Minkäikäiselle viet sielä omat eväät juhliin, kylään jne.?

• Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Ihan riippui kyläpaikasta ja ajankohdasta. Jos menin kahville jonkun lapsettoman luokse, silloin lapsi söi lounaan/päivällisen kotona ennen lähtöä tai otin lapselle ruuan mukaan, jonka kyläpaikassa lämmitin mikrossa. Useimmiten kyläilin sellaisten ihmisten luona, joilla itselläänkin oli lapsia ja niissä oli yleensä huomioitu se, että lapset tarvitsevat muutakin kuin keksiä ja pullaa, jos kyläreissu matkoineen kestää yli 4 tuntia. Mulla oli aikoinaan tavallaan ystävieni kanssa sanaton sopimus siitä, että kun kyläpaikan emäntä alkaa ruokkia omia lapsiaan, ruokaa on myös vierailulla olevalle lapselle, ellei toisin sovita.

"Hellevi"
Söikö emännän oma lapsi pilttiä vai ruokaa?
Pilttiä söi emännän omakin lapsi.

Ja kuitenkaan ruoassa ei ollut mielestäni mitään niin ihmeellistä... Vähän ehkä voimakkaammin maustettuja jauhelihapihvejä ja uunissa paahdettuja juureksia... kelpas meidän muksulle... Tais syödä kolme pihviä (jos oikein muistan). Mutta tolle nyt kelpaa muutenkin mikä vaan.

Onkohan tässä eroa yhden ja useamman lapsen vanhempien välillä??? Mä meinaan olen meistä ainoa, jolla on isompiakin lapsia. Kaikilla muilla näillä naisilla kyseessä on esikoinen.

1.5v lapsi syö samaa ruokaa kuin muutkin. Mutta saatan ottaa varalle hedelmäsosetta tai ruokaa purkissa. Tai hedelmiä ja sellaista, minkä tiedän varmasti maistuvan.

Jos lapsella on allergiaa tms. minusta on asiallista ottaa aina sellaista ruokaa mukaan, mitä lapsi voi syödä.

Sateenkaaren väärässä päässä
Niin kauan vien omat eväät, kun taaperolla on vaikeat allergiat. En oleta, että kyläpaikoissa on hänelle syötävää. Helpotuksen huokauksia olen kuullut, kun olen sanonut tuovani meille omat syömiset.

"sama"
Miten käytännössä toteutatte tuon, missä lapsi syö, jos ette mihinkään ruokapaikkaan mene? Missä ruoka lämmitetään?

Jos me mennään pidemmille ostosreissuille, niin yleensä käydään syömässä jossain lounaspaikassa, missä lapsikin syö siellä tarjottavaa ruokaa. Kokisin tosi hankalaksi ottaa lapselle ruokaa mukaan, kun en kyllä kehtaisi sitä mihinkään kahvilaan viedä ruokaansa syömään, ellei itse siellä mitään tilaa.
Yleensä jos ei itse syödä ruokaa ni käydää kahvilla osittain ihan sen takia et saa lapsen ruokittua. Eihän se oikein taida olla sallittuakaan mennä kahvilaan vaan omien eväiden kanssa mitään ostamatta, mutta minusta ihan ok ottaa itse kahvit ja lämmittää lapselle mukana oleva ruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;25998572:
Niin kauan vien omat eväät, kun taaperolla on vaikeat allergiat. En oleta, että kyläpaikoissa on hänelle syötävää. Helpotuksen huokauksia olen kuullut, kun olen sanonut tuovani meille omat syömiset.
Minä teen myös näin ja etukäteen ilmoitan että en itsekään syö kylässä mitään, lapsi oireilee myös äidinmaidon kautta.

Isommille lapsille vein varmaan pari vuotiaaksi ruuan mukana ihan varmuuden vuoksi. Tarjosin sitä jos kyläpaikassa ei tarjottu ruokaa tai oli jotain sellaista mitä lapset eivät voineet syödä. Mutta se oli siis purkkiruokaa tai hedelmää tms. joka ei kaivannut kylmäsäilytystä ja pystyi viemään koskemattomana takaisinkin.

"vieras"
Otan yleensä jotain evästä mukaan meidän 2,5-vuotiaallekkin jos en ole varma kyläpaikan tarjoiluista, tai lähinnä siitä onko tarjoilua laisinkaan.. Yritetään tietysti syödä kotona ennen lähtöä mut välillä on tilanteita et ollaan menossa sellaisiin aikoihin et edellisestä ruokailusta on aikaa eikä kylässä välttämättä tarjota mitään.

Yhteistyössä