Minkäikäiset lapset annat olla yksin pihalla?

• Viestiketjun aloittaja Pirre
  • Ensimmäinen viesti
maalla
Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
1v 4kk yksin pihalla... toki itse katon ikkunasta koko ajan... en vaan jaksa siellä aina seisoskella, kun masuasukkia kantelen:)
no oisko sitten kannattanut jättää lasten hankkiminen, jos ton ikäinen pitää yksin pihalle laittaa..

No suunnilleen samanikäisiä on meilläkin olleet,nuo alle 2v kun alkaneet ulkona yksin käymään.Ei kaikki oo semmosia,et alkavat heti kintaita reipimään käsistä tai tielle juoksemaan.Meillä esim. rakennellut kaikessa rauhassa lumikakkuja/hiekkakakkuja tai kaivellut lapoilla tai isosisarusten kanssa mäkeä laskeneet.Mitäs ihmeellistä siinä on,jos onnistuu? Eihän sitä nyt noin pientä tuntitolkulla voi ulos laittaa,mutta jo vaikka puolikin tuntia viihtyy itseksen niin mitä haittaa siitä voi olla?

miuku
1v 4kk yksin pihalla... toki itse katon ikkunasta koko ajan... en vaan jaksa siellä aina seisoskella, kun masuasukkia kantelen:)
no oisko sitten kannattanut jättää lasten hankkiminen, jos ton ikäinen pitää yksin pihalle laittaa..
Ei kerrostaloasukki ymmärrä, kuinka maalla on turvallista, varsinkin jos katsoo koko ajan ikkunasta ja menee heti perään, jos lähtee kauemmas.. yllensä olen itsekin ollut ulkona, mutta jättänyt sen sitten, jos on halunnut olla pidempään. en koe tehneeni mitään väärin...

vieraas
Meillä lapsi on ollut kotipihalla ulkona yksin jo 4-vuotiaasta (asutaan maalla, ei teitä lähellä). Nyt ikää 8v enkä vielkään uskalla kaupungissa (esim isovanhemmilla) päästää ulkoileen yksin :( Tottunut kuitenkin tänne rauhalliseen maalaiselämään...

b
Ei kerrostaloasukki ymmärrä, kuinka maalla on turvallista, varsinkin jos katsoo koko ajan ikkunasta ja menee heti perään, jos lähtee kauemmas.. yllensä olen itsekin ollut ulkona, mutta jättänyt sen sitten, jos on halunnut olla pidempään. en koe tehneeni mitään väärin...
no joo mut jos syy on se ettei jaksa kun odottaa toista niin huhhuh,,mitäköhän sitä sitten jaksaa kun vauva syntyy?

b
Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:
Meillä lapsi on ollut kotipihalla ulkona yksin jo 4-vuotiaasta (asutaan maalla, ei teitä lähellä). Nyt ikää 8v enkä vielkään uskalla kaupungissa (esim isovanhemmilla) päästää ulkoileen yksin :( Tottunut kuitenkin tänne rauhalliseen maalaiselämään...
pikkuhiljaa kannattaa alkaa päästeleen yksin pihalle siellä kaupungissakin.. :)

miuku
no joo mut jos syy on se ettei jaksa kun odottaa toista niin huhhuh,,mitäköhän sitä sitten jaksaa kun vauva syntyy?
Jos käyn kävelyllä ja menen sitten sisälle levähtämään, eli istumaan ikkunan ääreen, niin onko siinä jotakin outoa. Kato kaikilla ei ole samanlaisia nämä raskaudet. Toisilla se vauva ei lennä ulos, niinku tykin suusta...eikä raskauskaan kaikilla suju silleen niin;)

Meillä on esikoinen ollut yksin pihalla, kun oli 5-v, sillonkin kävin aina 10 min välein tarkistamassa, onko kaikki ok. Nyt on 6, eikä tällä hetkellä pääse muuta kuin ehkä minua odottelemaan, kun itse tulen perässä. Syy on se, että jos pääsis, niin 3-vuotias haluaisi aina mennä mukaan, häntä taas en vielä halua ulos päästää, en edes isosiskon seurassa. Meillä kun ei ole pihan puoleisia ikkunoita ainuttakaan, ja talon vierestä menee 2 autotietä. Sovittiin esikoisen kanssa, että ensi kesällä pääsee taas, koska silloin on jo koululainen ja hänelle hankitaan oma kännykkä. Tyttö suhtautui ymmärtäväisesti.

Maalla
Esikoinen ja keskimmäinen, nyt 3,5 ja 5,5, ovat ulkoilleet kahdestaan jo puolisentoista vuotta. Tosin edelleen käyn huhuilemassa ovella varmaan 10 min välein, että kaikki on hyvin. Meiltä on lähimmälle autotielle useampi sata metriä, eikä mitään muitakaan vaaranpaikkoja. Kaupungissa en päästäisi varmaan vielä.

nettiäitit piste com
ihan sama mitä tähän kukakin kirjoittaa turvallisesta pihasta ja ikkunassa vahtimisesta ja lyhyestä ajasta, mutta se on naurettavaa ja typerän turhaa laittaa joku 1,4v yksin pihaan.

Mutta vääntäkää vaan se mustakin valkoiseksi, eipä minua haittaa.

neljä lasta
Reilu 3 vuotiaana on kaikki alkaneet olla yksinään/sisarusten kanssa omakotitalon pihalla. Pyrin menemään kaveriksi mutta jos esim. teen ruokaa niin katselen samalla keittiön ikkunasta mitä ulkona tapahtuu.

huh
Alkuperäinen kirjoittaja nettiäitit piste com:
ihan sama mitä tähän kukakin kirjoittaa turvallisesta pihasta ja ikkunassa vahtimisesta ja lyhyestä ajasta, mutta se on naurettavaa ja typerän turhaa laittaa joku 1,4v yksin pihaan.

mä olen aivan samaa mieltä. Toisaalta ihmettelen, miten tuon ikäinen keksii ulkona tekemistä yksin. Kyllä meillä lapset ovat omatoimisia, mutta ei ne nyt alle puoltoistavuotiaana ihan noin omatoimisia olleet. Tietty jos toi 1.4v. lapsi ei kenties vielä osaa kävellä niin ei pääse niin nopee karkuun.

Maalla
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja nettiäitit piste com:

mä olen aivan samaa mieltä. Toisaalta ihmettelen, miten tuon ikäinen keksii ulkona tekemistä yksin. Kyllä meillä lapset ovat omatoimisia, mutta ei ne nyt alle puoltoistavuotiaana ihan noin omatoimisia olleet. Tietty jos toi 1.4v. lapsi ei kenties vielä osaa kävellä niin ei pääse niin nopee karkuun.
Niin, ei meilläkään lapset edes halua mennä yksin ulos, enkä päästäisikään. Mutta kun ovat kahdestaan, niin keksivät helposti tekemistä, ja käyvät takuuvarmasti kantelemassa, jos toinen on pahanteossa. :D

Yhteistyössä