auttakaa muakin:)
tuleeko päänsärky helpommin jos sektio tehdään spinaalissa ja vai vaikuttaako synnytys jotenkin pää kipuun? tehdäänkö sektio spinaalissa vai epiduraalissa?
Lääkäri on sitten "tökkässyt" liian syvälle. Ja tottakai, niinkin voi käydä.Mä sain sen päänsäryn juurikin epiduraalista.
Ei vaikuta synnytys mitenkään. Se päänsärky johtuu siis siitä että spinaalitilan ja epiduraalitilan väliseen seinämään tulee neulasta reikä joka ei sulkeudu (onnistuessaan siis sulkeutuu) ja selkäydinnestettä tihkuu sieltä spinaalitilasta epiduraalitilaan.tuleeko päänsärky helpommin jos sektio tehdään spinaalissa ja vai vaikuttaako synnytys jotenkin pää kipuun? tehdäänkö sektio spinaalissa vai epiduraalissa?
Verta otetaan käsivarresta ja laitetaan neulalla selkään. Mutta mä sain jotain ihan huippua rohtoa kun lääkäri kysyi että jännittääkö ja sanoin että joo. Jotain sellasta valkoista suoneen, kihahti kyllä kivasti päähän eikä enää jänskättänyt. Osasin sitten tokalla kerralla ihan itse jo pyytää!mihin se veripaikka laitetaan ja millainen se on? apua mua pelottaa jos mulle tulee tuo päänsärky
Käsivarresta otetaan verta ja se pistetään sinne spinaalitilaan missä se reikä on.mihin se veripaikka laitetaan ja millainen se on? apua mua pelottaa jos mulle tulee tuo päänsärky
Kuun vaihteessa synnyttäneenä ja jatkuvasti muutamaa lääkettä syövänä nimenomaan piti olla omat mukana. yksi kipulääke myös listassa.Siihen ei kyllä mitkään lääkket auta, ja missään nimessä sairaalaan ei saisi omia lääkkeitä viedäkään. Spinaalipuudutuksia annetaan kyllä synnyttäjille, vaikka vieras toisin väittääkin.
eikä kukaan kyllä sen ihmeemmin tarkistellut mitä napsin,minkä verran ja mihin aikaan...Ainakin kaikkialla missä minä olen ollut töissä, on ehdottoman kiellettyä sellainen. Itsekkään en missään nimessä hoitajana ottaisi vastuuta potilaasta, joka sairaalassa annetun lääkehoidon lisäksi napsii lääkkeitä, joista meillä ei ole mitään tietoa. Hoitajien tulisi ehdottomasti tietää mitä lääkettä potilas saa, kuinka paljon ja mihin aikaan.
Ei varmaan kun olettavat normaalijäkisen ihmisen itse ilmoittavan jos tällaista tekee. Eihän siellä nyt kenenkään laukkuja tutkita ja ratsata. Ilmoitusvelvollisuus on ihan sulla itselläsi.eikä kukaan kyllä sen ihmeemmin tarkistellut mitä napsin,minkä verran ja mihin aikaan...
Mulla oli tippa, mutta ei kait tosta syystä vaan siksi jos synnyttäessä joudutaan antamaan jotain suoneen niin pysyy suoni auki ja valmiina.Spinaali oli taivas tässä kolmannessa synnytyksessä! Suositeltiin ja otin ja nauraen synnytin. Ompelukaan ei sattunut yhtään, eikä tullut päänsärkyä. Todella ei epiduraalit ois ehtineet tehdä mitään, kun spinaali jo veti ihan kivut pois.
Mutta mut vedettiin nestetippaan ennen spinaalin laittoa ja sitä muistaakseni perusteltiin sillä, että se estää sitä päänsärkyä.
Onko muut spinaalin saaneet olleet nestetipassa?
Spinaali annetaan uudelleensynnyttäjälle, joka todennäköisesti synnyttää muutamassa tunnissa, epiduraalia sitten pidemmän kaavan vetäjille, ainakin minun mielestä näin.
Se on kyllä todella ammattitaidotonta. Tietenkin synnyttäneiden osastolla ehkä lähdetään siitä oletuksesta, että aikuinen ihminen osaa käyttää ja haluaa käyttää lääkkeitä kohtuudella ja tietää liikakäytön rajat. Mä en kuitenkaan tähän oletukseen lähtisi, vahinkoja kun sattuu ja siellä sairaalassa vahingot voi olla sitten hengelle hupaa puuhaa. No, kukin tavallaan.eikä kukaan kyllä sen ihmeemmin tarkistellut mitä napsin,minkä verran ja mihin aikaan...