Minkälainen on herkkä mies?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Herkkä mies on miusta sellainen joka pystyy näyttämään tunteitaan ja jopa itkemään ja olemaan
myös hellä.

Herkkyys tarkoittaa sensitiivisyyttä, ja löysin netistä hyvän kuvauksen.

"Yleiskielenkäytössä sanalla sensitiivinen tarkoitetaan yleensä tunneherkkyyttä, henkilöä joka helposti liikuttuu kyyneliin ja tuntee muutenkin keskimääräistä voimakkaammin. Sitten taas kun puhutaan ihmisen temperamentista on olemassa temperamenttipiirre nimeltä sensitiivisyys, joka sisältää paitsi tunne- myös aistimusherkkyyden: sensitiivinen ihminen voi kokea esim. kylmän, kuuman, melun, vaatteiden hankauksen jne huomattavasti voimakkaammin kuin epäsensitiivinen ja siksi reagoida niihin voimakkaasti, lapsena "kiukuttelulla" ja muulla hankaluudella.

Tässä lainauksena määrittelyä sensitiivisyys-nimisestä temperamentin piirteestä:
"Sensitiivisyys voi olla sekä sensomotorista että sosiaalista. Sensomotorisesti herkkä ihminen on
herkkä aisteiltaan. Hän huomaa ruuan sivumaun, ympäristön lämpötilan tai oudon hajun.
Sensitiivinen häiriintyy metelistä. Ympäristön tarjoamat runsaat virikkeet haittaavat keskittymistä.
Virikkeinen tai hälisevä koululuokka halvaannuttaa sensitiivisen lapsen, eikä sensitiivinen aikuinen
kykene työskentelemään tehokkaasti maisemakonttorissa, jossa suurin osa energiasta kuluu metelin
erittelyyn. Epäsensitiivistä eivät hapan maito, kenkien hiertäminen, sormien palelu tai meteli haittaa
– hän ei havaitse niitä.
Sosiaalisesti sensitiiviset ovat hyvin herkkiä lukemaan toisten ihmisten tunnetiloja, kun taas
sosiaalisesti epäsensitiivinen on kuin norsu posliinikaupassa: hän ei kykene tulkitsemaan
sosiaalisesti monimutkaista viestiä ja loukkaa herkästi tahtomattaan. Jos verbaalisesti annetaan eri
viesti kuin äänensävyin, lukee epäsensitiivinen vain sanoja ja ihmettelee toisen loukkaantumista."

....................

Itse olen erittäin sensitiivinen, mutta olen huomannut että usein kun käytetään sanaa herkkä, monet luulevat että herkkä ihminen loukkaantuu helposti, ja ihan pikkuasioista. Sensitiivinen ihminen usein (tai ainakaan minä) ei nimenomaan loukkaannu helposti, koska lukee toista ns. rivien välistä. Eli ei takerru välttämättä loukkaaviinkaan sanoihin, vaan saattaa tajuta miksi toinen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Eli herkkä ihminen on usein empaattinen ja ymmärtäväinen, osaa lukea muiden tunnetiloja. Hän tuntee ilot ja surut syvästi, ajattelee usein asioita pinta syvemmältä. Hän on usein luova, koska moninainen tunne-elämä synnyttää helposti ajatuksia jotka voi pukea joko sanoiksi tai kuviksi. Eli moni sensitiivinen ihminen joko maalaa, kirjoittaa tai sanoittaa/säveltää.

Minusta on kahdenlaista vahvuutta ja herkkyyttä.

Herkkyyttä voi olla hellyys ja tunteellisuus ja sitten "kaikesta" loukkaantuminen ja itkeminen. Olen itse paljon ensimmäistä, aika vähän toista.

Mielestäni kovuuden tärkeä mittari on, miten pitkälle on valmis rääkkäämään itseään ja ponnistelemaan henkisesti ja fyysisesti ja myös, miten korkeita tavoitteita asettaa elämäänsä, ehkä tietty itsekuri yleensä. Näkisin tunteet näyttämättömän heikompana henkisesti, koska hän pelaa tavallaan vajaalla pakalla verrattuna ihmiseen, joka uskaltaa ne näyttää.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
mun mielestäni voi olla herkkä osaamatta silti näyttää sitä herkkyyttään. Eli voi tuntea paljonkin tunteita hyvin helpostikin, muttei vain kykene näyttämään niitä ulospäin. Sellainen herkkyys ei vaan sit ole ihan niin näkyvää.

vaikea sana.

[QUOTE="mies";27397048]Minusta on kahdenlaista vahvuutta ja herkkyyttä.

Herkkyyttä voi olla hellyys ja tunteellisuus ja sitten "kaikesta" loukkaantuminen ja itkeminen. Olen itse paljon ensimmäistä, aika vähän toista.

Mielestäni kovuuden tärkeä mittari on, miten pitkälle on valmis rääkkäämään itseään ja ponnistelemaan henkisesti ja fyysisesti ja myös, miten korkeita tavoitteita asettaa elämäänsä, ehkä tietty itsekuri yleensä. Näkisin tunteet näyttämättömän heikompana henkisesti, koska hän pelaa tavallaan vajaalla pakalla verrattuna ihmiseen, joka uskaltaa ne näyttää.[/QUOTE]

Ehkä tunteiden näyttäminen on jossain määrin opittua. Jos on lusikalla saanut, ei voi kauhalla antaa. Itseään voi kehittää, mutta se on tosi isotöistä. Siksi on aika riskialtista sanoa henkisesti heikommaksi.

mun mielestäni voi olla herkkä osaamatta silti näyttää sitä herkkyyttään. Eli voi tuntea paljonkin tunteita hyvin helpostikin, muttei vain kykene näyttämään niitä ulospäin. Sellainen herkkyys ei vaan sit ole ihan niin näkyvää.

vaikea sana.

olla naisia? Nainen pelaa tunteilla mies älyllä vaikka tunteet! Kuka voittaa pokeri pöydässä vaikka nainen pelaa? Miten se nyt silleen että mies! Sanoin että olen huijari mutta pokeri huijari... ja en paljasta keikea notta voin voittaa.

vaikea sana.

Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kelläpä, kellä
on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikkikuoren alla
sitten itkeskeli.

-- Kirsi Kunnas

Näin?

No minäpä otan osaa keskusteluun näkökulmalla, millainen on epäherkkä mies. Ei ole tunneherkkä, ei siis tunne tunteita normaalisti (opittua vai luontaista?). Voi kyllä suuttua tai tuntea iloa, mutta tunteet ovat aika vähäsävyisiä eikä niiden ilmentäminen ole helppoa. Tämä näkyy sitten toisaalta asiakeskeisyytenä ja toisaalta epäempaattisuutena. Sama epäherkkyys näkyy myös kuvaamassani henkilössä - miehessä - korkeana aistikynnyksenä, hän on mieltynyt kirkkaisiin väreihin, voimakkaaseen musiikkiin, vahvoihin makuihin (chili, inkivääri, etikka).

Itse muuten kaipaisin ehkä hieman enemmän naisia, jotka ovat naisia. Eli itkeskelevät, pyörtyilevät, jne. kuten naisten tapa on kauan ollut. Kyllähän joitain löytyy, mutta jotenkin hieman liian vähän meillä nyky-Suomessa. Olen henkisesti aika vankka kaveri, siksi jotenkin kaipaisin, en toista samanlaista, vaan tällaista heikompaa astiaa, jota sitten suojella jne. Ei tietysti äärimmilleen vietynä eli että toinen pelkkä nukke, tahdoton tms., saati mielenvikainen, mutta enemmän sellainen kuin minä itse. Ja en siis ole "mörrikkämies" eli kivikasvo.

[QUOTE="mies";27397113]Itse muuten kaipaisin ehkä hieman enemmän naisia, jotka ovat naisia. Eli itkeskelevät, pyörtyilevät, jne. kuten naisten tapa on kauan ollut. Kyllähän joitain löytyy, mutta jotenkin hieman liian vähän meillä nyky-Suomessa. Olen henkisesti aika vankka kaveri, siksi jotenkin kaipaisin, en toista samanlaista, vaan tällaista heikompaa astiaa, jota sitten suojella jne. Ei tietysti äärimmilleen vietynä eli että toinen pelkkä nukke, tahdoton tms., saati mielenvikainen, mutta enemmän sellainen kuin minä itse. Ja en siis ole "mörrikkämies" eli kivikasvo.[/QUOTE]

Oh man :laugh:

• Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="mies";27397113]Itse muuten kaipaisin ehkä hieman enemmän naisia, jotka ovat naisia. Eli itkeskelevät, pyörtyilevät, jne. kuten naisten tapa on kauan ollut. Kyllähän joitain löytyy, mutta jotenkin hieman liian vähän meillä nyky-Suomessa. Olen henkisesti aika vankka kaveri, siksi jotenkin kaipaisin, en toista samanlaista, vaan tällaista heikompaa astiaa, jota sitten suojella jne. Ei tietysti äärimmilleen vietynä eli että toinen pelkkä nukke, tahdoton tms., saati mielenvikainen, mutta enemmän sellainen kuin minä itse. Ja en siis ole "mörrikkämies" eli kivikasvo.[/QUOTE]

no se on tämä että "pidä ihtes huolta ja näytä kuka olet" muuten et pärjää. No jos oot pissi niin sinä pidät minua vitun tyhmänä se on just sitä että lasken "suojat" etkä vaan kalastele pimpettii!

Niin... Voih, mies ;)

Kyllä jos mietin millaiset naiset vetävät minua puoleensa, melkein aina mukana on "lempeyttä" olemuksessa, tietynlaista heikkoutta, joka on siis vielä jotain enemmän kuin herkkyys (miehessäkin). Mutta ei siis läpeensä.

Ehkä pahin turnoff itselleni on henkisesti järkähtämätön nainen koska sellainen kuuluu miehen valtakuntaan minulla. Sinne ei nainen voi tulla liian syvälle. Viihdyn johtajana, mutta en diktaattorina.

[QUOTE="mies";27397206]Niin... Voih, mies ;)

Kyllä jos mietin millaiset naiset vetävät minua puoleensa, melkein aina mukana on "lempeyttä" olemuksessa, tietynlaista heikkoutta, joka on siis vielä jotain enemmän kuin herkkyys (miehessäkin). Mutta ei siis läpeensä.

Ehkä pahin turnoff itselleni on henkisesti järkähtämätön nainen koska sellainen kuuluu miehen valtakuntaan minulla. Sinne ei nainen voi tulla liian syvälle. Viihdyn johtajana, mutta en diktaattorina.[/QUOTE]

Joo herkkyys on ookoo, mut eikse pyörtyily johtunu liian tiukoista korseteista :D

Käsittääkseni esimerkiksi ns luonnonkansojen naisilla ei ole tapana kupsahdella tajuttomiksi...

• Tykkää
Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kelläpä, kellä
on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikkikuoren alla
sitten itkeskeli.

-- Kirsi Kunnas

Näin?

Niin se on: kuori jonka pitäs poistaa! Oon avoin tietyille mutta en kaikille! Nään vaan toisen olemuksen. millon oma ihtes ja millon et.

Herkällä miehellä on jatkuvasti tuntosarvet ojossa ja osaa tulkita naisen pientäkin elettä. Ei sano vääriä asioita väärään aikaan eikä muutenkaan suututa naista turhaan. Epäherkkä mies saa naisen näkemään punaista. Joskus olisi hienoa olla vähän herkempi.

Jaa. Kyllä minusta vaan on puolensa siinä, että naisia pidetään "kuin kukkaa kämmenellä". Oikeanlaisesta suojelusta ja huolehtimisesta tykkään, kunhan se ei tarkoita alistamista ja määräysvaltaa. Mutta sellaiseen huolehtimiseen tarvitaankin juuri herkkyyttä toisen tarpeille ja tunteille.

[QUOTE="vieras";27397280]Herkällä miehellä on jatkuvasti tuntosarvet ojossa ja osaa tulkita naisen pientäkin elettä. Ei sano vääriä asioita väärään aikaan eikä muutenkaan suututa naista turhaan. Epäherkkä mies saa naisen näkemään punaista. Joskus olisi hienoa olla vähän herkempi.[/QUOTE]

Tiedän herkkyyden ja kovuuden! sinä osaat vastata minulle herkästi tai kovasti. Päättelen vastauksestas:).

[QUOTE="vieras";27397328]Tiedän herkkyyden ja kovuuden! sinä osaat vastata minulle herkästi tai kovasti. Päättelen vastauksestas:).[/QUOTE]

[video=youtube;zzm7129xlqY]http://www.youtube.com/watch?v=zzm7129xlqY[/video]

ei herkkyys ja miehekkyys kyllä ole toistensa vastakohtia, esimerkin vuoksi vedän esile isä-kortin

se että on hyvä isä on mielestäni miehekästä mutta edellyttää herkkyyttä

Hyvin pitkälti samaa mieltä. =)

Musta se menee jopa niin, että mies joka ei ole tunteidensa kanssa sinut eli "herkkä" ei edes ole kunnon mies. Joku junttiäijä korkeintaan.

• Tykkää

Anteeksi mutta :laugh:

Minulla on alhainen verenpaine ja pyörryn siksi helposti. Joko heti kiinnostuit? :rolleyes: Ja tosiaan, entisaikaan pyörtyily johtui hurjasta korsettimuodista - ja muutenkin muodista, 1800-luvulla ylhäisnaisten oli muotia olla heikkoja.

Yhteistyössä