minua ahdistaa vauvani nimittelyt - ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkö omaa asennetta soi myös koettaa muuttaa, ja yrittää muistaa että ne on sanottu kohteliaisuuksina ei kritiikkinä. Vastaavasti voit ajatella miten onnekas lapsesi on, että imetys on onnistunut noin hyvin ja painoa tulee noin paljon omalla maidolla! Jokainen solu on saanut parhaat mahdolliset rakennusaineet, mikä kohta muuttuu kun kiinteät tulee kehiin, on siis hyvä että on kasvanut nyt paljon.

Voi myös olla, että lapsesi on luontaisesti lihavuuteen taipuvainen, oma asennemuutos on ihan hyvä aloittaa nyt jottei tule itsetunto-ongelmia myöhemmin.

Toivon että saat myös sanottua kommentoijille asiasta. Toivottavasti se siitä tasaantuu!

[QUOTE="äitikahdelle";23827174]Niin onhan tämä painon kyttääminen melkosen ahdistavaa. Isosisko on mennyt aina -20 -käyrällä ja hänestä päivitellään, kuinka laiha hän on. Eikä saa tarpeeksi ruokaa ym.

Pitääpä sanoa, että vauva syö isosiskon ruuat, siksi toinen on noin laiha ja toinen on noin paksu :-)

Mutta kaikki me olemme yksilöitä - ihania sellaisia.[/QUOTE]

Heehee, tuo on hyvä, että vauva nappaa taaperon ruoat :D Sano noin! Ja käske aikuistenki vahtia lautasiaan jne! Ihan vakavalla naamalla vaan ja katot niitten ilmeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullerovauvojen äiti;23826885:
Imetettyhän ei voi olla liian lihava.

WTF??!

Todellakin voi olla! Tuttavallani on kaksi lasta, molempia imetetty parivuotiaiksi ja olivat todella lihavia vauvana. Nyttemmin toisen paino on pudonnut, kun lapsi on alkanut liikkumaan mutta nuorempi on kauhea mötkö edelleen.
Minua säälittää lapset, joiden vanhemmat syöttää heidät sioiksi :(.
Lapsen on vaikea hengittää, varsinkin kesäaikaan todella hankala olla ja paksuihin poimuihin kertyy kuonaa ja hikeä ja muuta paskaa ihan kuin aikuisella ylipainoisella ihmiselläkin.

Se että imettää ei tarkoita,että sitä lasta voisi mielinmäärin syöttää, todellakaan!
Tosi monet läskien taaperoiden äidit ovat sokeita lapsensa lihavuudelle :(

Alkuperäinen kirjoittaja töööt;23828126:
WTF??!

Todellakin voi olla! Tuttavallani on kaksi lasta, molempia imetetty parivuotiaiksi ja olivat todella lihavia vauvana. Nyttemmin toisen paino on pudonnut, kun lapsi on alkanut liikkumaan mutta nuorempi on kauhea mötkö edelleen.
Minua säälittää lapset, joiden vanhemmat syöttää heidät sioiksi :(.
Lapsen on vaikea hengittää, varsinkin kesäaikaan todella hankala olla ja paksuihin poimuihin kertyy kuonaa ja hikeä ja muuta paskaa ihan kuin aikuisella ylipainoisella ihmiselläkin.

Se että imettää ei tarkoita,että sitä lasta voisi mielinmäärin syöttää, todellakaan!
Tosi monet läskien taaperoiden äidit ovat sokeita lapsensa lihavuudelle :(

Käsitin että tuossa puhuttiin vauvasta joka on täysimetyksellä, sellainen ei voi syödä liikaa. Ja AP:n vauva on vasta pieni, ei liiku vielä. Niin lvarmasti laihtuu kun lähtee liikkeelle. Tietenkin jos on taapero jota imetetään, ja lisäksi syö runsaasti epäterveellistä, niin voi lihoa.

meillä aikoinaan täysimetetty oli 4kk iässä 9,6kg/67cm. iso oli tottakai, mut tuon 4kk jälkeen se painonnousu sitten tasottui... 1veenä oli 11,5kg ja 81cm.
kuulin myös noita samaisia juttuja...

Mun molemmat lapset on olleet sellasia micheliukkeileita vauvana, mun mielestä ne on olleet niin tajuttoman suloisia ja ihania etten mä oo edes osannut ajatella että joku sanois pahallaan kun on kuvannut heitä pyöreiksi, michelinukoksi jne. Lihavaksi ei kyllä kukaan ole sanonut ja yleensäkin sanomiset on olleet luokkaa "voi miten iiiihana pikku pallero!".

Sanot vaa seuraavalla kerralla jos joku kommentoi lastasi että "Niin, eikö olekin niiiiiin söpö?".

Saattaa nimittäin vaikuttaa sekin, minä nyt olen vähän ällö-äiti todennäköisesti mutta olen aina kaikille kuuluttanut miten mulla voikaan olla niin kauniit ja ihanat lapset. Eipä oo monikaan tullut mulle vastaan väittämään. Ja siis tässä ideana se, että nuo lapset on ihan tavallisen näköisiä, tiedostan sen kyllä, mutta se rakkaus mikä huokuu heitä kohtaan ja miten heidät näkee, ehkä sitten on vaikuttanut myös ympärillä olevien ihmisten mielipiteisiin... Nojoo, tai no tiedä siitä...

Emmä kuitenkaan tiedä mistään mitään :D

meidän esikoinen oli 4kk iässä 10kg, ja siinä se paino sitten pysyikin vuoden ikään asti. Pikkuveljensä painoi 4kk 10kg, 6kk 12kg ja nyt 1.5v siihen ei ole tullut kuin muutama hassu gramma lisää. Molemmat painoivat syntyessään 4kg, ja rintamaidolla mentiin siihen 6kk asti. Kummasti ovat lapset hoikistuneet kun ovat liikkeelle lähteneet, mutta saihan sitä kommenttia tosiaan kuulla...

Mun vauvaa on myös sanottu isoksi ja harteikkaaksi ja yhteen aikaan sillä oli kakasoisleuka jolle naureskeltiin hyväntahtoisesti :D Mä olen kokenut että ihmiset tavallaan kehuu sitä että toinen kasvaa hyvin, ruoka maistuu, ei ole allergioita jne. Monesti olen kuullut että hyvä että ruoka maistuu ja syöpäs se hienosti vaikka on noin pieni jne. Ja sit joku on ottaut syliin ja snaonut et onpas painava, kun oli juuri nostellut jonkun sukulaisensa puoli vuotta vanhempaa vauvaa joka oli kuulemma tuntunut saman painoiselta. En mä ole loukkaantunut, vauva kasvaa itseasiassa 0-käyrällä tällä hetkellä ja olen ihan iloinen siitä miten helppoa esim. soseiden aloittaminen oli kun toinen tykkää syömisestä ja kaikki kelpaa :D Mä usein puhun ihmisille että musta on ihanaa kun vauavalla on musta tukka ja mun mielestä noi pyöreät posket on tosi söpöt jne. ja kyllä ihmiset kehuukin vauvaa :) Koita kehua muille vauvaasi (joistain muista asioista kuin koosta) niin huomaat että varmaan muutkin näkevät söpöjä piirteitä hänessä! :)

Minä en ymmärrä, miksi vauvan painoa pitää AINA kommentoida.. Ovatko ihmiset todellakin niin mielikuvituksettomia, etteivät löydä vauvoista mitään persoonallisempaa sanottavaa?! Jokaisesta ihmisestä löytyy joku positiivinen asia. Ja jos ei mielikuvitus riitä, aina voi tyytyä toteamaan esimerkiksi "Voi kun ihana vauva".

Mä kuulen joskus vieläkin kuinka lihava olin vauvana ja lapsena pyöreä.

Teini-iässä kävin syömishäiriön rajalla, vaikka olinkin ihan normaalipainoinen/hoikka, sitä vaan ajatteli itseänsä lihavana ja miten parempi olisi jos olisin hoikempi. Eikä minulla koskaan ole ollut/tule varmaankaan olemaan täysin tervettä suhtautumista omaan kehooni.

Ja kyllä minuakin ketuttaa kun isovanhemmat lähtevät arvioimaan lapseni ulkonäköä ja ruumiinrakennetta. Mä en pidä sitä terveenä.

Surullista, kun vauvaasi haukutaan, ei niin saisi tietenkään koskaan olla. Mitä neuvolassa on sanottu painosta? Mulla on kaverilla vuoden ikäinen poika, joka painaa 17 kg ja on järkyttävässä kunnossa, ei ole hyväksi hänelle itselleen, käy niin sääliksi poika. Hän ei edes käänny, kun on niin lihavassa kunnossa. Ei siis myöskään konttaa, ryömi, eikä nouse seisomaan. Istuu juuri ja juuri. Muuten on aivan normaali, ei siis kehitysvammainen tai mitään, lihavuus vaan on todellinen ongelma. Oravanpyörässä ovat; poika lihoo, muttei liiku, niin eipä se paino pääse tasoittumaan. Toivottavasti oma vauvasi pääsee liikkeelle, niin paino alkaa tasoittumaan.

minun lastani myös sanotaan emännäksi, mörssäriksi ja matroonaksi, mutta olen näistä nimityksistä vain YLPEÄ. Kaikki lapseni ovat ollet makkara-michelinejä vauvana, erityisesti 6-12 kk iässä selkeästi jossain yläkäyrän yläpuolella, mutta heti liikkeelle lähdettyään normalisoituneet normaalipainolle, jopa miinuskäyrälle eivätkä sen jälkeen ole yhtään punkeroita. Vanhemmat normaalipainoisia, syömme tervellisesti ja liikumme paljon erikseen ja myös perheenä.
EIkös se ole hyvä asia että vauva on pulska ja hyvin syönyt, saa ainakin ravintoaineita ja paremman alun elämälleen kuin alipainoinen? Ja jos vauva on imetetty niin sehän on vain hieno asia että äidillä riittää maito ja pystyy tarjoamaan lapselleen terveellistä ruokaa ja vähintäänkin riittävästi?

Meillä oltii 3kk neuvolassa 8300g ja 64cm, ja kyllä on meilläki pojasta sanottu vaikka mitä kun on nii isokokoinen.. :( On täys imetyksellä! Todella inhottavaa kun haukutaan pientä, eiköhä se paino siitä tasoitu kun rupeaa liikkumaan! ja nälässäkö pitäis pitää. Mielestäni on ainaki mahtavaa kun poika on terveen näköinen eikä mikää pieni, joka hyvä jos saanut ruokaa kun on nälkä!
TSEMPPIÄ TEILLE! Mä ainakin tykkään ihanista pikku palleroista! <3

Alkuperäinen kirjoittaja emännän äiti;23828669:
minun lastani myös sanotaan emännäksi, mörssäriksi ja matroonaksi, mutta olen näistä nimityksistä vain YLPEÄ. Kaikki lapseni ovat ollet makkara-michelinejä vauvana, erityisesti 6-12 kk iässä selkeästi jossain yläkäyrän yläpuolella, mutta heti liikkeelle lähdettyään normalisoituneet normaalipainolle, jopa miinuskäyrälle eivätkä sen jälkeen ole yhtään punkeroita. Vanhemmat normaalipainoisia, syömme tervellisesti ja liikumme paljon erikseen ja myös perheenä.
EIkös se ole hyvä asia että vauva on pulska ja hyvin syönyt, saa ainakin ravintoaineita ja paremman alun elämälleen kuin alipainoinen? Ja jos vauva on imetetty niin sehän on vain hieno asia että äidillä riittää maito ja pystyy tarjoamaan lapselleen terveellistä ruokaa ja vähintäänkin riittävästi?

Näin mäkin näen asian. Olen ollut vaan ylpeä terveen ja hyvinvoivannäköisistä lapsistani :D

Ei sillä että katsoisin kenenkään hoikkaa lasta sillä silmällä että "voi ei, se ei saa ruokaa" vaan siis sillä että olisin itse ollut enemmän huolissani jos omat lapset olisivat olleet rimpuloita, molemmilla kun rakenne on kuitenkin aika sellainen massiivinen.

Äh, tommosesta kannata ottaa nokkiinsa. Jokainen voi loukkaantua ihan mistä tykkää jos sille päälle sattuu. Meillä kumpikin lapsi on ollee hoikkeliineja (isäänsä tulleita ;) ) ja on niitäkin päivitelty. Kun ovat niin pieniä ja voi kauhee ku se on pieni ja syökö se ja ties mitä. Kyllä syö, molemmat on syönee ku hevoset, mutta silti ovat rimppakinttuja. Sanoi joku että vauva ei oo ollenkaan vauvan näkönen ellei sillä ole niitä "ihania jalkamakkaroita". Ei ole täällä näkynyt ensimmäistäkään makkaraa. Mutta en silti loukkaantunut. Mun vauvat on ollee MUN mielestä maailman ihanimmat ja söpöimmät ja se riittää. :heart:

Eli anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Yleensä noi kommentit on ihan hyvällä sanottuja. Kunhan et itse lähde sille linjalle että arvostelet ulkopuolisten kommenttien vuoksi lastasi, tai jopa yrität rajoittaa imetyksiä että laihtuisi.

Viimeksi muokattu:
meillä esikoinen oli vauvana kuin pieni buddha,nauroikin koko ajan.Heti kun lähti liikkeelle katosi tuplahymy.Saihan siitä kuulla ja paljon oli hyvän tahtoista naurua.Kuopus oli taas laiheliini, ja kyllä sillekkin löytyi vitsinvääntäjät ja naureskelijat.Ja tuli kuultua kaikki rimppakinttu ym vähemmän mairittelevat lempinimet.
Ihmiset nyt on vähän tahdittomia joskus.En mä ole ainakaan siitä loukkaantunut.

Meillä on todella iso poika. Oli jo syntyessään painava ja pitkä(yli 5kg, 57cm, ei rd), imetettynä paino vaan jatkoi nousuaan, kun taas pituuskasvu tasottui. Puolitoistavuotiaana on nyt pullea ja painava edelleen, on nyt talven jälkeen alkanut juoksemaan ja kiipeilemään paljon. Annoskoot ovat isoja, mutta normiruokaa ja muut ovat meillä norm.painoisia, joten neuvolassa sanoivat vain, että antaa ajan kulua. Itseä vähän mietityttää, mutta saa nähdä miten sitten parivuotiaana.

Kommentteja on kyllä tullut, mutta en muista yhdenkään pahalla sanoneen ja tottahan se on, kiharoineen kuin pullea kerubi :) Enemmän onneksi huomioidaan pojan aktiivisuutta ja aurinkoista luonnetta!

Eihän tuo sitten ole edes lihava, ko0ska on noin + 10 % käyrällä (painon suhde pituuteen). Normaaliahan on olla -10 % ja +10 % välillä.

Meillä poika oli 4 kk ikäisenä 9,5 kg ja 69 cm ja oli siellä + 10 % käyrällä.

Hänen kokoaan on ihasteltu tyyliin "onpa iso poika" "oi kun on jo pitkä" ym. Itse usein kutsunut poikaa mun omaksi "jöntiksi" ym. EI ole siis ollut sinänsä lihava vaan sopusuhtaisen iso. Sellainen hyvin harteikas jo silloin.

Poika oli 6,5 kk ikäisenä 73 cm ja 10,7 kg ja 8 kk ikäisenä 75 cm ja 11,2 kg. Painon nousu on siis tasoittunut, kun lähtenyt enemmän liikkeelle. Kävelemään lähti tuossa 8 kk iässä, ja ainakaan kotivaa'an mukaan paino ei ole noussut sen jälkeen kuin ehkä 100-200 g. Niin ja nyt on siis 10,5 kk ikäinen.

Kyllä teilläkin liikkuminen varmasti tasoittaa painoa sitten ajallaan. Vauvojen kuuluu olla pyöreitä ja kolmoisleukakin on ihan vaan söpöä vauvoilla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Michelin-ukon äiti;23827280:
Jos isoa vauvaa ei saa sanoa isoksi iloisella ja positiivisella äänellä, niin mitä siitä vauvasta saa sanoa? Voiko sanoa että nätti tuuhea tumma tukka? Äiti voi saada siitä pahan mielen, jos on toivonut vauvastaan vaaleaa. Saako sanoa, että ihana hymypoika, kun kotona voi tulla iltaisin känkkäränkkä?

Vai sovitaanko, että kaikki vauvat ovat tästä lähtien pelkästään söpöjä? Entäpä jos joku ei ole halunnutkaan söpöä vauvaa vaan pikku isännän/emännän?

No sanotko kenellekään aikuisellekaan, "Oletpa sinä kaunis, iso nainen!"??? Kyllä minä keksin paljon muutakin sanottavaa vauvasta kuin sen että onpa iso. Enkä yleensä edes sano mitään vaan jutustelen vauvan kanssa ja hömpötän, vauvat rakastaa mua :)

Mun neljäs lapsi (nyt vuoden vanha) on ihanan pullea. Hoen itse päivittäin hänelle kuinka pullea JA ihana hän on. Hän on kaunis, ihana ja niin hellyttävä palleroinen. :heart:

No sanotko kenellekään aikuisellekaan, "Oletpa sinä kaunis, iso nainen!"??? Kyllä minä keksin paljon muutakin sanottavaa vauvasta kuin sen että onpa iso. Enkä yleensä edes sano mitään vaan jutustelen vauvan kanssa ja hömpötän, vauvat rakastaa mua :)

Jos joku on mielestäni kaunis, kerron sen hänelle mielelläni, vaikka hän sattuisi olemaan ylipainoinenkin. En käytä samoja ilmaisuja kuin vauvoista puhuessani, mutta tuskin sinäkään hömpötät aikuisille samalla tavalla kuin vauvoille.

Oletko sinä muuten ihan tosissasi, kun vertaat täysimetettyä, plussakäyrillä kasvavaa sylivauvaa ylipainoiseen aikuiseen?

Täällä on puhuttu että rintaruokittu vauva ei voi olla lihava. Voiko pulloruokittu sitten? Mulle yks kaveri on arvostellut sitä että vauva on lihava, ja voi kauhee kun se on lihava ja että syötän sitä liikaa. Vauva oli 2kk neuvolassa 6020g, eli ei silleen "liikaa" painoa mut kun ottaa huomioon että oli syntyessään 2880g niin onhan sitä tullut. Mut miten mä muka voisin syöttää sitä vähemmän, eihän sitä nyt ilkeä nälässä pitää ja huutoa kuunnella!? Parhaita ne on neuvoon kellä ei lapsia edes ole..

En ole korvikkeen antamisen asiantuntija, mutta väittäisin ettei sitä ole myöskään lapseton ystävä, joka kehottaa syöttämään vauvaa vähemmän! Ei kukaan meistä aikuisista voi kuvitella, mitä nälkä on pienelle vauvalle. Se on niin kokonaisvaltaista fyysistä ja henkistä kipua.