan tehneet oikein mitään.

Meillä oli tosi hyvä päiväkoti, mutta kyllä sitä kauan valittiinkin ja etsittiin ihmisten kokemuksia eri paikoista. Me olimme ihan valtavan tyytyväisiä, se oli oikeasti kuin joku lasten paratiisi.

Jos vanhemmat eivät vaadi laatua ja suostuvat viemään lapsensa huonoihinkin päiväkoteihin, vaikka aistivat ongelmia, ongelma ei poistu mihínkään.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

Tuollaista se meininki on ja ainakin pieninten kohdalla ahdistavaa. Isompi jo paremmin pärjää. Mutta pph:lle vielä vähemmän pientä kuin isoakaan.

kerroppas perustelusi tuohon kun noin innokkasti olet mollaamassa.

Meillä oli lapsilla päiväkodissa yksi hoitaja, joka huusi aina nuppi punaisena lapsille. Onneksi lopetti :/ Olisko tullut vähän palautetta, kiva kun jo aamulla klo 8.30 karjuu täyttä huutoa lapsille.. siis ettei voi perustella edes sillä, että olis pinna kireellä päivän myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

kerroppas perustelusi tuohon kun noin innokkasti olet mollaamassa.

En minäkään veisi pph:lle, tiedän että on olemassa paljon hyviä perhepäivähoitajia, mutta koska minulla on kuitenkin usesta huono kokemus, en täällä uskalla laittaa lapsia pph:lle jos en tunne häntä hyvin :( Jos tuntisin, tai tietäisin varmuudella että on hyvä ja luotettava ihminen, niin voisin ehkä viedäkin. Muussa tapauksessa pieni päiväkoti, johon olen tutustunut etukäteen.

Hain kuopusta päiväkodista ja sielä se yksi ja sama elämäänsä kyllästyny täti taas meuhkas :headwall: komenteli lasta pukemaan jotain sellasta mitä hänellä ei ollut mukana ja noin 5 vee yritti sanoa että ei äiti laittanu aamulla sitä mukaan niin täti se vaan jakso motkottaa lapselle kaiken aikaa :o ihan ku se olis lapsen vika kun ei äiti laittanu mukaan kyseistä vaatetta :kieh:

Samaisesta tädistä ei pitänyt esikko eikä kuopuskaa mutta onneksi se ei enää siinä ryhmässä olekkaan :D

Päiväkodin tai pph:n valitseminen liittyy tällä paikkakunnalla ainoastaan yksityisiin. Kunnallisessa ei ole minkäänlaista vaihtoehtoa, saa olla iloinen, että jonkun hoitopaikan saa, sisällöstä viis.

Perhepäivähoidosta on meidän perheellämme erilaisia kokemuksia - pahin oli yksityinen, joka nukutti lapsia lattialla maton päällä (ei patjaa siis), välipalaa ei saanut ennenkuin kaikki olivat heränneet päiväunilta eli jos hain klo 15, ei ollut vielä saanut välipalaa, eteisessä kaameassa kasassa kosteat ja märät vaatteet yhdessä mytyssä, 2-vuotiailta vaadittiin "tunnustamista" kun pph laittoi pukemansa 2 tyttöä keskenään pihalle ja jyrkiltä portailta putosi lyhty, joka ei edes hajonnut. Saman hoitopaikan poika puri meidän lastamme ja jouduin viemään lääkäriin, hoitaja oli käskenyt tytärtämme puremaan takaisin. Sen episodin jälkeen emme enää vieneet sinne hoitoon päiväksikään (oli varahoitopaikka).

Eka pph oli maailman paras, loistava, ihana, mutta joutui lopettamaan työnsä miehen alko-ongelman ja eroamisen vuoksi.

Nyt pph, jossa ei tehdä mitään järkevää, ulos ei mennä, jos sataa hippunenkin vettä tai lunta jne. Kerran jättänyt lapset ilman ruokaa, kun eivät keränneet leluja tarpeeksi nopeasti.

Enää reilu vko jäljellä ja vaihdamme uuteen pph-paikkaan. Odotan mielenkiinnolla, minkälainen se on. Nyt ohjeistan jo lähdössä paremmin (=tein "vaatimuslistan").

Yhteistyössä