Minkälaista se spinaali päänsärky on?

• Viestiketjun aloittaja apuaa
  • Ensimmäinen viesti
auttakaa muakin:)
tuleeko päänsärky helpommin jos sektio tehdään spinaalissa ja vai vaikuttaako synnytys jotenkin pää kipuun? tehdäänkö sektio spinaalissa vai epiduraalissa?

"hepokatti"
tuleeko päänsärky helpommin jos sektio tehdään spinaalissa ja vai vaikuttaako synnytys jotenkin pää kipuun? tehdäänkö sektio spinaalissa vai epiduraalissa?
Ei vaikuta synnytys mitenkään. Se päänsärky johtuu siis siitä että spinaalitilan ja epiduraalitilan väliseen seinämään tulee neulasta reikä joka ei sulkeudu (onnistuessaan siis sulkeutuu) ja selkäydinnestettä tihkuu sieltä spinaalitilasta epiduraalitilaan.

"Riksu"
[QUOTE="hepokatti";25674592]Ei vaikuta synnytys mitenkään. Se päänsärky johtuu siis siitä että spinaalitilan ja epiduraalitilan väliseen seinämään tulee neulasta reikä joka ei sulkeudu (onnistuessaan siis sulkeutuu) ja selkäydinnestettä tihkuu sieltä spinaalitilasta epiduraalitilaan.[/QUOTE]

Jep. Mulle selittivät niin, että kun se reikä vuotaa, tulee aivoihin alipainetta. Aivot siis tavallaan imeytyvät kohti selkäydintä.

"hepokatti"
[QUOTE="Riksu";25674659]Jep. Mulle selittivät niin, että kun se reikä vuotaa, tulee aivoihin alipainetta. Aivot siis tavallaan imeytyvät kohti selkäydintä.[/QUOTE]
Jep, ja siltä se todella tuntuikin!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Minä sain tuon spinaalipäänsäryn selkäydinpunktiosta (tehdäänkö se aina istaltaan?) . Ja mulle sanottiin että pitää olla 3 vrk väliä ennenkuin voi sen veripaikan laittaa. Ja ne 3 vrk oli yhdet pahimmista mitä oon elämässäni kokenut. Makuullaan selvisi mutta kun oli 5 lasta hoidettavana niin ei oikein toiminu. Ala-aste ikäiset sit lämmitti valmisruokaa mikrossa kun sohvalta neuvoin ym. Vessaan menoa lykkäs viimeseen asti jne.
Veripaikan jälkeen helpotti heti.

"hepokatti"
[QUOTE="vieras";25674704]Minä sain tuon spinaalipäänsäryn selkäydinpunktiosta (tehdäänkö se aina istaltaan?) . Ja mulle sanottiin että pitää olla 3 vrk väliä ennenkuin voi sen veripaikan laittaa. Ja ne 3 vrk oli yhdet pahimmista mitä oon elämässäni kokenut. Makuullaan selvisi mutta kun oli 5 lasta hoidettavana niin ei oikein toiminu. Ala-aste ikäiset sit lämmitti valmisruokaa mikrossa kun sohvalta neuvoin ym. Vessaan menoa lykkäs viimeseen asti jne.
Veripaikan jälkeen helpotti heti.[/QUOTE]
Hulluksi olisin tullut jos olisin kotona joutunut olemaan. Yhden illan olin kun päästiin synnäriltä ja seuraavana aamuna lähdettiin takaisin kun ei eka paikka auttanut.

"hepokatti"
mihin se veripaikka laitetaan ja millainen se on? apua mua pelottaa jos mulle tulee tuo päänsärky:(
Verta otetaan käsivarresta ja laitetaan neulalla selkään. Mutta mä sain jotain ihan huippua rohtoa kun lääkäri kysyi että jännittääkö ja sanoin että joo. Jotain sellasta valkoista suoneen, kihahti kyllä kivasti päähän eikä enää jänskättänyt. Osasin sitten tokalla kerralla ihan itse jo pyytää! ;)

"vieras"
[QUOTE="hepokatti";25674731]Hulluksi olisin tullut jos olisin kotona joutunut olemaan. Yhden illan olin kun päästiin synnäriltä ja seuraavana aamuna lähdettiin takaisin kun ei eka paikka auttanut.[/QUOTE]

Siis mulle ei suostuttu tuota paikkaa laittamaan ennenkuin 3 vrk:n kuluttua. Ja kun olo makuullaan oli siedettävä niin ei tullu mieleen että ois sairaalaan menny makaamaan.

"hmmm"
Mulle on myös uutta tietoa, että spinaali voitaisiin laittaa synnytyksessä. Mulle on kolme kertaa annettu spinaali raajoihin tehtävien leikkausten takia ja se on hirveetä. Kipuja ei tietty tunnu, mutta mun on tullut joka kerta hyvin kylmä ja olen tärissyt holtittomasti. Se, että on täysin tunnoton suurimmasta osasta kroppaa, on ollut elämäni kamalimpia kokemuksia. Jopa hengittäminen tuntui vaivalloiselta ja pakokauhu on ollut lähellä. Jos joku mulle spinaalia synnytyksessä ehdottaisi niin en kyllä hevillä suostuisi. Lisäksi sain ekalla kerralla sen päänsäryn, joka onneksi helpotti kolmessa päivässä.

Synnytyksessä mulle laitettiin epiduraali, eli mulla oli piikki ja letku koko ajan selässä kiinni. Kun epiduraalin vaikutuksen haluttiin loppuvan, letku poistettiin. Ihan loistava kivunlievitys mulle. Miksei sitä saisi uudellensynnyttyjänäkin? Miksi spinaalia nimenomaan suositellaan uudelleensynnyttäjälle?

"hepokatti"
[QUOTE="vieras";25674799]Siis mulle ei suostuttu tuota paikkaa laittamaan ennenkuin 3 vrk:n kuluttua. Ja kun olo makuullaan oli siedettävä niin ei tullu mieleen että ois sairaalaan menny makaamaan.[/QUOTE]
Siis olin sairaalassa synnytyksen jälkeen kaksi päivää kun jouduin odottelemaan sitä veripaikkaa eli täällä lääkäri suostuu kahden vuorokauden kuluttua sen laittamaan, niinkun tossa aikaisemmin kerroin. Ja kun tää eka paikka oli laitettu pääsin kotiin, mutta särky palasi ja uudestaan sairaalaan.

"hepokatti"
[QUOTE="hmmm";25674938]Mulle on myös uutta tietoa, että spinaali voitaisiin laittaa synnytyksessä. Mulle on kolme kertaa annettu spinaali raajoihin tehtävien leikkausten takia ja se on hirveetä. Kipuja ei tietty tunnu, mutta mun on tullut joka kerta hyvin kylmä ja olen tärissyt holtittomasti. Se, että on täysin tunnoton suurimmasta osasta kroppaa, on ollut elämäni kamalimpia kokemuksia. Jopa hengittäminen tuntui vaivalloiselta ja pakokauhu on ollut lähellä. Jos joku mulle spinaalia synnytyksessä ehdottaisi niin en kyllä hevillä suostuisi. Lisäksi sain ekalla kerralla sen päänsäryn, joka onneksi helpotti kolmessa päivässä.

Synnytyksessä mulle laitettiin epiduraali, eli mulla oli piikki ja letku koko ajan selässä kiinni. Kun epiduraalin vaikutuksen haluttiin loppuvan, letku poistettiin. Ihan loistava kivunlievitys mulle. Miksei sitä saisi uudellensynnyttyjänäkin? Miksi spinaalia nimenomaan suositellaan uudelleensynnyttäjälle?[/QUOTE]
Siksi koska spinaali puuduttaa heti ja on lyhyt kestoisempi. Ja koska uudelleensynnyttäjän synnytys yleensä nopeampi ja epiduraali vie kaiken tunnon ja se joudutaan ottamaan pois ennen ponnistusvaihetta, niin pelkona on että ponnistusvaihe pitkittyy epiduraalin takia.

Ainakin kaikkialla missä minä olen ollut töissä, on ehdottoman kiellettyä sellainen. Itsekkään en missään nimessä hoitajana ottaisi vastuuta potilaasta, joka sairaalassa annetun lääkehoidon lisäksi napsii lääkkeitä, joista meillä ei ole mitään tietoa. Hoitajien tulisi ehdottomasti tietää mitä lääkettä potilas saa, kuinka paljon ja mihin aikaan.
eikä kukaan kyllä sen ihmeemmin tarkistellut mitä napsin,minkä verran ja mihin aikaan...

hmmmm
eikä kukaan kyllä sen ihmeemmin tarkistellut mitä napsin,minkä verran ja mihin aikaan...
Ei varmaan kun olettavat normaalijäkisen ihmisen itse ilmoittavan jos tällaista tekee. Eihän siellä nyt kenenkään laukkuja tutkita ja ratsata. Ilmoitusvelvollisuus on ihan sulla itselläsi.

Esim. mahdollista paracetamol -yliannostusta ei kannata ottaa kevyesti. Siksi kannattaa todellakin kertoa hoituille ihan normikipulääkkeistäkin; ne kun voivat olla sairaalasta saatavien kanssa jo liikaa.

Spinaali oli taivas tässä kolmannessa synnytyksessä! Suositeltiin ja otin ja nauraen synnytin. Ompelukaan ei sattunut yhtään, eikä tullut päänsärkyä. Todella ei epiduraalit ois ehtineet tehdä mitään, kun spinaali jo veti ihan kivut pois.
Mutta mut vedettiin nestetippaan ennen spinaalin laittoa ja sitä muistaakseni perusteltiin sillä, että se estää sitä päänsärkyä.
Onko muut spinaalin saaneet olleet nestetipassa?

Spinaali annetaan uudelleensynnyttäjälle, joka todennäköisesti synnyttää muutamassa tunnissa, epiduraalia sitten pidemmän kaavan vetäjille, ainakin minun mielestä näin.

Viimeksi muokattu:
"hepokatti"
Spinaali oli taivas tässä kolmannessa synnytyksessä! Suositeltiin ja otin ja nauraen synnytin. Ompelukaan ei sattunut yhtään, eikä tullut päänsärkyä. Todella ei epiduraalit ois ehtineet tehdä mitään, kun spinaali jo veti ihan kivut pois.
Mutta mut vedettiin nestetippaan ennen spinaalin laittoa ja sitä muistaakseni perusteltiin sillä, että se estää sitä päänsärkyä.
Onko muut spinaalin saaneet olleet nestetipassa?

Spinaali annetaan uudelleensynnyttäjälle, joka todennäköisesti synnyttää muutamassa tunnissa, epiduraalia sitten pidemmän kaavan vetäjille, ainakin minun mielestä näin.
Mulla oli tippa, mutta ei kait tosta syystä vaan siksi jos synnyttäessä joudutaan antamaan jotain suoneen niin pysyy suoni auki ja valmiina.

Ja ei oo tekoa tällä sen päänsäryn kanssa.

Se on kyllä todella ammattitaidotonta. Tietenkin synnyttäneiden osastolla ehkä lähdetään siitä oletuksesta, että aikuinen ihminen osaa käyttää ja haluaa käyttää lääkkeitä kohtuudella ja tietää liikakäytön rajat. Mä en kuitenkaan tähän oletukseen lähtisi, vahinkoja kun sattuu ja siellä sairaalassa vahingot voi olla sitten hengelle hupaa puuhaa. No, kukin tavallaan.

040608
Postspinaali päänsärky on aivan hirvittävä päänsärky, jonka kyllä huomaa että ei ole ihan normaalia. Ja kas, kun menet makuulle niin päänsärky häviää ihan kokonaan. Mä sain toisen lapsen synnytyksessä epiduraalin ja postspinaali päänsäryn. Veripaikan sain pari päivää synnytyksen jälkeen kun tajuttiin että mikä vialla. Mä ensin luulin että mulla on niskat niin jumissa että päätä särkee, mutta kun en enää pystynyt vauvaa hoitamaan niin hoitajat tajus että mikä vialla. Mä en ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan postspinaali päänsärystä. Veripaikka auttoi heti, 15 minuuttia sen laiton jälkeen päänsärystä ei ollut tietokaan.

Mun tietojeni mukaan yleensä ensisynnyttäjille annetaan epiduraalipuudutus ja uudelleen synnyttäjille spinaali. Tosin mä sain epiduraalin (miksi, sitä en tiedä) ja epiduraalin jälkeen päänsärky on harvinaisempaa. Mä kun olen ollut synnyttämässä niin ovat sanoneet että säännöllinen oma lääkitys joka ei liity siihen "hoitoon" pitäis olla itsellä mukana, mulla thyroxin. Särkylääkkeitä mä ainakin olen saanut ihan riittävästi synnyttysvuodeosastolla.

"vieras"
Sain kanssa sen kauhean päänsäryn epiduraalista. eka veripaikka laitettiin 4 tuntia synnytyksestä, se auttoi hetken mutta parin pv jälkeen täytyi laittaa uudestaan.
sen jälkeen jokusen kuukauden oli pää "outo", aina kun kumarsi niin alkoi julmetusti kiristää joka puolelta päästä ja meni ohi n. 5 sekunnissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25675575]Sain kanssa sen kauhean päänsäryn epiduraalista. eka veripaikka laitettiin 4 tuntia synnytyksestä, se auttoi hetken mutta parin pv jälkeen täytyi laittaa uudestaan.
sen jälkeen jokusen kuukauden oli pää "outo", aina kun kumarsi niin alkoi julmetusti kiristää joka puolelta päästä ja meni ohi n. 5 sekunnissa.[/QUOTE]

jatkuu

mulla se päänsärky tuli aika pian epiduraalin laiton jälkeen, koska sanoin kätilölle ennen kuin lapsi oli syntynyt että mulla räjähtää pää. ja lopulta kun vauva oli syntynyt ja oli jonkin aikaa mennyt niin en muuta voinut kun itkeä sitä kamalaa kipua, mies oli jo häkyttänyt kätilön paikalle että kuoleeko toi. en toivo sellasta särkyä edes pahimmalle vihamiehelle

Yhteistyössä