Minkäikäiselle viet sielä omat eväät juhliin, kylään jne.?

• Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti
tuli mieleen
Ihan tuosta toisesta ketjusta, missä noin 1-vuotiaan äiti oli sydämistynyt kun ei ollut allergiselle vauvalle/taaperolle mitään sopivaa.. Niin minkä ikäiselle olette vielä vieneet? Mulla nyt 1v ja 8kk ikäinen ja kyllä edelleen otan varsinkin pidemmille reissuille mukaan jotain ruokaa, jos mennään kylään tms. Esim. välipalaviilin, voileivän, ihan ruoka-annoksen tms. Kun useinhan kylässä on tarjolla kahvipöydän herkkuja, enkä usko että näin pieni vielä jaksaa hyvällä mielellä juhlia, jos on saanut vatsan täytteeksi pelkästään keksiä, jätskiä tms. Tai jos ollaan pidempään kylässä niin että syödään lounas tai päivällinen, niin ei voi tietää mitä isäntäväki tarjoaa ja mihin aikaan, joten jos lapselle iskee nälkä ja tarjolla on ruokaa josta ei pieni lapsi vatsaansa täytä, tai ruoka-aikaan on aikaa, niin annan oman ruoka-annoksen. Samoin jos tiedän, että lähdetään vastaa iltaa vasten ajelemaan kotiin, niin otan mikropuuroainekset, jottei isäntäväen tarvitse alkaa puuron keittoon ja pieni saa vatsa täynnä nukahtaa jo yöunilleen. En ole kokenut ongelmaksi.

Itse jos tiedän, että on tulossa pikkuväkeä, koitan miettiä tarjottavat niin, että kaikki saavat vatsan täyteen. Kerran tosin tuli 1-vuotiaan kanssa vieraat ja perheen äiti tuli sitten heti saapumisen jälkeen huutavan lapsen kanssa kysymään, että olisko jotain ruokaa ja mulla oli ruoka vasta just mennyt uuniin. Onneksi löytyi pakkasesta omalle taaperolle valmiiksi tehtyjä annoksia, josta sulatettiin sitten sopiva.

Mutta siis, kuinka kauan olette/oletteko vieneet omia eväitä pienille? Itse olen sellaiselle alle 1,5-vuotiaalle ottanut ihan hääjuhlaankin varmasti maistuvaa ruokaa, jottei tarvitse taaperon nälän takia lähteä kotiin. Sellaisen n. 2-vuotiaan voisi jo olettaa kestävän vähän aikaa nälkääkin ja syövän sitä mitä tarjotaan riittävästi. Ainahan voi varuilta ottaa kassiin vaikka välipalapatukan.

........................
Alle 1-vuotiaalle ottaisin. Sen jälkeen syövät mitä muutkin, ellei ole allergioita. Jos olisi allergioita, niin silloin tietysti ottaisin omat ruoat. Meillä ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa, etteikö tuolle taaperolle kelpaisi sama ruoka kuin muillekin. Jos ei kelpaa, ei ole nälkä.

"mmmm"
Vähän tilanteesta riippuen.
Periaatteessa noin vuoden iästä lähtien (eli kun ovat kotonakin syöneet samaa kuin muu perhe) ovat myös kylässä syöneet sitä mitä tarjolla on.
Mutta toki jos olen tiennyt vierailun aikataulun lapsen kannalta haasteelliseksi, niin olen varannut jotain mukaani (esim illaksi valmista Tutteli-puuroa jne)

"vieras"
Varmaan pari vuotiaaksi oli varalta mukana, yleensä silloin kun meni koko päivä, eikä ollut varmuutta että mitä sopivaa syötävää päivänmittaan löytyy. Mutta johonkin omalla paikkakunnalla oleville synttäreille ei varmaan yli vuoden vanhalle ollut.

"a p"
Alle 1-vuotiaalle ottaisin. Sen jälkeen syövät mitä muutkin, ellei ole allergioita. Jos olisi allergioita, niin silloin tietysti ottaisin omat ruoat. Meillä ei ole koskaan ollut sitä ongelmaa, etteikö tuolle taaperolle kelpaisi sama ruoka kuin muillekin. Jos ei kelpaa, ei ole nälkä.
Meille on kylässä tarjottu esim. fetasalaattia päivälliseksi, niin vaikka meidän 1,5v siitä tykkääkin, niin en usko että saa vatsaansa kuitenkaan täyteen ja sitten kotimatka kiukuteltaisiin nälkää. Tietysti olisin sitten voinut pyytää lapselle lisäksi vaikka leipäpalan, mutta vieraammassa paikassa se olisi ollut kiusaannuttavampaa kuin ne lapsen omat eväät.

"annika"
no noin vuodenikään oon kuljettanu jonku purkkiruoan varalta mukana. parivuotiaaksi asti usein repussa mukana banaani, sen ja maidon avull kutienkin pari tuntia voittaa aikaa, esim jos lounas onkin vasta kahdelta kun meillä yleensä syödään 12 aikaan tms.

Sen ikäisille jotka ei vielä syö normiruokaa eli alle 1v. Tietty jos allergioita olisi niin pidempään tai ainakin keskustelisin isäntäväen kanssa siitä onko tarjoiltava ruoka lspselle sopivaa. Jonkun välipalan olen tavannut kuljettaa mukana vielä taaperollekin. Muuten ovat siis syöneet sitä mitä muutkin.

"milla"
[QUOTE="a p";25997944]Meille on kylässä tarjottu esim. fetasalaattia päivälliseksi, niin vaikka meidän 1,5v siitä tykkääkin, niin en usko että saa vatsaansa kuitenkaan täyteen ja sitten kotimatka kiukuteltaisiin nälkää. Tietysti olisin sitten voinut pyytää lapselle lisäksi vaikka leipäpalan, mutta vieraammassa paikassa se olisi ollut kiusaannuttavampaa kuin ne lapsen omat eväät.[/QUOTE]

Jaa... ehkä meillä on sitten vähän huomaavaisempia ystäviä ja tuttavia. Eli jos tietävät, että me ollaan tulossa lasten kanssa kylään, niin kyllä päivälliseksi on jotain muutakin kuin fetasalaattia.

Eipä kyllä ole tarvinnut yli 1-vuotiaalle omia eväitä kuljetella. Mutta meidän lapsetkin on kyllä aika kaikkiruokaisia.

Ja jos joskus ei kylässä oikein malta syödä, niin sitten maistuu kotona seuraavalla aterialla sitäkin paremmin...

[QUOTE="a p";25997944]Meille on kylässä tarjottu esim. fetasalaattia päivälliseksi, niin vaikka meidän 1,5v siitä tykkääkin, niin en usko että saa vatsaansa kuitenkaan täyteen ja sitten kotimatka kiukuteltaisiin nälkää. Tietysti olisin sitten voinut pyytää lapselle lisäksi vaikka leipäpalan, mutta vieraammassa paikassa se olisi ollut kiusaannuttavampaa kuin ne lapsen omat eväät.[/QUOTE]

Niinno, nämä on taas näitä yksilöllisia lapsestakin riippuvia juttuja. Meidän on aina ollut sellainen, että pärjää ilmankin ruokaa, ja hyvin harvoin valittaa nälkää, vaikka ei olisi oikein syönyt koko päivänä. Että vaikka kotona toki minä pidän huolen, että syö, niin ei tarvitse kylässä ja reissussa "pelätä", että lapsi kiukuttelisi nälkäänsä tms. Joku banaani tms. oma eväs kyllä varmasti hyvä olla varmuuden vuoksi, vaikka vähän isommallakin lapsella.

........................

No on kyllä köykäinen päivällinen, aikuisellekin!
Jos mennään jonnekin, missä on tarkoitus vain kahvitella, niin yleensä syötän lapset ennen läjtöä kunnon ruoalla ja sitten saavat kahvipöydästä jotain pientä "jälkkäriksi". Mutta jos on tarkoitus mennä oikein syömään jonnekin, niin silloin kyllä oletan, että tarjotaan kunnon ruokaa eikä mitään salaattia. Jos saisin päivälliseksi fetasalaatin eteeni ilman mitään proteiinin lähdettä, niin aika pikaseen pakkaisin kyllä lapset autoon ja lähtisin kotiin keittämään kunnon ruokaa.

vbn
Yleensä en ole omia eväitä kuljettanut n 1v eteenpäin.
Vain kerran se on ollut virheratkaisu: yksi keskieurooppalainen ystäväperhe lomaili suomessa ja kutsui meidät illalla grillailemaan.
Saapuessamme (klo 17) alettiin pelaamaan, saunomaan jne. Illlallinen tuli lopulta pöytään klo 21.30 kun meillä olisi jo ollut nukkumaanmenoaika...

Sitten kun lapsi on siirtynyt ihan normiruokaan lakkaan ottamasta omia eväitä mukaan,toki jos on jotain pitkää ajoa yms niin autoon voidaan varata jotain mukaan,mutta ei ole tapana muuten ottaa omia eväitä mukaan.

Sen ikäiselle, joka ei vielä juo tavallista maitoa/jonka ruoka syötetään soseutettuna.

Sen jälkeen on kotonakin saanut syödä ihan sitä mitä muutkin, tai olla nälissään.

Jos olisi allergioita, niin siinä tapauksessa ottaisin isommallekin lapselle helpommin omat eväät. Kun ei tiedä miten missäkin on niihin allergioihin osattu varautua.

Mutta lapsi joka kotonakin syö samaa ruokaa muiden kanssa, on saanut pärjätä niillä, mitä tarjotaan.

"vieras"
Edelleen varmistan aina että jotain syötävää hoitokassiin tulee mukaan kun lähdetään kylään yhtään pidemmäksi aikaa. Meillä tosi pieniruokainen lapsi (2,5v) joka ei kyllä kaikkea syö vaikka kovasti ollaan menty eteenpäinkin tässä asiassa. Esim. banaania, rusinoita, voileipä, pillimehu jne. Ei ne paljoa paina, eikä tartte sitten kylässä kysellä että saataisko sitä, tätä ja tuota kun aina ei todellakaan isäntäväki ole huomioinut ollenkaan mitään tarjottavaa. esim. meillä serkkujen luona eivät ikinä keitä edes kahveja...

2,2v
Meidän poika on 2v 2kk ja kyllä vieläkin otan hänelle ruoan mukaan melko helposti. Erikseen on sitten sovittuna jos kylässä on ruoka tarjoilua.

Pidempään kestävällä kauppareissullakin on kunnon ruoka usein mukanan jos ei ole tarkoitus aikuistenkin syödä siellä ruokaa. Jos mennää syömään ni sitten lapsi saa sielätä jotain ruokaa. Olishan kahviloissakin jotain jolla lapsi mahansa täyttäisi (pasteijaa, karjalanpiirakkaa..) mutta saapihan sitten ainakin kunnon ruoan ku ottaa pakkasesta kotoa :)

Vähän "epävarmemmissa" tapauksissa otan purkkiruoan kassiin ni ei pilaannu vaikka jäisiki syömättä.

Lisäksi kassissa on aina jotan pientä jolla ruoka-aikaa saa ainakin siirrettyä tai korvattua kevyesti kokonaan.

Juhliin jossa on seisovapöytä en ottais tuolle enää evästä mukaan, kyllä sieltä jotain kelpaavaa oletan löytyvän :)

kökköliini
Meidän poika on 2v 2kk ja kyllä vieläkin otan hänelle ruoan mukaan melko helposti. Erikseen on sitten sovittuna jos kylässä on ruoka tarjoilua.

Pidempään kestävällä kauppareissullakin on kunnon ruoka usein mukanan jos ei ole tarkoitus aikuistenkin syödä siellä ruokaa. Jos mennää syömään ni sitten lapsi saa sielätä jotain ruokaa. Olishan kahviloissakin jotain jolla lapsi mahansa täyttäisi (pasteijaa, karjalanpiirakkaa..) mutta saapihan sitten ainakin kunnon ruoan ku ottaa pakkasesta kotoa :)

Vähän "epävarmemmissa" tapauksissa otan purkkiruoan kassiin ni ei pilaannu vaikka jäisiki syömättä.

Lisäksi kassissa on aina jotan pientä jolla ruoka-aikaa saa ainakin siirrettyä tai korvattua kevyesti kokonaan.

Juhliin jossa on seisovapöytä en ottais tuolle enää evästä mukaan, kyllä sieltä jotain kelpaavaa oletan löytyvän :)
ite ostin aina kauppojen tiskeiltä ruuan niin ei tarvinnu mukana kantaa. oli helppo syöttää sitten vaikka autossa tai jossain aulassa.

"Piika-äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25998238:
siihen asti oli evästä mukana kun olivat noin 1v. sen jälkeen ovat syöneet sitä mitä muutkin.
Näin on menty. Autossa saattaa olla voileipää, mehut tai banaanit mukana, jos on epäilys, että menot pitkittyvät tai tulee mutkia matkaan.

........................

Miten käytännössä toteutatte tuon, missä lapsi syö, jos ette mihinkään ruokapaikkaan mene? Missä ruoka lämmitetään?

Jos me mennään pidemmille ostosreissuille, niin yleensä käydään syömässä jossain lounaspaikassa, missä lapsikin syö siellä tarjottavaa ruokaa. Kokisin tosi hankalaksi ottaa lapselle ruokaa mukaan, kun en kyllä kehtaisi sitä mihinkään kahvilaan viedä ruokaansa syömään, ellei itse siellä mitään tilaa.

kökköliini
[QUOTE="Piika-äiti";25998316]Näin on menty. Autossa saattaa olla voileipää, mehut tai banaanit mukana, jos on epäilys, että menot pitkittyvät tai tulee mutkia matkaan.[/QUOTE]me on käyty sitten ostamassa banaanit tai esim kaupan tiskiltä valmistä lämmintä ruokaa ja syötetty autossa jos on tullu kiljuva nälkä muksuille( kirjaimellisesti kiljuva:D)

"Hellevi"
Ihana huomata, että täällä on samallatavalla ajattelevia kuin minä!
Kun olin itse vähän hämilläni tässä pari viikkoa sitten. Meitä on sellainen 4 naisen porukka, jotka ollaan lasten harrastuksen yhteydessä tavattu. Nyt yksi meistä sitten kutsui kaikki naiset lapsineen luokseen illalliselle.

Kaikkien lapset on suurinpiirtein samaa ikäluokkaan (1v4kk - 1v7kk haarukassa) ja KAIKKI muut naiset tulivat illalliselle Piltti-purkin kanssa (paitsi minä jolle ei ollut tullut mieleenkään ottaa Pilttiä mukaan taaperolleni).

Tarjolla oli uunijuureksia ja kotitekoisia jauhelihapihvejä, joita lapseni söi oikein suurella ruokahalulla (kiitos vaan emännälle makoisista tarjoiluista) muiden lasten syödessä Pilttejään.

Kotiin lähtiessä minulla oli vähän hassu olo... mutta kotona ei ollut kyllä hetkeksikään tullut mieleenkään varata omia ruokia mukaan matkaan, kun kerran oli kutsuttu illalliselle.

Onneksi nyt huomaan, että on muitakin joiden mielestä yli 1-vuotiaalle ei tarvitse enää mitään omia eväitä varailla.

........................
[QUOTE="Hellevi";25998378]Ihana huomata, että täällä on samallatavalla ajattelevia kuin minä!
Kun olin itse vähän hämilläni tässä pari viikkoa sitten. Meitä on sellainen 4 naisen porukka, jotka ollaan lasten harrastuksen yhteydessä tavattu. Nyt yksi meistä sitten kutsui kaikki naiset lapsineen luokseen illalliselle.

Kaikkien lapset on suurinpiirtein samaa ikäluokkaan (1v4kk - 1v7kk haarukassa) ja KAIKKI muut naiset tulivat illalliselle Piltti-purkin kanssa (paitsi minä jolle ei ollut tullut mieleenkään ottaa Pilttiä mukaan taaperolleni).

Tarjolla oli uunijuureksia ja kotitekoisia jauhelihapihvejä, joita lapseni söi oikein suurella ruokahalulla (kiitos vaan emännälle makoisista tarjoiluista) muiden lasten syödessä Pilttejään.

Kotiin lähtiessä minulla oli vähän hassu olo... mutta kotona ei ollut kyllä hetkeksikään tullut mieleenkään varata omia ruokia mukaan matkaan, kun kerran oli kutsuttu illalliselle.

Onneksi nyt huomaan, että on muitakin joiden mielestä yli 1-vuotiaalle ei tarvitse enää mitään omia eväitä varailla.[/QUOTE]

Söikö emännän oma lapsi pilttiä vai ruokaa?

Yhteistyössä