Minua aina naurattaa sellaiset nimet sisaruksilla, joissa ei ole mitään yhteistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse tykkään että on jollain tavalla samantyylisiä nimiä, vaikka vaikka kirjainmäärä olisi eri. Esim. seitsemässä veljeksessä on Tuomas, Lauri, Eero. Siihen voisi lisätä vaikka Konstan, Kallen...
Ehkä olis hyvä jos ne nimet ei ole kauheasti eri vuosikymmeniltä. Jotkin Hilma, Nico-Petteri, Marko ja Kirsti ei käy yhteen.

Mä tajuan vanhempana, että haluaa antaa toisiinsa rimmaavia tai samalla alkukirjaimella alkavia nimiä. Mutta kun kavereita - siis ikätovereita - mietin, niin lapsena musta oli kumma pakkomielle, jos piti koko perheen olla tyyliin isä Ilkka ja lapset Irja, Ilja, Ilana ja Inka. Että voi hyvä jysäys, eikö nyt mitään muuta ole keksitty.

[QUOTE="vieras";24457561]On se nyt paljon mukavampi, että sisaruksilla on jollain lailla toisiinsa sopivat nimet. Yleensä tälläiset vanhemmat jotka antavat lapsilleen TÄYSIN erilaiset nimet ovat muutenkin erikoisia...[/QUOTE]

No kuvailenpa esimerkiksi omaani ja sisarusteni nimiä. Kolme nimeä, ei samaa alkukirjainta, yksi raamatullinen ja kaksi ei. Okei, alkavat konsonantilla ja päättyvät vokaaliin ja ovat 5 kirjaimen pituisia. Niinkuin, hmm, suurin osa suomalaisista nimistä? Ainakin ennen peppiinojen maihinnousua.

Minusta meidän perheessä on aina ollut ihan riittävän mukavaa. Ja vanhempani ovat oikeasti ehkä maailman tavallisimmat ihmiset. Tylsiä suorastaan. Mutta ehkä asian selittää että olemme 60-70 -luvun lapsia ja nyt asiat ovat toisin. Onneksi en aio hankkia kuin yhden lapsen niin vältän tän suunnattoman ongelman josta kuulin vasta tänään.

Minäkin inhoon kaikenlaisia olettamuksia, että jos poika on Lauri pitää sitte siskon olla Laura tai ainakin alkaa samalla kirjaimella. Meillä ei nimet aukea edes sukulaisille, koska toisia samannimisiä ei ole! Eikä tule! Ja ihan on tavalliset nimet meillä, tosin taitaa enempi olla ruotsalaiset kuin suomalaiset...toisista. Muttamutta: molempien nimet sopii myös täysikauvuiselle aikuiselle ihmiselle. Musta Esim Nuppu tai ..hmmm monet muut nimet ei sovi aikuiselle ihmiselle, vauvoille kylläkin ja taaperoille.

No siis, mä taas en tajua miksi pitäis olla samaa.
Meil on esikko Jenna ja kakkonen Kiia tai Onni.

Päivät pitkät naurat lasten nimille, jos ne on vaikka Lilja ja Samuel?
Onnee :flower:

• Tykkää
Reactions: Data
Mä en taas yhtään ymmärrä sitä, että miksi niiden nimien pitää jotenkin sopia toisiinsa. Mun lapset on ihan omia yksilöitään, ei niiden tarvi rimmata kenenkään kanssa.

Mulla on isosisko ja -veli ja kaikilla meillä on kivasti samalla kirjaimella alkava nimi, koska isä ehdottomasti halusi. Ja vielä niin vaikealla kirjaimella kuin P.

Tämän ketjun luettuani myös tajusin olevani todella outo ja paha ihminen, koska lasteni etunimissä ei ole YHTÄÄN samaa kirjainta! ;) Ovat tyyliltään samanlaiset nimet kuin esim. Jutta ja Lasse...

jo on taas typerä juttu. ehkä et itse vain tajunnut nimien punaista lankaa. onhan molemmissa i ja k kirjain. voivathan molemmat olla suvussa ja siksi lapsille annettuja. mitä väliä? ihmisillä on syynsä antamilleen nimilleen ja jos ainoa syy on "että ne mätsää" ni se on kyllä typerimmästä päästä.

[QUOTE="typykkä";24457633]Minäkin inhoon kaikenlaisia olettamuksia, että jos poika on Lauri pitää sitte siskon olla Laura tai ainakin alkaa samalla kirjaimella. Meillä ei nimet aukea edes sukulaisille, koska toisia samannimisiä ei ole! Eikä tule! Ja ihan on tavalliset nimet meillä, tosin taitaa enempi olla ruotsalaiset kuin suomalaiset...toisista. Muttamutta: molempien nimet sopii myös täysikauvuiselle aikuiselle ihmiselle. Musta Esim Nuppu tai ..hmmm monet muut nimet ei sovi aikuiselle ihmiselle, vauvoille kylläkin ja taaperoille.[/QUOTE]

Joo näin, mut tuohon Nuppu juttuun kommentoin, et aikanaan myös esim. Sarista sun muista ajateltiin, ettei sovi aikuiselle, mutta sopivatpahan ne. Nimet kasvavat kantajansa mukana, sen huomaa sitten aikanaan :)

En naura kellekään, mutta vähän ihmetytti kun kerran tapasin sisarukset, jotka oli nimetty ap:n oppien mukaan: Mari ja Marika. Eikö olisi maailmasta löytynyt pikkusiskolle ihan omaa nimeä?

Samoin kuin nämä laulavat Mattilan sisarukset: kaipa fanit tietävät kuka heistä on kukin.

Itse olen antanut esikoiselleni perinteisen suomalaisen "pappa"nimen, joka löytyi suvusta, ja varmaan samoilla linjoilla mennään myöhemminkin. Mutta ei minua pätkääkään haittaa, jos jonkun Veikon pikkusisko saa nimekseen Isla.

Meidän poikien nimet on ns samaa sarjaa, molemmat vanhoja suomalaisia nimiä. Alkavat myös samalla kirjaimella, on yhtä monta kirjainta ja molemmat myös tarkoittavat jotain. Lisäksi sointuvat hyvin yhteen.

Nimet valittiin sen perusteella, mikä nimi juuri sille lapselle sopii ja mikä mielyttää meitä vanhempia. Eipä paljon muiden mielipiteet liikuta. Toisaalta, IRL ei ole tullut kuin yltiöhyvää palautetta, jopa ventovierailta ja lähes päivittäin.

Jos sisarukset aikovat elää koko elämänsä yhtenä yksikkönä, riittää, että heillä on yksi yhteinen nimi. Ei tarvitse stressata sitä, sointuvatko nimet yhteen vai kahteen.

Eiköhän jokainen anna lapselleen omasta mielestään parhaan nimen.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";24457583]Itse tykkään että on jollain tavalla samantyylisiä nimiä, vaikka vaikka kirjainmäärä olisi eri. Esim. seitsemässä veljeksessä on Tuomas, Lauri, Eero. Siihen voisi lisätä vaikka Konstan, Kallen...
Ehkä olis hyvä jos ne nimet ei ole kauheasti eri vuosikymmeniltä. Jotkin Hilma, Nico-Petteri, Marko ja Kirsti ei käy yhteen.[/QUOTE]

Peesailen. Mielestäni sisarusten nimien ei todellakaan tarvitse alkaa samalla alkukirjaimella tai olla kaikki 4-kirjaimisia, 5- kirjaimisia tms. mutta jotenkin niiden pitäisi olla samalta aikakaudelta -siis minun mielestäni. Mutta toisaalta, enpä tosiaan jaksa päätäni vaivat muiden lasten nimillä, riittää kun omien lapsien nimet sopii sielulle :D

Minusta on hauskaa kun nimet ovat erityyliset ystäväni antoi tyyliin Kiia ja Benjamin ja pidin valtavasti niistä antamistaan nimistä! :)
En tajua miksi nimien PITÄISI mätsätä?

Mä sikäli pystyn ymmärtämään tätä aloitusta, että pystyn näkemään pythonmaista huumoria esim sisarussarjassa, joiden nimet ovat Mikko, Minna, Miia ja Gustav-Gabriel.

En silloin naura lapsille, enkä pidä nimiään huonoina, vaan arvostan vanhempien kykyä irrottautua kaavasta.

• Tykkää
Jos saadaan tyttö niin tulisi varmaan Erika/Eerika ja esikoinen Andreas..kuuluuko tämäkin niihin vai missä punainen lanka? :D No me rakastetaan sitä nimeä siellä se piilee. ;)

Yhteistyössä