minua ahdistaa vauvani nimittelyt - ja paino

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikahdelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitikahdelle"

Vieras
Hei,

Tyttövauvani oli 4kk:n neuvolassa ja mitat olivat 9kg/69cm. Minua jotenkin ahdistaa, kun hän aiheuttaa hämmennystä ja naurua (vaikkakin hyväntahtoista) muissa ihmisissa. Kertaakaan en ole kuullut, että hän olisi söpö. Iso, emäntä, lihava, michelin-akka, mötkäle, punkero ovat sanoja joita hänestä muut ihmiset ihan avoimesti käyttävät. Ja minua loukkaa. En tiedä, miksi. Ok, hän on iso ja paksu. Hän on kuitenkin minun lapseni ja rakas. Koen nuo sanat aika ikävinä. Kuka meistä haluisi kuulla itsestään samaa? Kuulisi edes kerran kliseiset söpö, nätti ym.

Sekä mies että min olemme hoikkia. Minkäs teet, kun vauva pyytää ruokaa. Ei oikein voi olla antamattakaan. Isosisko on taas pienikokoinen, nyt nelivuotiaana painaa 14 kg. Pian ovat siis samanpainoisia.

Onko lapsi täysimetetty vai korvikkeella? Imetettyhän ei voi olla liian lihava. Omia imetettyjä pullerovauvojani olen itse "nimitellyt" ihan avoimesti pulleroiksi ja michelin-vauvoiksi, sillä vauvoilla luonnollinen pyöreys on asiaan kuuluvaa ja söpöä. Harva niillä termeillä siis vauvasta negatiivisesti puhuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pullerovauvojen äiti;23826885:
Onko lapsi täysimetetty vai korvikkeella? Imetettyhän ei voi olla liian lihava. Omia imetettyjä pullerovauvojani olen itse "nimitellyt" ihan avoimesti pulleroiksi ja michelin-vauvoiksi, sillä vauvoilla luonnollinen pyöreys on asiaan kuuluvaa ja söpöä. Harva niillä termeillä siis vauvasta negatiivisesti puhuu.

Imetetty voi olla liian lihava.

Munkin mielestäni tuollainen on tökeröä. Tosi tökeröä. Vaikkeivät sitä ilkeyksissään sanokaan, niin silti. Ei sitä aikuisillekaan lässytetä että "voi kun sun vatsamakkarat on söpöt, oot ihan michelin-akka, tuitui"...

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Vauvan kuuluu ollakin "punkero".Jos joku lihavaksi on sanonut niin se nyt on jo ilkeetä,vauva ei voi olla lihava edes.
Musta tuntuu että olet ottanut vaan vähän herkästi itseesi.pienistä vauvoista voi olla hankala sanoa mitään sen kummempaa koska eivät ole vielä omia persoonia (paitsi vanhempien mielestä) niin ihmiset sitten herkästi sanoo yleensä esim. painosta,hiuksista tms. asiasta mikä on selvästi nähtävissä,

[QUOTE="...";23826910]Imetetty voi olla liian lihava.[/QUOTE]

Ei epäterveellisen lihava, vaikka siis pyöreä olisikin. Eli niistä imetysmakkaroista ei tarvi olla millään lailla huolissaa, lähtevät kyllä aikanaan pois.

Muuten ap:lle :hug:. Itsellä on kaksi nuorempaa lasta olleet pulleroita ja isokokoisia. Kuopus nyt pikkuisen auki 6kk mitoissa 8700g ja 70cm. Tiedän kyllä olevan iso ja pyöreä, sanon sen itsekin mutta olisi varmasti ikävää jos ei vauvasta muuta kuulisikaan kuin noita michelinukko-juttuja. Eiköhän sitä luulisi ihmisten uskovan että sen pyöreän ja isokokoisen vauvan äiti on tietoinen vauvan koosta ilman että sitä pitää jatkuvasti päivitellä. Sitäpaitsi kyllä ne palleroisetkin vauvan voi olla ihan suloisia ja välillä kannattaa mielummin sanoa vaikka jotain vauvan suloisuudesta, kauniista silmistä, hymystä jne eikä aina keskittyä niihin makkaroihin.

[QUOTE="vieras";23826949]miten rintamaidolla olevan vauvan syömistä rajoitetaan, jos siis vauva on "liian lihava"? Otetaan rinta pois suusta ja annetaan tutti?[/QUOTE]

Ei tarvitse rajoittaa. Meille lääkäri totesi, että rintaruokitun lihavuus on ns. tervettä lihavuutta, joka ei ole pysyvää laatua. Jos on siis pelkällä äidinmaidolla ruokittu. Meidän Michelin ukko on ollut taaperoikäisestä lähtien hoikka lapsi.

[QUOTE="vieras";23826949]miten rintamaidolla olevan vauvan syömistä rajoitetaan, jos siis vauva on "liian lihava"? Otetaan rinta pois suusta ja annetaan tutti?[/QUOTE]

Oman kokemuksen (2 lasta) vauvan ruokailua ei voi rajoittaa. Jos otan tissin pois ja laitan tutin suuhun, kun toinen on nälkäinen, alkaa niin kova huuto, että ei siinä tutit pysy suussa. Hän huutaa ihan sinisenpunaisena. Neuvolassa sanottiin vain, että jos vauvan on nälkä, hän tarvitsee ruokaa. Tuon ikäistä ei panna dietille.

Kannattaa muuten nyt hyvissä ajoin tehdä selväksi, että vauvanne on mikä on ja eiköhän ole jo tarpeeksi retosteltu ja kauhisteltu hänen painoaan. Kohta siitä tulee tapa, että päivittäin jaksetaan siitä mainita, kuin x on niin punkero ja pullukka. Ja kun aikaa kuluu, vauvanne alkaa ymmärtää. Vaikka painosta vitsailu olisi kuinka hyvätahtoista tahansa, se ei ole kuitenkaan soveliasta.

Mieti, miltä tuntuisi sinusta, jos sun ekat lapsuudenmuistosi noin 3-vuotiaana olisi sitä, että sun painoas on aina mollattu, vaikkakin hyväntahtoisesti. Se voi aiheuttaa kovaa ahdistusta ja jopa syömishäiriö voi laueta sitten teini-iässä.

Vauvanne on nyt mikä on, te ette ole sitä lihottaneet. Nyt hyväksytte vauvanne ja lopettakaa ainakin perheen sisällä vauvasta puhuminen läskinä jne. Ei varmaan tee hyvää isosisaruksenkaan kuunnella tuota päivittäistä päivittelyä. Ties vaikka sekin kohta yhdistää, että liikaa syömällä tulee lihavaksi, jota päivitellään ja sillekkin voi tulla jotain syömishäiriöitä.

Eli nyt stoppi noille puheille. Vieraille voitte sanoa ihan ystävällisesti, että eiköhän päivittelyt nyt riitä.

Pöh,sanon minä.Vauvan rinnalla oloa ei tarvi rajoittaa yhtään mitenkään.
Mä olen nähnyt pulleita vauvoja mutta en yhtään lasta kuka olisi jäänyt "lihavaksi" sen takia että on vauvana syönyt liikaa.

[QUOTE="äitikahdelle";23826860]Hei,

Tyttövauvani oli 4kk:n neuvolassa ja mitat olivat 9kg/69cm. Minua jotenkin ahdistaa, kun hän aiheuttaa hämmennystä ja naurua (vaikkakin hyväntahtoista) muissa ihmisissa. Kertaakaan en ole kuullut, että hän olisi söpö. Iso, emäntä, lihava, michelin-akka, mötkäle, punkero ovat sanoja joita hänestä muut ihmiset ihan avoimesti käyttävät. Ja minua loukkaa. En tiedä, miksi. Ok, hän on iso ja paksu. Hän on kuitenkin minun lapseni ja rakas. Koen nuo sanat aika ikävinä. Kuka meistä haluisi kuulla itsestään samaa? Kuulisi edes kerran kliseiset söpö, nätti ym.

Sekä mies että min olemme hoikkia. Minkäs teet, kun vauva pyytää ruokaa. Ei oikein voi olla antamattakaan. Isosisko on taas pienikokoinen, nyt nelivuotiaana painaa 14 kg. Pian ovat siis samanpainoisia.[/QUOTE]

Mun pojat ovat olleet isoja vauvoina myös. Vanhemmat pitkiä ja hoikkia. Kuopus oli 4kk 10,2kg ja suurin osa kommenteista ovat olleet "ihana" "pallero" jne. Kukaan ei ole sanonut lihavaksi tms. Olen pahoillani, jos sinua on loukattu. Ole onnellinen ihanasta tytöstäsi! Harmillisempaa on, jos lapsi ei syö. Tikkujalkainen vauva on kutakuinkin kauhistus. Anteeksi.

[QUOTE="Tiina";23827017]Mun pojat ovat olleet isoja vauvoina myös. Vanhemmat pitkiä ja hoikkia. Kuopus oli 4kk 10,2kg ja suurin osa kommenteista ovat olleet "ihana" "pallero" jne. Kukaan ei ole sanonut lihavaksi tms. Olen pahoillani, jos sinua on loukattu. Ole onnellinen ihanasta tytöstäsi! Harmillisempaa on, jos lapsi ei syö. Tikkujalkainen vauva on kutakuinkin kauhistus. Anteeksi.[/QUOTE]

Niin ja vauvat kasvoivat rintamaidolla!

Tämä on kyllä kinkkinen. Tunnen tosi monta "ison" poikavauvan äitiä ja siinä sitten se tuntuu tosi luontevaltakin kun ihmiset kommentoi melkoiseksi isännäksi ja tankiksi yms. Tyttövauvan kohdalla se tuntuu kieltämättä tosi kurjalta. Aika kaksinaismoralistista kyllä näin sanoa, tiedän.

Mut ei se ole ikinä kohdallaan se kommentointi. Itse olen pahoittanut mieleni aikanaan esikoisen hoikkuuden kommentoinnista. Älyttömän pitkä poikavauva ja paino jatkuvasti siellä -20 käyrällä. Aina päiviteltiin kuinka voi pullovauva olla laiha jne. No voi vaan olla jos perintötekijät on sellaiset ja jos vauva säätelee tarkasti minkä verran huolii.

Pöh,sanon minä.Vauvan rinnalla oloa ei tarvi rajoittaa yhtään mitenkään.
Mä olen nähnyt pulleita vauvoja mutta en yhtään lasta kuka olisi jäänyt "lihavaksi" sen takia että on vauvana syönyt liikaa.

näin minä vähän mietinkin... kun joku tuolla ylempänä totesi, että rintaruokittu voi olla lihava ja aloin pohtia, että miten muka vauva laitetaan dieetille :D

mun mielestä tollanen nimittely edes hyväntahtoisesti ole kivaa. Iso tyttö teillä on, mutta varmasti oikein suloinen :) Eikä se nimittely ole kumpaakaan suuntaan kivaa, meillä on pieni tyttö ja aina saa kuulla kuinka pieni tyttö on.

omaa muksuani täysimetin 5kk ja tuolloin 3kk-4kk ikäisenä oli todellinen jytky,vaikka syötin vain sen verran mitä vauva tahtoi.liikkeelle kun lähti niin ihan silmissä hoikistui ja nyt kolmivuotiaana on tosi hoikka poika.koita vaan laittaa korvat lukkoon noilta kommenteilta.

[QUOTE="vieras";23827002]Kannattaa muuten nyt hyvissä ajoin tehdä selväksi, että vauvanne on mikä on ja eiköhän ole jo tarpeeksi retosteltu ja kauhisteltu hänen painoaan. Kohta siitä tulee tapa, että päivittäin jaksetaan siitä mainita, kuin x on niin punkero ja pullukka. Ja kun aikaa kuluu, vauvanne alkaa ymmärtää. Vaikka painosta vitsailu olisi kuinka hyvätahtoista tahansa, se ei ole kuitenkaan soveliasta.

Mieti, miltä tuntuisi sinusta, jos sun ekat lapsuudenmuistosi noin 3-vuotiaana olisi sitä, että sun painoas on aina mollattu, vaikkakin hyväntahtoisesti. Se voi aiheuttaa kovaa ahdistusta ja jopa syömishäiriö voi laueta sitten teini-iässä.

Vauvanne on nyt mikä on, te ette ole sitä lihottaneet. Nyt hyväksytte vauvanne ja lopettakaa ainakin perheen sisällä vauvasta puhuminen läskinä jne. Ei varmaan tee hyvää isosisaruksenkaan kuunnella tuota päivittäistä päivittelyä. Ties vaikka sekin kohta yhdistää, että liikaa syömällä tulee lihavaksi, jota päivitellään ja sillekkin voi tulla jotain syömishäiriöitä.

Eli nyt stoppi noille puheille. Vieraille voitte sanoa ihan ystävällisesti, että eiköhän päivittelyt nyt riitä.[/QUOTE]

Kiitos. Isovanhemmille on tämä jo tehty selväksi. Kiukkua nimittäin aiheutti, kun isosisko alkoi nimitellä pikkusisartaan buldogiksi. Ei tietenkään ilkeyttään, mutta oli anopilta kuullut...
Sitä paitsi vauvallani on kauniit silmät :-)

Ovatpa ihmiset ikäviä. Ehkä voisit sanoa ihan suoraan tai jotenkin leikin varjolla, että sinusta ei tuollainen nimittely ole mukavaa.

Vauvan mitat tasoittuvat kyllä myöhemmin.

On tämä kamala ulkonäkökeskeinen maailma, kun jo vauvojen pitäisi kaikkien olla "kauniita" jonkun stereotypian mukaisesti.