Minne valittaisitte tästä? (kouluasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";29342905]Perinteisesti enkeleillä on ollut meidän kulttuurissamme vaaleat hiukset.
Aivan kuten joulupukilla on ollut parta, noidilla tummat hiukset ja äitipuolilla ilkeä luonne.
Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.
Ihme kun joka asiasta pitää tehdä ongelmia ja elämää suurempia kysymyksiä, vaikka niissä ei takana olisi mitään sen kummempaa.[/QUOTE]

Perinteisesti joo. Mutta koulumaailmassa ei nyt voi mennä ihan perinteisen mukaan. Mitä jos luokalla ei olisi ainuttakaan vaaleahiuksista tyttölasta? Lainattaisiinko rinnakkaisluokalta, ettei perinteet rikkoudu?

[QUOTE="vvieras";29342903]Aika taitava... aika taitava provo. Jos ei asiaa sen enempää miettisi, niin kyyyyylllä tuo menisi läpi. Tai kyllähän se täällä aika usealla menikin jo läpi.

Hiusten/ihonväriin perustuva rasismi on kuitenkin niin vahva asia, että sillä ei kyllä kukaan opettaja uskalla leikkiä. Ainoa miten keksin että tämä voi olla totta, on että kyseessä on vanha opettaja jossain pienen piskuisella paikkakunnalla jumalan selän takana. Tällöinkin opettajalla olisi sattunut lapsus ja hän olisi tuon vahingossa sanonut ääneen.

Mutta eeeeei.... en usko.[/QUOTE]

No älä usko. Pienehkö kaupunki, mutta lähellä pk-seutua. Radanvarressa niin sanotusti.

Vanha opettaja, jää eläkkeelle tämän vuoden jälkeen. On aiemminkin loistanut, esim. viime keväänä jutteli muutaman äidin kanssa (olin mukana) kuinka ennen oli opettajalla niin paljon helpompaa kun kaikki olivat tavallisia pellavapäitä eikä kuka mistäkin vieraasta kulttuurista vieraine vaikutteineen... ja että kun hän oli koulussa, neekereitä näki vain koulukirjassa. Kyllä siinä muutama kulmakarva kohosi muillakin kuin mulla.

Meidät tytöt on syntyneet Suomessa.

Rehtori sanoi, että puhuu opettajan kanssa. Mutta pyysi ymmärtämään, on vanha opettaja, ei ehkä ajattele nykyaikaisesti.

[QUOTE="aapee";29342907]Opettaja sanoi silloin lokakuussa, että voi kyllä korjata ne vanhat siivet. Korjatkoon.

Minun joulumieli meni jo tuota opettajaa kohtaan. Tyttö itki kun ei päässytkään, ja on open mielestä rumempi kuin se vaaleatukkainen.[/QUOTE]

Värjää tytön hiukset vaaleiksi ja kysy sitten opelta jos saisi olla pääroolissa kun muuten äitille tulee paha mieli ja et kateuksissaan kyllä muuten anna lainaan niitä siipiäkään jos ei sinun tyttösi pääse esiintymään.
Tosin miksi olet tehnyt tummemman ihmisen kanssa lapsia jos et kestä seuraamusta että niistä ei tule kauniita vaaleahiuksisia enkeleitä

Perinteisesti joo. Mutta koulumaailmassa ei nyt voi mennä ihan perinteisen mukaan. Mitä jos luokalla ei olisi ainuttakaan vaaleahiuksista tyttölasta? Lainattaisiinko rinnakkaisluokalta, ettei perinteet rikkoudu?

Ei luoja miten täällä on yksinkertaista porukkaa...

Jos ei löytyisi yhtään vaaleaa, niin sitten mentäisiin tummalla, mutta jos kerran löytyy se parempi vaihtoehto, niin miksi sitä ei valittaisi?
Oikeastiko olet sitä mieltä, että esim. Lumikki-esitykseen ei valittaisi mielummin tummatukkaista tyttöä? Tai Pinokkio-esitykseen poikaa pääosaan eikä tyttöä.

[QUOTE="harmaa";29342891]Haluat siis pilata tahallasi lasten joulujuhla esityksen ja se siitä hyvästä joulumielestä ja hyvän esimerkin näyttämisestä lapselle[/QUOTE]

Tai ehkä opettaja antaisi ap:n lapsen sittenkin olla enkeli eikä pilaisi joulujuhlaa.

[QUOTE="...";29342915]Me elämme maassa, jossa 99,9% ei ole tummia.[/QUOTE]

Eipä taida pitää paikkansa enää lasten suhteen. Meillä luokalla on 25 % muita kuin perinteisiä pellavapäitä.

[QUOTE="aapee";29342933]Eipä taida pitää paikkansa enää lasten suhteen. Meillä luokalla on 25 % muita kuin perinteisiä pellavapäitä.[/QUOTE]

Teidän lapsen luokka ei edusta koko maata.

[QUOTE="aapee";29342925]

Rehtori sanoi, että puhuu opettajan kanssa. Mutta pyysi ymmärtämään, on vanha opettaja, ei ehkä ajattele nykyaikaisesti.[/QUOTE]

Ok, jotain tuonsuuntaista arvelinkin.

[QUOTE="aapee";29342933]Eipä taida pitää paikkansa enää lasten suhteen. Meillä luokalla on 25 % muita kuin perinteisiä pellavapäitä.[/QUOTE]

Muuten aika paljon myös etelä-Eurooppalaisesta enkelikuvituksesta näyttää olevan vaaleaa sorittia, samoin on asia raamatun kuvituksissa. Eli myös maissa, joissa valtaväestö on tummahiuksisia, esitetään enkelit usein vaaleampihiuksisina.

Minä en nitä olisi pyytämisen perusteella hommannut vaan asiasta olisi käyty neuvottelu esim. kustannusten osalta tai muuten. Jos taas olen ostanut lapselle jotakin en minä niitä lainaile vaan käskisin esim. opettajan neuvottelemaan asiasta lapseni kanssa haluaako hän noita enkelin siipiä lainata koulun juhlaan (toiselle esiintyjälle) vai ei, tosin en oikein usko että tuossa tilanteessa haluaisi ja hyvä niin.

Ne on laina koululle, jos on. Sanoin kun olin ostanut ne sille opettajallekin, että annan ne nuoremman päiväkotiin tämän esityksen jälkeen.

Siellä eskarit esittävät myös jotain joulukuvaelmaa ja asia tuli puheeksi siellä hoitajien kanssa, niin heillä ei ollut siipiä, ja lupasin antaa ne meidän joululahjaksi sinne, kunhan meidän koulun joulujuhla on ohi (koulun joulujuhla on to-iltana ja päiväkodin perjantaina).

Toinen lapsi ei ole siinä enkelinä, vaan on Maria. Viedään oma vauvanukkekin sinne.

[QUOTE="aapee";29342951]Ne on laina koululle, jos on. Sanoin kun olin ostanut ne sille opettajallekin, että annan ne nuoremman päiväkotiin tämän esityksen jälkeen.

Siellä eskarit esittävät myös jotain joulukuvaelmaa ja asia tuli puheeksi siellä hoitajien kanssa, niin heillä ei ollut siipiä, ja lupasin antaa ne meidän joululahjaksi sinne, kunhan meidän koulun joulujuhla on ohi (koulun joulujuhla on to-iltana ja päiväkodin perjantaina).

Toinen lapsi ei ole siinä enkelinä, vaan on Maria. Viedään oma vauvanukkekin sinne.[/QUOTE]

Kuulostaa nyt siltä, että olet (sinänsä aiheellisesti) loukkaantunut, kun sinun lastasi ei nyt pidettykään söpöinpänä luokalla.
Ei tässä nyt auta muu, kuin yrittää päästä asian yli.

[QUOTE="...";29342931]Ei luoja miten täällä on yksinkertaista porukkaa...

Jos ei löytyisi yhtään vaaleaa, niin sitten mentäisiin tummalla, mutta jos kerran löytyy se parempi vaihtoehto, niin miksi sitä ei valittaisi?
Oikeastiko olet sitä mieltä, että esim. Lumikki-esitykseen ei valittaisi mielummin tummatukkaista tyttöä? Tai Pinokkio-esitykseen poikaa pääosaan eikä tyttöä.[/QUOTE]

No, opettaja valitsi ensin ei-vaalean lauluäänen perusteella ja tyttöni osaa sen laulun täysin.

Itse esitin kerran Peter Pania koulun näytelmässä, vaikka olen tyttö, kun opettaja oli sitä mieltä, että osaan sen parhaiten. Poikiakin haki rooliin.

[QUOTE="aapee";29342951]Ne on laina koululle, jos on. Sanoin kun olin ostanut ne sille opettajallekin, että annan ne nuoremman päiväkotiin tämän esityksen jälkeen.[/QUOTE]

Ostat enkelin siivet itsellesi että voit lainata niitä koululle ja sen vastapalvelukseksi odotat että lapsesi saa käyttää noita siipiä mutta ei kukaan muu? En oikein ymmärrä, mutta ei kai minun tarvitsekaan.

[QUOTE="...";29342957]Kuulostaa nyt siltä, että olet (sinänsä aiheellisesti) loukkaantunut, kun sinun lastasi ei nyt pidettykään söpöinpänä luokalla.
Ei tässä nyt auta muu, kuin yrittää päästä asian yli.[/QUOTE]

Voiko kyseessä olla siis lapselle annettu lupaus? Silloin aiemmin syksyllä, vai onko vain ollut puhetta ja lapsi olettanut olevansa enkeli? Jos on luvattu, niin silloin minusta kyseessä on lupauksen pettäminen eikä söpöys.

[QUOTE="harmaa";29342929]Värjää tytön hiukset vaaleiksi ja kysy sitten opelta jos saisi olla pääroolissa kun muuten äitille tulee paha mieli ja et kateuksissaan kyllä muuten anna lainaan niitä siipiäkään jos ei sinun tyttösi pääse esiintymään.
Tosin miksi olet tehnyt tummemman ihmisen kanssa lapsia jos et kestä seuraamusta että niistä ei tule kauniita vaaleahiuksisia enkeleitä[/QUOTE]

Minusta vaaleat eivät ole automaattisesti kauniimpia. Jos jotenkin päin, niin tummat.

Ei värjäillä hiuksia, eikä se ole päärooli. En ole kateellinen, ja olisi saanut valita jonkun muun lapsen. En kuitenkaan hyväksy että tällä perusteella ruvetaan vaihtamaan osia.

[QUOTE="...";29342931]Ei luoja miten täällä on yksinkertaista porukkaa...

Oikeastiko olet sitä mieltä, että esim. Lumikki-esitykseen ei valittaisi mielummin tummatukkaista tyttöä? Tai Pinokkio-esitykseen poikaa pääosaan eikä tyttöä.[/QUOTE]

Mun mielestä vaan koulumaailmassa ei voi arvottaa ketään ulkonäön perusteella. Hiusten värikö määrittelee kuka saa leikkiä ketäkin satuhahmoa, herranjestas?! Olisiko sinun mielestäsi oikein, että pulska tyttö ei saisi esittää vaikkapa Helinä Keijua, koska Helinänhän on oltava pieni ja laiha? Ja vaikka aluksi oltaisiin luvattu tämä Helinän rooli pulskemmalle tytölle, niin vaikka kiven osa on ihan oikein mokomalle pullukalle kun ei täytä roolin kokovaatimuksia?

[QUOTE="...";29342905]Perinteisesti enkeleillä on ollut meidän kulttuurissamme vaaleat hiukset.
Aivan kuten joulupukilla on ollut parta, noidilla tummat hiukset ja äitipuolilla ilkeä luonne.
Ei siinä sen kummemmasta ole kyse.
Ihme kun joka asiasta pitää tehdä ongelmia ja elämää suurempia kysymyksiä, vaikka niissä ei takana olisi mitään sen kummempaa.[/QUOTE]
Minä en osaa ajatella noin rajoittuneesti, vaikka perheemme lapset ovatkin sinisilmäisiä ja vaaleahiuksisia. Etenkin kun uskonnosta on kyse, niin pidän arjalaisia arvoja kunnioittavaa perinnettä jotenkin absurdina.

[QUOTE="Aapee";29342981]Minusta vaaleat eivät ole automaattisesti kauniimpia. Jos jotenkin päin, niin tummat.

Ei värjäillä hiuksia, eikä se ole päärooli. En ole kateellinen, ja olisi saanut valita jonkun muun lapsen. En kuitenkaan hyväksy että tällä perusteella ruvetaan vaihtamaan osia.[/QUOTE]

Kyse on siitä, että vaalea on enemmän enkelin näköinen, ei siitä, kummat ovat kauniimpia. Mutta vaikuttaa siltä, että sinä olet tehnyt tästä yksinkertaisesta asiasta ison rasistisen ongelman, koska koet opettajan pitäneen sitä toista lasta nätimpänä.

Kysyitkö opettajalta, miksi hän ensin antoi roolin omalle lapsellesi? Sehän tässä ongelma on, että ensin on luvattu ja sitten otettu pois. Ei mikään rotu tai hiustenvärikysymys.

Mun mielestä vaan koulumaailmassa ei voi arvottaa ketään ulkonäön perusteella. Hiusten värikö määrittelee kuka saa leikkiä ketäkin satuhahmoa, herranjestas?! Olisiko sinun mielestäsi oikein, että pulska tyttö ei saisi esittää vaikkapa Helinä Keijua, koska Helinänhän on oltava pieni ja laiha? Ja vaikka aluksi oltaisiin luvattu tämä Helinän rooli pulskemmalle tytölle, niin vaikka kiven osa on ihan oikein mokomalle pullukalle kun ei täytä roolin kokovaatimuksia?

Kyse ei ole arvottamisesta ulkonäön perusteella. Kyse on äidin huonosta itsetunnosta, jos se tosiseikka, että toinen lapsi näyttää enemmän enkeliltä kuin oma lapsi, saa tuntemaan, että oma lapsi on huonompi.

Ei se, että joku näyttää enkeliltä, toinen vaikkapa keijukaiselta, joku kolmas Lumikilta, vielä sano mitään siitä, kuka näistä olisi parempi/huonompi.

Ostat enkelin siivet itsellesi että voit lainata niitä koululle ja sen vastapalvelukseksi odotat että lapsesi saa käyttää noita siipiä mutta ei kukaan muu? En oikein ymmärrä, mutta ei kai minun tarvitsekaan.

Ei vaan

a) opettaja sanoi mulle ja lapselle, oltiin siis kummatkin siinä, että on ajatellut tällaista esitystä joulujuhlaan, ja valinnut mun tytön laulamaan sen enkelilaulun kun hän on niin hyvä laulamaan. Ja sanoi, että koulun enkelinsiivet ovat rikki, jos meillä on niin voisi ottaa lainaan, puku tulee koululta. Ja jos siipiä ei löydy, niin hän korjaa ne vanhat.

b) eskarissa kun haettiin toista tyttöä asia tuli puheeksi, ja lto sanoi että hekin ovat aikeissa tehdä joulukuvaelman, mutta heillä ei oo minkäänlaisia siipiä. Minä sanoin, että jos löydän ne, niin annan ne sinne päiväkotiin joululahjaksi, niin sitten on.

c) löysin ne siivet.

d) kerroin päiväkotiin, että löysin ne ja että kunhan joulujuhlat ovat ohitse, tuon ne sinne, siellä joulujuhla oli jo päätetty pe-illaksi.

e) kerroin opettajalle että löysin siivet ja että ne ovat menossa nuoremman tytön päiväkotiin tämän esityksen jälkeen, kun hekin tarvivat siipiä. Eli kyseessä on laina.

[QUOTE="...";29343003]No sinä olet sitten poikkeus.
Jostain syystä, joka ainoassa satukirjassa (olivat minkä maalaisia tahnsa), Lumikilla on tummat hiukset.[/QUOTE]
Sadussa kuvataan Lumikin ulkonäkö tarkkaan. Siksi se ei ole verrattavissa. Varmasti koulunäytelmässä lumikin osan voisi näytellä yhtä hyvin myös vaaleahiuksinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä;29342836:
Toiselle tytölleni sanottiin lokakuussa, että hän tulee olemaan koulun kuvaelmassa enkeli. On toisella luokalla. Multa kysyttiin onko meillä siipiä, kun olivat kuulemma rikki. Mekko tulee koulun puolesta.

Enkelin piti laulaa yksin yksi laulu siinä. Hommasin siivetkin.

Nyt viime viikolla kävi ilmi, ettei olekaan. Kysyin miksei. Koska opettaja oli sanonut, että on paremman näköistä, jos siinä on vaaleatukkainen tyttö. Lasteni isä on espanjalainen ja tytöt ruskeasilmäisiä tummatukkia. Olen itsekin tummatukkainen.

Kysyin opelta, onko sanonut näin. On, kun kuulemma se vaan näyttää enkelimäisemmältä, kun on vaaleat hiukset, joten hän vaihtoi osia, ja tyttöni on nyt kuorossa. Kehtasi kysyä niitä siipiä lainaksi. Sanoin ettei taida nyt kiinnostaa lainata niitä.

Luokalla on afrikkalaisiakin lapsia, romani, jotain arabeja.

Mihin valittaisitte tuosta?
Ehkä kyse onkin siitä, että lapsesi ei ole oppinut laulua tai laulaa sen jotenkin tosi huonosti, mutta opettaja ei kehtaa sitä sanoa, vaan keksi jonkun tekosyyn.

Yhteistyössä