Minkäikäiset lapset annat olla yksin pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Pirre
  • Ensimmäinen viesti
Pirre
Siis tänään tuli puheeksi kaverin kanssa siitä että minkäikäiset lapset saavat/voivat olla pihalla yksin tai yhdessä sisarusten kanssa? Tietysti riippuu vähän pihasta,alueesta ,ja no lapsistakin...mietin kun meillä ainakin 3.5 v ja 6 v ovat keskenään pihalla,asutaan rivarityylisessä talossa. Kaveri ei anna suurinpiirtein samanikäisten olla ulkona keskenään ja no tein tietysti johtopäätöksen että olen surkean laiska äiti joka ei aina ole lasten kanssa ulkona. Saatan tehdä ruokaa sisällä tai esim. jos vauva kipeä /nukkuu sisällä t,s niin en voi lähteä aina heidän kanssaan sillä hetkellä ulos ja en viitsi heiltä ulkoilua siksi kieltää.Miten teillä muilla ,onko lapset keskenään ulkona ja jos niin minkäikäiset?

vieras
Meillä oli poika 4v kun oli yksin pihalla. Asumme omakotitalossa. Suojainen aidattu piha, portti kiinni. Myöhemmin kun tuli toinen lapsi oli poika 6v ja tyttö 2v pihalla kahdestaan pieniä hetkiä...

4-vuotiaana tyttö leikki puistossa joka oli meidän parvekkeen alla. Muuton jälkeen on ollut tässä meidän luhtitalon pihalla naapurin lasten kanssa ilman aikuisia 5-vuotiaasta lähtien.
Naapurissa on lapset 4v ja 6v.

5
5-v saa olla kavereiden kanssa, 3,5-vuotiasta pitäisi mielstäni pysytä valvomaan ikkunassa, että päästäisin pihalle ilman aikuista ja lähistöllä ei saisi olla kummoisiakaan teitä eikä yhtään syvempiä ojia.

vieras
Me asutaan kaukana tiestä ja maalla. Niin olen tuon 3vuotiaankin laittanu isompien kans pihalle. Näen kyllä lapset koko ajan.
Mut jos serkkulapsia tulee niin silloin ei voi jättää edes 6vuotiasta vahtimatta ulos keskenään. Voivat tehdä ihan mitä tyhmää vaan.

iita-mari
5v ja 2v6kk ovat keskenään pieniä aikoja ulkona!isompi alotti yksin ulkoilut 3v ja asutaan omakotitalossa maalla ja osaavat mennä mummulaan keskenään ja isompi myös yksinään sinne menee heti jos kukaa ei ulkona niitten kans(ja mummulaan mennään sellast tietä mikä ainoastaa meidän käytössä ja autoja ei kulje)!!

ap
kiitos vastuksista ,siis en ole vastuuton äiti ;) ,meiltäkin näkyy ikkunasta pihalle missä ovat ja kun ei noin kovat pakkaset niin ikkunakin mulla auki ..kyllä siis annan jatkossakin olla keskenään ulkona..=)

Vieras
5v alkanut opettelemaan yksinoloa. Eskarin lähestymistä ajatellen ollut sopiva ikä meillä. Rivarin aidatulla takapihaläntillä toki ollut n.3v asti jos olen vaikka sisältä hakenut jotain tms.. Porttia ei saa itse auki.

Musta on käsittämätöntä menoa, kun katselee serkun perhettä kaupungin huonomaineisella kerrostaloalueella. Siellä juoksee juoppojen ja narkkien seassa tenavat 3v lähtien niin ettei aikuiset ole edes pihalla heidän kanssaan, saati näköyhteyttä. En ikinä uskaltaisi noin päästää. Parkkipaikat on siinä pihassa ja siellä ajelee autot miten sattuu jne.. Kylmii katsellakin.

MinäÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
1v 4kk yksin pihalla... toki itse katon ikkunasta koko ajan... en vaan jaksa siellä aina seisoskella, kun masuasukkia kantelen:)
:eek: en vaan jaksa tajuta. Vaikka meillä on iso perhe ja odotan itsekkin ihan viimesillään niin et todellakaan vois laittaa tuon ikäistä ulos ilman että itsekkin olisin.
Kinttaat lähti ekana ja vaikka mitä. En edes isompien kans vois laittaa.

vieras
4v saa olla pihassa jos pysyy siinä, joskus lähtee haahuilemaan pelloille ja ojia pelkään (muuten on isot aukeet, joten ei silleen eksymisvaaraa eikä pääse heti näkyvistä). 2v saa olla pihan aidatulla alueella jos 6v on myös pihalla. Tietysti katson ikkunasta niin että tiedän koko ajan missä ovat, jos en näe niin menen heti ulos (eli takki päällä pesen perunoita tms). Ja maalla asutaan.

b
1v 4kk yksin pihalla... toki itse katon ikkunasta koko ajan... en vaan jaksa siellä aina seisoskella, kun masuasukkia kantelen:)
no oisko sitten kannattanut jättää lasten hankkiminen, jos ton ikäinen pitää yksin pihalle laittaa..

Taidan liittyä tähän ylihysteeristen äitien lahkoon, meillä ei vastikään 6v täyttänyt tyttö ole ollut kuin minuutin-pari yksin pihalla, saati sitten reilu 3v pikkusiskonsa. Asumme kerrostalossa, piha on kyllä suojaisa, mutta ei tuo iso tie kaukana ole. En ole vielä ajatellut että isommankaan tarvitsisi oppia yksin ulkona leikkimään... Jos asuisimme omakotitalossa, tai edes rivitalossa, saattaisi tilanne olla toinen, mutta kerrostaloalueella ei mielestäni vielä tämän ikäisten ole hyvä yksin ulkoilla.

miuku
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
:eek: en vaan jaksa tajuta. Vaikka meillä on iso perhe ja odotan itsekkin ihan viimesillään niin et todellakaan vois laittaa tuon ikäistä ulos ilman että itsekkin olisin.
Kinttaat lähti ekana ja vaikka mitä. En edes isompien kans vois laittaa.
Mä arvasin, että joku valittaa. Mutta siis se on kokoajan ehä 10 metrin säteellä ikkunasta. Ja siis todellakin katon koko ajan sitä, eikä se enimmillään ole ollut ku 20min yksin:)

Yhteistyössä