Minkälaisia asioita sä tiedustelet sun ystäviltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PölyEsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PölyEsteri

Aktiivinen jäsen
11.03.2011
6 366
1
36
Kiinnostaako sua auton hinta, talon hinta? Kiinnostaako ystävän kuukausitulot?

Minkälaisia asioita sun mielestä on epäasiallista kysellä?

Mä en ymmärrä, että joku jaksaa kysellä jotain hintoja ja sitä, mitä on ostettu, milloin ja mistä ja miksi. en ymmärrä, miksi jotain kiinnostaa auton kulutus tai kerrostaloasunnon vastike. Miksi nämä kiinnostavat? Miksi kuukausittainen velanmaksuerän suuruus kiinnostaa?

Keksin salamana sata kiinnostavampaa asiaa, eikä mikään niistä liity rahaan.

Miksi ihmeessä mä menisin kyselemään ystävältäni hänen rahan käytöstään tai muusta rahaan liittyvästä sijoituksesta? Ei kuulu mulle pätkääkään...kuten ei hänellekään omani.

öö, no parhaiden ystävien (2 kappaletta) tulot ja menot ja lainat tiedän tarkalleen ja he mun. En mä tiedä onko sitä kukaan niin kysyny, mut ollaan puhuttu raha-asioistaa niinkuin muistakin asioista.

Sit jos sellaset "hyvänpäiväntutut" rupee kyseleen talon hintaa ja palkkaa niin se vois jo vähän ärsyttää ja tuntua ihan uteliaisuudelta...mitä se tietysti onkin :D

Kyllä meillä on ollut tapana kaveripiirissä kysellä esim. autoista et köyhdyitkö paljon..Toki ei miltää hyvänpäivän tutuilta, mut kavereilta ja se on aina ollut ihan normaalia..

Osa tutuista haluaisi tosiaan lähinnä puhua vaan rahasta. Se jotenkin tympii. Ei ne ole mitään salaisia, ne rahat, mutta se on tylsä puheenaihe ja tuntuu, että kivapaa olla sitten yksinään.

Ei minnuu kiinosta ystävävien rahan tai talon hinta tai tulot, myö jutellaan ihan muista asioista.
Kyselen mitä kuuluu heidän elämään, välillä jutellaan vakavia ja välillä vaan höpistään, joskus huumori lentää ja jutellaan seksistäkin yleisellä tasolla.

Kyllä mä parhaan kaverini palkan tiedän. Se on musta ihan luonnollista, että kun kaveri esim. keväällä pohti ottaako tuon paikan vastaan, että kyseli multakin mielipiteitä, ja tottakai kertoi myös paljonko siitä saa palkkaa. Hänkin tietää mun palkan aivan hyvin. Tiedämme myös toistemme vuokrat jne. Ja varmasti jos joskus asunnot ostamme, niin tiedämme kyllä niittenkin hinnat! :D

En tosin kovin monelta rupeaisi tuollaista kysymään. Vuokra on poikkeus, se on ainakin mun tuttavapiirissä ihan smalltalkia - kun tulee toiselle ekan kerran kylään, niin moni kysyy, että oho, sulla on näin iso kämppä ja tällaisella paikalla, onko tässä tosi kova vuokra.

No raha ei todellakaan ole se kiinnostavin aihe.

Kerran taisin kaverilta kysyä asunnon hintaa kun oman ostivat. Mutta ihan vaan siitä mielenkiinnosta että paljon siellä seudulla sen kokoiset kämpät maksaa koska itseki sellaista harkitaan. Mutta ei mua muuten kiinnosta mitä kaverini tienaa ja miten rahansa tuhlaavat.

En näe syytä miksi rahasta pitäisi erikseen keskustella.

Ei mua haittaa, että kysellään. Ihmetyttää vaan se kiinnostuksen taso. Kun tuntuu, että monia kiinnostaa just etupäässä raha-asiat. johtuneeko se sitten ikääntymisestä, että ollaan nyt kolkyt ja jotkut ylikin. En tiedä.

[QUOTE="Minnie";24414754]öö, no parhaiden ystävien (2 kappaletta) tulot ja menot ja lainat tiedän tarkalleen ja he mun. En mä tiedä onko sitä kukaan niin kysyny, mut ollaan puhuttu raha-asioistaa niinkuin muistakin asioista.

Sit jos sellaset "hyvänpäiväntutut" rupee kyseleen talon hintaa ja palkkaa niin se vois jo vähän ärsyttää ja tuntua ihan uteliaisuudelta...mitä se tietysti onkin :D[/QUOTE]

En tiedä edes parhaiden ystävien, mielestäni nuo ovat jokaisen yksityisasioita. Meidän raha-asiat tietävät vain minä ja mieheni.

Tästä tuli mieleen, että oltiin porukalla viettämässä iltaa ja mentiin taksilla kotiin. Kaikki muut oli aikalailla huppelissa paitsi itse olin selvinpäin. Olin kuitenkin aika riehakkaalla tuulella joten samalta (pieneltä) kylältä oleva taksikuski luultavasti ajatteli minun olevan kännissä ja käytti tilaisuutta hyväkseen ja alkoi kyselemään talomme hintaa yms. Vastasin sitten talomme olevan tuplasti kalliimpi mitä oikeasti kun alkoi ottamaan kysely päähän, olin ehkä vähän ilkeä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24414874:
Ei mua haittaa, että kysellään. Ihmetyttää vaan se kiinnostuksen taso. Kun tuntuu, että monia kiinnostaa just etupäässä raha-asiat. johtuneeko se sitten ikääntymisestä, että ollaan nyt kolkyt ja jotkut ylikin. En tiedä.

Mie oon yli kolmenkymmenen, eikä kiinosta yhtään ystävien raha-asiat, ehkä toisia vaan kiinostaa enemmän tietää ystävien rahat ja paljonko on maksanut kämpät ja autot.

Saatan mä kysyä, paljon auto maksoi tai talo. Kun itsekin mietin, että ostaako auto, ja asuntoja aina vähän katsellaan, niin sikäli kiinnostaa. Mutta en mä noista jaarittele enkä sen kummempaa ajattele.

En mitään palkkoja tai varsinkaan velkoja kysele, ne ei kiinnosta. Tai samalla alalla olevalta, jos vaikka työkaveri vaihtaa työpaikkaa, saatan kysyä että mitäs ne toiset maksaa palkkaa, siinä mielessä että kannattaako itsekin harkita vaihtoa.

No en mä tuollaisia asioita tiedustele, mutta ollaan kaikkien kavereiden kanssa tunnettu niin kauan, että monilta tiedän tuollaisiakin asioita, kuten nyt vaikka lainan kuukaisimaksun suuruus.

Yhteistyössä