Minne soitan? (lastensuojeluilmoitus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan.....

Vieras
Eli minne minun pitää olla yhteydessä, jos haluan tehdä lastensuojeluilmoituksen? Netistä luin tietoa, että kunnan sosiaalitoimeen mutta siis... Teenkö ilmoituksen sen paikan sosiaalitoimistoon, jossa tämä ko. perhe asuu? Asun itse eri paikkakunnalla. Onko minun pakko kertoa nimeäni? Kyseessä Helsinki... Mistä siis tiedän mihin sosiaalivirastoon siellä olen yhteydessä? Kiitos, jos joku osaa neuvoa!

Että nimettömänä pitäis pystyä "ilmianto" tekemään? Jos oikeasti välität näistä lapsista ja heillä huono tilanne niin pystyt kyllä omalla nimelläsi sen ilmoituksen tekemään.

Kyseessä läheinen sukulainen. Oman perheeni takia haluaisin pysyä nimettömänä. Käymme perheessä usein. Siellä lapsi joka ei käy koulussa milloin milläkin tekosyyllä. Oikeasti juoksentelee kuitenkin ulkona eikä ole kipeä. Koulussa eivät tunnu tekevän mitään. Perheessä aikaisemminkin huostaanotto. Minusta aihetta ilmoitukseen on... Ainakin voin kysyä sieltä, että onko heidän mielestään tarpeellinen. Olen vain huolissaan. Voi olla toki, että tuo on ihan normaalia.

Todellakin toivon että nimettömänä ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta eri paikkakunnalla (tai edes samalla) asuvasta ihmisestä.

Miettikää mikä keino kostaa jollekin vaikka entiselle luokkakaverille, jonka kanssa on ollut vanhoja kaunoja. Tästä vaan rimpauttaisin puhelimella ja kertoisin että se Piia siellä paikkakunnalla XXX jättää lapset ilman ruokaa ja antaa niille tukkapöllyä.

Vai tulisiko tuosta kunnianloukkaussyyte jos väite onkin perätön?

Aikuisten oikeasti jos tilanne on sellainen että lastensuojeluilmoitus täytyy tehdä niin vastuullinen ihminen kykenee sinne kyllä kertomaan myös oman nimensä.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Jos lapsi ei käy koulua varmasti koulusta otetaan yhteyttä vanhempiin. Ovat jo lastensuojelun kansssa tekemisissä, jos kerran huostaanottoja on ollut. Älä puutu muiden asioihin.

Minusta on kerran tehty nimetön ilmoitus ja koin sen lähinnä juoruilunhaluisten ihmisen haluksi kiusata minua. Mitään oikeaa syytä ei ollut. Olin juuri eronnut ja aika väsynyt ja soskuthan sitten juoksivat meillä kyttäyskäynneillä puoli vuotta. Toivon, että tämä teki ilmoittajan iloiseksi. Jos haluat asian nimettömästi hoitaa, niin entä jos ottaisit yhteyttä lapsen koululle ja kertoisit sinne, että ei lapsi oikeasti kipeänä ole ja pyytäisit heitä sitä kautta puuttumaan asiaan?

• Tykkää
Reactions: Kurmeli
Mä olen sitä mieltä että ilmoitus pitää pystyä tekemään nimettömänä. Voi moni ilmoitus jäädä tekemättä kun pelkää oman ja perheensä elämän menevän helvetiksi. Esim. huuumeita käyttävät vanhemmat, naapurit yms.
Kai se aika marginaalista on että joku ilmoituksia kiusantekomielessä tekisi.
Itse en ole koskaan joutunut edes miettimään pitäisikö tehdä ls-ilmoitus mutta esim. naapureista (joiden vieressä asumista joutuisin jatkamaan) tai huumeita käyttävistä vanhemmista en todellakaan omien lasteni turvallisuuden vuoksi tekisi nimelläni ilmoitusta.

Voi toki olla parempi olla tekemättä ilmoitusta. Enkä haluaisi rikkoa välejä, kun tiedän mitä helvettiä siitä taas tulee. Oma lapseni menettäisi ainoat isovanhempansa... Iso kynnys on tehdä omasta läheisestä ilmoitusta ja sen takia mietin nimetöntä. Jos kyse olisi naapurista, tutusta ym. tekisin ilman muuta nimen kanssa. Ovat kääntäneet asian koulun syyksi ja sen takia lapsi vaihtaa koko aika koulua. No toivon totisesti, että asiaa hoidetaan joltain taholta.

[QUOTE="taas";24583879]Jos lapsi ei käy koulua varmasti koulusta otetaan yhteyttä vanhempiin. Ovat jo lastensuojelun kansssa tekemisissä, jos kerran huostaanottoja on ollut. Älä puutu muiden asioihin.[/QUOTE]

Koulu on tosi voimaton, jos vanhemmat tukevat lapsen lintsaamista kertomalla tämän olevan sairaana. Kouluun kun ei lääkärintodistusta tarvita.

Ja jos perheessä ollut huostaanotto jo kauan kauan sitten niin asia on jo jäänyt taka-alalle. Ei loppuelämäkseen joudu lastensuojelun asiakkaaksi vaikka sitä joskus olisi ollutkin.

Itse tiedän yhden perheen, jonka äiti tukee lintsaamista. Äiti on sitä mieltä, että sossusta saa kaiken ettei ole mitään järkeä mennä töihin ! Ja niin ollen koulukin on turhaa työtä. Sossu on tälle perheelle jumala. Näille lapsille tulee todella vääristynyt kuva elämästä ja nyt ovat jo kotona makaajia.

Isoilla paikkakunnilla ei huomata asioita niin nopeasti kuin pienemmillä.

Nykyään tehdään ihan pienistä asioista ilmotuksia. Pitäisitte oikeesti omista asioistanne huolta. Mua ei ainakaan kiinnosta mitä naapurin Maija tekee, ellei siä ny hakata ym..

Suurinosa vastaajista on niitä, joiden omassa perheessä on vikaa ja pelkäävät että heistäkin joku tekee ilmoituksen. Kun noin kärkkäästi suhtautuvat siihen, että ilmoituksen tekeminen nimettömänä on mahdollista. Meistäkin on tehty turha ilmoitus ja siitä huolimatta olen sitä mieltä, että on vaan hyvä että ilmoituksia tehdään. Lasten etua siitä ajatellaan. Tulee ainakin asia tutkittua. Jos aina olettaa, että joku muu tekee tai hoitaa asian jää moni juttu huomaamatta.

"Jos on epävarma siitä, tulisiko tietyissä tilanteissa tehdä lastensuojeluilmoitus, voi kysyä neuvoa kunnan lastensuojeluviranomaiselta ilmaisematta lapsen henkilöllisyyttä."

Ennemmin kysyisin neuvoa vaikka oman kunnan sosiaalitoimistosta kuin palstalta kannattaako, miten tulisi toimia jne.

Viimeksi muokattu:
Sen vielä kommentoin, että toki perheessä on muutakin ongelmaa. En nyt viitsi tällä palstalla kaikkea kuuluttaa. Tuo oli vaan yksi esimerkki. Syyt eivät tosiaan ole pienet. Kiitos kuitenkin neuvoista :)

Suurinosa vastaajista on niitä, joiden omassa perheessä on vikaa ja pelkäävät että heistäkin joku tekee ilmoituksen. Kun noin kärkkäästi suhtautuvat siihen, että ilmoituksen tekeminen nimettömänä on mahdollista. Meistäkin on tehty turha ilmoitus ja siitä huolimatta olen sitä mieltä, että on vaan hyvä että ilmoituksia tehdään. Lasten etua siitä ajatellaan. Tulee ainakin asia tutkittua. Jos aina olettaa, että joku muu tekee tai hoitaa asian jää moni juttu huomaamatta.

En tosiaan kyllä pelkää että musta joku tekee ilmoituksen, mutta mieti omalle kohdallesi sitä tilannetta että sinusta ja perheestäsi olisi tehty perätön ilmoitus. Tuntuisiko mukavalta? Ei varmasti, vaikka mitään syytä ilmoitukseen ei olisikaan.

[QUOTE="vieras";24584118]En tosiaan kyllä pelkää että musta joku tekee ilmoituksen, mutta mieti omalle kohdallesi sitä tilannetta että sinusta ja perheestäsi olisi tehty perätön ilmoitus. Tuntuisiko mukavalta? Ei varmasti, vaikka mitään syytä ilmoitukseen ei olisikaan.[/QUOTE]

Et ilmeisesti lukenut, että mitä kirjoitin... Juurihan mainitsin, että meistäkin on tehty turha ilmoitus.

MInusta teki sukulaiseni ls-ilmon , muka nimettömänä, 400 km päästä . Siten ettei ollut edes nänyt minua 3 kuukauteen, eikä puhunut puhelimessakaan 3 kuukauteen.
Asian kuitenkin tiedän varmuudella - ilmoituksen kohde kun saa tietää (lopulta) ilmon sanallisen sisällön.
Ko sanamuotoja ei olisi tiennyt/voinut käyttää mkukaan muu - perustuivat tekstiviestiin , vääristeltyyn sellaiseen.

Nimetön ilmoitus ei auta sisaresi perheen jaksua mitenkään.
Jos he ovat jo (olleet) lastensuojelun asiakkaina , he itse osaavat ja tietävät hakea aopua ? Eikös ?
Mitä hjyvää Sinun tekemäsi ilmoitus saisi aikaan ?
Tekisikö se Sinusta paremman ihmisen , kokisitko että olet muka oikeastia auttanut ?

Pahimmillaan nimetön ilmo vie lisää voimia - tokihan nimettömä'nkin ilmon kohde miettii päänsä puhki , kuka tämä 'avulias ja hyväätarkoittava' jeesustelija oikein oli ?

Jos olette usein käyneet - oeltko yrittänyt muuten auttaa - atrjonnut juttelua, aikaasi tai muuta huomiota ktyseiselle nuorelle tai lapselle? Tai äidille ?

otappa ja tee koneella se ilmotus eli kirjoitat perinteisen kirjeen ja myös kuoren teksti koneella ja lähetät sen sitten sen kaupungin osan soskuun missä kyseinen porukka asuu. tietty jos pienellä paikkakunnalla niin jää paikkakunnna leima kirjeeseen, mut jos vois postittaa muualta niin ei paljastu edes sitä kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tee nimellisenä;24584176:
MInusta teki sukulaiseni ls-ilmon , muka nimettömänä, 400 km päästä . Siten ettei ollut edes nänyt minua 3 kuukauteen, eikä puhunut puhelimessakaan 3 kuukauteen.
Asian kuitenkin tiedän varmuudella - ilmoituksen kohde kun saa tietää (lopulta) ilmon sanallisen sisällön.
Ko sanamuotoja ei olisi tiennyt/voinut käyttää mkukaan muu - perustuivat tekstiviestiin , vääristeltyyn sellaiseen.

Nimetön ilmoitus ei auta sisaresi perheen jaksua mitenkään.
Jos he ovat jo (olleet) lastensuojelun asiakkaina , he itse osaavat ja tietävät hakea aopua ? Eikös ?
Mitä hjyvää Sinun tekemäsi ilmoitus saisi aikaan ?
Tekisikö se Sinusta paremman ihmisen , kokisitko että olet muka oikeastia auttanut ?

Pahimmillaan nimetön ilmo vie lisää voimia - tokihan nimettömä'nkin ilmon kohde miettii päänsä puhki , kuka tämä 'avulias ja hyväätarkoittava' jeesustelija oikein oli ?

Jos olette usein käyneet - oeltko yrittänyt muuten auttaa - atrjonnut juttelua, aikaasi tai muuta huomiota ktyseiselle nuorelle tai lapselle? Tai äidille ?

Huomaa, että siinä puhuu ls-tapaus. Aina ei yksittäisen ihmisen apu riitä. Joskus ammattiapu on tarpeen. Varmaan ls-perhe hakee apua, jos sossuista on jo kertaalleen päässyt eroon, eivätköhän pysyttele niistä kaukana.

Mä olen kerran tehnyt ilmoituksen ja se virkailija kysyi, haluanko, että mun henkilöllisyys pysyy salassa, eli pitäisi onnistua. Jös perheen asiat on kunnossa, niin ei siitä seuraa kuin keskustelu viranomaisten kanssa.

Yhteistyössä